Guinevere
04-02-2011 om 08:39
Dieet voor adhd helpt?
Laatste nieuws, ik vermoed dat dit betrekking heeft op die Pelsser-proef (Telegraaf):
Dieet voor ADHD AMSTERDAM - Kinderen met ADHD zijn gebaat bij een strikt, persoonlijk dieet.
Dat blijkt uit een onderzoek van het ADHD Research Centrum en UMC St Radboud. Kinderen met ADHD zouden met het dieet al na een paar weken van hun gedragsproblemen afkomen. Daarover schrijft Trouw.
Het effect is zo groot dat het volgens de onderzoekers bij een deel van de kinderen de behandeling met medicijnen kan vervangen. Volgens Trouw is het dieet bij twee op de drie kinderen succesvol. „Zelf was ik ook sceptisch”, zegt een onderzoeker in die krant. „Maar de resultaten zijn consistent en sterk.”

Philou
04-02-2011 om 08:40
Ja!
Was ook al op zoek maar vond het Inca onderzoek. Ik ben heel benieuwd. Stond het in de Trouw van gisteren of vandaag (die kan ik zo kopen).

Guinevere
04-02-2011 om 08:43
En hier in trouw
http://www.trouwcommunities.nl/onderwijs/interactief/blogs/267/231.html
Nou, weer iets te bestuderen vandaag. Alleen weer zo jammer dat het vooral weer over het sociaal afwijkende gedrag van de kinderen lijkt te gaan. Alsof dat het enige soort (gedrags)probleem is bij ADHD.

T&T
04-02-2011 om 08:55
Je kunt heel veel bereiken met de juiste voeding (ook bij autisme) maar maak niet de fout om te denken dat je daarmee adhd of autisme "genezen" hebt! Maar ja, dat doe je met ritalin ook niet, je verzacht enkel de symptomen...
Tess

Philou
04-02-2011 om 08:55
Je hebt gelijk
*maar* dat is wel een goede indicatie (althans wat ik hier zie) voor het systeem. Het systeem is zo onrustig dat er geen ruimte, energie, plek, rust voor het sociale is. Dus als het sociale lukt, betekent dat -bij ons thuis- de rest veel en veel beter gaat, goed op weg is.
Bedankt voor de link!

Philou
04-02-2011 om 08:58
Tee en tee
En natuurlijk niet. Je hebt de oorzaak van epilepie of suikerziekte toch ook niet weggehaald mbv een strak levensritme en medicatie ? Ik dnek dat je het zo moet zien. Maar rust en alert kunnen zijn is wel voorwaarde om te kunnen leren, om je te ontwikkelen.

