Fianna
19-06-2011 om 19:44
De laatste loodjes
Okay, wat mij betreft weer tijd voor 'eind van het jaar' hart onder de riem. Uiteraard speelt bij elk kind dat het extra vermoeiend en zwaar is zo aan het eind van het schooljaar, maar ik vermoed dat het bij zorgenkinderen wat meer is.
Onze zoon (ADHD, miss. lichte vorm ASS) heeft een zware tijd achter de rug en wat nog komen gaat: schoolwissel, verjaardag, citotoets, schoolreisje, afzwemmen, tante uit Ierland logeren, sportdag. En ohoh, wat is hij er soms aan toe. Hij krijgt nu ineens beduidend vaker netelroos aanvallen (is nl ook oa allergisch voor huisstofmijt) en de anti-histamine lijkt niet echt te werken. Hij is gisteren tot 23 uur op geweest met een netelroosaanval (die begon om 20 uur, arm kind) en had vanmorgen een proefexamen afzwemmen. Dat bleek het echte examen te zijn, wat zwemschool expres niet verteld had en de bedoeling is dat we het ons kind ng niet laten weten tot volgende week nl officieel diploma zwemmen. Ik heb het zoon wel meteen verteld, weer wat druk van de ketel.
Zoon idd opgelucht. Maar toch, eind van het jaar: Stress!! Veel huilen, laat slapen - vroeg wakker, ruzien, hyperen, enz enz
God geef me geduld en vooral energie
Hoe gaat het met jullie zorgenkinderen de laatste weken?

mari39
19-06-2011 om 21:14
Hier ook
vooral dit weekend. Zoon (bijna 9) met ASS en halve ADHD-er kan er wat van. Er gebeurt van alles op school, hij is bijna jarig, leuke maar spannende activiteiten van de sportclubs etc. Zet daarbij een drammerige peuter van 3 en het is bal hier. De ene dag kan ik er beter tegen maar vandaag toch niet. Normaal gaan wij in de voorjaarsweekenden altijd naar de camping en dan heb je geen kind aan ze, maar vanwege het slechte weer dit weekend zijn we niet gegaan, Ik was even vergeten hoe het dan ook al weer is. nog 3 weken en dan is het hier vakantie, ik kan niet wachten. Zoonlief moet dan ook wel weer een paar dagen aanpassen, maar dan loopt het ook wel weer.
Nog even geduld dus!

Fianna
19-06-2011 om 21:19
Oh mari
Klopt hier ook. als de vakantie even bezig is, gaat het wel weer. Alleen ga ik met hem dit jaar naar Amerika, naar mijn vader, spannend, zucht... En zijn broertjes en zusje zijn ook lekker bezig)-: Ik vond dit weekend echt superslopend met alles en wil zelf vakantie zonder kinderen, haha, Ik zit dus eigenlijk mezelf te beklagen, erg hè!
Nou nog even doorbijten!

Belle Époque
19-06-2011 om 22:38
Het valt nog mee maar hij beseft het nog niet...
Wij hebben late vakantie, maar afgelopen week was pinkstervakantieweek, dat breekt wel lekker. Tot nu toe valt het mee. Maar ik denk eerlijk gezegd dat de stress binnenkort wel zal losbarsten: jongste gaat naar speciaal VMBO maar beseft dat nu nog niet goed. De komende weken zal wel tot hem gaan doordringen dat er een boel voor hem gaat veranderen en uit ervaring weet ik dat dat één bak stress gaat worden, want hij kan niet tegen veranderingen.
Twee jaar geleden hebben we een heel vervelende vakantie hierdoor meegemaakt (hij kreeg toen andere leerkrachten na de vakantie) en ik hoop dat het dit jaar mee zal vallen. Maar ik ben op alles voorbereid, hoewel, kan je je wel op zoiets voorbereiden...?

