Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Guinevere

Guinevere

04-02-2011 om 08:39

Dieet voor adhd helpt?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Adhd en spectrum

Kobalt

Vergelijking met diabetes

slecht functionerende alvleesklier + voeding --> geen goede bloedsuikerwaarde die symptomenen heeft die te meten zijn of op te merken zijn.

Je kan niet genezen van diabetes maar je kan de sympotemen verminderen of wegkrijgen door je dieet aan te passen of door insuline te spuiten bijv. (en vast nog meer). Daarmee ben je niet genezen want als je de aanpassingen weglaat, heb je weer diabetes. Was je genezen, dan spreken we over een normaal functionerende alvleesklier en kon je eten wat je wilde en hoefde je geen insuline te spuiten. Genezen ben je niet maar dmv de aanpassing heb je geen last meer (of niet meer in dezelfde mate) van de symptomen (wegraken of bibberen of steeds moeten eten).

Nu denkt met dat ADHD dat dat ook een stofwisselings-element in zich heeft.

Dit onderzoek heeft onderzocht:
iemand met diagnose ADHD + bepaalde voeding (persoon afhankelijk) --> bepaalde zogeheten ADHD symptomen.

Nu kijk ik naar de DSM (ik heb snel-snel gezocht en gevonden: http://www.ldawe.ca/DSM_IV.html
en daarin staat bijna over 'often'. Often is niet meetbaar: bedoelen ze daarmee 51% van de gevallen mee of meer of minder.. telt dan ook dat er een spannend verhaal wordt vertelt en je naar de wc moet.. ik bedoel: telt het als het zeer ongewenst gedrag is of alleen ongewenst. Staat er dat er alleen sprake is van ADHD als je a+b+c+wellicht iets anders hebt ? Nee, het is een spectrum.

Ik zeg zogeheten adhd symptomen omdat er allerlei onrust in het lijf is die je *kan* zien in het gedrag. Maar stel nu dat je adhd hebt en gedresseerd bent en vreselijk je best doet.. misschien heb je het dan wel heel erg maar dat is dan niet in die mate dat we het zien. Daar zullen ze vast onderzoekjes voor hebben gehad (concentratie en iets dat afleidt) samen met verslagen van ouders en leerkrachten. In zulke gevallen heb je een grote groep kinderen nodig met een controle groep. Dit soort dingen zijn pas meetbaar bij grotere groepen zodat je individuele uitspattingen eruit kan halen.

Nu kan je symptoombestrijding doen, waar onze huidige geneeskunde veelal op gebasserd is (is langzaam aan het veranderen). Maar nu toont dat onderzoek aan dat met aanpassing van de voeding ('haute couture werk') de symptomen verminderen (in elk geval).. bij een aanzienlijk percentage van de onderzoeksgroep.

Jij zegt nu: mijn kind vertoont niet het genoemde sociale adhd-gedrag. Ja so? Ik ken hem niet maar mijn neefje met pdd-nos bijv. is sociaal op sommige punten heel sterk. Zonder pdd-nos zou hij sociaal misschien wel geniaal zijn.. klaar om diplomaat te worden. Dat wil nog niet zeggen dat hij geen pdd-nos heeft.

Anna

De oorzaak van ADHD is niet de voeding: het is een mankement aan het zenuwstelsel: stofwisselingsprobleem. En daarom zie je in de adhd/autisme en sis groep (allemaal in een overkoepelend spectrum) zoveel allergieen (voeding etc) en huidaandoeningen.. dat heeft met die stofwisseling te maken. Het is geen voorwaarde.. het is frappant vaak aanwezig.

Door iets aan de voeding aan te passen, breng je de stofwisseling tot rust en daarmee het hele hormonale systeem tot rust. En dan .. dan blijk je dus opeens wel beter te kunnen concentreren of wel oogcontact te kunnen maken en te onderhouden.

