Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Ervaringen gevraagd naar Ritalin bij jonge kinderen

Hallo, ik ben nieuw hier en ben benieuw naar ervaringen.

Mijn zoontje van 4 jaar en 8 maanden heeft sinds vorige maand de diagnose ADHD gekregen.

Sinds 2 weken krijgt hij Methylfenidaat, dit omdat hij erg last heeft van zijn ADHD. Hij is zo onrustig en hyper dat het volgens de psych zijn ontwikkeling in de weg staat. Hij zit al op speciaal basisonderwijs door zijn onrust en 1,5 jaar achterstand.

We zijn begonnen met 2 x 1mg, na paar dagen opgehoogd naar 2x 2mg, toen naar 2 x 2,5 mg en nu sinds gisteren naar 2 x 3,5 mg. Hij weegt 15 kilo.

Op school en thuis merken we niet echt verandering bij hem, ook niks van bijwerkingen.
Hij zit nu op ongeveer 0,5 mg per kg verdeelt over 2 doses, maar het is de bedoeling dat hij over gaat naar 3x daags dus dan is het al 3x 3,5mg (=0,7 mg op 15kg)

Ik wil hem niet onnodig ophogen maar heb ook niet het idee dat het nu al wat doet...

Dus vraag me af of er mensen hier zijn met ervaringen hiermee?
Zou het toch nog meer opgehoogd moeten worden of is Ritalin gewoon niet de "oplossing"?

Waaraan zagen jullie dat de Ritalin ging werken? Welk gedrag veranderde?
Ik heb ook geen idee waar ik op moet letten.

Hanne.

Hanne.

19-10-2015 om 11:03

Veranderd

Wat er veranderde is dat mijn kind iets rustiger werd, maar vooral de hele wereld als rustiger beleefde. In zijn woorden 'Het lijkt wel of iedereen stiller is geworden'.

Qua dosering is het een kwestie van spelen. Wat ik begreep is er geen direct verband met lichaamsgewicht. Je kan dus niet zeggen bij dit gewicht deze dosis.

(de hoeveelheid die jij beschrijft vind ik daarbij niet heel veel. Hier wordt aanmerkelijk meer geslikt. Zowel absoluut als per kg lichaamsgewicht. Zoon is wel op iets latere leeftijd gestart).

Evenzo

Evenzo

19-10-2015 om 12:17

bandbreedte

Wat je kan merken is dat een kind rustig(er) en alert(er) wordt. Er lijkt meer rust en tijd te zijn. Niet alles lijkt meer tegelijk te gebeuren (waardoor een kind ook alles tegelijk lijkt te doen). We merkten dat kind opeens luisterde en we niet eindeloos hoefde te herhalen wat de vraag was, kind kon zich eindelijk consenteren (ging uit zichzelf lezen).

De dosis, daar weet ik eigenlijk niet veel over. Er is wel een maximum per lengte/gewicht en daarin kan afgeweken worden in zeer speciale gevallen. Sommige kinderen hebben meer nodig dan anderen, dat is niet te voorspellen. Er is sprake van een soort bandbreedte voor de leeftijd, gewicht etc.. Op het moment dat je overvoert wordt een kind heel stil, rustig en teruggetrokken. Dan is een kind bijna niet meer te bereiken.

Overigens werkt ritalin niet bij alle mensen met ADHD. Bij sommigen slaat het niet aan. Als je geen ADHD hebt, werkt het ook niet, tot je overvoert en een kind heel stil, teruggetrokken en soms wel wit wegtrokken voor zich blijft staren.

Je kind is best jong. De Ritalin is met name voor het gedrag, begrijp ik, dat zijn ontwikkeling nu in de weg zit. Hij hoeft nog geen letters te leren enzo, dus het gaat niet om de leerconcentratie. Mijn kind was bijna zes: ook erg jong vond ik om ritalin te geven. Ben je het eens met de diagnose? Herken je er wat van?

