Onno
30-08-2009 om 18:31
Draadje voor anna
Beste Anna,
Natuurlijk weet ik dat het voor ouders vreselijk moeilijk is om de juiste therapievorm te vinden als je een kind hebt met een gedragsstoornis. De reguliere vorm komt vaak niet verder dan het geven van medicijnen in allerlei verschillende samenstelling en wat extra aandacht. Vaak scheelt het al een hele hoop en zijn de ouders al een stuk meer gerustgesteld. Alleen schuif je de problemen ermee naar voren. Dan bedoel ik dat de meeste van deze kinderen later terecht komen in de psychiatrie/verslavingszorg. Als je zover bent, komt er vaak weinig meer van terecht omdat je dan je grip kwijt bent en omdat kinderen op die leeftijd en omstandigheden eigenlijk gewoon verloren zijn. Is er dan geen andere oplossing? Weldegelijk en gelukkig zijn er steeds meer ouders die andere oplossingen zoeken en vinden dan medicijnen. In aanmerking genomen dat er geen kind hetzelfde is en dat er ook soms grote verschillen zijn in achtergrond. Ik ga hier verder geen reclame maken anders krijg ik te maken met censuur van forumbeheer.
Wel denk ik dat er binnen afzienbare tijd meer aandacht in de pers gaat komen ten gunste van geneeskrachtige therapievormen voor deze kinderen omdat die stroming zo langzamerhand niet meer tegen te houden is. Tot die tijd zul dan maar even moeten wachten en anders is er op het internet al heel veel informatie te vinden. Het enig wat je moet doen is zoeken, zoeken, zoeken.
Jammer dat er niet veel eerder aandacht voor is geweest want nu gaan er gewoon teveel kinderen verloren. Die gaan het gewoon niet zelfstandig redden in deze maatschappij.

Onno
03-09-2009 om 13:02
Ik mag van forumbeheer zijn naam niet gebruiken.
Tja, dan wordt het moeilijk.

Guinevere
03-09-2009 om 13:34
Verhelderend
Onno, dank je wel voor je reuze verhelderende toelichting! Daar hebben we erg veel aan.

Bastet
03-09-2009 om 13:49
Ach...die oplossing
Troost je,de oplossing, wiens naam hij niet mag gebruiken,beweerde ooit op zijn site dat ie korreltjes had die hielpen tegen hersenvliesontsteking.....je mist er niks aan.Een grotere charlatan is er niet.
Bastet

Pluk53
03-09-2009 om 16:10
Resultaat telt
forumbeheer hoeft niet zo benauwd te zijn voor het noemen van de naam van de toverdokter, want er zijn hier genoeg forummers die van de hoed en de rand weten; die zullen geen spaan heel laten van valse claims en wazige placebo-therapieen. Maar anderzijds kan ik het ook wel begrijpen, want met resultaten kan "hij" ( noch Onno) klanten trekken, maar wel met mystificaties en loze beloftes. Altijd wel mensen die wanhopig genoeg zijn om daar in te trappen.
Maar zodra "jullie" aanpak controleerbare resultaten opleverd moet je snel terugkomen, Onno, en tot die tijd verdwijn aub.

Onno
03-09-2009 om 19:10
Ho, ho, ho, plukje.
Ikzelf heb al jaaaaaaaaaren dit soort kinderen in de praktijk en heb inmiddels een kast vol casuistiek waarmee ik zelfs Cees Renckens zou kunnen bekeren. Heb je de DVD's van T gezien? Heb je zijn boek(en) gelezen? Heb je al de cassusen op zijn website stuk voor stuk gelezen? Nee,dus. Ga nu niet lopen zeuren dat er nog niet genoeg bekend is of dat het allemaal verzinsels zijn. Of denk je dat de kinderen op zijn DVD's acteurtjes zijn die een autist nadoen(LOL).

Yta Chalne
03-09-2009 om 19:57
Hij wiens naam niet genoemd mag worden
Maar Onno, je hoeft toch de naam van de voormalige leraar Frans Tinus Smits niet te noemen? Je kunt toch gewoon vertellen wat jij dan doet om autisme te genezen (ik krijg het bijna m'n toetsenbord niet uit)? Of is dat geheim?

