Clarisse
10-01-2010 om 12:41
De realiteit
Mijn zoon van 8 met klassiek autisme zit thuis.... voor de kerstvakantie heeft de school zijn auti-groepje op een cluster 2 school opgeheven, vanwege financiele redenen. Op geen enkel andere school is hij te plaatsen, nergens een klein groepje van niet meer dan 6 kinderen (het maximaal haalbare met hem), ook niet op cluster 4, waar hij ook niet past trouwens.
Na een half jaar geleurd te hebben met mijn kind, heb ik met de ontheffing van de leerplicht op zak het PGB uitgebreid. Doel is om hem met begeleiders een vorm van thuisonderwijs te geven.
Nadat ze (bureau Jeugdzorg en Zorgkantoor) daar bijna 5 maanden voor nodig hadden om de indicatie rond te krijgen en te verwerken (ambtelijke achterstand), kreeg ik deze week de beschikking, d.w.z. geldbedrag toegewezen.
Als je ontheffing van de leerplicht hebt, krijg je het maximale aantal dagdelen geïndiceerd = 9. Daarboven op heb ik nog wat andere klassen en verblijf gekregen. Op papier leek het een goede indicatie.
Maar nu het omgezet is in euro's blijkt dat ik daar net mijn ene begeleider 2 hele dagen van kan betalen. Dan blijft er per maand gemiddeld nog een klein bedrag over, daar kan ik nooit de andere 2 1/2 á 3 dagen iemand van bij mijn zoon zetten.
Het bedrag is ook maar iets meer dan wat ik al had aan PGB. En toen zat hij nog gewoon 4 dagen op school.
Ik werk 3 dagen (soms 4) per week en die dagen krijg ik dus ook niet gecovered zo, incl. opvang in naschoolse uren. Een dag is dan al gauw 10 uren begeleiding.
Geld voor opvang/begeleiding voor tussentijds zit er sowieso niet aan. Zo belangrijk om even op adem te komen.
Familie en kennissen kan ik niet meer inzetten dan ik al doe.
Jeugdzorg heeft geen "boodschap aan de tarieven die in het circuit circuleren mevrouw". Ik ga toch proberen bezwaar tegen de indicatie te maken, maar of het meer kan worden....?
Kortom: mijn zoon, die zo leerbaar is en zo goed op weg was krijgt geen onderwijs of begeleiding meer. Ik kan niet meer werken (maar moet een inkomen hebben)want ik heb niemand die al die dagen bij hem is en ben volgende maand door mijn vakantiedagen heen die ik nu op moet nemen.
Gemeente-ambtenaren (wethouder onderwijs en leerplichtambtenaar) laten na herhaaldelijke verzoeken niets meer van zich horen ("mevrouw, wij weten het ook niet want dit hebben we nog nooit bij de hand gehad".
Wat nu? Ik weet het niet meer.
Recht op onderwijs is een grondrecht. Maar blijkbaar niet voor mijn zoon....

Tineke
21-01-2010 om 13:12
Aanvallen?
Met alleen maar beste bedoelingen heb ik mijn bijdrages geschreven in dit draadje. Om Clarisse verder te helpen, op weg te helpen. Dat het misschien niet gewaardeerd wordt, is bijzonder jammer. Maar geen reden om het als 'aanval' te zien. Alleen Nikus was ietsjes feller, maar daar stonden oprechte excuses tegenover. Ik zou denken dat Clarisse behoorlijk voordeel kan doen met alle reacties.

anna van noniemen
21-01-2010 om 21:14
Niet aangevallen
maar wel duidelijk geweest. Wat Clarisse wil is niet mogelijk....en dan kun je maar beter duidelijk zijn. Er zijn ook hele goede tips aangedragen, van diverse kanten. Ik zou er mijn voordeel mee gedaan hebben. Ik ben erg blij met het geld dat ik krijg (PG. Het zijn geen wereldschokkende bedragen, maar ik kom er goed mee uit. Zoon logeert 1 keer per maand, er komt 1 keer per week een PGB-er. Clarisse heeft inderdaad een groter probleem omdat haar zoon niet naar school kan, maar ook daar zijn goede ideeen voor gegeven....Het is wel mogelijk als je niet het onmogelijke eist....

mirreke
21-01-2010 om 21:17
Te snel geschreven
en dan komt zo'n te snel geschreven bericht anders over dan je bedoelt. Ik zelf vond de meeste reacties juist ook erg behulpzaam, iets waar ze wat aan kon hebben, maar ik kan me ook voorstellen dat het voor iemand die in paniek is overkomt alsof ze geen gehoor vindt. Een beetje van: stel je niet aan, je kunt het ook zo en zo zien. En gelijk hebben jullie, maar als je niet in die denkwijze zit lukt dat gewoon even niet.
Daarom schreef ik ook dat ze als de paniek wat gezakt was wel iets aan jullie reacties kon hebben.

anna van noniemen
21-01-2010 om 21:27
Ik hoop het mirreke
want dat verdient zij en haar zoon....zij zijn de dupe van dit alles uiteindelijk

Nikus
21-01-2010 om 22:18
Clarissa?
Probeer eens te verwoorden waarom je kind een gediplomeerde hulpverlener moet hebben? En welke diploma's moet het dan hebben? Ik reageerde best fel maar weer je...dat komt natuurlijk ook door mijn eigen referentie kader. Mijn 1e ingeving is, waarom stop je niet met werken?

Astrid
22-01-2010 om 09:24
Juist wel werken
Ik vind stoppen met werken geen optie. Misschien in het geval van Clarisse wel, maar ik zou het nooit doen. Ik ben juist meer gaan werken (en niet voor het geld). Ik werk nu 4 dagen. Ik word helemaal gek als ik teveel met zoon doe. Ik krijg nog net geen sla neigingen. Geldt trouwens ook voor m'n 2 dochters die broers gedrag als het voorbeeld gedrag zien. Wat hij kan, kunnen zij ook.
Ik vind het wel jammer dat Clarisse niet meer reageert. Als ze zal uitleggen wat de ernst van het gedrag van haar kind is zullen we misschien inzien dat dat alleen maar kan met een gediplomeerd persoon. Nu kijken we alleen naar onze eigen kinderen (waarvan sommige ook behoorlijk bewerkelijk) en die kunnen best met een vakkundig, maar niet gediplomeerd iemand af.

mirreke
22-01-2010 om 16:19
Niet stoppen!
Juist niet!
Oh, ik kreeg laatst van de GGZ te horen dat als je per week meer dan 35 uur in elkaars omgeving bent, dat dat iig voor Pdd-nossers erg slecht is. Daar schijnt een onderzoek over te zijn, maar dat heb ik niet bij de hand.
Ik zou juist de sleur zoveel mogelijk overdragen aan anderen.
Ik kan me ook voorstellen dat je toch wilt dat je kind van 8 iets leert, dus dat er wel iemand met pedagogische vaardigheden bij je kind zit. HEt hoeft niet alleen maar 'oppas' te zijn. Maar zoals je leest, Clarisse, kun je daar heel goed studenten voor aannemen. Die zijn vaak erg gemotiveerd, en kennen die nieuwste opvattingen (hopelijk).
Waarom vraag je niet of je contact met Kaatje mag opnemen, misschien dat je dan wat minder boos en angstig wordt.
sterkte, want bij je paniek kan ik me trouwens echt wel wat voorstellen.