Isabella
04-02-2011 om 09:07
Dieet
Het lijkt bij 1/3 niet te werken, waarom is (nog) onduidelijk. Er is onderzoek gedaan bij 100 kinderen tussen de 4 rn de 8. 50 kregen het dieet, 50 niet. De kinderen zijn 5 weken gevolgd. Natuurlijk zijn de resultaten prima maar nu nog een groter onderzoek, lijkt mij.
Uit de VK:
AMSTERDAM - Kinderen met adhd kunnen met een strikt dieet al na een paar weken van hun gedragsproblemen afkomen. Dat blijkt uit onderzoek van het ADHD Research Centrum en het UMC St Radboud, dat zaterdag wordt gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift The Lancet.
Het effect van het dieet is zo groot dat het volgens de onderzoekers bij een deel van de kinderen de behandeling met medicijnen kan vervangen.
De studie werd uitgevoerd bij honderd kinderen tussen 4 en 8 jaar van wie er vijftig vijf weken lang een hypo-allergeen dieet kregen voorgeschreven. Daaruit waren alle voedingsmiddelen geschrapt waarop kinderen zouden kunnen reageren. Als effect uitbleef, werd het dieet na twee weken strenger en mochten alleen nog rijst, kalkoen, peer, groenten en water worden genuttigd. De kinderen kregen voldoende voedingsstoffen binnen.
Na het volgen van het dieet was bij tweederde van de kinderen geen sprake meer van gedragsproblematiek. In de controlegroep verbeterde het gedrag van de kinderen niet. Een kinderarts beoordeelde wekelijks alle honderd kinderen zonder voorkennis over hun eventuele dieet.
Voedingsmiddel
Na afloop van het onderzoek werden de kinderen nog een jaar gevolgd. Aan hun dieet werd week na week een voedingsmiddel toegevoegd, zodat per kind kon worden bepaald waar het op reageert. De gevoeligheden voor voedingsmiddelen bleken per kind te verschillen. Een levenslang streng dieet is dan ook niet nodig, alleen de voeding die een reactie uitlokt, moet worden vermeden.
Zo'n 5 procent van de kinderen lijdt aan adhd, dat wordt gekenmerkt door hyperactiviteit en aandachtsproblemen. In Nederland gaat het om enkele honderdduizenden kinderen. Veel adhd-patiënten slikken medicijnen tegen hun klachten. De onderzoekers schrijven dat voortaan bij aanvang van een behandeling eerst moet worden bekeken of een dieet effect heeft.
Dat er een verband bestaat tussen voeding en adhd is al langer bekend. Zo blijken kleurstoffen en andere aan voedsel toegevoegde stoffen soms enig effect te hebben op het gedrag, maar ook bij kinderen zonder adhd. Die toegevoegde stoffen veroorzaken de stoornis bovendien niet, aldus Jan Buitelaar, hoogleraar psychiatrie aan het UMC St Radboud, een van de onderzoekers. Adhd moet te maken hebben met een overgevoeligheidsreactie, zegt hij. Van een allergie is geen sprake, zo blijkt uit de studie: in het bloed van de kinderen werden geen verhoogde concentraties allergie-antistoffen aangetroffen.
Niet nieuw
Het dieet dat de onderzoekers gebruikten, is niet nieuw. Tot nu toe was er echter alleen onderzoek mee gedaan bij kleine en specifieke groepen kinderen.
Hoe de voeding het gedrag beïnvloedt, is nog onduidelijk, zegt Buitelaar. Het kan zijn dat bepaalde voedingsmiddelen effect hebben op de afgifte van neurotransmitters, van belang voor de signaaloverdracht tussen zenuwcellen. Onduidelijk is ook waarom eenderde van de kinderen met adhd niet op het dieet reageert.

Guinevere
04-02-2011 om 09:18
Voeding
Voeding doet absoluut iets met je gedrag. Sinds wij ADHD-zoon volproppen met zalm, is zijn gedrag ongelooflijk opgeknapt. Weg bokkigheid, veel minder gestuiter. Heerlijk. Alleen gisteren en eergisteren was hij weer zo, maar dat kwam misschien wel door de storm.
Zou er ook een doe-het-zelf versie van dat dieet te vinden zijn? 5 Weken testen is best te doen.

anna van noniemen
04-02-2011 om 09:20
Wat ik nou zo jammer vind
ik haal hier niet uit WAT er nou precies verbetert. Kunen ze beter stilzitten? Kunnen ze zich beter concentreren. WAT verbetert er nou echt. De gedragsproblemen? Wat voor gedragsproblemen? ADHD is niet alleen maar gedragsproblemen, dat weten we toch allemaal?
Vergis je niet, ik ben wel geintresseerd, want als het nou echt blijkt te werken, wie weet. Maar ik wil graag weten wat er dan gebeurt....

