Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Lollita

Lollita

27-09-2008 om 13:47

Dyslexie: van gemert-therapie

Hallo,

In de laatste Groter Groeien staat een artikel over Van Gemert die een behandeling bij dyslexie heeft ontwikkeld. Mijn jongste zit nu 8 weken in groep 3 en is bij de laatste toets enorm uitgevallen. De dyslexie is bij ons zeer familiair aanwezig dus de kans dat hij het heeft is behoorlijk. Tevens kan hij de kleuren rood-blauw-geel nog steeds niet benoemen.

Wie heeft die therapie gedaan en hoe is dat bevallen? Het is een hoop geld maar als het werkt dan ben ik uitermate voor natuurlijk Ik hoop dat er mensen zijn die hier ervaring mee hebben.

Lollita

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Meyke

Meyke

27-09-2008 om 19:07

Archief en experts

Lollita, kijk even in het archief bij basisschooltijd en zoek op Gemert, er zijn al een paar draadjes over geweest

en kijk even bij:

http://www.tbraams.nl/dwaalwegen.htm

Ik zou mijn geld aan iemand anders uitgeven.

Lollita

Lollita

28-09-2008 om 10:16

Bedankt voor de reacties

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties. Misschien is het een charlatan maar soms word je wel eens "wanhopig". Zo ver ben ik nog niet maar er is duidelijk iets aan de hand. Ik heb gisteren weer met hem gelezen en hij kan de letters gewoonweg niet onthouden. Zo ging/gaat het precies met de kleuren! Hij weet dat het primaire kleuren zijn maar niet welke.... En nu dus weer met de letters.

Ik ga de linken even nalezen en hoop dat ik ergens een oplossing vind....

Lollita

Meyke

Meyke

28-09-2008 om 19:43

Rid

Lollita, kijk ook bijv. eens op de site van het RID (regionaal instituut voor dyslexie), die zitten door bijna het hele land inmiddels en het is een betrouwbare instelling.

kiek0001

kiek0001

29-09-2008 om 11:46

Ik werd er ook wanhopig van

ik herken dat helemaal. Helaas is er geen panklare oplossing voor dyslexie. Ik kan je alleen mijn ervaring vertellen....
Ik heb bij mijn dochter lang zitten dubben of er sprake was van dyslexie. Pas 2 jaar na de eerste tekenen heb ik haar laten testen. Ze was toen 9 jaar. Via de huisarts kwam ik bij een psycholoog. Die zou eerst een intelligentietest etc. doen. Uit die test kwam inderdaad naar voren dat er mogelijk sprake was van dyslexie omdat haar intelligentie ruim voldoende is. Zij zou haar gaan behandelen. Inmiddels wist ik dat je dyslexie alleen maar kan behandelen door vaak te oefenen. We kregen geen huiswerk of oefeningen voor thuis. Na een paar weken was ik gewoon niet tevreden. Via via hoorde ik van het Iwal, ook een dyslexie-instituut. Met het Rid heb ik geen ervaring, maar volgens mij is dat ongeveer hetzelde. T. Braams is ook een onderzoeks / behandel instituut. Onze dochter is door het Iwal getest en in combinatie met de informatie en begeleiding die reeds op school was gegeven, kregen we de diagnose dyslexie. Onze dochter is ruim 1 jaar wekelijks bij het Iwal geweest en 3 x in de week moesten we huiswerk maken. Daarnaast ben ik op zoek gegaan naar leeshulpmiddelen. Via www.lexima.nl heb ik een proefversie van Kurzweil kunnen aanvragen. Dit is software met een spraakfunctie. Je kunt een boek scannen en dan wordt de tekst zichtbaar op het beeldscherm en de tekst wordt voorgelezen. Je kunt dan zelf meelezen. Hierdoor kon mijn dochter eindelijk boeken van haar eigen leeftijd gaan lezen ipv de saaie avi3-boeken. (ze was inmiddels 10...)
Inmiddels hebben we voor onze zoon (net 8) ook zijn dyslexie-verklaring. Iedere avond lees ik met hem. Hij heeft een kleine laptop en die kan prima mee in bed op zijn borst. Iedere avond een half uurtje en hij baalt als de laptop uit moet. Door het zelf actief meelezen heb ik het idee dat hij vooruit gaat. Maar ook zijn woordenschat wordt uitgebreid. De laptop ondersteund hem ook bij testen op school.
Onze dochter heeft nu avi-9 zonder tijdsbeperking, maar het lezen gaat echt niet foutloos. Daarom blijf ik er ook bij haar op aandringen om vooral met de laptop te werken. Volgend jaar gaat ze naar het voortgezet onderwijs. Ik hoop dat ze daar ook de mogelijkheid hebben om met de laptop te werken.
(leespen heb ik ook gekocht, maar eigenlijk hebben ze daar nooit iets mee gedaan. Ik zou niet eens weten waar hij ligt)
Via het loket aangepast lezen kun je daisyroms bestellen. Je moet wel lid worden, maar je kunt onbeperkt daisyroms bestellen. Daisyroms zijn luisterboeken met een bladerstructuur. Je kunt op bladzijde en zelfs alinea zoeken. Als je geen daisyrom hebt, kunt je het programma amis downloaden (gratis). Dan kun je via de pc daisyroms beluisteren met bladerfunctie.
Ik wens je veel succes en wijsheid, maar bij twijfel moet je gewoon kijken of je je kind kunt laten testen bij een dyslexie-instituut!