Anna

"hoe de buitenwereld straks weer naar ons ADHD-ouders gaat kijken en reageren. Joh, je moet je kind gewoon andere eten geven, hoeft hij ook geen medicatie... "

Ja dadelijk ga je dat krijgen.. mensen die niet goed lezen denken dadelijk dat kinderen met ADHD van hun ouders niet goed te vr*ten krijgen.. maar dat is het dus niet. Je moet het eerder zien als een vorm van allergie.

Anna

Volgens mij staat er in het kort eigenlijk: bij mensen van adhd is er wellicht sprake van een stofwisselingsprobleem veroorzaakt door bepaalde voeding. Wat gebeurt er als je de voeding aanpast ? Misschien zijn we over een eeuw zo ver dat we kunnen zeggen dat we de stofwisseling aan kunnen passen ipv de voeding.. en nog later dat het te genezen is dmv medicatie of een operatie..

Er zijn ook vormen van epilepsie die niet reageren op de medicatie. Betekent dat, dat epilepsie belachelijk is en niet bestaat ? Nee het betekent dat sommige vormen niet gevoelig voor medicatie zijn. En hoe die medicatie werkt dat weten men niet in alle gevallen. Vaak is het zo van: goh het werkt, hoe precies geen idee maar na testen blijkt dat de bijverschijnselen heel erg meevallen, laten we goedkeuren. En waarom bij de ene wel en de ander niet werkt.. dat is in sommige gevallen ook niet duidelijk.

anna van noniemen

anna van noniemen

05-02-2011 om 16:30

Judith

ik snap het wel, maar ik reageerde op een zinnetje uit je posting, dat dit onderzoek stelt dat ADHD veroorzaakt wordt door voeding. En daar reageerde ik op, want als dat het geval was, zou 100% van de gevallen gereageerd moeten hebben op dit dieet. Ik heb dus meer het idee dat bepaalde symptomen verergeren door bepaalde voedingsstoffen. En ik hoop ook dat ze verder gaan uitzoeken wat dan....
Voor nu vindt zoon het wel best, die ziet zich geen 5 weken op alleen rijst, wit vlees en fruit....Hij is 12, dus ik kan dat wel begrijpen....
Hij heeft ook geen last van zijn medicatie, 's morgens 1 capsule en hij heeft er geen omkijken meer naar.

Nienke*

Nienke*

05-02-2011 om 18:06

Bloedonderzoek

Wat betreft het bloedonderzoek: er is nu aangetoont dat je niet in het bloed kunt zien, waar kinderen op reageren. Dat hoopten ze te kunnen zien in het bloed. Mijn zoon heeft dus ook een aantal keer bloed moeten laten prikken.

Er zijn tijdens de inca studie steeds vragenlijsten voorgelegd. Van die ADHD lijsten met vragen over hoe vaak in de week hij een bepaald gedrag vertoonde. Daar scoorde je dan een x aantal punten op. Boven een bepaald aantal punten scoorde je genoeg om kenmerken van ADHD en/of ODD te hebben. Tussendoor werden die lijsten weer afgenomen en na 5 weken weer. Bij ons hadden we meer dan 90% gedragsverbetering. Dus ook al hadden niet alle kinderen een officiele diagnose, ze vertoonden zeker wel de kenmerken en na de 5 weken dieet was dat dus in heel veel gevallen sterk verminderd.

Kobalt

Kobalt

05-02-2011 om 18:27

Over 'de oorzaak'

