Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Dossier huisarts

Tot mijn spijt is het me niet gelukt om het dossier van mijn kinderen te ontdoen van gegevens die ik niet geschikt vind voor de nieuwe huisarts. Aanvankelijk had ik daarvoor medewerking en daardoor kreeg ik toch even hoop. Want ik ben niet van plan om zo'n verhaal maar steeds mee te blijven nemen. Dat je nergens van die dossiers af kunt komen vind ik al een gotspe en heel naar voor mijn kinderen. En voor mijzelf ook natuurlijk.
Daarom krijgt de nieuwe huisarts van ons geen dossier.
En zal ik voortaan ook mensen waarschuwen dat je ook bij de huisarts zeer voorzichtig moet zijn wat je daar meldt omdat die informatie een eigen leven kan gaan leiden waar je niet achter kan staan.
En haal ik er verder mijn schouders maar over op. Teveel eer. Misselijk.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Annej

Het is je recht om delen uit een dossier te laten vernietigen! Officieel verzoek indienen schriftelijk en als de huisarts het niet wil doen moet hij daar schriftelijk uitleg over geven en een goede uitleg hebben. Heb je een schriftelijk verzoek gedaan of alleen mondeling?

Meer info

Hier vind je meer info als je er toch nog energie in zou willen steken...
http://zoeken.consumentendezorg.nl/ci/fattach/get/198/1275999894

Zelf gedaan

Ik heb zelf eens een vervuild dossier opgelopen. In mijn vroege jeugd melde ik me met problemen bij het toenmalige Riagg. Ze bleken naar mijn idee niet in staat om mij te helpen met mijn probleem. De voorgestelde behandeling heb ik daarom nooit voortgezet. Wat me in die tijd wel opviel is dat mijn toenmalige huisarts me niet serieus leek te nemen. Toen ik verhuisde moest mijn dossier doorgestuurd worden. Omdat ik dat geen prettig idee vond dat dit per post ging heb ik voorgesteld hem zelf persoonlijk aan mijn nieuwe huisartsenpraktijk te overhandigen. Het dossier kwam dus in mijn eigen handen terecht. Natuurlijk ben ik hem gaan lezen. Tot mijn grote schrik bleek dat er een diagnose, afkomstig van het Riagg, gesteld was die onmogelijk kon kloppen. Het verklaarde veel. Het verklaarde waarom ik geen 'klik' voelde met de behandelaar van het Riagg, waarom mijn huisarts me niet serieus nam. Volgens het dossier was ik een zwaar psychiatrisch geval. Ik heb geen moment getwijfeld. Alle papieren die duiden op die verkeerde diagnose heb ik direct verwijderd en vernietigd. Het opgeschoonde dossier heb ik zonder commentaar overhandigd aan mijn nieuwe huisarts. Een huisarts met wie ik later een hele goede verstandhouding kreeg en me altijd serieus nam. Geen moment spijt gehad van mijn actie.
Ik heb me voorgenomen om voortaan altijd de dossiers persoonlijk te verhuizen en in te kijken.

Kobalt

Kobalt

17-03-2011 om 11:29

Stoer

Zorra, ik vind dat een hele stoere actie van je. Petje af!

Leen13

Leen13

17-03-2011 om 11:49 Topicstarter

Persoonlijk verhuizen

was inderdaad mijn bedoeling. Vorig jaar heb ik zo mijn eigen dossier verhuist naar de huisarts die de kinderen al hadden van mijn huisarts die ik al 30 jaar had.
Ik meende dus gewoon alledrie de dossiers op te halen en inderdaad informatie te verwijderen. Maar ik kreeg ze niet mee. Volgens de huisarts mag dat niet meer. Het dossier wordt opgestuurd naar de nieuwe huisarts die je bij hen opgeeft.
In de link van Gonzo lees ik het volgende:
Het dossier is de verantwoordelijkheid van de behandelaar of de instelling waar de behandelaar werkt. Dat betekent dat u het dossier niet mee naar huis kunt nemen, maar dat u wel een kopie kunt opvragen. Omdat een behandelaar alleen inzage mag verlenen aan
de patiënt over wie het dossier gegevens bevat, kan hij om een legitimatie vragen als u het dossier komt inzien of een kopie komt opvragen.

Eerst dacht ik nog: ik stuur ze allemaal, incluis de ggz en de kinderbescherming een briefje dat ik in elk geval geen toestemming geef om de informatie met derden te delen en dat men daarvoor naar mij moet verwijzen, met handtekening van de kinderen en mijzelf. Maar met zo'n actie krijg je alleen maar meer attentie en gedoe en onrust bij mezelf. Dus maar niet.

Maar na de link denk ik: ik vraag gewoon een kopie! Dan heb ik toch wat informatie voor de nieuwe huisarts.
Daar denk ik even over na hoe ik dat ga inkleden.

Bedankt dames

Opgestuurd door de tnt?

Mijn huisarts wilde ook zelf de dossiers doorsturen. Maar daar ben ik niet mee akkoord gegaan. Ik zei dat ik niet zo'n hoge pet op had van de TNT en niet wilde dat dit soort gevoelige informatie per abuis in de verkeerde handen viel en zelf bezorgen me veiliger leek.
Ik vroeg hen hoe ze, bij verzending per post, konden garanderen dat privacy gewaarborgd bleef en toen kreeg ik ineens wel toestemming om ze mee te nemen.

