jons
19-02-2011 om 00:30
Ervaring? [groep 8 overslaan en dan naar praktijkonderwijs?]
Zoon van 11, adhd, ass, motorisch beperkt en zwakbegaafd zit in groep 7 van een reguliere basisschool, waar hij zich nog steeds wonderwel staande houdt (met een aangepast programma, rugzakje, geweldige groep kinderen en ontzettend betrokken onderwijzers).
In het laatste gesprek met de AB, kwam de optie ter tafel om hem groep 8 over te laten slaan en door te gaan naar de praktijkschool.
Groep 8 is qua stof al helemaal boven zijn grenzen (functioneert op niveau groep 4/5) en naar zeggen zijn ze vanaf februari bijna alleen nog bezig met musical en kamp. Beide dingen die echt niets voor hem zullen zijn.
Aan de ene kant zie ik hem die groep 8 ook niet echt doen, maar aan de andere kant schrik ik er ook een beetje voor terug om dit jonge jochie, mager, klein, jong in gedrag, al naar de volgende stap te laten gaan.
Het is nog heel vers, dus ik heb me er niet verder in verdiept, nog. De school waar het om gaat, ziet er op de site goed uit, klinkt goed hoe ze erin staan. Maar ja...
Ik vind het toch nogal wat.
heeft iemand iets nuttigs aan mij mee te geven? Hetzij geruststellend, adviserend, vragend, etc.?
dank je!
Jons

Gaia*
19-02-2011 om 09:09
Dochter ook
Moeilijk he? Wij hebben dat nu ook al voor onze dochter besloten. Zij is 11, zit in groep 6 en het lukt haar niet om mee te komen (ook niveua groep 4 of 5). Wij hebben eigenlijk zelf bedacht dat groep 8 weinig voor haar zou toevoegen. Inderdaad veel toetsen, toneel, kamp, afscheid etc. Ik begreep zelfs dat resultaten hier al per 1 maart aan middelbare scholen worden doorgegeven. Het echte schooljaar is dus van september tot en met februari. Dan moet het gedaan zijn.
Wij overwegen nog een soort overbruggend jaar (ik dacht dat dat copd heet). Beter kan ze dan wat leerachterstand wegwerken daar. Of inderdaad praktijjk onderwijs met veel begeleiding. Maar ik weet ook nog niet welke richtingen daar in bestaan.
Het voordeel voor onze dochter vind ik dat ze weer meer tussen leeftijdsgenoten komt. Ook zij is zo kwetsbaar met haar angsten, niet praten, niets durven.
Trouwens.... er hangt nu ook boven het hoofd dat ze van de huidige school weg moet omdat ze het niet meer zo weten met haar.
Ik kijk met je mee hier, naar ervaringsreacties.

Astrid
19-02-2011 om 10:41
Jong naar het vo
Ik weet niet of het per definitie slecht is om zo'n jong kind de overstap te laten maken. Hier geen mijn net 11 jarige (was eind mei 11 geworden) naar het voortgezet onderwijs. Zoon heeft Asperger, motorisch zwak, kon amper fietsen en verder zeer onzelfstandig. Ook totaal niet praktisch ingesteld. Mijn 7 jarige is op dat gebied hem al ver voor uit. Hij kwam in een klas (gewoon VO) met nog 5 zulke jonge kinderen, dat was echt z'n voordeel. Toch zie je wel duidelijk verschil, maar hij redt het, ondanks z'n problemen, wel.
Ik weet niet wat de leeftijd is in het 1e jaar praktijkschool. Mijn gevoel zegt dat er misschien ook veel kinderen in zitten die juist ouder zijn. Een meisje bij mij in de buurt zit nu in de 1e (zij is zelf net 13) en ik vind haar vriendinnen uit haar klas echt pubers. Daar naast vind ik ze heel zelfstandig, veel zelfstandiger dan mijn zoon nu is (ze schelen 5 maanden en hij zit nu in de 2e). Gaan alleen naar de manege, naar de stad e.d.
Als ik jou was zou ik eerst eens informeren naar hoe de huidige 1e klas er daar uit ziet. Wie weet zitten daar ook wel net zulke kinderen als jouw zoon en redden die zich daar gewoon. En ga, voor je een besluit neemt, eerst op die school praten. Succes!