Judith, op de website claimen ze wél dat voeding een oorzaak is van adhd:
Dus bij 59% van de kinderen bleek de voeding de oorzaak te zijn van ADHD!
En dan lees ik laer bij Nienke: 'Dus ook al hadden niet alle kinderen een officiele diagnose, ze vertoonden zeker wel de kenmerken en na de 5 weken dieet was dat dus in heel veel gevallen sterk verminderd.'
En dát bedoel ik dus precies. Die kinderen hadden niet eens een diagnose adhd. Hoe kun je dan zeggen dat voeding de adhd verbeterd. Dat is dan toch niet betrouwbaar. Ik vind dat echt rammelen.
Net als bij die baby uit een van de voorbeelden op de website. Dat kind had geen adhd, maar een of andere voedselintolerantie en vertoonde daardoor adhd-achtig gedrag. Fijn hoor, voor die ouders dat het nu beter gaat, maar de website heet toch echt 'ADHD-onderzoek'.
Wat de dsm criteria betreft. Daar staan inderdaad termen als often en dergelijke in. Net als bij alle andere diagnoses. Maar psychiaters en psychologen gaan nu juist jaren naar school, om te leren wanneer iets 'often' is. Vandaar dat de diagnose volgens een protocol gesteld dient te worden. En ik weet echt niet of het ADHDcentrum dat volgt, dat protocol, daar kan ik niets over vinden.

Fiorucci

Fiorucci

05-02-2011 om 18:46

Kobalt

Precies mijn punt. Voedselintoleranties kunnen namelijk een ADHD-beeld geven, en niet zo zuinig ook. Maar dan heb je dus geen ADHD.
En verder vind ik het werkelijk schandalig dat je 870 euro betaald voor de 'verkennende fase'...ik vind het geldklopperij. Ik verbaas me er ook over dat de media momenteel niet reppen over het feit dat enige tijd geleden artikelen te vinden waren die dit onderzoek in twijfel trokken. Alleen al de manier waarop deugde van geen kant, kan ik me herinneren.

Minka

Minka

05-02-2011 om 18:56

Ik ken iemand

Hoi,
Ik vind het geen betrouwbaar onderzoek. Ik ken namelijk iemand die haar kind ook mee liet doen aan het onderzoek. Dat kind zat in de groep die het dieet volgde, maar omdat er geen verbetering was, werden ze uit de onderzoeksgroep gehaald...
Minka

Erm?

Kobalt schreef:
"Net als bij die baby uit een van de voorbeelden op de website. Dat kind had geen adhd, maar een of andere voedselintolerantie en vertoonde daardoor adhd-achtig gedrag. Fijn hoor, voor die ouders dat het nu beter gaat, maar de website heet toch echt 'ADHD-onderzoek'."

Ik snap je niet helemaal: wil je dat er onderscheid gemaakt wordt tussen ADHD hebben en ADHD gedrag vertonen maar het niet hebben ? Maar daar is de hele diagnose toch op geënt; op dat wat je ziet aan gedrag, al dan niet sociaal gedrag ?

"Wat de dsm criteria betreft. Daar staan inderdaad termen als often en dergelijke in. Net als bij alle andere diagnoses. Maar psychiaters en psychologen gaan nu juist jaren naar school, om te leren wanneer iets 'often' is. Vandaar dat de diagnose volgens een protocol gesteld dient te worden. En ik weet echt niet of het ADHDcentrum dat volgt, dat protocol, daar kan ik niets over vinden."

Dus die leren daar: vaak= de helft +1 ? Nee natuurlijk niet. Die zien verhoudingen.. je moet leren interpreteren. Dat is lastig. maar ook dan is het voor allerlei interpretatie vatbaar. Ongetwijfeld lopen er heel wat gediagnosticeerde adhders rond.. en ook die verkeerd zijn ingeschat. En nu maar hopen dat als iemand de diagnose afneemt, die dat ook adequaat kan.

Volgens

mij is dit draadje nu aan het worden "we snappen het niet zo goed dus we geloven het niet, dus is het onzin, dus is het geldklopperij".

Neem jezelf serieus en dien klachten in. Zeg, als je al een universiteit van dit soort geldklopperij (en misschien ook wel alterneukerij beticht) dat is heel erg. Klachten indienen en schadeclaims.

Ik ken

ook iemand die weer iemand kent die wel eens boodschappen doet bij de .. en die het .. Redevoering staakt hier hoor.
Ik vind het een interessant onderzoek en ik zie ook wel dat er nog meer onderzoek gedaan moet worden, misschien op dit vlak of misschien op een ander vlak. Maar het is wat het is, een begin met allerlei mogelijke aanknopingspunten voor nader onderzoek.

