Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Wintergloed

Wintergloed

13-02-2010 om 16:55

Dochter add wel of geen medicatie

Bij mijn dochter is onlangs de diagnose ADD gesteld. Nu staan we voor een dilemma om wel of niet te starten met medicatie. Dochter heeft haar rapport net binnen en die is goed. In rekenen zelfs heel goed. Spelling en lezen is ze erg vooruit gegaan. Volgens de juf heeft ze steeds vaker haar werk af. Maar goed, het concentratie probleem is er nog steeds. Vergeet van alles en nog wat. Is moeilijk vooruit te branden etc. Ik zou graag van anderen advies willen. Wat hebben jullie gedaan en hoe reageert je kind op de medicatie? Ik ben heel benieuwd. Het is niet zo dat we heel afwijzend tegenover medicatie staan maar gevoelsmatig vind ik het maar zo zo. De psyhiater die haar heeft getest zei dat medicatie de enige mogelijkheid is. is dat zo?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pippin

Pippin

13-02-2010 om 21:02

Moeilijke keuze

Onze zoon heeft geen add, maar adhd. Maar het lijkt mij toch een beetje kort door de bocht van psychiater als hij zegt dat er niets aan te doen is, behalve medicatie gebruiken. Kijk, het zal niet overgaan natuurlijk, die add. Maar je kan er zeker wel mee om leren gaan. Onze zoon leert de laatste jaren steeds meer strategieen waarmee hij zijn adhd leefbaar kan houden. Zo gaat hij zeer gestructureerd met zijn spullen om en raakt hij bijna nooit meer iets kwijt. Dat kun je jezelf aanleren. En zo zijn er wel duizend voorbeelden te noemen.
En verder kunnen wij natuurlijk niet voor jou beoordelen in hoeverre die medicatie gewenst is bij je dochter. Toen wij voor de keuze stonden hebben wij voor onze zoon een afweging gemaakt. In hoeverre lijdt hij onder zijn stoornis? In hoeverre wordt zijn ontwikkeling geremd? Leert hij? In eerste instantie kozen wij niet voor medicatie, totdat het niet meer ging. Toen was het ook niet meer zo moeilijk meer om de keuze te maken. Maar achteraf hebben wij, uit angst voor het onbekende, misschien wel te lang gewacht. Dat kun je achteraf natuurlijk niet meer goed beoordelen.

Nog even afwachten?

Onlangs is de diagnose gesteld, lees ik. Dus de diagnose is nog maar kort bekend. Met je dochter gaat het eigenlijk steeds beter. Haar schoolprestaties zijn goed, vakken waar ze wat moeite mee had gaan ook vooruit. Ook heeft ze de laatste tijd haar werk steeds vaker af.
Dus ondanks de nodige concentratieproblemen en verstrooidheid levert je dochter goed werk af. Persoonlijk zou ik het dilemma om wel of niet voor medicijnen te kiezen een periode uitstellen. "De psychiater die haar heeft getest zei dat medicatie de enige mogelijkheid is". De mogelijkheid tot wat, vraag ik me dan af? Ook zonder medicijnen zie je verbeteringen, dus wat moeten de medicijnen dan toevoegen?
Misschien kan je de beslissing gewoon een periode uitstellen en bijvoorbeeld over een jaar kijken hoe het met je dochter gaat?

anna van noniemen

anna van noniemen

13-02-2010 om 21:33

Meerwaarde?

Wat is de meerwaarde als je wel met medicatie start? Ze doet het goed op school, levert niet veel problemen begrijp ik, alleen haar concentratie is niet zo heel goed....maar goed genoeg om nog wel goede cijferst te halen.....ik zou nog even afwachten inderdaad....

Guinevere

Guinevere

14-02-2010 om 12:20

2 kanten

Er zitten natuurlijk 2 kanten aan dit verhaal. De ene kant is school en de prestaties, daar zie je dus eigenlijk geen aanleiding om te beginnen met medicijnen.
De andere kant is haar welbevinden. Een kind dat niet lekker in zijn vel zit, kan enorm als persoon gaan groeien door het gebruik van medicatie. Zo heb ik onze ADHD-er steeds meer zichzelf zien worden sinds hij methylfenidaat gebruikt. Je vertelt eigenlijk niets over het welbevinden van je dochter, terwijl ik eigenlijk vind dat deze invalshoek (welbevinden) nóg belangrijker is dan het schoolaspect.