Kobalt
04-02-2011 om 09:22
Sceptisch
Volgens mij zijn de koppen in de krant een beetje voorbarig, als altijd.
Voor zover ik het als leek begrijp, ging ging het om een onderzoek bij 100 kinderen waarvan 50 het dieet probeerden. De leerkrachten en ouders wisten dat ze op dieet waren. De adhd symptomen zijn gescreend aan de hand van vragenlijsten. De ouders hebben zelf hun kinderen opgegeven. Het ging om kinderen tussen de 4 en 8 jaar.
Deze gegevens maken mij een beetje sceptisch:
Heel kleine onderzoeksgroep.
De ouders die meededen waren erg gemotiveerd. Ze hadden zich ook zelf, via de media opgegeven. Dat geeft denk ik een erg bevooroordeeld beeld. Mijn zoon kent ook momenten, maanden soms, waarin ik hem met een roze bril zie, en alle symptomen ineens weg lijken, waarin ik me afvraag: 'Zou hij wel echt adhd hebben?' Tot....
Ik vraag me af in hoeverre de onderzoeksgroep representatief is. Vooral omdat het bij jonge kinderen was. Veel kinderen die op hun vierde adhd-gedrag vertonen, blijken gewoon stevige kleuters te zijn. Ik vraag me ook af, hoe ze bij zulke jonge kinderen, zeker weten dat het om adhd gaat. Want dat is nu eenmaal niet door een lakmoes proef vast te stellen. Ik ben ervan overtuigd dat ouderlijke intuitie een heel sterke kracht is. Het feit dat deze ouders zo opgeven voor het onderzoek, wil zeggen dat deze ouders zelf vermoeden dat het met de voeding van hun kind te maken heeft. Dat gevoel heb ik nog nooit gehad, dus ik zou er niet over peinzen om met zo'n onderzoek mee te doen met mijn zoon.
De onderzoekers zelf trekken in the lancet een veel bescheidener conclusie:
A strictly supervised restricted elimination diet is a valuable instrument to assess whether ADHD is induced by food. The prescription of diets on the basis of IgG blood tests should be discouraged.
http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(10)62227-1/abstract
Het zou zo mooi zijn, als zo'n dieet werkt. Ik merk dat ik daarom moeite heb om het te geloven. 'Te mooi om waar te zijn', denk ik dan, 'waar zit de fout in dit onderzoek?' Ben ik cynisch geworden? Misschien zal de tijd het ons leren.

Guinevere
04-02-2011 om 09:22
Ik snap iets niet
Dat artikel in Trouw is gedateerd op 4 februari. De reactie die eronder staat is van augustus 2010!

Isabella
04-02-2011 om 09:42
Kobalt
Precies, dat zijn ook de voorbehouden die ik heb: kleine groep, gemotiveerd, jong en wat werd verbeterd. En wat ik mij dan ook afvraag is: de broers van mijn vader (en mijn vader) die kregen vroeger toch ook minder bewerkt voedsel dan tegenwoordig. Als ze tegenwoordig kind zouden zijn, dan zouden ze ook de diagnose adhd krijgen. Of zouden die tot de 1/3 behoorden op wie het dieet geen effect heeft?

Philou
04-02-2011 om 09:47
Guinevere
Kan het zijn dat het artikel geupdate is ? Ik meen dat ik vorig jaar ergens iets las over voeding en adhd en dat ik ben gaan navragen. En misschien is dat artikel van toen. Slordig is het wel.
Het was heel pittig om te doen.. ik heb er vanaf gezien want ik wist dat ik dat niet vol zou houden. Ik weet niet meer of dat nu de Inca studie was maar het ging in dat dieet waar ik het over heb, over glutenvrij, suikervrij, kleurstofvrij etc.. en dat is echt heel ingewikkeld om te doen. Ik zie het mijzelf best (willen) doen als ik zelf meer op orde ben..want het betekent dat je op zoek moet gaan naar glurtenvrij brood (gluten zitten overal in), geen koekjes etc.. Je kan beter een lijst maken wat je wel mag.. die is veel korter nl. En, de verhalen van ouders (uit de usa) die het wel hebben geprobeerd (zo'n dieet), heb ik begrepen dat er ook behoorlijk wat 'afkickverschijnselen' zijn waar je even doorheen moet.
Ik heb mij toen niet verdiept in het NL dieet maar wel ergens onthoduen.. Ondertussen las ik de al dan niet succesverhalen van die ouders op een forum.
Ik merk zelf ook dat visolie goed helpt en bepaalde drankjes hyper maken.