Moek
19-06-2011 om 22:54
Stralend
Hier een stralend zorgenkindje dat nog helemaal niet met de vakantie bezig is, gelukkig. Maar moeder maakt zich wel zorgen: wanneer horen we nou eens wie hij volgend jaar krijgt? En of dat soms X is, want dan haal ik hem acuut van school? Nagelbijten dus.

anna van noniemen
19-06-2011 om 23:07
Einde van het schooljaar
verloopt hier allemaal wat anders dan anders....wat hebben we er naar uitgekeken en wat was ik trots op zoon. Tot het kleine akkefietje. Ik ben nog steeds trots op zoon, maar het akkefietje kon weleens leiden tot een voortijdig einde op deze school. En wat dan? Dus op dit alleen maar stress, de vakantie begint hier over 2 weken, voor hem was aankomende week eigenlijk de laatste lesweek...
En zo is er dinsdag ook de rapportage over zoon 2, uitslag van zijn iq test en observaties op school....
Wel weten we dat volgend schooljaar in ieder geval niet de juf van dit schooljaar voor de klas komt, en hopelijk wel 1 met wat meer begrip....afwachten weer...

Fianna
19-06-2011 om 23:16
Anna
Ik realiseer me nu echt goed dat ons gestress dan eigenlijk zo oppervlakkig is, gewoon naar gedrag thuis, want op school gaat het goed. Okay, is heel heftig, maar wat jij nu meemaakt, brrr, dat lijkt me echt heel erg naar en zwaar. Echt heel veel sterkte hoor. Ik hoop dat het allemaal op zijn pootjes komt!

anna van noniemen
19-06-2011 om 23:26
Fianna
zo moet je dat niet zien, en ook die stress die jij nu hebt heb ik gekend Het was niet een wedstrijdje toch, bij wie is het erger?
Maar ik had het me zo anders voorgesteld...

Fianna
19-06-2011 om 23:34
Anna
geen wedstrijdje, daar doen we idd niet aan Zo vat ik het ook echt niet op! Ik weet dat jij het anders had voorgesteld, want zo zit ik nu, ik stel het me anders voor en nu in mijn beleving gaat het allemaal waanzinnig goed komen met mijn zoon
Ik leef echt intens met jou en je zoon mee, en idd je had het je zo anders voorgesteld...Is soms niet uit te leggen hè!
Ik blijf het volgen hoor, hoe het met je zoon vergaat!

anna van noniemen
19-06-2011 om 23:36
Thnx
ik hou jullie op de hoogte, danwel hier, danwel in ouders en school....

Fianna
19-06-2011 om 23:37
Is goed, graag!
en nu ga ik slapen na zo'n slopend weekend, zzzzz, snurk, val om...

anna van noniemen
19-06-2011 om 23:44
Mijne was redelijk relaxt
omdat de "mannen" een weekendje weg waren, dus ik had alleen dochter, ook weleens lekker....maar morgen moet ik wel werken....trust!

Elisa2
20-06-2011 om 10:34
Toetsweek en overstap
Hier ook een zware tijd. Bij oudste de allereerste toetsweek, erg spannend... Af en toe dramatisch: "ik kan ook helemaal nieieiehiets" maar gelukkig vanmorgen dan ook wel weer sterk en vol vertrouwen vertrokken naar de eerste toetsdag. Gelukkig nog maar twee weken en daarna start de lummeltijd al, kamp, boeken inleveren en dan zomervakantie.
Bij jongste de overstap naar de Havo na de zomervakantie en die laat niets merken, behalve 's nachts, dan komt hij,trippel, trippel uit zijn bed. "Ik kan niet slapen." De basisschool heeft hier ook een weekje vakantie gehad, daarin hebben we heel positieve dingen gehad richting VO, zoals het uitzoeken van een bureau en een kast voor zijn boeken. Dat helpt wel, hij heeft er nu meer zin in. En voor hem is de musical echt een feest om naar uit te kijken, hij is helemaal stoer met zijn grote rol, gelukkig maar! (oudste vond het een ramp).
We tellen echt af!
Elisa2

