Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
30-04-2010 om 21:35
Gisteravond was er een documentaire over het syndroom van Giles de la Tourette te zien op sbs6. Ik vond hem heel interessant en verhelderend, ik wist er maar weinig vanaf en met zappen kwam ik hem tegen.
Wie heeft hem ook gezien?
01-05-2010 om 19:05
Nee,
ik heb de vooraankondiging gezien, maar heb bewust niet gekeken. Ik was bang dat het vooroordeel werd bevestigd, dat alle Touretters ongecontroleerd vloeken en schuttingtaal uitslaan, terwijl dit maar bij 10% het geval is. Het merendeel van de Touretters heeft alleen last van zenuwtics.
Heb ik iets gemist?
01-05-2010 om 19:50
Het was heel mooi
Jammer dat je het niet gezien hebt Tourettemoeder. Juist dat oordeel is helemaal weg als je de docu zag. Wat ik mooi vond is dat ze een paar personen hebben gevolgd in de jaren. Door persoonlijke video, maar ook door een eerdere documentaire.
Ik werd er heel verdrietig door. Wat een eenzaamheid bij een man van 40 die nooit begrepen is, verstoten, afgewezen. Blijkbaar wel krachtig genoeg om zijn eigen leven een invulling te geven, diep respect.
En een jongen van zo'n 16 jaar die al veel meer begrip kon vinden bij zijn leeftijdsgenootjes. Maar tegelijk de last van de tics en hoe beheersend dat is op het leven. Video van toen hij nog heel klein was. Beangstigend voor de ouders trouwens.
Beiden riepen zij ook dingen, dat wel. Maar duidelijk werd dat ook de tics erg van invloed waren.
Hoe de omgeving reageert. Angstig, geschrokken en gelijk afstand nemend. Iets wat ik zelf hiervoor ook zou doen trouwens. Maar ja, deze persoon was dan ook echt heftig.
De persoon van 40 kon al vrede (een soort haat liefde) hebben met zijn tourette. Vooral de eenzaamheid bij hem raakte mij heel erg.
Ik kijk er nu zelf heel anders tegen aan.