Guinevere
03-09-2009 om 20:27
Tja...
...het valt mij ook wel erg tegen dat onze huis-homeopaat Onno niet zelf een oplossing weet aan te reiken in plaats van naar een ander te verwijzen. Wat doe je dan in je praktijk, Onno? Alleen maar verwijzen naar je grote vriend?

anna van noniemen
03-09-2009 om 20:44
Meiden, ik heb de oplossing!
om van Onno af te komen....nee, ik ga dat hier niet verkondigen, want dat mag niet..... maar dat het groot is, dat kan ik wel verklappen, en ik weet zeker dat het binnenkort ook bekend gaat worden....geloof me, het wordt een openbaring, voor iedereen....

MM.
03-09-2009 om 22:23
Arme ik, arme zoon
Zoon is vroeger in behandeling geweest bij een DIRECTE COLLEGA van WONDERDOKTER TS te E, in dezelfde praktijk! Vaccinatie-ontstoring gehad en de hele rataplan. Helaas helaas helaas is zoon nog altijd even autistisch. Ook andere wonderdokters hebben niet gebracht wat ze ons beloofden. Voor ons geen wonderdokters meer (al dan niet in bezit van een artsendiploma).
MM

Gaia*
04-09-2009 om 09:05
O anna
Ik kan niet wachten. Ik kan hier niet tegen. Kan je niet een klein beetje vertellen? Waar moeten we op letten?

Pluk53
04-09-2009 om 09:58
Ho, ho, ho onnootje
Onno, als er voldoende feiten liggen die zelfs Cees Renckens kunnen overtuigen, dan gebruik die dan ook. En niet in oncontroleerbare hoerah-presentaties, maar gestructureerd. Besef nu toch eens, dat je de boodschap moet aanpassen aan de ontvanger. Als die bepaalde eisen stelt aan de manier waarop feiten en resultaten gepresenteerd moeten worden, houd daar dan eens rekening mee.
In jouw belevingswereld is een casus een bewijs. Waar blijft in jouw belevingswereld de casus van MM, waar de behandeling volledig faalde? Hoe wordt dat "bij jullie" gedocumenteerd? ALLE behandelingen moeten worden gedocumenteerd, niet alleen de "succesvolle". En volg daarbij aub eens een basiscursus statistiek.

Pluk53
04-09-2009 om 10:25
Ho, ho, ho onnootje2
voor de duidelijkheid ( voor de nieuwkomers onder de meelezers): zodra er een degelijke analyse plaatsvind van de "resultaten" van Onno en zijn club, dan zal blijken dat er (helaas) geen resultaten zijn. Althans geen resultaten waar de "behandeling" van invloed is geweest.
En de enige die dit welles/nietes spelletje kan doorbreken is Onno-en-zijn-club, maar die heeft daar helemaal geen baat bij!

Pippin
05-09-2009 om 13:55
Vandaag in de volkskrant
In het licht van deze discussie is dit wellicht interessante informatie.
Eindelijk helder: ADHD bestaat.
(ik vat even samen/citeer)
'Over ADHD worden vaak drie dingen gezegd: het bestond vroeger niet, alle drukke kinderen hebben tegenwoordig zogenaamd ADHD en druk gedrag wordt gemedicaliseerd met het voorschrijven van Ritalin.' Psycholoog Yvonne Groen promoveert woensdag op een onderzoek waaruit blijkt dat er wel degelijk iets aan de hand is met kinderen die de diagnose ADHD hebben. 'Uit haar meetresultaten blijkt niet alleen dat kinderen met adhd slechter van fouten leren en langer behoefte hebben aan feedback, maar ook dat hun hartslag en de reacties in hun hersenen afwijken van die van gezonde kinderen. Dat duidt erop dat ze informatie anders verwerken.' 'Krijgen deze kinderen Ritalin, dan hebben ze sneller in de gaten dat ze fouten maken, zijn ze minder afhankelijk van feedback en kunnen ze beter de gevolgen van hun eigen gedrag voorspellen dan adhd-kinderen die geen medicijnen in nemen. Bovendien heeft Ritalin een stimulerend effect op hartslagveranderingen in reactie op fouten en straf.' Verder volgt er een stuk over het voorkomen van twee genen en de verwerking van fouten en feedback bij kinderen. Dragers van een bepaalde variant van een gen blijken sneller te wennen aan positieve feedback. Als je twee genvarianten hebt, komt daar dan nog een overgevoeligheid voor negatieve feedback bij. (he, dan heb je het over mijn kind...)
Ik vind dit wel interessant. Het is mooi om te lezen dat hetgeen ik zie gebeuren bij mijn eigen kind, nu ook wetenschappelijk aantoonbaar is.