Mama32

Mama32

19-10-2015 om 12:30 Topicstarter

Bedankt voor de reacties

Hij krijgt het idd voor gedrag en niet voor concentratieproblemen, want dat is op zijn leeftijd nog niet zo nodig in de kleuterklas.
Wat hij heel erg heeft is impulsief gedrag, externe (gevaarlijke) prikkels opzoeken...en veel hyperactiviteit (snel gefrustreerd en boos ook)

Ik vermoed dan dat de dosis echt wel hoger moet alhoewel je altijd hoopt dat een lage dosis al iets doet maar helaas...

Ik begrijp de diagnose wel, zelf heb ik ook ADHD maar pas vorig jaar achter gekomen.
Bij mijn zoontje is het ook echt wel duidelijk, en iedereen die hem kent twijfelt er ook niet aan.
En ook de psychiater moest even slikken dat zoonlief zo jong al zo heftig is...

Mama32

Mama32

19-10-2015 om 14:00 Topicstarter

Toch stoppen met Ritalin...

Psychiater belt zonet op.
Hij heeft overleg gehad met iemand die meer ervaring zou hebben op het gebied van jonge kinderen en ADHD en daaruit is besproken of het niet beter zou zijn om te stoppen met Ritalin en over te stappen op Dipiperon.

Psychiater denkt dat de Dipiperon effectiever zal zijn bij zoonlief.
Dus vrijdag persoonlijk gesprek bij psychiater en dan zal mijn zoontje de week erna Dipiperon krijgen.

Had dit even niet zien aankomen maar misschien is dat andere wel beter, we zullen zien...

Nimbo

Nimbo

23-10-2015 om 17:45

nou....

Als het echt ADHD is en je zoontje heeft vooral last van het drukke, ongeconcentreerde impulsieve gedrag dan snap ik deze move echt niet.

Mijn zoon was ook pas bijna 5 toen hij ritalin kreeg. Maar hij kreeg al snel 5 mg. en ging vlot daarna over op 10 mg, twee keer per dag. En dat gaf al snel heel fijn resultaat. Hij was veel beter te handelen en kon beter genieten van allerlei dingen omdat hij de rust had ervoor. Daarnaast konden wij hem veel beter bereiken en omdat de impulsiviteit wat onderdrukt werd en de concentratie verbeterde, konden we afspraken met hem maken, had hij de spirit om ze na te komen en konden we zo met behulp van medicatie naar een positieve spiraal komen.

Het werd nog veel beter toen hj overging op de concerta. Het śpul'werd zo beter verdeeld over de dag en dit had een nog positievere uitwerking.

Eerlijk is eerlijk: hij had ook last van bijwerking. Zijn eetlust werd minder en in eerste instantie zagen we ineens huilbuien die we niet van hem kenden. Dat was zijn eerste reactie op de ritalin: na enkele dagen had hij geen last meer van die huilbuien. De negatieve invloed op de eetlust is altijd gebleven. Maar wij hebben in de loop der jaren gemerkt dat we bepaalde hapjes vlak voor het slapen het beste nog konden aanbieden: omdat hij wel trek kreeg als het spul is uitgewerkt.

Dipiperon, waar ik op mijn werk ook mee te maken heb is een veel algemenere ŕustigmakertje'en werkt ook bij angsten en agressie dempend. Ik vind het best een gekke move om na zoń lage dosis ritalin over te gaan op de dipiperon. Ik zou het idee hebben dat de ritalin nog niet eens echt goed is uitgeprobeerd...
Ik zou even goed doorvragen naar de reden van het nieuwe medicijn. Want ook dipiperon kent allerlei bijwerkingen. Het kan wat versuffend zijn. Ritalin heeft als voordeel dat door de verbeterde concentratie de schoolresultaten veel duidelijker verbeteren. Dat is iets wat de dipiperon niet doet: de concentratie verbetert er niet door;hij is wel rustiger maar ook suffer. Dus....

Mama32

Mama32

23-10-2015 om 20:51 Topicstarter

Update...

Vandaag gesprek gehad met psychiater.

Ik heb aangegeven dat ik niet ga starten met de Dipiperon.
Ik vind het toch een heftige stap en misschien is de Ritalin idd nog niet voldoende geprobeerd.

