Sasvangent
04-08-2009 om 10:41
Een weekje niet autistisch?
zoon (net 8) is terug van een weekje avonturenkamp. Ik had via het inschrijvingsformulier meegedeeld dat hij ASS heeft.
Bij het ophalen vroeg ik aan de verantwoordelijken hoe het geweest was met hem. Alles heel goed, prima, hij had alles meegedaan (dat verwondert mij nu niet bijzonder), hij had met iedereen gebabbeld, gelachen, had soms het voortouw genomen, had gedanst op de fuif... . Ze waren zelf verbaasd want ze hadden helemaal niets aan hem gemerkt dat duidde op ASS. Oké, het zijn dan ook wel maar gewone monitoren, zonder (veel) inzicht in de materie.
Maar dus nu eigenlijk mijn vraag: hebben jullie kinderen dat ook dat ze helemaal gewoon meedraaien zonder dat er wat aan hen te merken is? Hij heeft hier helemaal geen structuur gehad, de opdrachten waren best pittig (deathrides enzo); zijn groep bestond uit 10 jongens.
Goed natuurlijk van mijn kleine man dat hij prima kon meedraaien en niets vreemd aan hem te zien of horen was, maar waarom doet hij dat dan niet op school?
Iemand een idee?

T&T
04-08-2009 om 11:07
Wat een wondertje he? maar heerlijk toch! Helaas is het altijd maar tijdelijk, want autisme gaat niet zomaar over. Ik denk dat het goed gaat omdat ALLES anders is. Dat kan soms heel slecht uitpakken, maar ook wel eens heel goed, wij zien dat bijvoorbeeld met kamperen. Maar het is fijn om te zien dat hij in de goede omstandigheden bepaalde dingen dus WEL kan! dat geeft hoop.
Ons meiske van 8 gaf een heel ander voorbeeld: na twee jaar op een cluster4 school hebben wij haar (eerst op proef) laten overstappen naar een vrije school. En wat blijkt? ze heeft hier veel minder problemen dan op haar oude school! Ze doet mee, speelt buiten, leert goed... de juf is zeer tevreden, vraagt zich zelfs serieus af wat de hulpvraag nou eigenlijk is? Maar goed, ze valt op haar plekje! Wij vragen ons niet af of ze niet meer autistisch is... het blijft echt wel een opvallens kind, met een forse gebruiksaanwijzing. Maar de dingen die ze nu laat zien geven hoop... heel veel hoop! net als jou manneke op kamp! geniet ervan, en probeer ook een beetje te zoeken naar wat daar zo goed gaat voor hem, misschien kun je bepaalde dingen in de thuissituatie ook toepassen.
groetjes Tess

toja
04-08-2009 om 13:52
Lekker toch
En geniet ook van die goede momenten! Op dit moment hebben wij ook een topvakantie met onze zoon (klassiek autisme). Hij zit lekker in zijn vel, vond de twee weken in de ardennen heerlijk. Hij kan lekker zijn gang gaan..We kunnen onverwachte dingen doen; hij is niet moe enz. Wij genieten nu met volle teugen want straks gaat de school weer beginnen en daarmee ook weer alle hectiek. Op zulke momenten twijfelen we ook wel eens; maar als er dan weer iets gebeurt denk je weer oh ja! De hulpverlener had het er al eens met ons over gehad; je hebt periodes dat je gaat twijfelen en je kind gewoon meedraait en een volgende periode kan weer heel heftig zijn. Groetjes

Gaia*
04-08-2009 om 21:08
Nee
zoon (adhd) was op kamp en vertelde dat een meisje tegen hem had gezegd: 'jee het lijkt wel of je adhd hebt!' waarop hij ook heeft geantwoord: 'uh.... dat heb ik ook' ha ha ha.
Een psychiater-in-spe
Maar hij draait wel lekker mee.
Wel mooi om te merken he Sas, dat je zoon zich daar dus blijkbaar goed heeft gevoeld. Zoals je het ook wenst.
Fijn voor jou ook
Gaia

Sasvangent
04-08-2009 om 22:09
Leuk ja
natuurlijk dacht ik niet (hopen helaas wel) dat het autisme over zou zijn. En het is niet de eerste keer dat hij op kamp gaat dus hij is wel wat gewend.
En leuk om te lezen dat het met "onze" kindjes wel vaker goed gaat, dat geeft moed en kracht voor als het eens wat minder gaat.
Maar toch: op school heeft hij geen problemen maar wel wat minder vriendjes, echte vriendjes. 'T zou leuk zijn als hij op school ook wat meer uit zijn schelp kan komen.

Marleen
08-08-2009 om 19:31
Ook ander kind
Hoi,
Hier is zoon in de vakantie zoveel relaxter en vrolijker dan anders. School vergt toch wel veel van hem, en als hij moe is, is hij een stuk 'moeilijker'. Maar wat me echt opviel is dat hij op vakantie heel erg leuk met kinderen speelde, terwijl hij op school vaak ruzie heeft. Ik vind dat school straks wer begint!
Groetjes, Marleen

mijk
13-08-2009 om 22:09
Heb wel eens zo'n mannetje meegehad.
op scoutingkamp. Kwam een ander kind me ineens halen: Kijk piet verteld mopjes! En hij deed mee aan groepsspellen, terwijl we er allemaal vreselijk aan gewend waren dat hij aan de kant fladderde..
Hij genoot en de rest keek toe en genoot mee. Na afloop moest ik nog even bij moeder langs en kon ik wat uitgebreider vertellen. Was zo leuk.
geen idee waar het door kwam maar die week was weer binnen!

Jakiro
14-08-2009 om 01:20
Hier ook stomverbaasd
Niet vanwege het autisme wat weg is, maar meer naar de ADHD kant.
Dochterlief (bijna 13) gebruikt al 6 jaar ritalin met af en toe loze weekenden of in de vakantie een loos weekje.
Aan het begin van de schoolvakantie zijn we weer gestopt en inmiddels zijn we 5 weken verder...zonder ritalin/concerta !!!
Dochter gedraagt zich, is uit logeren geweest en alleen maar complimentjes gehad.
Ze doet haar dingen zonder ruzie, vergeet het niet,plant haar werkzaamheden en kan zich gewoon goed concentreren op puzzels en andere werkjes.
Ze is redelijk lief, gezellig en in niks anders dan enige andere meid van bijna 13.
Ik sta stomverbaasd en ben serieus aan het twijfelen of we straks wel weer moeten beginnen...
Jakiro