Guinevere

Guinevere

14-02-2010 om 12:27

Oh, en....

Je vraagt of er nog andere opties zijn dan medicatie. Dan kom je al snel uit op gedragstraining bij een psycholoog. Of kinderyoga om de concentratie beter te kunnen richten.

Salie

Salie

15-02-2010 om 14:04

Hier wel

Mijn dochter heeft dyspraxie en daarbij kenmerken van add. Zij gebruikt nu concerta. De laagste dosering. De concentratie is een stuk beter, maar ook haar gedrag is beter geworden. Proberen kan altijd toch?
Succes.
Gr. Salie

Wintergloed

Wintergloed

15-02-2010 om 15:18

Reactie

Allemaal bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik heb hier zoveel aan gehad, het gaf me even weer stof tot nadenken en daarin zat ik even vast. Bedankt!

Pippin, hoe heb jij je zoon er mee leren omgaan? je schrijft dat hij de laatste jaren steeds meer strategieën heeft waarmee hij zijn adhd leefbaar kan houden? Kan je hier wat meer over vertellen. Heb je hier ook handvaten van buitenaf voor gekregen? Ik moet er bij vertellen dat ik zelf (vermoedelijk, ben niet officieel getest) ook ADD heb. Aan de ene kant heb ik dus veel begrip voor mijn dochter als ze voor de zoveelste keer dingen vergeet of haar fietssleutel kwijt is maar aan de andere kant irriteert het me ook en weet ik even niet hoe ik haar hierin kan begeleiden.

Wil40: idd. ik kan het zeker evt. uitstellen. Daar heb je gelijk in. De psychiater zei wel dat het over het algemeen toch eerst met medicatie wordt geprobeerd en dat er dan een hele tijd niks komt…..

anna van noniemen: ja daar zit ik dus zo over te piekeren. Wat is de meerwaarde. Het gaat momenteel, zeker op school, heel goed. Lastig.

Guinevere Daar heb je zeker een punt. Het gaat me ook vooral over haar welbevinden. Even dochter schetsen: is verlegen (al moet ik zeggen dat dit steeds minder wordt), dromerig, absoluut geen haantje de voorste maar heeft wel heel veel vriendinnen, ligt goed in de groep maar neemt zelf weinig initiatief, is wat slomig en traag in gedrag, kwartje valt soms niet altijd. Vergeetachtig. Is angstig als mensen hun stem verheffen, klap dan helemaal dicht. heeft faalangst, moet een enorme drempel over als ze aan iets nieuws begint. Maar zou je bovenstaande punten niet kunnen verbeteren doormiddel van een SOVA training o.i.d..? Dan blijf je nog met het concentratieprobleem zitten. Op zich valt dit op school wel mee. Ze is een gemiddelde leerling maar er zit zeker meer in (alsdus ook de juffen) maar eerlijk gezegd vind ik dat het minst belangrijk. En wellicht is er ook wel een training voor, zoals je zelf al aangeeft, kinderyoga…..

Salie, n.a.v. jouw reactie begin ik toch weer te twijfelen…… wat is er precies in haar gedrag veranderd?

Wintergloed

Wintergloed

15-02-2010 om 15:21

Afgelopen weekend

nog met manlief over gehad. Die had ik eerst overtuigd van de medicatie maar heeft dezelfde twijfels als ik. Wel doen, niet doen. Omdat het op zich best goed gaat en we allebei toch het gevoel hebben om het eerst te zoeken in een SOVA training of iet anders. Nog een vraag. Die psychiater zei dat sommige het maar een half jaar slikken en anderen misschien 2 jaar. Hij zei dat ze er dan een enorme boost van krijgen en het dan op eigen kracht kunnen. Wat is jullie ervaring? Het klinkt in de theorie heel mooi maar is dat ook echt zo?

