Sindbad's vrouw
11-11-2011 om 11:01
Dyslexie en frans
Is er iemand die weet hoe het zit met dyslexie en de franse taal?
Zoon (14, mavo/havo2 brugklas, kan opstromen naar havo/atheneum2 brugklas met de kerst) hikt behoorlijk tegen zijn Frans aan.
Nu is Frans op dit moment het enige knelpunt. Engels gaat goed (8) Duits gaat ook goed (7) Nederlands gaat ook goed(8).
Al met al voor een kind met dyslexie een behoorlijk resultaat, vinden wij zelf.
Alleen Frans... Dat is het knelpunt. Op de ene of andere manier blijft het niet "hangen" als hij bezig gaat met het leren van de woordjes.
Knelpunten zijn alleen al het lezen van de franse woordjes, dan de uitspraak laat staan dat hij de vertaalslag kan maken naar het nederlands.
En natuurlijk weet ik dat er een hoop "stampwerk" bij komt kijken, maar zoals meerdere mensen met dyslexie, gaat ook het automatiseren lastig.
Kortom, iemand een idee hoe het zit met de franse taal en dyslexie?

Grasmus
11-11-2011 om 12:23
Hier andersom
Voor onze behoorlijk dyslectische dochter is tot nu toe Engels juist het knelpunt, daarvoor zijn haar cijfers erg laag. Frans gaat als een speer. Over Duits kan ik nog niet zoveel zeggen, daar zijn nog niet veel toetsen van geweest, maar tot nu toe ziet het er goed uit.
Nu is dochter dit jaar net begonnen in de brugklas, dus hoe het op de lange termijn er uit ziet weet ik natuurlijk ook niet.
Engels is volgens mij een stuk minder klankzuiver dan Frans. Dus dat is bij ons een verklaring voor het verschil in toets scores.
Verder heb ik het idee dat de betreffende docenten verschillende normen hebben bij het nakijken van de toetsen en de mate van meetellen van de spellingsfouten. Ik denk dat daar ook wel een verschil zit. Maar daar kan ik tot nu toe nog niet echt de vinger op leggen hier.
En het is natuurlijk ook zo dat elke dyslect verschillend is, dus dat zal je ook terugzien in de scores van de verschillende taalvakken.

dc
11-11-2011 om 18:37
Immersie
Volgens mij is het niet blijven hangen van de woordjes niet enkel een probleem voor dyslectische kinderen, ik vond het zelf ook heel erg moeilijk, omdat het een andere taalgroep is, en de woorden niet "bekend" klinken.
Zou een week naar een soort taalkamp kunnen helpen om wat meer gevoel voor het frans te ontwikkelen?
Enne, fransen maken trouwens zelf ook heel erg veel spellingsfouten. Geen excuus, maar zegt wel iets over de moeilijkheid denk ik.

wil40
11-11-2011 om 23:58
Frans is ook lastig
Ben het eens met dc. De problemen met Frans hebben waarschijnlijk niets te maken met dyslexie. Vooral omdat Ned. Eng. en Duits wel goed gaan.
Frans blijft ook vrij lang alleen woordjes leren van Frans naar Nederlands. Terwijl in het Engels kinderen al snel ook Ned. naar Engels goed kunnen vertalen en begrijpen.
Mijn zoon is ook niet sterk in Frans, de rest van de vakken gaan ook prima. Ik vind het niet zo erg. Toch een vak waarbij hij flink moet oefenen, vooral stampen. Op zich een mooie gelegenheid om het automatiseren verder te oefenen.
Hier ploeteren we blij verder boven het Franse boek, denk niet dat zoon er examen in gaat doen.

Marjolein
12-11-2011 om 09:52
Tja, frans
Mijn zoon, zware dyslexie, zit midden in de aanvraag voor vrijstelling voor Frans. Vrijstelling kan alleen als er ook les wordt gegeven in een vierde moderne vreemde taal. (bijv. spaans of russisch) Maar misschien is verlichting mogelijk?
Mijn zoon vindt Frans vreselijk, het zegt hem echt niets. Alles wat hij leert, vergeet hij meteen weer.
Engels staat inderdaad bekend als de probleemtaal voor dyslecten. Waarom kun je goed zien in deze link: http://www.say-it-in-english.com/SpellHome.html
Daarom hebben wij al op de basisschool speciale bijles geregeld. En Engels is veel op tv, op de computer wordt veel in Engels gechat, dus Engels is toch minder vreemd voor onze zoon. (Laatste cijfer helaas toch ook een 4)
Elk kind is anders. De automatiseringsproblemen van een dyslect zijn onvergelijkbaar, ook onderling. (Mijn tweede zoon, ook dyslectisch, kan toevallig wel automatiseren.) Mijn oudste kan woordjes in geen enkele taal automatiseren. Echt hopeloos.
Dus je kunt niet zeggen: het komt door dyslexie, maar helpen zal het zeker niet. Ik zou zeker contact zoeken met de mentor en de docent Frans om te overleggen hoe hij hierbij kan worden geholpen.

Sindbad's vrouw
12-11-2011 om 12:19
Geen extra talen bij ons op school
En dus zit hij vast aan Frans. 't is niet anders.
Ik ben er ook nog niet precies uit waar het hem nu exact aan ligt, zijn cijfers zijn daarvoor nog te wisselend geweest.
Wel zie ik dat de frustratie bij hem heel hoog zit, en het is prettig om te weten wat de eventuele mogelijkheden zijn.
Wel gaat hij "slim" met de leerkracht om: Het schijnt dat er elke les 2 leerlingen een mondeling krijgen. Afhankelijk van de stof die hij moet leren, biedt hij zich aan als vrijwilliger voor een mondeling (of niet). Op deze manier redt hij het toch om nog eens een goed (of minder slecht) cijfer te halen.

dc
13-11-2011 om 16:47
Wat tips
Kijk eens in de bieb of ze franse kleuterboekjes hebben (bijv. van de serie "j'aime lire" om zo op een leuke manier wat frans te oefenen. En zet eens dora en diego in het frans op. Misschien een beetje kinderachtig, maar zo leren ze wel een beetje hoe het klinken moet.

Annet
13-11-2011 om 20:11
Hoe leert hij zijn woordjes?
Dochter in 3 GYM is niet dyslectisch maar heeft wel veel moeite met het leren van woordjes.
Zij gebruikt een overhoorprogramma waarbij de woorden ingesproken zijn. Ze leert Frans altijd zowel van Nl naar Fr als andersom. De uitspraak is dus continu te horen. Met het oefenen typt ze de woorden in. Elk woord wordt dus via oren, ogen en vingers geoefend.
Zij gebruikt het programma Vocatude (ik spreek de woordjes in voor haar) maar ik heb begrepen dat WRTS dit ook levert zonder dat je zelf moet inspreken.
Viavia heb ik gehoord van het softwareprogramma WOEF dat gemaakt is voor dyslectische leerlingen. Je vindt hier meer info: http://www.ikhebdyslexie.nl/