Philou
04-02-2011 om 09:54
Isabella
Ja en nee.. misschien minder suikers misschien minder kleurstof maar wel gluten. En dat is in de dieten die ik ken, is dat nu net een van de grote heikelpunten.
Als de artsen versteld staan en de noodzaak zien voor een grotere studie .. die hebben die moeite niet gedaan. En ja, je moet vreselijk gemotiveerd zijn, alleen al om af te vallen (dwz gezond te eten) dus laat staan dat je je eigen glutenvrije brood moet maken of dat je naar die ene winkel moet om een aantal dingen te halen omdat je gewone supermarkt die niet heeft.
Je kan nl ook zeggen dat als ouders wel de moeite moeten doen maar geen resultaat zien, je toch wel onmiddellijk stopt met zo;n dieet.
Het duurt echt geen 5 weken maar gemiddeld 6 MAANDEN voor je van levensgewoonten veranderd bent en je die je eigen hebt gemaakt. Dat doe je dus niet in 5 weken.

ijsvogeltje
04-02-2011 om 09:58
Dieet
Hoewel er vast het nodig op het onderzoek is aan te merken, vind ik het wel interessant. En goed ook, dat er dit soort onderzoeken wordt gedaan. Nieuw is het dieet-idee natuurlijk niet, er wordt al lange tijd in Nijmegen mee geëxperimenteerd. In dit artikel staat dit ene onderzoek centraal, maar is volgens mij al het nodige aan vooraf gegaan (maar waarschijnlijk niet op wetenschappelijk verantwoorde wijze opgezet).
Bij een dieet denk ik trouwens toch aan wat anders dan dit. Uit de eerdere berichten begreep ik dat je er minimaal een jaar mee bezig bent om voor jouw kind uit te vinden op welke voedingsmiddelen het eventueel reageert . Lijkt mij erg zwaar. Je begint met rijst, peer en kalkoen, en dan zo nu en dan krijg je er iets bij. Volgens mij heeft dit enorme impact op een kind. Respect voor de gezinnen die dat echt lange tijd vol houden.
Maar is dit onderzoek nu echt maar gebaseerd op 5 weken?

Pluk53
04-02-2011 om 10:05
Uit het artikel in trouw
Wie het zogeheten eliminatiedieet volgt, mag vijf weken lang alleen dingen eten die vrijwel zeker geen allergische reactie of overgevoeligheid opwekken, voornamelijk water,vruchtensap, rijst, wit vlees en wat groente. Als dit helpt, krijgen kinderen beetje bij beetje wat andere voedingsmiddelen, net zo lang tot blijkt wat de boosdoener is. „Bij de één is het tomaat”, zegt Buitelaar, „soms zijn het verschillende dingen samen. Daarom is er een diëtist nodig die een afgewogen eetpatroon samenstelt. Ouders kunnen beter niet zelf experimenteren.” Niemand begrijpt waarom het dieetwerkt. Er veranderde bij de kinderen niets aan de antistoffen in het bloed. Dit betekent dat het met allergie weinig te maken heeft. De onderzoekers denken dat bepaalde voeding direct op het zenuwstelsel inwerkt en kinderen druk maakt. Maar bewijs ontbreekt.
Dus na 5 weken kan worden vastgesteld dat een dieet zal werken. Maar dan moet het individuele dieet nog worden bepaald.

Philou
04-02-2011 om 10:18
Tja dat ene zinnetje
Pluk, ga je hier nu ook rellen en reageren zoals je tegen ene O. doet ?
"Maar bewijs ontbreekt"
Vooralsnog: want naar dat deel is geen onderzoek gedaan.
Wat ik begrijp van het onderzoek is dat men verschil ziet, zodanig dat het opvalt en dat ze nog niet weten waarom. Een hypothese is dat bepaald voedsel direct inwerkt op het zenuwstelsel. Dat vraagt om een vervolg studie in deze recessie.
En van sommige dingen, Pluk is de wetenschap nog niet zo ver om te kunnen verklaren waarom het werkt maar er is wel te meten dat het werkt. Er zijn medicijnen waarvan men nog niet precies de exacte werking weet.