Deze psychiater heeft ons nu doorverwezen naar een andere instantie met meer mogelijkheden voor kinderen.
Dus wanneer we daar terecht kunnen zal ik met hun gaan overleggen wat een verstandige stap is, maar AP wordt het in elk geval niet.

Misschien over een tijdje de Ritalin weer proberen en dan een betere dosis.

@ Nimbo
Hoeveel weegt jou zoontje?
En hij kreeg al snel 2 x 10 mg?

Zoveel hebben wij nog lang niet geprobeerd, 2 x 3,5 mg was de max.
Ik had gedacht dat we op z'n minst 2 x 5 mg zouden uitproberen nog maar dat is niet gebeurd.

Misschien dat die andere instantie dat wel wil proberen...

Nimbo

Nimbo

24-10-2015 om 17:21

mama 32

Mijn zoonTJE...(hahahah) is inmiddels 17.

Toen hij begon met ritalin weet ik echt niet meer hoe zwaar hij woog, maar ik weet nog wel dat hij altijd aan de ondergrens zat van wat gemiddeld was: kwa lengte en kwa gewicht ook.

Volgens mij kreeg hij in eerste instantie halve tabletjes van 10, dus 5 mg. 2x per dag. Daarna kreeg hij al vrij snel 2x een hele tablet. Vervolgens ging hij over op 18mg. concerta.

Goed dat je aangegeven hebt niet met dipiperon te willen starten. Je moet goed naar je onderbuikgevoel luisteren en op jezelf vertrouwen: niet alleen maar op psychiaters.

Wat bedoel jij met AP?
En naar welke instantie ben je doorverwezen?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-10-2015 om 19:36

Wat laag

Hier ging het in stappen van 5 of 10 milligram.
Gewicht heeft er wel mee te maken omdat er een relatie is tussen het maximaal aantal milligram per dag en het gewicht.

Hier duurde het overigens ook wel een aantal weken voordat we verschil begonnen te merken.

Mama32

Mama32

25-10-2015 om 08:25 Topicstarter

AP = anti psychotica

Ik ben verwezen naar de Jutters.
Het doet een aantal weken weer helaas maar misschien dat hun wel meer Ritalin willen proberen.

Mama32

Mama32

25-10-2015 om 08:26 Topicstarter

Doet = duurt haha

spelfout herstellen

jolande

jolande

25-10-2015 om 19:07

schrik hiervan

Zou je niet eerst een second opinion doen. Mijn zoon heeft dit ook voorgeschreven gekregen van de kinderpsycholoog toen hij 9 was (mij werd destijds verteld dat deze diagnose pas na het 7e jaar gesteld kon worden) Maar misschien zijn de inzichten veranderd.

Mijn zoon werd erg mager het leek wel een zombie, en hij had bijna geen eetlust meer. En hij had veel nachtmerries (het blijft een drugs). Nu is hij 2 jaar hier geleidelijk mee gestopt. Hij heeft nu wel nog wat typische adhd dingen, maar dat nemen maar voor lief. Als het even kan goed nadenken en dan pas instemmen, succes en sterkte

Mama32

Mama32

28-10-2015 om 07:27 Topicstarter

@ jolande

Welk medicijn kreeg jouw zoontje?

Mijn zoontje krijgt nu niks meer, maar als het met de tijd toch nodig blijkt zullen we de Ritalin weer opstarten.
Van alle kanten krijg ik te horen dat de dosis van mijn zoontje nog heel laag was en dat er best opgehoogd kon worden.

Waarom onze psychiater anders oordeelde begrijp ik echt niet.
Maar ik geef mijn zoontje geen anti psychotica, hij is geen proefkonijn...

Nu wachten op de intake bij de Jutters.
We zullen zien of daar wat uitkomt.

mama 32

Beste mama 32

Onze zoon kreeg concerta. De juiste dosis destijds voor zijn gewicht. We hebben dit langzaam afgebouwd. Wat ik toen ben gaan proberen is omega 3 visolie. Bij de reformzaak. We wisten toen even niet meer hoe we het gingen oplossen. Nu 2 jaar later is het nog steeds een druk exemplaar maar merk toch na mate hij ouder wordt het toch steeds beter gaat. Niet met alles uiteraard. De tijd zal het leren.