Karmijn
20-06-2011 om 10:55
En hier
Met onze zoon gaat het eigenlijk best wel goed. Hij gaat volgend jaar naar het vo, maar hij doorstaat het kamp, het musicaloefenen, het kennismaken met de nieuwe klas en al het geneuzel erom heen best goed.
Hij is er wel helemaal klaar mee, met die basisschool, maar dat is hij al acht jaar, dan kunnen die paar weken er ook nog wel bij.
Ik had allerlei stress verwacht deze weken, dus ik ben positief verrast. Mag ook weleens een keertje toch?
Dochter van tien gaat wat minder. Volgend jaar een verschrikkelijke combi van klas en juf. Daar hebben we de knoop doorgehakt en ze gaat volgend jaar naar een andere school. Heel spannend, vanmiddag gaat ze wennen. Lieve help, wat is dat kind nerveus erover. Ze staat wel achter onze beslissing hoor, maar het is doodeng, zo'n vreemde klas, die al helemaal aan elkaar gewend zijn, en dan moet zij daar een plekje in vinden.
Anna, ik wil je ook succes wensen met jullie gedoe. Ik hoop van harte voor je, dat het allemaal goed komt en dat je zoon volgend jaar een goede plek heeft. Ik merk dat ik veel aan jullie denk. Daar heb je niet zoveel aan, maar misschien steunt het je een beetje. ☺

Elisa Gemani
20-06-2011 om 13:38
Hier
Hier zit zoon (10, ADHD en hb) het laatste halfjaar van de basisschool hangend en wurgend uit. Hij is zo ontzettend klaar met de basisschool en kijkt reikhalzend uit naar de middelbare school! Gelukkig heeft hij een leuke vriendengroep op school en daarmee vermaakt hij zich wel maar verder verveelt hij zich te pletter en dat uit zich in "pubergedrag". Het helpt ook niet dat het voetbal is afgelopen dus hij kan zijn energie niet echt kwijt en hij mist zijn voetbalmakkers.
Overmorgen maakt hij voor het eerst kennis met een gedeelte van zijn klas en zijn mentor dus dat is leuk. Verder maken we plannen om zijn kamer op te knappen en opnieuw in te richten en dat geeft ook afleiding.
Helaas slaapt hij nu weer ontzettend slecht en dat begint ons allebei op te breken. We zijn nu weer bij een andere therapeut om hem te helpen met zijn slaapprobleem en hopelijk zet dat wat zoden aan de dijk.
De zomervakantie is gelukkig bijna helemaal volgepland met leuke dingen (twee keer op kamp, een weekje met zijn tweetjes naar Spanje, spullen uitzoeken voor de middelbare school, zijn kamer doen) dus hopelijk kunnen we ons dan allebei weer wat opladen voor het begin van een nieuwe fase in zijn (en mijn) leven... Sterkte allemaal met die laatste loodjes!

An
20-06-2011 om 15:13
Knuffels en kusjes
Zoon (ADHD met PDD nos trekjes), doorstaat het kennismaken met de nieuwe VOklas goed, de musical maken vindt hij te gek, en het lummelen in de klas zorgt gelukkig ook niet voor problmen thuis. De zenuwen voor de vakantie met zijn vader kan hij zelfs nog redelijk in bedwang houden. Wij komen deze tijd dus heel goed door, in tegenstelling tot vorige jaren.
Ik krijg juist de laatste tijd ineens knuffels en kusjes, compleet uit het niets, net als allerlei complimentjes zoals: "je bent de allerliefste! En dat mag je niet vergeten mam," of: "mam, wat zie je er mooi uit," dingen wat hij nog nooit uit zichzelf heeft gedaan. Misschien een puberding ofzo, ik weet het niet. Nou ja, ik geniet er maar van, zolang dat dat duurt