anna van noniemen
19-02-2011 om 10:53
Ook met 11
en vanuit groep 7 naar het VO gegaan, onze zoon. Weliswaar in een speciale zorgklas, maar hij zit op een gewoon reguliere school...Qua leren was hij wel verder dan jouw zoon, maar hij was ook nog maar 11. In oktober is hij 12 geworden. Mijn zoon is om te zien ook maar een schrielkip, veel kleiner dan andere kinderen van zijn leeftijd. Sociaal emotioneel is hij wel sterk gegroeid de afgelopen maanden, je ziet dat hij zich optrekt aan de oudere kinderen. Iets wat ik altijd gezegd heb, zet hem bij jongere en hij daalt mee naar beneden, zet hem bij oudere, en hij trekt zich op. Ik weet niet hoe dat bij jouw zoon is...
Het hoeft dus geen probleem te zijn...En anders, nog een jaar groep 7? Of wil school daar niet aan?

ishtar
19-02-2011 om 11:39
Ja, ik
wij hebben deze keuze gemaakt voor zoon (die overigens precies onder jouw omschrijving valt) Overigens tegen de 'wens' van school in.
Zij zien nl nog wel winst in groep 8 op taalgebied (al spreekt de juf die hij nu heeft dat tegen) wij zien vnl struikelblokken in de vorm van steeds grotere emotionele afstand en kamp en musical en verkeersexamen en cito, waar hij ook buiten blijft. Plus dat in ons laatste gesprek (afgelopen week toevalig) het aan ons wel duidelijk werd dat zij zoon overschatten.
Wij hebben zelf eerst alle praktijkscholen in de omgeving bezocht, op afspraak dan kun je ook alle vragen stellen. We hebben de begeleidster uit rec3 meegenomen. Daarna zijn we met zoon bij 2 open dagen geweest, en het was een verademing, hij werd heel persoonlijk en op zijn niveau aangesproken, mocht overal wat doen en het was gewoon heel leuk.
Groot nadeel is inderdaad zijn formaat. Hij is heel mager, klein en ook heel jong in gedrag. Maar daar zijn er wel meer van (al is een groter deel groter, en ouder)
Wat voor ons de doorslag gaf is de overweging dat hij, motorisch onhandig, toch meer zal hebben aan een jaar extra werken aan het leren van activiteiten waar hij later wat mee zal moeten kunnen. Dan nog een jaar proberen om iets aan spelling te doen.
Dus, wat ik je als eerste aanraad: ga er kijken, vraag een gesprek aan, en kijk of er nog open dagen staan gepland. (hier zijn er iig tot 5 maart nog een paar)

Zus
19-02-2011 om 12:31
Praktijkschool
Beroepshalve ken ik praktijkscholen goed. De praktijkschool is erg goed voor kinderen die op laag niveau zitten. Ze zorgen voor succeservaringen voor kinderen die een laag zelfbeeld hebben (vanwege de achterstand op andere kinderen). Kinderen bloeien daar op, ze worden gestimuleerd om de vakken te doen waar ze goed in zijn ipv steeds hameren op de dingen die niet goed gaan. De docenten zijn ook zeer gemotiveerd en betrokken, meer nog dan op andere scholen.
De leeftijd en postuur van je zoon speelt geen rol daar, er zijn er wel meer. De praktijkschool besteedt ook veel aandacht een relaties en met elkaar omgaan. Volgens mij heeft je zoon daar veel meer aan dan nog een jaar op de basisschool blijven. Sterkte met je beslissing!

Massi Nissa
19-02-2011 om 13:58
Weinig aan toe te voegen
Inderdaad, zo snel mogelijk een gesprek aanvragen op de praktijkschool in kwestie en samen met kind kijken wat ze dat eerste jaar bieden en hoe dat aansluit op je kind. Izar, onze school biedt een zogenaamde 'schakelklas' voor kinderen uit groep zeven. Het idee is wel dat ze na die klas doorstromen naar VMBO, maar het komt regelmatig voor dat kinderen met een Pro-beschikking ook een jaartje bij ons meedraaien (kleine klassen, strakke structuur, onzekerheid over het precieze niveau van de leerling - soms blijkt een kind toch VMBO-B aan te kunnen met de juiste ondersteuning). Jons zou dus ook kunnen rondkijken of er in haar omgeving een VMBO-lwoo-school is die zo'n schakelklas heeft en daar ook eens een gesprek aangaan.
Sowieso zijn er steeds meer samenwerkingsverbanden tussen praktijk- en VMBO-scholen, leerlingen worden dan uitgewisseld voor projecten of bepaalde trajecten. Hartstikke leuke ontwikkeling die leerlingen meer mogelijkheden biedt.
Jons, ik zou groep acht laten schieten, maar het blijft jullie beslissing. Veel sterkte en ik hoop op vruchtbare gesprekken voor jullie. Wat later instromen is meestal niet zo'n onoverkomelijk probleem, maar je moet wel nu beginnen.
Groetjes
Massi

o.dette
19-02-2011 om 22:39
Op onze school
Mijn zoon van 11 zit op een SBO in groep 7, bijna al zijn klasgenootjes hebben vorig jaar november een NIO toets gehad. Veel kinderen hebben het advies gekregen om nog een jaar op het SBO te blijven (groep 8 doen) maar er zijn ook kinderen bij die het advies meekregen om na groep 7 naar het PRO te gaan. Dat geeft mij het idee dat het toch wel vaker voorkomt dat kinderen zo jong naar het PRO gaan.