Guinevere
04-02-2011 om 10:28
Dat wordt niks dus
Aangezien er geen zalm op de lijst toegestane voedingsmiddelen voorkomt ga ik er überhaupt niet aan beginnen. Zalm moet, zalm is goed. En wat een prachtig rijmpje is dat.
Een dagje rijst met kalkoen eten lukt ons wel. Het kan vast geen kwaad om dat af en toe op het menu te zetten. Iemand een lekker recept???

M Lavell
04-02-2011 om 10:30
Elke dag dezelfde structuur
Er is kennelijk iets, maar wat dan? Nou ja, er is wellicht invloed op hormonen. Eten doet op zijn minst iets met insuline met je.
Maar dan ook (en dat is mijn gok) er is beslist iets met gedrag. Niet zozeer van het kind, maar van het kind, de ouders en de leerkracht samen.
Een dieet, dat is minstens 3 keer per dag een aanleiding om heel precies en gestructureerd te doen. Om geboden en verboden te respecteren. Daar komt dan het ongestructureerde ook nog bij: traktaties, trek, visite.
Als iedereen, inclusief leerkracht en kind, er maar van overtuigd is dat dat moet, dan ontstaan er per dag meerdere bijna meditatieve momenten waarbinnen de focus in en rond het kind gecentreerd is: dat wel, dat niet.
En dat is sowieso rustgevend. Zeker als de focus op het gedrag daarmee een beetje verwatert (het helpt, want de juf klaagt minder)
Een dieet is een begrijpelijke vorm van structuur bieden waarbinnen iedereen hetzelfde kan doen, zonder daarover opvattingsverschillen te hebben.
En dat minstens drie keer per dag. Daar rolt dan een rode draad uit die houvast biedt. Elke dag weer.
Ik denk dat een dieet daarom ook kan helpen.
En als dat effect meespeelt, dan spelen wetenschappelijke verklaringen over bepaalde voedingsstoffen een ondergeschikte rol. Wel interessant is de vraag hoe lang ouders, kind en leerkracht het met elkaar volhouden.
Groet,
Miriam Lavell

Pluk53
04-02-2011 om 10:43
(ot) judith-t
neen, ik kwam hier niet rellen. Vind ik ook buitengewoon ongepast in deze rubriek. Posting was verhelderend bedoeld mbt de periode waarin bepaald kan worden of een dieet zin heeft. "Het ene zinnetje" hoorde bij het artikel in Trouw, was geen toevoeging van mij. Ik had om het eerst blok in de posting "" moeten toevoegen.

Kobalt
04-02-2011 om 10:46
Interessant miriam!
Interessant, wat je daar zegt. Inderdaad, die structuur en zorg, zal, zeker voor een bepaalde groep kinderen, een heel positief effect hebben, wat niet met het dieet te maken heeft.
De vragenlijsten die ze gebruikt hebben om de adhd te screenen zijn volgens mij de lijsten die wij ook kennen, gebaseerd op dsm IV en zeer gericht op het gedrag van het kind. (algemene vragenlijst adhd) En dan nog een lijst die ik niet ken, de conner scale, maar waar hier een voorbeeld van staat in bovenste link: http://www.google.nl/search?hl=nl&q=abbreviated+conner+scale&rlz=
Ik heb altijd een beetje moeite met die vragenlijsten. Als je op school die laatste lijst laat invullen, komt er niet uit dat mijn zoon adhd heeft, hij zal ongeveer een keer in de twee maanden op de laatste twee punten scoren denk ik. Dat komt doordat mijn kind zijn gedrag op een zeer onwaarschijnlijke manier kan reguleren. Zeker voor een adhd-er. Vervolgens wordt hij diep ongelukkig en depressief, maar dat meet die lijst dan weer niet. Met mijn zoon gaat het juist goed als hij druk is, dingen niet afmaakt en een hele puinhoop om zich heen creert. Hij zit daar dan tussen als een spin in zijn web en voelt zich goed.
Dus ik ben nooit zo onder de indruk van een afname van de standaard uiterlijke adhd symptomen. Maar het is natuurlijk wel hetgene wat goed meetbaar is, volgens gecertificeerde vragenlijsten. Dus ik snap het wel hoor. Waarom ze dat gemeten hebben.
Hoe zal het over een paar jaar met de kinderen gaan die nu hun symptomen kwijt zijn? Ik vind het erg interessant.