Stress

Ik denk dat Judith-t de spijker op zijn kop slaat. Het gaat vaak samen en als je daar wat aan kunt doen vermindert het de stress.
ADHD of ODD kan het meest opvallende verschijnsel zijn van een onderliggende conditie als autisme. Stressverschijnselen dus.
Dat je moet betalen voor dit traject komt omdat de reguliere academici en ziekenhuizen er vaak geen brood in zagen om die ervaringen op te pakken. Lidy Pelsser deed dit wel tegen de stroom in.
Ik heb me indertijd ook afgevraagd waarom er zo'n verschil gemaakt werd bij het onderzoek. Je krijgt een kinderpsychiatrisch traject en bij lichamelijke problemen mag je je bij een andere poli melden.
Hetzelfde met het vaccinatieverhaal. Vaccinatie is niet de oorzaak van autisme maar kan wel stress opleveren door de toegevoegde hulpstoffen met name bij kinderen die problemen hebben die passend te verwerken.
Pufjes kunnen helpen bij de astma van je kind, maar als er soja als een hulpstof inzit heb je weer een ander probleem, met name bij dit soort kinderen.
Ik ben wel blij dat het nu dan blijkbaar wel op
gepakt gaat worden met zo'n onderzoek, waar je natuurlijk ook terecht kritisch op moet blijven.
Bij alle mensen maar zeker bij kinderen is het zaak om bij psychische problemen ook de lichamelijke kant uit te zoeken als een bril, voeding, slaap en andere mogelijke zaken in de sociale sfeer of op school.

Gluten

Gluten wordt ook in verband gebracht met schizofrenie. Ik kan dan wel gaan wachten op de wetenschap, maar de beschreven literatuur en ervaringen van mensen zijn voor mij zo overtuigend dat ik mijn kinderen onmiddelijk zou helpen aan een glutenvrij dieet bij de eerste verschijnselen van een psychotische episode.
Liever nog zou je natuurlijk vooraf willen weten of dit aan de orde is door een passende bloedtest oid.
En dat nu is moelijk. Hier zie je ook dat het om intoleranties gaat die op een andere manier niet zijn aan te tonen dan door de praktische ervaring dat het helpt.

Nienke*

Nienke*

05-02-2011 om 19:49

The lancet

Dit onderzoek is volgens het protocol, opgesteld door the Lancet, uitgevoerd. Anders zou het nooit gepubliceerd zijn in the Lancet. Wat een wetenschappelijk tijdschrift is, waar iedereen wel in zouden willen staan met hun onderzoek. Het is dus niet zomaar een flut onderzoek die aan alle kanten rammelt.

Lidy Pelsser is geen psycholoog die een diagnose stelt. Dus die diagnose krijg je van haar ook niet. Je kan alleen op papier vele kenmerken vertonen die duiden op ADHD. Dat wordt toch ook gedaan als ze het officieel gaan onderzoeken? Daarnaast zijn er nog observaties en daarna krijg je officieel de diagnose te horen.
MAAR waarom zou je aan dit dieet beginnen als je kind geen gedragsproblemen heeft? Dan begin je er toch niet aan? Je doet het namelijk echt niet voor de lol! Dus waarom steeds die twijfels of die kinderen wel ADHD en/of ODD hadden? Dat maakt toch geen verschil of er al een etiketje op het kind zat of niet? Ik denk dat het ADHD niet geneest, maar de kenmerken verminderd zodat het voor het kind en de ouders beter is. En daar gaat het toch om? Mijn zoon zal echt nooit het rustigste jongetje van de klas worden ( en dat hoeft ook helemaal niet), maar het is nu voor alle partijen te handelen.

anna van noniemen

anna van noniemen

05-02-2011 om 19:59

Ik twijfel er niet aan

dat deze kinderen inderdaad gedragsverbetering lieten zien. Dat geloof ik echt wel. Maar als er niet echt een diagnose ADHD bij sommige kinderen was, moet je je afvragen of het je dus mag stellen dat dit dieet helpt bij ADHD. Dan zul je gewoon moeten zeggen, bepaalde voedingsstoffen zijn van invloed op het gedrag van kinderen, ongeacht een diagnose.