AnneJ, heb je al gevraagd hoe ze gaan verzenden/berzorgen? Want gewoon in de brievenbus lijkt me ongepast voor een medisch dossier. En ik vind dat jij, als client, het recht hebt op veilige bezorging.

Kopie is gewoon je recht

Dag AnneJ,
Een kopie krijgen is gewoon je recht. Een brief sturen naar je huisarts zou voldoende moeten zijn. Maar ik weet hoe moeizaam het is. Ik ben vier maanden bezig geweest een kopie van het dossier van mijn dochtertje volledig te krijgen. Na veel getouwtrek heb ik het dan eindelijk.
Maar een brief sturen met verzoek om vernietiging van bepaalde delen zou iker ook nog aan wagen. Dan moet je een reden krijgen op papier waarom hij het niet doet. Maar ja, dat kost wel energie, maar van dit soort dingen word ik altijd zo boos, dan trek ik door tot ik het heb. Maar zo ben iken misschien is het verstandiger om niet zo te zijn

Leen13

Leen13

17-03-2011 om 13:38 Topicstarter

Kans op succes

Ik acht de kans op succes bij een aanvraag om het dossier te vernietigen bij de huisarts, maar ook bij de ggz en de kinderbescherming nihil.
Omdat er 'zorgen' zijn geweest, ook al zijn die niet gehonoreerd door de kinderrechter is er een voor de instanties 'valide' argument om kinderen in beeld te willen blijven houden.
De huisarts meldde mij dan ook, ja maar als er dan weer iets gebeurt? Merkwaardige opvattingen gaan ze dan ventileren. Ik wil juist voorkomen dat er 'weer iets gebeurt' want voor ons was dat niet een kindermishandeling door ouders maar een gezinsmishandeling door de instanties en ja, die wil ik voorkomen. Maar je krijgt je gelijk niet. Laatst heb ik op tv gezien wat voor zin er dan in je rechterlijke uitspraak moet staan en dat staat er niet bij mij in.
Bovendien wil ik niet teveel attentie die tot niets leidt of onrust opwekt.
Maar een kopietje aan de huisarts vragen moet kunne.

Leen13

Leen13

17-03-2011 om 13:55 Topicstarter

Zin erbij

Wat ik dan dus zou moeten doen is uitzoeken of ik alsnog een toevoeging kan krijgen aan de rechterlijke uitspraak met de juiste formulering.
Dit hier is wel even een verhelderende discussie.
Kijken waar dit in mijn prio's past.

Angela67

Angela67

17-03-2011 om 19:20

Idee?

AnneJ,
is het een idee om de kopie op te vragen en aan je oude huisarts niet te vertellen waar je heengaat? Dan kan hij het dossier niet opsturen en geef jij van de kopie alleen datgene wat je wilt laten lezen aan je nieuwe huisarts.
Als ze vragen waarom . . . dan kun je dat best uitleggen, zonder dat je de ontbrekende delen hoeft te laten zien?
Groet,
Angela

Leen13

Leen13

17-03-2011 om 21:14 Topicstarter

Angela

Inderdaad heb ik gedacht een kopie op te vragen en dan zaken te skippen. En oude huisarts weet helaas waar we heen zijn want ik had al een door het nieuwe gezondheidscentrum getekend formulier wat ze gevraagd hadden omdat ik erop vertrouwde dat het opgelost werd door het aanbod van de oude huisarts om zaken te verwijderen. Te vroeg dus.
Maar aan de andere kant weet ik alles nog en kan ik ook zelf een schematje maken als de nieuwe huisarts daarom vraagt. En gelukkig heb ik de consultatiebureauboekjes zelf en de vaccinatiepaspoorten. Die krijgt de nieuwe huisarts ook niet.
Ik ben alleen nog aan het formuleren wat ik de nieuwe huisarts zeg als ze om de gegevens vraagt. Maar mischien vraagt ze er wel niet eens meer om.

Fianna

Fianna

17-03-2011 om 21:22

Digitaal

Ik ben onlangs van huisarts veranderd en voor zo ver ik weet is mijn dossier gewoon digitaal verstuurd naar volgende huisarts, maar ik kan er naast zitten.

Leandra

Leandra

17-03-2011 om 21:24

Ook zelf gedaan

Ik heb ook onze dossiers zelf opgehaald bij de huisart toen we gingen verhuizen. Ik heb er ook e.e.a. uit verwijderd. En we hadden nog geen nieuwe huisarts in onze nieuwe woonplaats. Die hebben we daar in de eerste week gezocht. Dat is dus ook een optie, aangegeven dat je nog geen huisarts hebt. Onze huisarts deed trouwens niet moeilijk. Ze vertelden gewoon wanneer we de dossiers konden afhalen. Van opsturen is nooit sprake geweest. Dit is anderhalf jaar geleden gebeurd. Ik ben trouwens ook blij dat ik bepaalde zaken verwijderd heb.

Groetjes Leandra

Leen13

Leen13

17-03-2011 om 21:47 Topicstarter

Regels

Ik was ook verbaasd maar ik moest bij mijn nieuwe praktijk een briefje halen van de nieuwe huisarts en die inleveren bij de oude praktijk. Volgens nieuwe regels meldde de huisarts.
Amsterdamse hysterie.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.