Pippin

Pippin

15-02-2010 om 20:12

Strategieën

Onze zoon heeft, met hulp van ons, steeds beter geleerd om met zijn adhd om te gaan.
In eerste intantie natuurlijk doordat hij simpelweg ouder en dus ook slimmer wordt. Het wordt daardoor steeds makkelijker voor hem om emotie en feit te scheiden, om het overzicht te houden in onduidelijke situaties en om rustig te blijven bij veranderingen.
Daarnaast hebben wij veel gehad aan literatuur over adhd. We hebben nu zo'n beetje de volgende aanpak.
Positief blijven. Dat is voor zoon, die neigt naar depressie, zo belangrijk. Altijd melden wat hij goed doet, altijd zien hoeveel hij zich inzet. En we merken nu dat hij dat zichzelf ook aangeleerd heeft. Adhd is niet alleen maar kommer en kwel. Soms worden we er gek van, geef ik direct toe, maar het heeft ook mooie kanten.
Daarnaast legt zoon zichzelf veel structuur op. Daar moesten wij erg aan wennen. Wij wilden onze structuur bij hem opleggen. Maar sinds het andersom gaat, gaat het veel beter. Hij doet veel dingen elke dag hetzelfde. Niet omdat hij dwangmatig is, omdat hij angsten moet bedwingen of omdat hij het anders niet meer snapt, maar alleen omdat het zo effectiever is. Hij hoeft bijvoorbeeld niet na te denken over de plek van zijn sleutels, want hij legt ze altijd op dezelfde plek.
Onze zoon heeft het geluk dat hij nogal makkelijk gebruik kan maken van hyperfocus, net als zijn vader. Hij wordt er wel heel moe van, maar het lukt hem daardoor best goed om op school zijn werk te doen. Ook hiervan hebben wij hem bewust gemaakt, waardoor hij het nu bewust 'gebruikt'. Het overkomt hem minder.
Verder ben ik een soort onbezoldigde secretaresse geworden voor hem. Ik help hem met het onthouden van afspraken, dingen bespreekbaar maken, terug komen op beslissingen die hij nog moet nemen. Dat werkt ook erg goed.
En zo lukt het hem wel om zijn chaos in de hand te houden. Het is wel een leerproces van jaren. En ik denk dat hij er voorlopig nog niet klaar mee is.
En verder hebben we op dit gebied niet zo heel veel gehad aan de hulpverlening. Wel in verband met de erkenning van zijn adhd, waardoor zoon begon te begrijpen waarom dingen gaan zoals ze gaan. Maar de praktische dingen, daar zijn we eigenlijk veel zelf op gekomen. Met behulp van de literatuur. Collaborative Problem Solving uit 'Het explosieve kind' vind ik een hele mooie manier. Je constateert een probleem en gaat er samen met je kind oplossingen voor bedenken.
Wij vinden het heel belangrijk dat zoon zelf toch wel de grote beslisser en initiatief nemer is. Het gaat per slot om zijn leven. Het lukt hem steeds beter.
Pff, een heel verhaal weer. Als het mijn kinderen betreft is de neiging tot uitweiden nogal groot.

Wintergloed

Wintergloed

15-02-2010 om 20:35

Pippin

Dank voor je uitleg. Ik heb het met veel interesse gelezen dus zeker niet te lang hoor . Wat jij benoemd daar kan ik wel wat mee. Had het er ook al met mijn man over gehad dat als we (nog) niet kiezen voor medicatie dat er van onze kant meer begeleiding moet komen. Zoals jij het schets, zou ik dat bij ons ook wel kunnen toepassen. Voordeel is dat mijn dochter op zich niet zo heel veel last heeft van veranderingen maar heeft wel moeite met het overzicht houden in onduidelijke situaties. Dat boek waar je het over hebt (het explosieve kind) daar heb ik wel vaker positieve geluiden over gehoord maar zou dat ook wat voor ADD (en zoals ik dochter schets in mijn vorige posting) zijn? De titel doet zo anders vermoeden omdat mijn dochter niet echt explosief is in haar gedrag.

