Pippie
02-02-2009 om 21:14
Dyslexie onderzoek
Mijn zoontje (7) wordt binnenkort getest op dyslexie. Er wordt getest volgens de methode van 'struiksma'. Heeft iemand hier ervaring mee? waar wordt op gelet? Als ik info over dyslexie zoek weet ik eigenlijk niet zo goed waar ik moet beginnen. Ik hoop hier wat eerste kennis en ervaring te vinden.
Pippie

Lietje
04-02-2009 om 08:21
Onderzoek
Onze zoon is vorige maand getest. De methode Struiksma zegt mij niets.
Bij onze zoon is een capaciteiten onderzoek geweest, om te bepalen hoe zijn iq is in vergelijking met zijn taal problemen. Verder is de DMT kaart 1 afgenomen, de BRUS 1 minuut toets, de KLEPEL (lezen van onzinwoorden) en een zinsdictee. Hij is getoetst door Eduniek, via school.
Aangezien hij een ruim bovengemiddeld iq heeft en een grote achterstand op lezen en spelling, heeft hij dus een dyslexie verklaring gekregen, omdat met zijn iq het normaal zou moeten zijn dat hij (naast A's voor rekenen) ook goed op taal zou moeten scoren. En dat is dus niet zo.
Als je meer wil weten hoor ik het wel. Ik zit ook pas net in het proces van hoe nu verder, wat te gaan doen.
Sterkte Lietje

Pippie
04-02-2009 om 13:17
Lietje
Hoi Lietje,
Bedankt voor je reactie. Ik zal eens google'n op de termen die je hier noemt. Zoon heeft ook erg goede scores en lezen (technisch) blijft zwak, ondanks heel veel inspanningen van de juf. Met een iq-test had hij een kloof van 35 punten (performaal hoog, verbaal laag). Daarom is er nu ook wel twijfel.
Dyslexie lijkt voor mij een groot abacadabra. Misschien is het een fout van mij om me te willen verdiepen in de technieken van het onderzoek. Nieuwsgierig he . Beter afwachten maar. Wat zijn nu voor jouw zoon de volgende stappen?
Pippie

Compaq
04-02-2009 om 16:32
Lietje
"Aangezien hij een ruim bovengemiddeld iq heeft en een grote achterstand op lezen en spelling, heeft hij dus een dyslexie verklaring gekregen, omdat met zijn iq het normaal zou moeten zijn dat hij (naast A's voor rekenen) ook goed op taal zou moeten scoren. En dat is dus niet zo. "
Wacht even... jouw zoon heeft een getest bovengemiddeld iq maar een achterstand op lezen en spelling.
En nu verwacht school op basis van die iq test dat het normaal is dat hij naast A's voor rekenen hij ook A's op taal zou moeten scoren.
Nu dat niet zo is krijgt hij een dyslectieverklaring.
Hmmm dus mijn zoon (die ook een ruim bovengemiddeld iq heeft en slecht is in taal en spelling, voor rekenen altijd A's haalde maar voor taal vaak niet hoger scoorde dan C soms D) zou op de school van jouw zoon ook een dyslectieverklaring krijgen omdat men verwacht dat hij met zijn hoge iq naast de A's voor rekenen ook A's voor taal zou moeten scoren.
Na onderzoek bleek hij ASS te hebben plus een flinke p/v kloof. Dat is toch wat anders dan dyslectie.
Ik wil niet rot doen hoor. Daarvoor weet ik er te weinig vanaf. Maar het lijkt zo makkelijk gevonden zoals jij het omschrijft.

Lietje
04-02-2009 om 16:41
Compaq
Misschien staat het er wat ongelukkig. Maar op basis van zijn iq zou hij niet zo slecht op taal, lezen en spelling, moeten scoren. Natuurlijk kun in rekenen beter zijn dan in taal, maar hij loopt zo ver achter, dat dat niet verklaard kan worden door 'minder goed' in taal. Hij is tenslotte niet voor niets afgetest. En er is bij hem geen sprake van een kloof. Bovendien geeft de school geen dyslexie verklaring, maar het Eduniek, is toch wel iets anders.
Lietje

Lietje
04-02-2009 om 16:55
Pippie
Onze zoon heeft geen kloof, dus daar ligt het bij hem niet aan. Wat we gaan doen, iig. volgend jaar een typecursus, want hij zal oa wel met een laptop gaan werken op het VO. Nu worden de begrijpend lezen toetsen voorgelezen, een deel van de cito rekenen ook. Daar hij ook moeite heeft met zijn schrijf-motoriek (fouten maken bij overschrijven) krijgt hij meer invulwerk, en hij hoeft niet met het gehele dictee mee te doen, kan hij niet bijhouden, zowel wat motoriek als werkgeheugen betreft. Ook samen lezen, hij 5 zinnen (na 5 zinnen gaat hij steeds meer fouten maken door vermoeidheid) en daarna ik een stukje, dan hij weer. Ook ligt extra taal hulp (naschools) in het vooruitzicht. Een hele hoop, en hopelijk helpt het hem om toch om te leren gaan met zijn beperking en hem zo goed mogelijke start voor het VO te geven. Gelukkig hebben we nog ruim 2 jaar.
Lietje