Quin van der Veer
20-06-2011 om 22:31
Hier
Van harte met het zwemdiploma!!! Dat is toch een mijlpaal, zeker voor een IADH-er.
Hier houdt zoon zich cool onder het gekkenhuis waar hij momenteel zijn tijd in doorbrengt. Hoewel hij vandaag wel wat prikkelbaar was, maar dat kan ook zijn verjaardag geweest zijn. Verder relaxen we en hebben we de teugels van het thuis bijstuderen flink laten vieren, en dat mag ook wel want zijn resultaten zijn de lucht in geschoten. Voor het eerst zónder gezanik en kanttekeningen over naar de volgende groep, maar mét complimenten voor zijn inzet en resultaten. Schooltechnisch sleuren aan een IADH-kind helpt dus kennelijk écht.
Nu nog bijna 2 feestweken zien door te komen. Gelukkig vindt zoon alles leuk. En dan genieten van die 6 weken vakantie, waarin hij altijd zo volledig tot zichzelf komt en geweldig filosofisch wordt, zodanig dat ik hier over 8 weken een draad start waarin ik ga klagen dat de vakantie weer voorbij is.

ayla
21-06-2011 om 09:12
Hier
Hier gaat het minder, gisteren heb ik dochter maar thuisgehouden voor een dagje broodnodig uitrusten. Er valt gewoon niet met haar te praten. Wij hebben vrijdag gesprek bij de psychologe, komende week oudergesprekken, en dan komt nog een extra gesprek voor de overdracht van de oudste en liefst ook een extra gesprek over de jongste

anna van noniemen
21-06-2011 om 11:05
Opluchting!
het was een pittig gesprek, vooral in het begin, want school zette echt in op verwijdering. Wat ben ik blij dat we die onderwijsconsulent bij ons hadden, want dankzij deze man mag zoon (voorlopig) blijven! Morgen blijft hij nog wel thuis ivm sportdag, teveel hectiek en prikkels, dus dat is wellicht niet handig. Donderdag en vrijdag is het dan nog wel school, niet echt les meer, maar wel afsluiting enzo, en dan gaat hij wel naar school. Ik vind het belangrijk dat hij het jaar gewoon kan afsluiten met de klasgenoten, omdat de berg anders wel heel groot wordt naar augustus toe!
Voor nu dus heel blij, maar het zwaard van damocles blijft wel hangen natuurlijk...

mari39
21-06-2011 om 12:14
Super!
Anna, voor jou en zoon. Toch met meer rust de zomervakantie in. Ga je nu direct na de zomervakantie weer met school om de tafel? En blijft de consulent dan betrokken? Volgens mij werkt dat altijd wel met scholen. Geniet van de opluchting!

Karmijn
21-06-2011 om 12:54
Wow
Nu heb je tijd gewonnen. Volgend jaar kun je in overleg treden om te kijken hoe nu verder. Maar je hebt in ieder geval tijd om daar rustig alle opties in te overwegen.
Ze zullen zelf misschien ook inzien dat de verwachting ten opzichte van je zoon niet helemaal reeel is.
Misschien kunnen jullie ervoor kiezen om de prikkelrijke dingen (sportdag/schoolreis/theatergedoe en dergelijke) op een andere manier op te lossen?
Het is toch niet essentieel voor je schoolcarriere om aan die onzin van begin tot eind mee te doen?
Nu ja, eerst gewoon vakantie en zo!

Fianna
21-06-2011 om 13:20
Yess!
Ik ben zo blij voor jullie!! En hopelijk is er een manier om er voor te zorgen dat het zwaard wat minder dreigend is!

Fransien
21-06-2011 om 14:07
Fijn voor je anna
Fijn dat de onderwijsconsulent erbij was, want volgens mij maakt school zich er op dit moment makkelijk vanaf. Geen officiele schorsing, wel van school gestuurd worden.
Misschien is het voor zoon wel handig om een cursus 'hoe ga ik met leraren en klassesituaties om' te gaan volgen bij jou als juf, dan maak je het niet zo zwaar dat hij hele trajecten in moet, maar ik denk dat het bijna van school gestuurd zijn hem ook niet in de koude kleren is gaan zitten, en misschien maakt het het voor hem ook hanteerbaarder.