Nog een vraagje, heb je verder met de school nog bepaalde afspraken gemaakt nadat de diagnose is vastgesteld. Bijvoorbeeld een andere werkaanpak? Ik moet zeggen dat de juf die ze nu heeft heel bereidwillig is en alle medewerking wil verlenen.

Knap van je zoon dat hij zichzelf een structuur heeft aangemeten. Petje af want ook voor kinderen zonder een diagnose kan dit moeilijk zijn. Hoe oud is je zoon nu als ik vragen mag.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

15-02-2010 om 21:14

In de klas

Wintergloed, wat doet de leerkracht al?
Onze zoon (8) heeft sinds kort een MP3-speler op school en dat lijkt hem wel wat te helpen. Met muziek aan kan hij zich beter concentreren op zijn werk. Hij vindt het zelf ook erg prettig, geen last van andere geluiden. Ook zit hij op school op een zitbal (eerder een wiebelkussen). Geen wondermiddel, maar alle beetjes helpen. En natuurlijk een rustige plek in de klas (met zicht op de muur) en zo nu en dan mag hij op de gang werken.

Pippin

Pippin

16-02-2010 om 08:18

Dat boek

Dat boek heeft de schrijver bedacht en geschreven vanuit zijn werkpraktijk met 'challenging kids' zoals ze dat in Amerika noemen. Ik vind de titel niet zo handig. Het is niet alleen geschikt voor explosieve kinderen, maar mijns inziens voor alle kinderen. Ook voor de gewone puberproblemen, een kind dat niet wil eten of een kind dat elke keer slordig is met zijn spullen. Ik weet niet hoe je Engels is, maar anders kun je kijken op de website van Greene. Er staan fragmenten van een hele duidelijke lezing van hem op. http://www.livesinthebalance.org/
Op school is hier een groot drama geweest. Een ouderwetse school, met een paar heksen als leerkrachten, op dat gebied heb je niets aan mij!
Mijn zoon is elf, hij zit in groep 7. De diagnose heeft hij nu drie jaar. Hij heeft twee jaar medicijnen.

koentje

koentje

16-02-2010 om 10:25

Wintergloed

Als jouw dochter lekker gaat op school en daar niet ongelukkig is zal zij met medicatie misschien een nivo hoger kunnen gaan presenteren. Maar waarom zou je, als alles verder vooruit gaat?
Als ik jou was zou ik haar proberen veel structuurtjes aan te leren in het opbergen van spullen en maken van huiswerk e.d. Verder zou je kunnen proberen of visoliecapsules bij haar de concentratie verhogen. Dat zou mooi zijn!

Bij mijn zoon van 11 die concerta slikt gaat het een stuk beter. Met dat is hij evengoed nog druk, maar beter te hanteren. Ik moet eerlijk gezegd niet denken aan zonder ritalin of concerta! Maar goed hij heeft dan ook ADHD. Hou er ook rekening mee dat concerta of ritalin ook wel degelijk meestal bijwerkingen geeft.
Zo moet mijn zoon oook echt iets slikken om te slapen, anders lukt dat niet. Hij krijgt daarvoor melatonine. Ook komen minder eetlust en andere klachten best veel voor.
Dus, ik zou me niet laten overhalen door je psych. Eerlijk gezegd vind ik het ook een rare uitspraak dat hij zegt dat het soms maar tijdelijk nodig is. De symptomen komen namelijk gewoon terug als het spul is uitgewerkt. Natuurlijk kan het zelfvertrouwen opgekrikt worden en kan een kind misschien op die manier door een moeilijke periode geholpen worden. Maar het blijft niet werken als je het niet meer geeft!