Heel fijn dat je een intake in de wacht hebt staan. Heel veel sterkte en succes en volg altijd je gevoel.

Groetjes

Halllo 
Wij hebben binnenkort een gesprek over of we evt voor medicatie gaan voor mijn zoon 12 jaar. Hij zit net op de middelbare en hij heeft hee veel last van tics. Altijd al wel gehad maar nu is het mega.  Mentor zegt ook dat hij over loopt. Heeft  iemand daar ervaring mee qua tics        bedoel ik? Alvast bedankt

jolande schreef op 25-10-2015 om 19:07:

schrik hiervan

Zou je niet eerst een second opinion doen. Mijn zoon heeft dit ook voorgeschreven gekregen van de kinderpsycholoog toen hij 9 was (mij werd destijds verteld dat deze diagnose pas na het 7e jaar gesteld kon worden) Maar misschien zijn de inzichten veranderd.

Mijn zoon werd erg mager het leek wel een zombie, en hij had bijna geen eetlust meer. En hij had veel nachtmerries (het blijft een drugs). Nu is hij 2 jaar hier geleidelijk mee gestopt. Hij heeft nu wel nog wat typische adhd dingen, maar dat nemen maar voor lief. Als het even kan goed nadenken en dan pas instemmen, succes en sterkte

Het is gewoon speed hé wat je aan een kind geeft. Ik zeg niet dat je het niet moet doen, maar de advies hier over maar ophogen, niet naar lichaamsgewicht kijken en je onderbuik volgen ipv het advies van de psychiater: dat zijn echt schadelijke adviezen. Een kind die dit soort medicatie krijgt moet goed gemonitoord worden. Het lichaamsgewicht is wel van belang om overdosering te voorkomen.  Overdosering is bij dit soort medicatie bij een kind extreem gevaarlijk en kan niet alleen leiden tot een ernstig psychiatrisch beeld, maar ook tot stoornissen aan het hart en stoppen van de ademhaling. 

Imi

Imi

08-10-2021 om 10:42

Storm12! schreef op 08-10-2021 om 06:57:

Halllo
Wij hebben binnenkort een gesprek over of we evt voor medicatie gaan voor mijn zoon 12 jaar. Hij zit net op de middelbare en hij heeft hee veel last van tics. Altijd al wel gehad maar nu is het mega. Mentor zegt ook dat hij over loopt. Heeft iemand daar ervaring mee qua tics bedoel ik? Alvast bedankt

Mijn zoon (inmiddels jongvolwassen) had vroeger ook veel tics. Later bleek dat hij ASS en als onderdeel daarvan ook ADD had (plus meer diagnoses, heel fijn). Sinds hij methylfenidaat (langwerkende in zijn geval) is gaan gebruiken, is hij op alle vlakken beter gaan presteren, ook op sociaal vlak. Hij is vrolijker, georganiseerder en de tics zijn helemaal verdwenen. Op school ging hij steeds met de hakken over de sloot over, maar inmiddels studeert hij aan de universiteit. Hij houdt zijn uitdagingen, maar het gaat goed!

Hallo
M’n dochter heeft ook ADHD, gebruikt vanaf haar 4e jaar kortwerkend methylfenidaat. Ben met 2,5 begonnen en merkte meteen dat het aanslaat. Ze werd meteen rustig en kreeg op school de ene compliment na de ander, ze kon zich concentreren en is lief tegen anderen, daarvoor was ze een draak, pestkop. Ze is er zoveel beter van geworden. Nu is ze bijna 8 en zat ze op 7,5 mg 2x daags. Omdat ze veel last heeft van rebound ben ik net begonnen met de langwerkende. Vervelend want nu moeten we weer gaan uitzoeken welke dosis voor haar werkt. Weet je zeker dat je kind ADHD heeft? Meestal als een kind het niet heeft, reageert het ook niet op de medicatie 
Mvg Sabina

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.