Wintergloed
13-02-2010 om 16:55
Dochter add wel of geen medicatie
Bij mijn dochter is onlangs de diagnose ADD gesteld. Nu staan we voor een dilemma om wel of niet te starten met medicatie. Dochter heeft haar rapport net binnen en die is goed. In rekenen zelfs heel goed. Spelling en lezen is ze erg vooruit gegaan. Volgens de juf heeft ze steeds vaker haar werk af. Maar goed, het concentratie probleem is er nog steeds. Vergeet van alles en nog wat. Is moeilijk vooruit te branden etc. Ik zou graag van anderen advies willen. Wat hebben jullie gedaan en hoe reageert je kind op de medicatie? Ik ben heel benieuwd. Het is niet zo dat we heel afwijzend tegenover medicatie staan maar gevoelsmatig vind ik het maar zo zo. De psyhiater die haar heeft getest zei dat medicatie de enige mogelijkheid is. is dat zo?

Zomersproet
18-02-2010 om 14:18
Guinevere
Dank nog voor de tip van de orthopedagoog. Het is idd. wat je zegt in je bericht naar Lolynn dat je hebt gekeken naar de problematiek van je zoon en daar naar gehandeld hebt. Als ik het goed overdenk dan vind ik de problematiek van mijn dochter momenteel te licht om met medicatie te starten, met misschien alle bijwerkingen van dien. Dat zien we nu i.i.g. niet zitten. Wie weet wat de toekomst brengt. En net wat je zegt. Je eerste reactie bij medicatie is toch niet meteen van ha, dat doen we maar dat is vaak de kennis die ontbreekt.

Zomersproet
18-02-2010 om 14:20
Geld
Ja dat is zo. Dat heb ik ook al om me heen gehoord. Schijnt wel per zorgverzekering te verschillen. Wellicht valt het wel onder jullie pakket als je een wat duurder pakket neemt maar dan moet dat wel uitkunnen natuurlijk. Ben heel benieuwd hoe het over een aantal dagen met je dochter gaat.

lolynn
18-02-2010 om 19:27
Zoon
Zoon kon in groep 3 niet mee,hij had moeite met lezen,maar ook een juf die hem niet begreep,negatief neerzette in de groep enz.Zoon is toen in zichzelf gekeerd en werd depressief(echt heel erg) en juf dacht aan ASS.toen is hij naar de Hansbergerklinike geweest voor een weekopname en daar kwam met tot de conclusie dat zoon dyslexie had,gevoelig was en een negatieve schoolervaring had.We hebben toen,ondanks dat zoon een iq heeft van 104 gemiddeld ,besloten hem naar sbo te doen,zodat hij extra begeleiding kreeg op sociaal emotioneel gebied.Hij was in die tijd nog erg depressief.Nu blijkt na 2 jaar dat zoon toch 1 van de kinderen is die veel extra zorg ,vastigheid en aandacht nodig heeft.Hij is snel afgeleid,maakt geen werkjes,heeft veel herhaling nodig,informatie slaat hij niet op,dus ook geen leerstof.Kan geen kinderen om hem heen verdragen,hij heeft 'last'van de kinderen.Kan niet hebben dat ze hem aanraken.Hij is niet meer depressief ,maar wel altijd negatief.
School is een drama voor hem.Hij is ook wel snel overprikkeld,een pretpark lukt hem niet,dan sluit hij zich op.Zo en zo iets in groepsverband doen lukt hem niet.dus sporten,kindervakantiespel,schoolkamp kan niet.Hij is gevoelig voor licht,geur en voedsel.
hij blijft wel aan tefel zitten,maar als bv iemand zegt,sneeuwt het nu weer,dan staat hij al bij het raam.Of :wat heb je vandaag gedaan,dan springt hij op om meteen zijn Lego te laten zien enz.Dus hij kan wel stilzitten,als er niets tegen hem gezegd wordt.Dus er moet gewoon meer aan de hand zijn dan dyslexie en een negatieve schoolervaring.Er moet iets gebeuren,want hij loopt helemaal vast.Hij staat alleen op het schoolplein en is thuis ook vaak alleen,hij voelt dat wel,mist vrienden,wil graag vrienden hebben,maar het lukt niet.
School heeft al eerder aangegeven toch medicijnen te proberen,maar we waren altijd tegen,omdat zoon geen ADD heeft,volgens 2 neurologen van de HansBerger.Maar ondertussen weten we het niet meer.Als ons kind met alleen dyslexie op sbo ,toch een kind is,wat opvalt en extra zorg nodig heeft in de klas,dan klopt er iets niet.We hebben alles al gedaan op emotioneel gebied en nog kan hij niet met kinderen omgaan.Zelfs leerkrachten op school weten het niet.Daarom opnieuw onderzoeken.En inderdaad Guinevere,niemand wil in eerste instantie dat haar kind medicijnen nodig heeft,maar soms is het nodig.Op dat punt ben ik nu,dat ik dat besef.