Guinevere

Guinevere

16-02-2010 om 12:41

Koentje

Bij mijn weten heeft visolie vooral een positief effect op de financiën van de producent. Tenzij een kind hier een aantoonbaar gebrek aan heeft, zal het m.i. zinloos zijn om hier je geld in te steken.
En bijwerkingen bij methylfenidaat komen inderdaad voor, bijvoorbeeld minder eetlust of lastiger inslapen. Meestal is er aan deze zaken heel goed een mouw te passen door bijv. de laatste dosering eerder te nemen. Melatonine was bij onze zoon overigens altijd al nodig, los van medicatie.
Ik kan me wel voorstellen dat een psych zegt dat het medicijngebruik tijdelijk kan zijn. Met die medicijnen wordt een kind er vaak toe in staat gesteld vaardigheden aan te leren, waardoor hij zijn leven daarna gemakkelijker kan leiden. Die effecten zijn blijvend. Ik hoop ook dat mijn zoon op die manier ooit zonder medicijnen zal kunnen.

Salie

Salie

16-02-2010 om 17:44

Wintergloed

Sorry, dat ik je weer aan het twijfelen breng.)
Mijn dochter trekt zich op school nogal terug. Thuis is ze dan vrij aanwezig en had de hele tijd ruzie met haar broertje die 3 jaar jonger is. Nou hebben veel kinderen dit natuurlijk. Sinds ze de medicijnen slikt is ze minder jalours op broertje en is heel erg lief tegen hem. Ze behandeld hem nu ook naar zijn leeftijd zeg maar. Verder is het in huis veel gezelliger geworden. Hoef minder te mopperen en ze is gewoon leuk weer zeg maar.)
Succes met je beslissing.
Gr. Salie

Kaaskopje

Kaaskopje

17-02-2010 om 01:37

Vanaf morgen

Mijn dochter begint morgen met medicatie. Ze zou met concerta beginnen, maar is nu toch thuisgekomen met ritalin, tenminste... ik ga er vanuit dat ritalin hetzelfde is als methylfenidaat, want dat staat op het potje. Ze verwacht er zelf veel van. Wij hebben niet getwijfeld. Voor zover ik nu weet is add niet iets wat alleen de prestaties beïnvloed maar het hele denken. Rust in het drukke denken brengen door concerta of ritalin te gebruiken kan al enorm schelen volgens mij.

Vraagje van mij: bij ritalin is het effect sneller weg dan bij concerta begrijp ik, omdat concerta langzaam tijdens een hele dag in het bloed wordt afgegeven. Ja toch? Als mijn dochter dus bijvoorbeeld om 4 uur toch nog een capsule inneemt heeft dat dan nog effect als ze om 11 uur naar bed gaat? Met andere woorden: doen we er verstandig aan om al bij voorbaat melatonine te halen?

Salie

Salie

17-02-2010 om 09:36

Kaaskopje

Mijn dochter heeft eerst medikinet gehad. Dit beviel ook goed, maar dit was om een uurtje of vier in de middag uitgewerkt. Dit merkten we dan ook. Wij wilden haar graag nog iets langer medicijnen laten gebruiken, dus zijn we overgestapt op concerta. Dit werkt dus langer door. Zeker tot na zessen. Heel fijn voor de activiteiten na school zeg maar.
Over melatonine: ik vind het moeilijk te zeggen. Mijn dochter krijgt het wel, maar zij is er al een tijdje geleden voor getest en ze maakt dus veel te laat aan zelf. Zij is nu wel van 1 mg, naar eerst 2, toen naar 3 en nu gaat ze een tijdje 5 mg proberen.
Ken ook een jongetje die ook concerta gebruikt en die heeft geen melatonine nodig. Weet ook niet of het aan de mg van de concerta ligt hoor. Misschien weet iemand anders dit.
Gr. Salie

Pippin

Pippin

17-02-2010 om 11:47

Kaaskopje

Hoi, Methylfenidaat is de stofnaam. Het kan in lang- en kortwerkende medicatie zitten.
Op het potje zal staan hoe vaak je dochter de medicijnen moet innemen. Ik raad je aan om de bijsluiter goed te lezen.
Over het slapen, ik zou eerst eens even afwachten hoe het gaat. Vooral de eerste dagen kan het gebruik van de medicijnen een nieuw gevoel geven, waar je dochter ontregeld van kan raken. Ik zou zelf eerst deze dagen doorkomen. Als het slapen dan nog niet zou lukken, zou ik aan melatonine denken. Het is een lichaamseigen stof, maar dat wil niet zeggen dat het onschadelijk is.

