Polly Shearman
11-12-2011 om 17:08
Dyslexie automatiseringsprobleem of niet?
Middelste zoon is onderzocht ( tijd geleden) en is ernstig dyslectisch. ( naast adhd)
is ruim 10 leest op E3 nivo, tafels en topo krijgt hij niet geautomatiseerd, gewoon NIET, hoeveel en hoe hard we ook oefenen. Hoofdrekenen is hij juist een KEI!
Vriendin van hem ook ernstig dysletisch ( naast pddnos) even oud, leest nivo E6, is een kei in tafels en topo, kan absoluut niet hoofdrekenen...
Wij als ouders bregrijpen er niks van trouwens, die verschillen..
Mij is toen uitgelegd dat dyslexie een automatiserings probleem is en dat daarom voor zoon niks vanzelfsprekend is, tafels niet, sommen onder de 20 niet, spellingsregels niet.
kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? kan zoon ooit leren automatiseren? zoals zijn vriendin?

elissa
11-12-2011 om 18:53
Verschillende vormen
Men is er nog lang niet over uit wat nu precies de oorzaak van dyslexie is. Maar heel waarschijnlijk is dat er ook niet een, maar zijn er meerdere wegen die tot vergelijkbare problemen leiden. Het ene kind met dyslexie heeft moeite om klanken te onderscheiden: als je het niet hoort, kun je het ook niet goed opschrijven. De ander heeft een oogprobleem en ziet de letters dansen. Dan is lezen niet gemakkelijk! En een derde heeft een automatiseringsprobleem.
Alledrie de kinderen hebben problemen met lezen, maar de oorzaken en daardoor ook de bijkomende problemen zijn compleet verschillend! Een kind dat de letters ziet dansen heeft baat bij gekleurd papier, grote letters en een speciaal lettertype. Maar een kind dat klanken niet zo goed kan onderscheiden heeft daar natuurlijk helemaal niets aan!
Kortom, waarschijnlijk is er in het hoofd van jouw zoon iets anders aan de hand dan bij zijn vriendin, maar dat is nu nog niet goed te testen. Hopelijk komen er in de toekomst preciezere diagnoses!
Automatiseren zal waarschijnlijk altijd een zwak punt van je zoon blijven. Maar voor alles geldt: oefening baart kunst. De meeste mensen die ergens écht goed in zijn, wat het ook is, hebben daar keihard voor getraind. Dus blijven oefenen, en probeer dat zo leuk en afwisselend mogelijk te maken, dat maakt het leren ook efficiënter.
Vaak werken gebaren heel goed om dingen te leren. Desnoods een onzingebaar bij elke tafelsom. Hoe meer zintuigen je in moet zetten hoe beter. Geluiden, kleuren, gebaren, gekke verhaaltjes, desnoods geuren! Verschillende plaatsen werkt ook goed: hang elke tafelsom op een andere plek in het huis. Verwarrende sommen hang je op een compleet andere plek.
Voor inspiratie: lees het boek 'Het geheugenpaleis' van Joshua Foer. Joshua Foer was een gewone journalist die geheugentechnieken is gaan trainen, eerst gewoon voor een artikel maar hij heeft uiteindelijk het kampioenschap in de VS ermee gewonnen! Hij kon in ongeveer 2 minuten tijd een heel kaartspel uit zijn hoofd leren. En dat in een jaar tijd geleerd en zonder dat hij er daarvoor nou zo goed in was. Interessant maar ook heel leuk geschreven boek. Echt een aanrader. In het Engels: Moonwalking with Einstein.

MariaV
12-12-2011 om 09:13
Definities
Onze zoon (nu 9, 4e leerjaar, dus groep 6) is vorig jaar heel uitgebreid getest: hoge intelligentie, dyslexie, trage verwerkingssnelheid, moeilijk automatiseren, plus alle kenmerken van ADD (maar dat valt hier in België ook onder dyslexie). Hij leest juist hartstikke goed, zij het wat slordig, maar spelling en tafels zijn een ramp, hoofrekenen lukt tot nu toe aardig zolang er maar geen tafels in zitten. Wat valt er onder dyslexie en wat niet, het lijkt overal weer anders te zijn. Ik denk dat je gewoon naar de specifieke hulpbehoefte van je kind en niet naar het etiketje moet kijken.
Maria

Sasvangent
12-12-2011 om 10:41
Zoon
zoon is ook 10 en ik heb heb op eigen initiatief een dikke maand geleden laten testen. En ja, hij heeft een serieuze achterstand in lezen en spelling. Er is nu dus sprake van vermoeden van dyslexie.
Ik merk inderdaad ook dat hij automatiseringsproblemen heeft, een deel van de tafels rekent hij omslachtig uit, spelling kan hij de regels niet uit elkaar houden. Hij leest wel snel, maar heel slordig, slaat lidwoorden enzo over. Ondanks dat ik verschillende keren aan school heb gevraagd of hij niet slecht las ed. heeft school nog nooit iets merkt, zelfs ontkent! (en de achterstand is ruim 2 jaar). Hij heeft ASS en ook ADD. Overigens, dat in België ADD onder dyslexie valt is compleet nieuw voor mij hoor. Zoon heeft echter geen moeite om bv. WO te leren.
Ik heb, denk ik, niet voldoende geoefend met hem voor bv. de tafels, van in het begin had hij "rare uitrekenmanieren" en ik heb dat er nooit uitgekregen. Hij had ook altijd voldoende punten op de tafeltoetsen die op snelheid gingen. Achteraf bekekenen had ik het allemaal anders moeten aanpakken. Natuurlijk weet ik niet of een andere aanpak zou geholpen hebben.