Onno
05-09-2009 om 18:23
Rotsblok.
Ik lig nu onder een rotsblok. Geen idee waar die vandaan kwam maar daar moet ik mij nog wel even onderuit wurmen.

anna van noniemen
05-09-2009 om 19:18
Nee...
ik kan er nu nog niks over zeggen, dat is echt top-geheim....

Stelle
06-09-2009 om 19:39
Dat artikel... (spin-off)
... las ik ook, maar dat was toch allemaal al langer bekend?
Wat wel nieuw voor mij was, was dat negatieve feedback harder aankomt en positieve niet zo blijft hangen. Dat herken ik dus zeeeeeer bij Zoon, maar wist niet dat dat ook 'erbij hoorde'.

Pippin
06-09-2009 om 20:47
Stelle
Het was al bekend, bepaalde dingen zijn ook al eerder gepubliceerd. Bijvoorbeeld dat adhd-ers echt veel meer behoefte hebben aan feedback en dat daarom belonen zo goed werkt.
Maar nu er iemand op gaat promoveren, wil dat zeggen dat het ook wetenschappelijk erkend is. Het is dus niet langer een aanname, maar een bewezen en reproduceerbare stelling.
Dat is juist hetgene wat men in dit draadje zo zegt te missen bij alle alterneuten. Dat wetenschappelijke en dat bewijsbare.

anna van noniemen
06-09-2009 om 22:06
Hier ook
een heel stuk: http://www.artsennet.nl/Actueel/Nieuwsartikel/Hersengolven-afwijkend-bij-ADHD-en-PDDNOS.htm
4 september 2009
Hersengolven afwijkend bij ADHD en PDD-NOS
Uit promotieonderzoek van Yvonne Groen van de Rijksuniversiteit Groningen blijkt dat ADHD en PDD-NOS op basis van psychofysiologische metingen van elkaar te onderscheiden zijn. Hartslag en hersengolven bij het verrichten van taken en verwerken van feedback laten dit zien.
De begrippen ADHD en PDD-NOS zijn de laatste jaren erg in opmars. Veel mensen zijn sceptisch over het bestaan van deze aandoeningen ('tegenwoordig heeft iedereen ADHD of PDD-NOS'). Wat deze scepsis ondermeer voedt is het feit dat de aandoeningen in de praktijk moeilijk van elkaar te onderscheiden zijn.
ADHD
Uit het onderzoek blijkt dat vooral kinderen met ADHD afwijken in de reacties van hun brein en de hartslag wanneer zij fouten en feedback verwerken. Zij verwerken informatie dus anders dan kinderen die zich normaal ontwikkelen.
Hersengolven
De afwijkende hersengolven geven aan dat bepaalde hersengebieden anders werken bij deze kinderen, waarschijnlijk door een tekort aan dopamine en noradrenaline. Ook de kinderen met PDD-NOS lieten enkele afwijkingen zien, vooral in de emotionele verwerking van feedback.
Methylfenidaat
Uit het onderzoek blijkt verder dat gebruik van Methylfenidaat (Ritalin) gunstig is bij kinderen met ADHD. Kinderen met ADHD die het medicijn gebruiken tijdens de computertaken, zijn minder gevoelig voor fouten en feedback. Dit komt waarschijnlijk doordat Ritalin het tekort aan dopamine en noradrenaline aanvult.
Ook vond Groen aanwijzingen dat varianten van twee genen van invloed zijn op de manier waarop onze hersenen fouten en feedback verwerken. Hiermee bevestigt ze conclusies uit eerder onderzoek.
Bron: Rijksuniversiteit Groningen

