Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Even zo

Even zo

27-08-2010 om 13:23

Dyslectisch en hb

Geen idee of dit de goede rubriek is (eerder al eens gepost bij 'ouders en school').

Onze zoon is dyslectisch (dit hadden wij enigszins verwacht) en hoogbegaafd (niet verwacht). Sociaal gaat het prima met hem, hij gaat met plezier naar school. Geen problemen dus.

Voor een dyslexiebehandeling komt hij niet in aanmerking omdat zijn resultaten te goed zijn. Echter voor een hoogbegaafd kind scoort hij extreem laag. Heeft iemand ervaring om een kind dan toch in aanmerking te laten komen voor een behandeling?

Kent iemand een goede spellingsmethode voor dyslectische kinderen die ik thuis zou kunnen toepassen?

Sowieso ben ik zeer benieuwd naar meer informatie over de combi HB en dyslexie. Ervaringen, boeken, artikelen, alles is welkom.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Massi Nissa

Massi Nissa

27-08-2010 om 18:24

Huh?

Hulp bij dyslexie is toch niet IQ-gebonden? Het een staat los van het ander, je kunt ook dyslectisch zijn en een IQ van 80 hebben. "Dyslexiebehandeling" vind ik al een vaag woord, want wat valt er te behandelen? Er moet gewoon worden gekeken naar maatregelen en hulpmiddelen die ervoor zorgen dat het kind zo min mogelijk last heeft van de dyslexie. Voor zover ik weet is er helemaal geen 'behandeling' waardoor de dyslexie zou verminderen c.q. verdwijnen. Maar misschien loop ik achter qua informatie?
Groetjes
Massi

Pippin

Pippin

27-08-2010 om 18:50

Massi nissa

Het probleem met hoogbegaafde dyslectici is, dat deze kinderen vaak niet slecht genoeg scoren om in de vergoedingsregeling dyslexie te vallen. Ze zijn dan zwak in spellen, maar halen geen E omdat ze die woorden gewoon uit hun hoofd leren. Of ze kunnen op niveau met de klas lezen, terwijl ze, op grond van hun intelligentie al in AVI uit zouden zitten, (zonder dyslexie).
De dyslexie drukt dan de uiteindelijke resultaten, wat veel frustratie bij de kinderen kan opleveren.

Ook zoon met dyslexie én hb én dyslexiebegeleiding wat vergoed

Hoi even zo,

Ook ik heb een zoon met ernstige dyslexie. Hij is uitvoerig getest en dit kwam er uit. Om voor vergoeding in aanmerking te komen, MOEST hij van de zorgverzekeraar een intelligentietest ondergaan. Dit is een standaard procedure. Daar kwam uit dat hij hb is. Hij heeft een iq van 135. Hij komt gewoon in aanmerking voor vergoede behandeling. Het gaat om de dyslexie-diagnose....hij heeft ook een officieel document voor als hij straks op de middelbare school examens moet doen. Heeft jouw zoon die ook?

Dyslexie en hb staan voor zover ik weet los van elkaar. Je iq heeft er geen bal mee te maken....

Ik denk gewoon dat jouw zoon gewoon niet ernstig genoeg dyslexie heeft.....en daarom niet voor vergoede behandeling in aanmerking komt. Daar heeft zijn hb dus niets mee te maken.....dyslexie heb je in verschillende gradaties en alleen de ernstige gevallen krijgen dus vergoede behandeling; hoe treurig dat ook is (vind ik).

Even zo

Even zo

27-08-2010 om 23:53

Donna

Heb jij dan enig idee naar welke scores ze kijken? Hoe laag sommige scores moeten zijn. Dat is me totaal onduidelijk.

Lees de reactie van Pippin. Door het vele oefenen thuis en het compenseren dmv intelligentie (dáár is Tom Braams, de dyslexie-expert in NL het zelfs mee eens) haalt onze zoon geen E-scores en leest hij (eind groep 4) op eind groep 3 niveau. De psycholoog gaf aan dat onze zoon gezien zijn IQ (144) ergens in AVI 8 of 9 zou zitten als hij geen dyslexie zou hebben. Zijn achterstand is gezien de referentiegroep met eenzelfde IQ minimaal net zo groot (6 AVI-niveaus = 2 jaar) als een kind met een gemiddelde IQ en dezelfde achterstand.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.