Fiorucci

Fiorucci

05-02-2011 om 20:12

Eens met anna

Dit onderzoek pretendeert dat dit dieet helpt bij ADHD. Ik vind dat nogal een boude bewering. Want het kan ook een voedselintolerantie zijn, en niks meer dan dat.
ADHD is zoveel meer dan wat hyper en druk gedrag.
En nog even over het bedrag: 870 euro blijft een bizar hoog bedrag voor een voortraject natuurlijk. En zorgt er dus ook voor dat alleen mensen die dit kunnen missen kunnen meedoen,toch?

Kobalt

Kobalt

05-02-2011 om 20:13

Gedragsproblemen zijn het probleem niet

'MAAR waarom zou je aan dit dieet beginnen als je kind geen gedragsproblemen heeft?'
Maar Nienke, de gedragsproblemen waren maar een klein onderdeel van de adhd van mijn zoon. (wel een erg in het oog lopend onderdeel, maar ze vormen zeker niet de kern van zijn stoornis) En nu hij die gedragsproblemen grotendeels getackeld heeft door met ons collaborative problem solving te doen, is er nog zo veel over, loopt hij tegen zoveel dingen aan in zijn leven.
Een snelle opsomming:
Hij is bijna nooit tevreden met de kwaliteit van het werk dat hij aflevert, hij heeft altijd het gevoel dat hij beter zou kunnen, als hij zich beter zou kunnen concentreren. Of als hij eerder was begonnen, of als hij minder gefrustreerd was geraakt door de moeilijkheden die hij bij de taak tegen is gekomen.
Hij heeft altijd tijd te kort om te doen wat hij wil doen. 'Mam, ik wil niet slapen, dat is zo zonde van mijn tijd.'
Hij heeft een gestoorde tijdsbeleving, dit maakt wachten voor hem zeer vervelend. En wat moet je vaak wachten in deze wereld.
Hij verveelt zich erg hevig en vaak in situaties waarin hij niet kan doen wat hij wil.
Hij schiet met zijn stemming van de ene emotie in de andere omdat hij zijn emoties niet goed kan regelen. Dat is erg vermoeiend en soms ronduit beangstigend voor hem. Altijd die angst dat er iets gebeurt, wat hem van streek zal maken.
De cito toets van de week bijvoorbeeld levert bij hem enorme stress op. Omdat hij zo bang is, dat er een omstandigheid zal zijn, waardoor hij van streek raakt, of waardoor er te veel prikkels zijn en hij zich niet kan concentreren.
Hij is altijd bang dingen kwijt te raken.
En het grootst is nog zijn zorg om een eventuele nieuwe depressie. Wat moet hij dan? Zo meteen doet hij dan iets doms, daar maakt hij zich grote zorgen over.
Bovenstaande, dat zijn een aantal van de dingen waar mijn zoon, door zijn adhd problemen mee heeft. Dit leidt bij hem niet tot gedragsproblemen meer. Wij en zijn leerkrachten hebben helemaal geen last meer van hem. Hij gedraagt zich heel erg goed en aangepast, over het algemeen. Maar zijn problemen zijn nog lang niet voorbij. Hij moet nog heel veel leren, nog veel oplossingen vinden voor zijn problemen, veroorzaakt door adhd.
Als je je verdiept in adhd bij volwassenen, zul je merken dat dit vergelijkbaar is met hun klachten. Ook deze mensen hebben vaak helemaal geen gedragsproblemen. Maar ik begrijp wel waarom zoveel adhd-ers zo depressief zijn.

Gedragsprobleem

Kobalt, wat jij beschrijft, daarvan vind ik een aantal wel een gedragsprobleem (niet kunnen wachten) en wat ik zo lees zie ik ook een aantal stressproblemen: veel onrust.

