anna van noniemen
22-01-2012 om 23:12
Deze week weer vervolg in het onderzoek van zoon 2
Er ligt al een heel rapport waarbij de orthopedagoog van school toch vooral aan ADHD denkt, maar bij de GGZ is ASS nog steeds niet van tafel. En ook ik denk dat ADHD alleen de lading niet dekt. Er is meer, ik zie teveel ASS-kenmerken, meer dan ik bij zoon 1 ooit gezien heb, hoewel die ook wel een aantal kenmerken vertoont. Bij hem is het ook vaak onderzocht, maar toch nooit tot een definitieve ASS-diagnose gekomen.
Toch wel weer spannend om nu ook met zoon 2 het traject verder in te gaan, maar ik hoop dat we ook voor hem uiteindelijk de juiste handvaatjes gaan vinden!

skik
23-01-2012 om 11:13
Sterkte
Niet leuk allemaal, maar hopelijk geeft het onderzoek jullie duidelijkheid en handvatten.
skik

anna van noniemen
24-01-2012 om 15:45
Bevestiging van wat ik eigenlijk al wist
Naar alle waarschijnlijkheid ASS en ADHD. Ze moet nog even overleg hebben, er zou nog een 2e persoon bij zijn, maar die had een spoedafspraak, maar dit kon ze wel al meegeven. Ja, niet leuk, maar ik wist het eigenlijk al wel....

Quin van der Veer
24-01-2012 om 16:25
Tjonge
Tjonge, dat is toch weer pittig. Kan me voorstellen dat je ergens hoopt dat ze zeggen dat er niets aan de hand is. Gelukkig heb je al ruime ervaring (met hem en ook met je oudste).

anna van noniemen
24-01-2012 om 18:41
Hopen ja
maar dat had ijdele hoop geweest. De kenmerken waren zo overduidelijk. En vooral het ADHD-deel bij hem is vrij overtuigend aanwezig Zelfs daar op gesprek zat hij maar te wiebelen en te friemelen aan alles. Dat zei die vrouw ook eigenlijk meteen. Maar ander opvallend stuk was een boekje met alleen maar plaatjes waar hij dan een verhaal bij moest vertellen. Ging prima, maar hij ging erg op de details in, benoemde vrijwel alles op het plaatje. En verder was het pakket aan eerdere onderzoeken vrij duidelijk, dus kon er eigenlijk al niet veel twijfel meer over bestaan.
Het enige verschil met oudste toen is, toen viel er zo'n last van me af, dat ik eindelijk in de gaten kreeg dat het echt niet (alleen) aan mij lag, dat ik daar echt ook van ondersteboven raakte en 's avonds in het ziekenhuis raakte met een giga-hyperventilatie.
Nu was er eigenlijk meteen al een soort berusting. En qua opvoeding heb ik eigenlijk niet veel problemen met hem. Alles in huis is al ingesteld op regelmaat natuurlijk, dus daar deint hij gewoon op mee. Het gaat pas fout als we afwijken van routine. En dan nog ben ik niet zo in paniek als ik bij oudste regelmatig wel was....

Quin van der Veer
24-01-2012 om 21:54
En wat ga je doen?
Heb je al een idee wat jullie gaan doen? Medicatie uitproberen of nog meer aanpassingen aan de omgeving doen?

anna van noniemen
24-01-2012 om 22:16
Om te beginnen
wil ik eerst een onderzoek bij een kinderarts. Er is in het verleden weleens een ruisje bij zijn hart gehoord. Tot ik daar meer over weet komt er geen methylfenidaat in zijn lichaampje
Maar als daar niks uitkomt, denk ik wel dat we dat gaan proberen. We hebben al vrij veel aangepast, ook op school (rustige plek, duidelijke instructie, met steun van picto enzenzenz) dat we nu wel op een punt zitten, het kan niet anders meer.
Maar wat mij betreft alleen voor school. Thuis heb ik, op wat kleine dingen na, weinig problemen met hem....

anna van noniemen
02-02-2012 om 19:21
We beginnen
met een afspraak bij een kinderarts. Kijken of er iets bezwaarlijks is waardoor hij niet met medicatie zou kunnen starten. Als die hobbel is genomen gaan we kijken voor medicatie. Zal Ritalin zijn om te starten. Wat mij betreft alleen tijdens schooluren, even zien hoe het dan verloopt.