Fiorucci
04-02-2011 om 11:59
Wat ik me afvraag.....
Jaaaaaren geleden was er zoiets als het Feingold-dieet. Kinderen die hyper waren, zich niet konden concentreren,etc hadden soms baat bij dit dieet wat ik veel vindt lijken op het dieet waar het hier over gaat.
Het uitgangspunt destijds was dat deze kinderen dergelijk gedrag vertoonden door bepaalde voedselintoleranties. Dus denk ik: de kinderen die hier aan meededen en er baat bij hebben, hebben die wel echt ADHD, of inderdaad voedselintoleranties, met bijbehorend gedrag? Is het dan geen nieuwe wijn in oude zakken?

Kobalt
04-02-2011 om 12:21
Feingold
Over Feingold vertelde Barkley bij de caddac, dat bewezen is dat het nauwelijks werkt. Hij vertelde ook over een groot visolie onderzoek in Noorwegen of Zweden of zo, waaruit ook bleek dat het nauwelijks werkt.
http://www.caddac.ca/cms/video/parents_player.html
Hij zegt het in het stukje Essential ideas for parents, volgens mij in het mapje ADHD and causation, maar dat weet ik niet helemaal zeker meer. In ieder geval ergens in die lezingen.
Een groot verschil tussen Feingold en Pelsser is volgens mij, dat de eerste ervan uitgaat dat bepaalde voedingsstoffen slecht zijn voor álle adhd-ers. De laatste zegt dat je per individueel geval moet kijken waar het kind niet tegen kan. Dat klinkt wel wat zorgvuldiger, vind ik dan.

Philou
04-02-2011 om 12:49
Miriam
Miriam schreef:
"Ik denk dat een dieet daarom ook kan helpen.
En als dat effect meespeelt, dan spelen wetenschappelijke verklaringen over bepaalde voedingsstoffen een ondergeschikte rol. Wel interessant is de vraag hoe lang ouders, kind en leerkracht het met elkaar volhouden. '
Dat speelt zeker een rol: voor mij zou dat zeker meespelen. Maar, als ik kijk naar mijn kinderen, hebben die het modig, net als alle andere kinderen plus dat mijn kinderen dan niet ontregeld raken. Wij geven onze kinderen heel veel structuur. Ik kan mij niet goed voorstellen dat je dat niet doet als je kind het nodig heeft.. een ontregeld kind is zo naar om aan te zien maar ook zoveel werk om dat weer goed te krijgen. Als ouder laat je het mi wel uit je hoofd om die structuur weg te laten. Ik merk dat als wij ons houden aan bepaalde dingen, de veerkracht terug krijgen.
Maar ik weet dat bij ons, regelmaat een voorwaarde is maar niet alles. Ik kan de onrust verder terug brengen met hier en daar wat aanpassingen. Ik zou zo;n dieet graag proberen tzt. Nogmaals als ik het zo lees gaat het om bepaalde stoffen waar kinderen op een bepaalde manier op reageren.. voor elk kind specifiek uit te zoeken. Het gaat dus niet om even maar eten, op tijd. Ik beschouw het zelf als diabetes: het gaat om een afpassing op jouw persoon met een bijbehorende levensstijl. En ipv diabetes is er sprake van iets in het neurologisch systeem: adhd, bijv.