Wat noem jij dan gedragsproblemen ?

Kobalt

Kobalt

05-02-2011 om 20:46

Gedragsprobleem

http://www.nji.nl/eCache/DEF/1/09/526.html: '
'Definitie
Iemand heeft gedragsproblemen als hij regelmatig ongewenst gedrag vertoont dat voor anderen storend is.'

Ik noem niet kunnen wachten een gedragsprobleem, als het kind, doordat het niet kan wachten, storend gedrag vertoont. Bijvoorbeeld, gaan zitten klieren, mensen lastig vallen, dingen kapot gaan maken, boos worden, voordringen, van dat soort dingen. Dat doet mijn zoon niet. Sterker nog, de meeste mensen zullen niet eens aan hem merken dat hij niet zo goed kan wachten. Maar het is een grote opgave voor hem.
En die stressproblemen, het is toch echt alleen mijn zoon die er last van heeft. Ach, wij natuurlijk ook, maar indirect, omdat we met hem meeleven én hem ermee helpen en ondersteunen. Maar het uit zich echt niet in gedragsproblemen.

Ja maar

een gedragsprobleem is toch niet alleen storend als het niet voor jou storend is?

Stel mijn zoon wordt snel boos en hij slaat het meubilair dan kort en klein (wat ie niet doet) en ik zeg..
ach het is geen probleem meer sinds we geen meubels meer hebben..

De definitie is toch niet of het jou stoort of je buurvrouw maar of het storend gedrag is .. al is het alleen voor hem ??

Als ik zie dat mijn zoon veel stress heeft omdat hij niet kan wachten, zeg ik niet dat er geen probleem is.. dat is er wel. En de uitingsvorm die dat dan heeft tja..!

Weet je

er is al een verschil in definitie over wat een probleem is. Ik zou zeggen dat als mijn zoon van dit alles last zou hebben en ik kon meedoen met zo'n dieet, ik het zeker zou overwegen. Hij heeft stress en of jij er nu last van hebt of niet.. hij heeft er last van. Mijn zoon lijkt in bepaalde dingen wel op wat jij beschrijft en ik ben geïnteresseerd in het dieet.. alleen al om te kijken of het bij hem werkt of niet.

Ik merk dat ik hier begin af te haken, als problemen alleen zodanig als probleem ervaren wanneer de omgeving er last van heeft.

Een jongen uit de buurt heeft autisme, is heel lastig voor zichzelf, is nu 7 maar heeft het niveau van een 1 jarig kind.. maar als die definitie nu moet afhangen of ik last heb van die jongen? Welnee: hij komt nooit buiten! dus nee, last heb ik er niet van. Dus dan kunnen we heel kort door de bocht: het is dus ook geen probleem.

Kobalt

Kobalt

05-02-2011 om 21:14

Beste judith

Je begrijpt echt niet wat ik wil zeggen.
Ik stel, dat mijn zoon heel veel problemen heeft. Heel erg veel, soms duizelt het me en kan ik er ontmoedigd van raken. Ik vertel hier dat wij daar heel hard samen met hem aan werken.
Maar het zijn geen gedrágsproblemen. Hij is degene die er last van heeft. En de definitie van gedragsprobleem is juist, dat de omgéving er last van heeft.
Een van de kritiekpunten van mij op 'Het adhd-research centrum' in het algemeen, en op 'het onderzoek' in het bijzonder, is dat het líjkt (let wel, ik zeg 'lijkt', ik weet het niet zeker) of ze de visie hebben, dat adhd alleen een probleem is, als er een gedrágsprobleem is. En dat adhd 'over' is, als het gedrag verbeterd is.
De laatste post van Nienke met de titel The Lancet, lijkt dit vermoeden te bevestigen. Zij stelt zelfs dat je toch niet aan het onderzoek mee gaat doen, als er geen gedragsproblemen zijn, want dat is dan de moeite niet waard.
Ik leg hierop uit dat mijn zoon heel veel problemen heeft, alleen geen gedrágsproblemen meer. En dat de behandeling eigenlijk pas begon, toen de gedragsproblemen waren opgelost. Als je kijkt naar de kenmerken die in de dsm staan, dan zul je zien dat de meeste wel gedragsproblemen kúnnen zijn, maar dat zeker niet zo hoeft te zijn.

