Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
mamavan2

mamavan2

15-05-2009 om 11:15

Diagnose asperger en nu?

Hallo allemaal,

Bij onze zoon is asperger vastgesteld. Hij is nog geen 7 en zit in groep 3. Wij zijn er redelijk nuchter onder, maar we zien natuurlijk wel zijn beperkingen en hebben ook wel wat zorgen om de toekomst. Mar daar denken we nog maar niet zoveel over na.
Wat ik me wel afvraag is hoe en wanneer wij het hem kunnen/moeten vertellen. Ik vind hem nu nog erg jong, aan de andere kant merkt hij vast ook wel dat hij anders is. Hij krijgt bijv. ergotherapie (hoe draait jouw motor) en ook op school loopt het met leftijdsgenoten stroef. Dat vindt hij ook helemaal niet leuk. Wanneer hebben jullie het uitgelegd? En hoe heb je dat dan gedaan? Bestaan daar voorleesboekjes voor of iets?
Graag jullie ervaringen.

Groetjes

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

15-05-2009 om 11:25

Gelijk

Toen onze zoon een week na zijn 6e verjaardag de diagnose ADHD kreeg, hebben wij het onmiddelijk verteld. Natuurlijk wist hij al langer dat er "iets" anders aan hem was, want we gingen niet voor niets steeds bij die aardige meneren en mevrouwen langs. Om hem te helpen omdat het bij hem in zijn hoofd allemaal een klein beetje anders werkt dan bij anderen, etc.
Hij weet dus drommels goed dat hij "HDHD" heeft, zoals hij dat zelf zegt, en ook dat hij daarom medicijnen krijgt. En dat hij het niet zomaar aan iedereen moet vertellen omdat de mensen dan kunnen denken dat hij "stout" is. Kortom, helemaal in kindertaal uitgelegd en hij heeft het goed begrepen, én er geen probleem mee. Een kind heeft er recht op om te weten wat ie heeft, natuurlijk wel zodanig uitgelegd dat hij het kan begrijpen.

Ik ben speciaal

Dat is een methode om kinderen uit te legen wat autisme (asperger/pdd-nos) is op een voor hun begrijpelijke manier.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.