jons
19-02-2011 om 23:39
Bedankt
bedankt voor de geruststellingen! We gaan na de vakantie maar weer eens met de juf praten, zij zou contact opnemen met de betreffende school. Ook gaan we 2 maart naar de open dag daar, eens goed ons licht opsteken. Zoon weet overigens nog van niets, maar daar ontkomen we denk ik toch niet helemaal aan als we hem mee willen nemen naar die open dag... Wel alles heel vrijblijvend houden, want wat als het niet doorgaat.
Toch neigen we nu wel heel erg naar die PRO.
nogmaals dank, ik maak me er nu al iets minder druk om.
Jons

anna van noniemen
19-02-2011 om 23:55
Jons
wij zijn ook al een jaar eerder naar open dagen gegaan. Onder het mom van, dan weet je het maar vast. Niet gezegd dat je er volgend jaar al heen gaat, maar onze zoon is bijvoorbeeld nogal van het slag overal als een berg tegenop zien....Door al een jaar eerder dan hij echt zou gaan te gaan kijken scheelde dat wel voor hem! Misschien kun je het op die manier ook naar je zoon toe brengen?

Fraz
20-02-2011 om 10:06
Jons
ik zou gewoon nog niks zeggen maar alvast gaan kijken bij die school. Hebben we met mijn dochter ook gedaan terwijl daar helemaal geen spraken van was dat ze na groep 7 naar het VO zou gaan maar puur om eens te kijken wat een VO school nou inhoudt.

koentje
20-02-2011 om 12:19
Jons,
mijn zoon wordt deze zomer dertien en gaat komende schooljaar naar een pro.
Je denkt nu misschien dat het niet te vergelijken is, maar mijn zoon ziet er heel jong uit (je geeft hem zo 9 jaar) en is met name sociaal/emo echt ook nog heel jong.
Hij valt zelfs op zijn huidige school (speciaal basisonderwijs) op door zijn trage soc/emo ontwikkeling.
Wat ik daarmee wil zeggen is dat jouw zoon die het blijkbaar min of meer redt op de reguliere basisschoool met zijn 11 jaartjes een hele goed kans maakt om goed in te passen in een pro. Het zou wel eens heel wat minder frustraties op kunnen leveren dat groep 8 te doen: terwijl de leerkrachten al zo duidelijk aangeven dat hij aan zijn leerplafond zit.
Is het een jongetje die graag met zijn handen werkt?
Het zou wel eens heel goed kunnen uitpakken.
Misschien kun je na het bezoeken van een open dag eens kunnen kijken hoe hij reageert. Als hij erg enthousiast is, kun je voorzichtig opperen dat hij daar misschien wel eerder heen mag. Maar dan kun je voorleggen of hij het erg zou vinden om de gewone afsluiting op zijn lagere school te missen. Afhankelijk daarvan kun je de keus maken. Het is toch heel belangrijk hoeveel zin kinderen erin hebben!!

jons
20-02-2011 om 21:02
Verteld en nog een vraag
Ik heb hem vanavond verteld dat we naar een open dag gaan van de school waar hij waarschijnlijk naar toe zal gaan. Hij begon te lachen en was wel geinteresseerd! ik vroeg of hij zijn klasgenoten niet zal missen, antwoord: nee hoor, ik blijf toch gewoon in ... wonen? het is alleen wel zo dat hij in een andere stad naar school zal gaan (hetzij volgend of na-volgend schooljaar) en dat hij dat niet op de fiets gaat kunnen. Zelfs zelfstandig met het O.V. zie ik voorlopig niet zitten. Weten jullie of daar regelingen voor zijn?
groetjes,
jons

Leen13
20-02-2011 om 22:52
Regelingen vervoer
Je kunt het beste even met de school bellen Jons. Die weten vast wel of er kinderen met speciaal vervoer komen. Mischien wel bij jou uit de buurt.
Overigens weet ik niet wat erger is ov of zo'n busje.
Mijn kinderen heb ik 14 dagen van en naar school gebracht en ze hebben een mobieltje voor vragen. Met inprenten, routine en extra uitleg onderweg was dat voor ons goed te doen. In de bus kun je ze uitleggen om achter de chauffeur te gaan zitten.