Vera*
18-02-2010 om 19:43
Lolynn
Hier slikt dochter ritalin maar heeft geen ad(h)d. Mijn dochter wordt heel erg moe van prikkels en nu is dat niet meer. Op dit moment wel want ze is bijna jarig en daar kun je je heel druk om maken. Ook merk je dat als het haar te veel wordt dat ze zich terugtrekt. Zo bracht ze steevast een derde van haar verjaardag door op haar kamer zonder drukte met maar één nichtje of het buurmeisje bij haar. Nu ze ouder is, bijna elf, kan ze het beter hebben maar als het teveel wordt dan kruipt ze weer in haar huisje en wordt ze heel stil en reageert minder makkelijk als je wat zegt.
Als je een (kinder)arts hebt zou ik het wel eens een keer overleggen.

lolynn
18-02-2010 om 20:01
Vera*
Woow,mijn zoon is ook snel moe,hij gaat door de week om 7 uur naar bed en dan moet ik hem nog wakker maken 's morgens.We krijgen ook een hoop onbegrip van familie enzo dat we nooit ;s avonds naar een verjaardag komen,maar dat kan hij niet.Dank je voor je reaktie.
Ik denk dat als hij minder prikkels krijgt van de mensen/kinderen om hem heen,dat zijn sociale gedrag ook beter wordt.Dat is echt een groot probleem,in de klas zit hij het liefst alleen,maar hij moet leren in een groepje te zitten.

Zomersproet
18-02-2010 om 22:09
Lolynn
Pfffff heftig hoor je verhaal. Je zou denken dat er veel meer aan de hand is. Hoeplijk wordt hij binnenkort goed getest Afwachten wat daar uitkomnt. Jeetje, als je zo overprikkelt wordt dat zou dit met medicatie wellicht wat in te dimmmen zijn. Ik hoop i.i.g. dat er een juiste diagnose wordt gesteld en dat je zoon veel baat heeft met wat voor behandeling dan ook en dat hij weer lekker in zijn vel komt te zitten. Heel veel sterkte.

Vera*
19-02-2010 om 12:00
Lolynn
Mijn dochter is afgelopen juni met de ritalin begonnen. Eerst moest ik haar b.w.v.s. de trap op duwen omdat ze te moe was om te lopen en binnen een week lag ze als blije meid zonder problemen om half negen in bed (ruim een uur later) en was 's ochtends uitgerust. Daarvoor was ze bij het opstaan al/nog moe en hing na school als een zombie op de bank.

Kaaskopje
20-02-2010 om 03:07
Zomersproet
Bij de lichtste variant zou het ons, met haar zorgverzekering, ongeveer 38 euro per maand kosten. Blijkbaar is de psychiater een hogere dosis uitgegaan omdat het opeens over 50 euro gaat. Die 50 euro brengen we wel op als het nodig is, maar als Ritalin ook werkt is dat wel prettig natuurlijk. Ik merk nu alleen wel dat ze erg bezig is met 'op tijd innemen'. Ik heb daar dan ook een vraag over: hoe erg is het als je de eerste pil niet altijd op een vast tijdstip inneemt. Als ze niet naar school hoeft moet ze dan de wekker zetten om toch een vast patroon aan te houden of mag het ook wel eens een uurtje later?

Guinevere
20-02-2010 om 23:07
Kaaskopje
Je dochter kan het gerust een uurtje later innemen hoor, laat haar maar lekker uitslapen! Alles schuift dan in de loop van de dag gewoon een uurtje op. Alleen even uitkijken of ze dan met de laatste dosering niet wakker komt te liggen. Ritalin werkt pas als het werkt en is uitgewerkt als het uit je lijf is. Lekker simpel spul dus op dit gebied.

Kaaskopje
20-02-2010 om 23:58
Okee guinevere
Ik zal het haar straks zeggen. Dan kan ze lekker ontspannen uitslapen morgen