Beste kobalt

"Maar het zijn geen gedrágsproblemen. Hij is degene die er last van heeft. En de definitie van gedragsprobleem is juist, dat de omgéving er last van heeft. "

Misschien is een van die stressoren dat je zoon zich constant moet beheersen. Dat zou zo maar eens kunnen. Nee, dat zegt alleen dat hij gedrag vertoont dat niet problematisch genoeg is voor de buitenwereld. Maar dat wil niet zeggen dat het geen probleem is. Medicatie geef je toch niet omdat de omgeving dat wil?! Dat geef je toch omdat je kind dat nodig heeft, bijv om te functioneren in die omgeving.

Volgens mij, en dat vind ik ook uit hoe je omgaat met de tekst omtrent het onderzoek, is het net of de realiteit geperst moet worden in een bepaald wereldbeeld. Ipv aanpassing van het wereldbeeld aan de realiteit.. al dan niet definitieve aanpassing.

Nienke*

Nienke*

05-02-2011 om 23:31

Kobalt

Als ik lees waar jou zoon tegen aan loopt, denk ik gelijk daar heeft die van mij geen last van. En heeft mijn zoon dan wel ADHD? Hij is bijvoorbeeld echt nooit bang om iets te vergeten, dat gebeurt hem gewoon. En de rest herken ik werkelijk niet bij mijn zoon. Ook voor het dieet niet. Hij had in ieder geval echt wel problemen met zijn gedrag. Het was niet super storend, maar hoe ouder hij werd, hoe meer je zag dat hij zich anders gedroeg en de omgeving het niet meer accepteerde.

Ik bedoel eigenlijk met dat je niet mee doet als je geen probleem hebt. Wat voor probleem dan ook! Ik neem aan dat er altijd eerst een probleem is, met bepaald gedrag van een kind en dat er dan gekeken wordt wat er aan de hand is en je kind blijkt ADHD te hebben. Ik ben het met judith eens, er is wel degelijk een probleem. Je zoon heeft er zelf last van. Overigens doet het mij denken aan perfectionisme en faalangst. Mijn zoon is meer van het impulsieve/ onrustige type.

Nienke*

Nienke*

05-02-2011 om 23:46

Observaties

Bij het dieet, moet je elke dag een dagboek bijhouden met wat je kind eet en hoe het gedrag is. Dat kun je dus omschrijven. Ik denk dat ieder kind zo zijn specifieke problemen heeft. Daar ga je dus een verandering in zien( of niet) en dat is dan dus een verbetering. Mijn zoon is dus veel rustiger geworden. Staat niet meer rondjes om zijn as te draaien als hij iets aan het vertellen is. Kletst niet meer de oren van mijn hoofd. Luistert veel beter, is voor rede vatbaar. Maar hij is nog steeds impulsief (vond ik altijd wel meevallen, was niet op de voorgrond aanwezig) maar dat zie ik nog steeds wel. Ook blijft hij dingen vergeten. Dus niet alles verdwijnt. Maar het is nu veel prettiger voor hem en voor zijn omgeving

Nienke*

Nienke*

05-02-2011 om 23:58

Maar goed....

Dit is iets wat voor ons goed heeft gewerkt en nog steeds doet. Lidy Pelsser heeft dit onderzoek gedaan in de hoop dat men er nu wel wat mee moet. Dus dat het dieet als nog een mogelijke behandelwijze wordt gezien. Zodat het mogelijk door de zorgverzekeraars wordt vergoed. Daar gaat het uiteindelijk om. Dat het voor iedereen toegankelijk wordt.