Guinevere

Guinevere

17-02-2010 om 21:23

Salie, melatonine

Salie, begrijp ik nu goed dat je dochter 5! mg melatonine krijgt? Bedoel je niet 0,5 mg?

Kaaskopje

Kaaskopje

18-02-2010 om 00:42

Eerste dag

Wintergloed, eerst maar even sorry dat ik jouw draadje misbruik voor mijn vragen en opmerkingen.
Mijn dochter heeft haar eerste dag achter de rug en gaf aan zich vandaag niet prettig gevoeld te hebben. Ze had hoofdpijn en had een moe gevoel. Ik ga er vanuit dat dit gewenningsverschijnselen zijn. Ze ging moe naar bed, dus ik hoor morgen wel of ze lekker geslapen heeft.

Ik lees mee

Mijn zoon wordt binnenkort weer opnieuw getest,onderzocht op ADD en sociale emotionele problemen.We zijn eigenlijk fel tegen medicijnen,maar denken dat dit nu toch de enige oplossing gaat zijn.Dus ik lees dit draadje verder mee.
Kaaskopje,ik ben erg benieuwd hoe het verder gaat met je dochter,blijf aub nog even vertellen,ook hoe het op school gaat en thuis.

Salie

Salie

18-02-2010 om 11:37

Guinevere

Hoi,

Nee hoor, ik bedoel echt 5 mg. Ze is begonnen met 1 mg, maar nu gaat ze zelfs door de 3 a 4 mg heen. Ze is getest en gaat pas na elven zelf melatonine aanmaken.
Die 5 mg is nu even een test voor een paar weken. Kijken hoe ze het oppakt. Wel blijf ik af en toe wisselen met minder hoor. Slaapritme krijgen is ook belangrijk.
Een dochter van een vriendin van mij die ook slaapproblemen had, die kreeg van haar huisarts 10 mg. Ze was toen 8 of 9. Dat vond ik echt heel veel. Zeker omdat zij er niet op getest was.
Maare, was het maar 0,5 wat ik bedoelde.)
Gr. Salie

Zomersproet

Zomersproet

18-02-2010 om 11:37

Reacties

Ijsvogeltje: de juf heeft meteen actie ondernomen richting IB'er toen ik vermoedde dat ze ADD had. Ook had ze mijn dochter dicht bij haar neergezet om zelf ook te kijken in hoeverre dochter dromerig is. Juf had haar nog maar 4 weken (dit speelt dus sinds vorig jaar september) dus die kon er toen nog niet veel over zeggen. Een wiebelkussen o.i.d. is hier niet aan de orde omdat dochter niet wiebelt. Ze droomt alleen maar weg zeg maar. Is verder niet onrustig.

Pippin, dank voor je uitleg over het boek. Ik heb ook al gegooled. Ga volgende week eens kijken bij de boekhandel. Wil het eerst even inkijken of het echt wat is voor ons.

Koentje, idd. dat vinden man en ik ook. De prestaties op school zijn goed en om alleen dit te verbeteren door medicatie is hier ook absoluut geen optie. Het is idd. wat je zegt. Haar leren te plannen en organiseren zal wellicht een stuk schelen. Die bijwerkingen die jij omschrijft had de psyh. ook al gezegd en dat is ook wel wat ons tegenhoudt. Dochter is al tenger en heeft helemaal geen moeite om in slaap te komen.

Salie, wat fijn dat de sfeer in huis er op vooruit is gegaan. Op zich valt het hier wel mee. Ze is wel verlegen maar als ze zich eenmaal veilig voelt dan valt het wel mee. Ze kijkt gewoon enorm de kat uit de boom. Dit is denk ik ook een karaktertrek. Ook gaat het thuis verder wel goed. Oke, ik ben wel eens geïrriteerd en reageer wel eens ongeduldig door haar verstrooidheid, vergeetachtigheid maar nu de diagnose is gesteld van ADD reageren man en ik een stuk begripvoller en geduldiger.