Onno
07-09-2009 om 18:04
Dat rotsblok is het beste wat mij is overkomen.
Toen dat rotsblok op mij viel had ik nog net een boek in mijn hand. Het boek 'Hé dokter, word wakker!' is een regelrecht hit aan het worden en is ook al mateloos populair onder de reguliere geneeskundigen. Volgens mij zal het de omslag alleen maar versnellen. Ik heb geen enkel financieel belang bij om dit boek hier te noemen maar ik heb er wel van genoten.

anna van noniemen
07-09-2009 om 19:30
Wetenschappelijk aangetoond onno
, dat het bestaat, WETENSCHAPPELIJK!!! lees dat maar eens ipv die sf-verhalen uit jullie wereld....

Guinevere
07-09-2009 om 21:30
Fijn
Toch fijn te lezen dat Onno het naar zijn zijn heeft onder die rots. En dat ook nog met een boek erbij. Voor de nieuwsgierigen, ik heb 'm even opgezocht: "In de vorm van een briefwisseling tussen een Turks-Koerdische vrouw en een Nederlandse arts worden analyses gegeven van problemen in de moderne geneeskunde en komt eveneens hun onderlinge relatie aan de orde." Is dit het vervolg op "Help! De dokter verzuipt"?

anna van noniemen
07-09-2009 om 21:41
Hihi
ja ik voorzie een leuke klucht met onno in de hoofdrol! hahahahaha

Onno
07-09-2009 om 22:58
Wetenschappelijk artikel.
Dat ADHD wetenschappelijk is aangetoond is wel leuk om te lezen alleen schiet geen enkele ADHDer daar iets mee op.

anna van noniemen
07-09-2009 om 23:03
Want?
jullie toverdokters beweren dat het eigenlijk niet bestaat toch? En nu blijkt het wel aangetoond! Sterker nog, dat Ritalin ook nog eens een goed effect op ADHD heeft!!! Daar hebben jullie toch mooi het nakijken met je gebazel wat nergens op gestoeld is Onno! Maar wacht maar, binnenkort ben jij voorgoed van dit forum verdwenen, wat ik je brom!

anna van noniemen
08-09-2009 om 13:43
Bellefleur
ik doe niks anders dan onno op dit moment ik roep allerlei losse flodders, net als hij, ik persoonlijk kan helaas ook geen onno's verwijderen van het forum, was het maar waar

Tineke
08-09-2009 om 16:11
Beetje meer inhoudelijk
Dat ADHD bestaat, duh, dat wisten we al. Dat ritalin helpt, duh, dat wisten we ook al.
Maar nu las ik laatst een artikel over de lange termijn-effecten van gebruik van ritalin. Geschreven door Edmund Higgins, een arts die huisartsengeneeskunde en psychiatrie doceert aan de medische hogeschool van South-Carolina.Zijn conclusie is dat stimulantia op kort termijn perfect doen wat ze moeten doen, maar op de lange duur een tegengesteld effect hebben. Angststoornissen, depressie, hallucinaties, cognetieve problemen door verminderde werking van het werkgeheugen en ziekte van Parkinson zouden direct gevolg kunnen zijn. Ook is bekend dat kinderen zo'n twee centimeter kleiner blijven. (maar dat laatste lijkt mij het minst erge)
Het lijstje vind ik al met al wel heel zorgwekkend. En zeker reden om terughoudend te blijven met het geven van ritalin.

anna van noniemen
08-09-2009 om 17:42
Lange duur
en wat is de lange duur? 1 jaar? 2 jaar? 5 jaar? 10 jaar? ik bedoel, ook zo'n onderzoek klinkt mij dan erg vaag in de oren....ik snap best dat Ritalin of methylfenidaat eigenlijk, geen snoepjes zijn, maar het wordt al vele jaren voorgeschreven bij ADHD....en veel van die kinderen zijn nu ook al volwassen (ook in mijn naaste omgeving dus) en geen van de genoemde problemen zie ik bij hen terug....