Het is maar 5 weken op een mensen jaar en dan weet je of voeding wat met je kind doet of niet. Wekt het wel dan duurt het minimaal 1 jaar voordat je klaar bent met het hele dieet. Bij ons duurt het al langer. En zie je geen verandering dan weet je dat ook en hoef je er nooit meer over te twijfelen.

Kobalt

Kobalt

06-02-2011 om 00:17

Nienke

Bedankt voor je verdere uitleg.
Toen onze zoon nog jonger was, was veel minder duidelijk hoe diep die adhd doordrong in zijn zelfbeeld. De nadruk lag toen ook, net als bij jouw zoon, veel meer op het uiterlijke gedrag. En dus de gedragsproblemen. Nu is die gedragsschil eraf en is de onderliggende problematiek veel duidelijker. Dat is mooi, want we helpen hem. Als je leest over de problemen die oudere adhd-ers hebben, zul je zien dat daar ook veel minder de nadruk ligt op het gedrag. Het gaat dan vaak over het gevoel van chaos, te kort schieten en falen, wat de mensen frustreert.
Mij is nog steeds niet duidelijk of het dieet daar ook bij helpt. Dat kan ook bijna niet denk ik, want het zijn onderwerpen waar je met een vier tot acht jarige nauwelijks over kan praten.

Kobalt

Kobalt

06-02-2011 om 00:35

Judith

Ik hou nu verder op over mijn zoon, want ik heb het joch alleen maar ter illustratie gebruikt.
Je schrijft:
'Misschien is een van die stressoren dat je zoon zich constant moet beheersen.'
Natuurlijk is dat zo. Zo werkt dat soms met adhd. Mensen met adhd zijn zich vaak de hele tijd met veel moeit geforceerd aan het beheersen. Iedereen beheerst zich de hele tijd, maar adhd-ers kost dat enorm veel moeite en wilskracht. En inderdaad, als je dan het karakter van mijn zoon hebt, levert dat stress op.
Een ander kind lukt het helemaal niet om zich te beheersen en die krijgt dan gedragsproblemen.
Dus: ADHD is niet gelijk aan het hebben van gedragsproblemen. De een krijgt ze wel, de ander niet.
Het dieet LIJKT zich te beperken tot de adhd-er met gedragsproblemen. Die indruk krijg ik, omdat het blijkt uit alle voorbeelden die in de pers en op de site genoemd worden en door de tekst op de website.

Kobalt

ADHD is geen kwestie of je je kan beheersen of niet. Jij stelt eigenlijk: ADHD zonder dat wij het gedrag van zoonlief als probleem ervaren, daar gaat dit dieet niet over dus dit dieet klopt niet. Het is natuurlijk maar wat jouw definitie is van een probleem en voor wie, niet waar ? Het is een vreemde redenering. Vanwege jouw definitie van gedragsproblemen, voldoet dit onderzoek niet en zijn alle verklaringen en onderzoeken nutteloos en onzinnig.

ADHD is dat je zenuwstelsel op zo'n manier in elkaar zit dat je bij dingen waar mensen gangbaar geen stresshormonen voor aanmaken, deze kinderen (of volwassenen) dat wel doen en dat KAN gedrag opleveren dat in onze cultuur als ongepast of onwenselijk ervaren wordt.

Zet je zo'n kind in een cultuur waar zijn gedrag wel als wenselijk zou ervaren, heeft het kind dan geen ADHD meer? Natuurlijk niet.

Jouw redenatie lijkt wel: mijn kind heeft ADHD zonder gedragsproblemen, het dieet pakt de stressfactor aan dmv een dieet. Je ziet minder stress en vervolgens minder gedragsproblemen. Kan je stress hebben en gedrag vertonen dat niet als problematisch gezien wordt, Ja dat kan. Kan er dan nog wel sprake zjin van ADHD. Ja zeker. Zou het verlagen van de stress zo'n kind kunnen helpen? Ja zeker. Want niet het gedragsprobleem is de origine van de adhd maar anderson.

Ik vind dat er sprake is van kop in het zand cq cognitieve dissonantie.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.