Van gemert - positief

Wij zijn jaren geleden ook bij Van Gemert geweest, het is geen charlatan maar een zeer bevlogen en betrokken man, zelf dyslectisch. Wij hoefden niet te betalen voor het intake gesprek en omdat zoonlief een bijzonder geval was - geen dyslexie maar hersenletsel, vergelijkbaar met Kastanjet's beschrijving over de verwerking tussen ogen en hersenen - hebben we al met al weinig hoeven betalen. Het was voor hem ook een experiment, waarbij we altijd vooraf eerst goed kijk of het niet schadelijk is voor mijn kind. In dit geval was het niet schadelijk. Hij begon met een pleister op één oog, zijn 'sterke' of dominante oog, om zijn andere oog meer te laten werken. Daarna kwam een prisma bril en wat je er ook van wilt zeggen, bij mijn zoon had het als gevolg dat hij meer energie kreeg. Hij hoefde minder energie te besteden aan het kijken, wat voor hem erg vermoeiend is en had daardoor meer energie over voor andere dingen. Dit viel heel erg op toen hij een poosje zijn bril niet op wilde. Hij zakte gelijk weer terug in zijn oude energie niveau. Een paar weken later deed hij de bril weer op en zijn energie peil schoot weer omhoog.
Inmiddels heeft hij kort geleden weer besloten zijn bril niet meer te dragen. Hij is hevig in de groei als puber en wil lang niet altijd alles meer van mij aannemen.. dus de bril is out of the picture en ik moet zeggen dat het mee valt. Hij is wel weer wat eerder moe, maar hij kan er aardig mee omgaan.
In het kort, onze ervaringen met Van Gemert zijn goed. Hij zet zich in voor zijn mede-dyslectici met hart en ziel en heeft inmiddels meerdere praktijken kunnen opzetten door het hele land. Het blijft een therapie waarbij uitgangspunt kan zijn 'baat het niet, dan schaadt het niet'. Naar mijn idee is dat vaak wel het proberen waard.
Succes!
Petra

Meyke

Meyke

29-09-2008 om 19:44

Succes

Petra, ik ben heel blij dat je kind geholpen is, maar het is dus geen dyslectisch kind zoals je zelf zegt. Dus geen succes-story voor van Gemert op het gebied van dyslexie in jouw geval.
En baat het niet dan schaadt het niet vind ik niet opgaan als je er een heleboel geld aan kwijt bent, als je er kostbare tijd (je combineert niet meerdere therapieen tegelijk met elkaar en hup je kind is een half jaar verder) aan kwijt bent en heel belangrijk: als je er je op een andere manier in te zetten energie of tijd aan kwijt raakt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.