hasse simonsdochter
12-12-2011 om 15:58
Polly, sasvangent
Kijk eens op www.ikleeranders.nl. Voor mij een eyeopener!! Mijn oudste, beelddenker, is bijna 11, en tafels automatiseren, ho maar. Vorige week leerde ze in een kwartier 2 tafels onder leiding van de ikleeranders trainer... Mijn mond viel open...
Groet, Hasse

MariaV
12-12-2011 om 17:45
Hasse
Dankjewel, mijn zoon is duidelijk ook een beelddenker, dus wie weet kan een dergelijke training helpen. Ik heb een mail gestuurd.
Maria

Chippie
16-12-2011 om 22:41
Polly
De dyslexietest meet feitelijk twee dingen: fonologische vaardigheden en automatiseringsvaardigheden. Sommige dyslecten hebben moeite met het een, anderen met het andere en sommige hebben van allebei last. Bij mijn zoon zijn het met name de automatiseringsvaardigheden. Daarnaast hebben dyslecten vaak maar niet altijd een korte-termijn-geheugenprobleem.
Het moge duidelijk zijn, met deze drie variabelen, zijn tig combinaties mogelijk. Samen met verschillen in instructie, leeservaring, bijkomende problemen, ernst van de problemen zijn er vele 'vormen' dyslexie mogelijk.
Met de scores van de subtesten snap ik het probleem van mijn zoon redelijk goed. Fonologisch komt hij nog redelijk mee; hij 'hoort' redelijk het verschil tussen de verschillende klanken (maar hij scoort wel benedengemiddeld en dat merk je dus ook hij hoort niet het verschil tussen f en v of tussen sch en schr). Hij hoort ook wanneer het een korte ah is en wanneer een lange aaa; dat is van groot belang bij spelling.
Hij heeft wel veel grote automatiseringsproblemen; tafels zijn niet geautomatiseerd maar hij kan ze wel redelijk snel uitrekenen; probleem is wel dat hij er dan wel eens 1 of 10 naast zit . Spelling komt ook neer op automatisering. Niet-dyslecten spellen met name op basis van automatisering van woordbeelden en/of spellingregels. Dat zie ik dus bij mijn zoon; hij kent de regels wel maar het gaat niet automatisch. Een woordjesdictee gaat redelijk, vrij schrijven is echt een drama.
Hoofdrekenen kan hij niet; hij onthoudt gewoon niet wat hij op moet tellen (bijkomende geheugenprobleem). Als hij de getallen voor zich ziet (kladblok) gaat het wel goed. Zijn rekeninzicht is belachelijk goed; hoofdrekenen en tafels zijn toch maar bijzaken (al doen ze op basisschool natuurlijk weinig anders).

Chippie
16-12-2011 om 22:52
Polly
Polly, wellicht ten overvloeden, ik zou niet al te veel aandacht besteden aan het automatiseren. Het kost je zoon heel erg veel moeite, levert frustratie op en weinig meer...
Investeer die tijd aub in lezen-lezen-lezen. Waarschijnlijk gaat dat ook niet zonder frustratie, maar dat heb je altijd nodig. Tafels en toop heb je minder nodig. Kkom je nu voor een behandeling in aanmerking?
Wat ik niet begrijp, waarom is je zoon niet eerder getest op dyslexie; ik bedoel halverwege groep 4 moet toch al wel duidelijk zijn geweest dat er waarschijnlijk dyslexie in het spel is (of heeft dat met zijn leeftijd te maken; eerder werd de test niet vergoed???)
En je zult het wrs al eens hebben gelezen; ik ben een grote fan van Kurzweil!

Sasvangent
19-12-2011 om 11:11
Chippie
in mijn verslag worden deze zaken als fonologische vaardigheden en automatiseringsvaardigheden niet apart vermeld. Heb jij dat wel apart of kan je dat ergens uit afleiden. IQ test is ook niet afgenomen en zijn ze niet van plan.
Verder herken ik wel dingen die je zegt (vrije woordjes dictee is goed maar zinnen is veel slechter.), omslachtige manier van rekenen, zoon's Frans is daarentegen behoorlijk goed... maar wel zijn eerste jaar. Een raar beeld dus wel. Ik begrijp niet goed waarom je zegt tegen Polly dat ze dyslexie vast wel in groep 4 hadden moeten kunnen vaststellen? Mijn zoon zit nu al in groep 7 en school ziet nog niks.
Ik heb vergadering op school gehad vorige week, meegedeeld dat hij een zware achterstand heeft voor lezen en spelling maar school gelooft het niet en zocht allerhande verklaringen behalve dan dat hij misschien echt wel dyslexie zou kunnen hebben .
Als ik dan toch iets met hem wil oefenen, dan raden ze aan maaltafels te gaan automatiseren... maar net als jij schrijft vermoed ik dat het water naar de zee dragen is. Dan toch maar beter laten lezen (hij is begononen in de grijze jager, eens zien wat dat zal geven).