Philou
04-02-2011 om 12:52
Fiorucci
Zoals de fysio afdeling revalidatie uit het amc uitlegde is dat je kan stellen dat er iets is met het neurologisch systeem met op verschillende vlakken uitingsvormen: adhd of autisme .. althans in het spectrum en veel allergieen en intoleranties.. Het is hetzelfde systeem.

Fiorucci
04-02-2011 om 13:36
Kobalt
Ik denk dat vele ouders destijds die ik kende, en Feingold probeerden, wel degelijk keken naar hun eigen kind, wat gaat goed en wat gaat fout. Althans, dat is mijn ervaring. Overigens een nuance: Feingold stelde dat bepaalde stoffen slecht waren, maar niet specifiek voor ADHD'ers. Hij stelde juist dat bepaalde kinderen gedrag vertoonden waardoor je denkt dat ze ADHD hebben.
En dat vraag ik me dus ook weer af bij dit dieet, zijn het wel echte ADHD'ers als het gedrag significant verbeterd bij een dieet? Of hebben zij een voedselintolerantie?

Kobalt
04-02-2011 om 13:44
Inderdaad fiorucci
Dat is ook mijn vraag. Vooral omdat het toch wel een kleine onderzoekspopulatie is.
Ik denk dat het toch wel een specifieke groep ouders is, die besloten heeft mee te doen aan dit onderzoek. Juist omdat het zo'n grote ingreep is, dat dieet.
Ik denk dat het met oudere kinderen die adhd hebben, ook zeer moeilijk vol te houden zal zijn. Mijn zoon zou dat echt niet vijf weken volhouden: kalkoen, peer, rijstwafels. Een dagje zou het maximaal haalbare zijn verwacht ik.

anna van noniemen
04-02-2011 om 14:23
Het lijkt mij ook heel zwaar...
daarbij, het heeft aardig wat tijd en moeite gekost om zoon, nu 12, aan het fatsoenlijk eten te krijgen, en nu lust hij eigenlijk alles wel, en dan zou ik hem nu op zo'n karig kostje gaan zetten hahahahaha, ik denk dat ie me voor gek verklaard!
Maar, op zich ben ik nog wel nieuwsgierig naar dit onderzoek....

Leen13
04-02-2011 om 14:24
Andersom
Ik snap het wel, het klinkt logisch om met een beperkt dieet te beginnen maar ik vraag me af waarom ze het niet andersom doen.
Bij ons is het voordeel dat het om een min of meer aantoonbare allergie gaat.
Maar in de praktijk bleek het ook bij mij zelf fortuinlijker om de allergenen in de voeding stuk voor stuk af te bouwen. Mijn poging flink te zijn en gewoon de boel te schrappen leidde binnen een paar maanden bijna tot een eetstoornis. Waarna ik het heb omgedraaid. Stuk voor stuk vervanging zoeken en je huishouden aanpassen. Zeer geliefde producten reserveren voor 1x per week tot ook dat op kon houden. Dat is op de lange duur ook beter vol te houden.
De enige stap die ik niet heb gezet is glutenvrij eten. Omdat het nu goed gaat met mijn kinderen zie ik daar ook verder geen aanleiding meer toe. Maar de twijfel blijft. Bovendien ben ik zelf hypoallergeen gaan eten voordat ik zelf kinderen kreeg.
Maar ik zou dus zelf niet zo'n crashdieet aan mijn kinderen geven. Hoewel ik de waarde er beslist van inzie. Het is emotioneel niet juist.

Nienke*
04-02-2011 om 14:29
Wij doen mee aan het dieet!
Onze zoon doet mee aan dit dieet en ik kan gewoon zeggen dat het echt werkt! Dus ik ben blij met de erkenning dat het geen onzin is.
Groetjes,
Nienke