Sera
21-06-2011 om 15:45
Onrustig
Ik merk aan mijn zoon dat hij erg onrustig begint te worden. Hij houdt er absoluut niet van dat de laatste weken voor de vakantie altijd zo onrustig verlopen. Voor hem zou het fijnst zijn om tot en met de laatste dag gewooon het standaard schoolprogramma te hebben zonder dingen als sportdagen, schoolreisjes, spelletjesmiddag, studiedagen en andere activiteiten.
Hoewel de vakantie hier nog meer dan een maand weg is merk ik dat de sfeer op school nu al richting vakantie begint te gaan en dat vind zoon absoluut niet fijn.
Als het eenmaal vakantie is heeft hij een paar dagen nodig om zijn draai te vinden en daarna gaat het weer goed.
Ik hoop dus dat de school zolang mogelijk het gewone programma blijft draaien en dat er niet te veel onverwachtse uitjes en bezigheden zijn.

anna van noniemen
21-06-2011 om 16:54
Dank jullie wel
we zijn ook wel opgelucht, man, wat was ik nerveus. En er zijn ook een paar momenten geweest dat ik dacht, nu stap ik op, dit heeft geen zin. Het is echt aan de rust en kunde van de onderwijsconsulent te danken dat we het uiteindelijk toch eens konden worden...
Maar goed, wat ik al zeg, het zal niet makkelijk worden, ze zullen overal op gaan letten denk ik, wel moet denk ik het handelingsplan beter op bepaalde punten. En ik heb ze ook aangeboden in bepaalde gevallen met ons kontakt op te nemen, bijv bij uitval van een leerkracht en er een invaller staat of 1 juf 2 klassen heeft, even overleg of we dan niet wat anders moeten bedenken voor zoon....
Daarvan zei school dan, ik weet niet of dat mag van de leerplichtambtenaar, waarop die onderwijsconsulent zei, dat mag inderdaad....
Kijk, da's dan prettig als zo iemand ook de regels kent toch?

Fianna
21-06-2011 om 19:44
Onderwijsconsulent
Ik heb wel vaker gehoord dat een onderwijsconsulent heel handig kan zijn, zeker met dit soort 'regeltjes' die school wil toepassen. Heel fijn dat er iemand is die met jullie meedenkt, het beste voorheeft met jullie en weet hoe je dingen kan oplossen, zoals miss. zoon thuis houden als er een invaller is oid. Ik geloof dat het te maken heeft met leerplicht vs welzijn/gezondheid van je kind, maar dat weet ik niet zeker.
ik hoop echt van harte dat jullie een manier vinden om het volgende jaar een beetje redelijk door te komen! Echt veel sterkte hoor!

Philou
22-06-2011 om 10:01
Fianna
De onderw. consl. zouden het goed kunnen maar hebben het heel erg druk. Er moet zoveel str*nt aan de knikker zijn dat ze komen. Ze stellen tochwel 'eisen'. Of dat moet elders niet zo druk zijn en toevallig in onze regio wel.

Moek
22-06-2011 om 15:37
Anna
Wat geweldig! Ja, een deskundig iemand van buiten is geweldig. Ze weten dan dat ze op de vingers gekeken worden. Bovendien kan zo iemand ook met praktische oplossingen komen. Ik heb zelf buitengewoon goede ervaringen met het steunpunt autisme (ik weet niet of dat op jouw zoon van toepassing is). Die hebben zich de benen uit het lijf gerend toen wij een crisis hadden.
Volgens mij doet die school maar wat. Gelukkig heb je nu iemand aan je kant die dit allemaal veel beter weet!