Kaaskopje, spannend voor je dochter (overigens geen probleem hoor dat je hier je vraagt stelt, ben je gek!) Maar volgens mij is jouw dochter wel den stuk ouder gezien je het hebt over 11 uur naar bed. Jammer van de bijwerkingen, hopelijk heeft het wel het gewenste effect over een tijdje. Ik ben verder een leek in medicatie maar als ik de verhalen zo lees dan zou ik voor concerta kiezen. Vooral gezien de duur. Je hoeft dan maar 1 pilletje per dag.

Zomersproet

Zomersproet

18-02-2010 om 11:39

Ik had een nieuwe nick aangemaakt. Gewoon voor de afwisseling maar ik zie dat nu mijn oude verschijnt. Ook niet erg maar Zomersproet is Wintergloed. Excuses voor de verwarring. Ik zit nu namelijk achter een andere PC, wellicht is dat het probleem.

Zomersproet

Zomersproet

18-02-2010 om 11:41

Lolynn

Hoezo wordt hij weer opnieuw getest? Kan je dat uitleggen. En waarom zijn jullie zo fel tegen medicatie (hoef je niet uit te leggen hoor als je dat niet wilt, was gewoon even benieuwd). En waarom zou er geen andere mogelijkheid zijn. Waar heeft hij veel last van dan?

Zomersproet

Zomersproet

18-02-2010 om 11:48

Besloten

Man en ik hebben toch besloten om (iig voorlopig)niet te starten met medicatie. We vinden het momenteel te weinig meerwaarde. Op school gaat het heel goed. Ook daarbuiten, ligt goed in de groep, heeft veel vriendinnen. Wel willen we aan de slag met plannen en organiseren en op school wil ik nog een gesprek om te kijken of er doormiddel van kleine aampassingen ze nog vaker haar werk af heeft en minder de tijd krijgt om weg te dromen.

Ik wil jullie wel allemaal bedanken voor de reacties. Hier heb ik veel aan gehad. Ik ben i.i.g blij dat de diagnose is gesteld en met dochter kan ik er ook goed over praten. Dat scheelt al een heel stuk. Er is erkenning en begrip dat was toen ik klein was niet eens aan de orde.

Guinevere

Guinevere

18-02-2010 om 12:11

Fijn wintersproet

Fijn dat jullie een afgewogen besluit hebben kunnen nemen, Wintersproet! En je kunt de situatie indien nodig altijd opnieuw overwegen. Voor de zaken waarmee jullie aan de slag willen, zijn wij (mede) aan de slag gegaan met een orthopedagoog. Zij steunt ons hierin en komt met goede suggesties.

Guinevere

Guinevere

18-02-2010 om 12:14

Lolynn

"We zijn eigenlijk fel tegen medicijnen,maar denken dat dit nu toch de enige oplossing gaat zijn".
Ik denk dat de meeste ouders van een "zorgenkind" er in eerste instantie zo over dachten. Medicijnen, dat nooit! Maar toen ik me beter had verdiept in de oorzaken en behandeling van AD(H)D, in combinatie met de problematiek van onze zoon, was ik vrij snel overtuigd. En ik ben nog steeds blij met mijn besluit.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-02-2010 om 13:29

Wintergloed/zomersproet

Mijn dochter is bijna 19 In eerste instantie was ook besproken dat ze met concerta zou beginnen, maar mijn dochter heeft uit begrip voor onze huidige financiële situatie (we zitten momenteel even krap) besloten ritalin te gebruiken. Krom genoeg is dat gratis en betaal je voor concerta al snel 50 euro per maand, zo is voorgerekend door de psychiater. Ik vind het wel lief dat ze met ons meegedacht heeft, maar zij gaat voor, dus we bekijken nog even wat het beste is. Dat krap zitten duurt ook niet eeuwig

Kaaskopje

Kaaskopje

18-02-2010 om 13:30

Lolynn

Dat zal ik doen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.