ya
08-01-2009 om 13:41
Ervaringen sociale vaardigheidscursus
Hallo,
In Almere en Hilversum (praktijk de vlinder) zijn er sociale vaardigheidscursussen voor kinderen van 4 t/m 12 jaar. We zitten er aan te denken om onze dochter hiervoor op te geven. Ze is 5,5. Onzeker, verlegen, intiligent, maakt niet zo makkelijk contacten. Kortom het lijkt ons goed om zoiets te doen voordat ze volgend jaar naar groep 3 gaat.
Het zijn tien lessen van 2 uur.
Heeft iemand ervaringen hiermee? Is het ook echt wat?
Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Ya

Polly Shearman
09-01-2009 om 13:31
Mijn oudste heeft ook zo;n cursus gevolgt maar achteraf vond ik hem toen te jong. Hij was toen 6,5 en kon maar net lezen en schrijven. Ze kregen een soort van werkboek met opdrachten. Ik had met hem beter een jaartje kunnen wachten dan had hij het allemaal wat beter begrepen. En dan had hij er wat meer aan gehad.
Toen hij ruim 8 jaar was hebben we hem op een team sport gedaan, en DAT heeft nog beter geholpen voor zijn sociale vaardigheden dan de cursus.
groet, polly

Mari
09-01-2009 om 15:33
Te jong
Ik zou het niet doen, je kind is nog te jong. Officiele instellingen gebruiken de ondergrens van 8 jaar, maar de beste leeftijd is vanaf 10 jaar. Mijn dochter heeft vorig jaar een cursus gedaan, toen was ze 10. Ze vond het nog knap lastig en confronterend om te doen, er wordt toch wel enige inzet van het kind zelf gevraagd in de vorm van huiswerk opdrachten. Zoon wordt volgende week 8, hij zou er absoluut nog niet aan toe zijn, we wachten nog een jaar of 2-3.
gr. Mari

Mari
09-01-2009 om 15:35
Ps.
heb net gekeken op de website van die praktijk. Ze vragen er een hoop geld voor!! M.i.geldklopperij.

Marlik
09-01-2009 om 19:57
Sherborne-training
Hoi,
Toevallig zitten wij er ook aan te denken om zo'n cursus te gaan volgen, maar ze zeiden tegen mij ook dat ze hem bij de therapie waar ik met mijn andere zoontje kom dat hij daar vrij jong voor is.
Onze oudste is ook 5,5.
Nu vertelde ze dat er ook een Sherborne-cursus bestaat. Deze is voor jongere kinderen en daar leren ze door middel van spel voor elkaar opkomen en dat soort dingen.
Dit wordt bij onze therapeut gewoon vergoed.
Het bestaat volgens mij uit 10 lessen.
Groetjesss

MM.
09-01-2009 om 20:29
Sherborne
Mijn zoon heeft dit heel lang gedaan. Het is heel fysiek gericht. Het is een erg kindvriendelijke therapie!
Eerst op het mkd. Daar deden ze in een groepje bijv. een oefening om te voelen waar je zelf ophoudt en de rest van de wereld begint. Bewust worden van je eigen lichaam. Ik was er zelf niet bij dus precies weet ik het ook niet.
In de dagbehandeling heeft zoon heel lang samen met een ander kind gesherborned, werd gegeven door fysiotherapeute. Hier lag de nadruk voor hem meer op zijn eigen kracht ontdekken, bijv. dat hij het andere kind dat groter en zwaarder was kon optillen. Ze moesten ook bijv. een bruggetje maken: de een op handen en knieën en de ander eronderdoor kruipen.
Mijn zoon werkte er ook aan weerbaarheid en zelfvertrouwen, bijv. door te ervaren dat hij het andere kind wel degelijk 'aankon' maar een sova-cursus is het niet.
MM

Polly Shearman
09-01-2009 om 21:06
Tom training
word hier ook gegeven aan kleuters, dat is misschien meer geschikt,
google maar eens.
greot, polly

Polly Shearman
09-01-2009 om 21:08
hier word dus de tom training gewoon op school gegeven aan kleuters die voor de sova training nog te jong zijn. Op google kom ik alleen links tegen over tom training in combie met autisme, dat is dus waarschijnlijk toch iets anders.

Karel
10-01-2009 om 10:09
Therapie?
Had je al 's gedacht aan therapie in plaats van training. Dat is vaak meer gericht op de binnenwereld, de kern van de moeilijkheid van je dochter. Sociale vaardigheden, het zegt het al, gericht op het kunnen. Integratieve kindertherapie bijvoorbeeld kan al vanaf 4 jaar weet ik. Je hebt het over onzeker vandaar dat ik dit bedenk.
Geen ervaring met sociale vaardigheden trouwens.

ya
10-01-2009 om 19:34
Reacties
Iedereeen bedankt voor de reacties.
Heb even gegoogled op alle termen die ik van jullie kreeg.
Sherborne: als ik op de website kijk en alle artikelen lees, dan kom ik toch meer uit bij kinderen met hechtingsproblemen. Bijvoorbeeld kinderen die geadopteerd zijn. Lijkt me op zich een hele goede training, maar vraag me af of het iets voor mijn dochter is.
Sova: ik begrijp dat dit vaak op school gegeven wordt. Het is dus een klassiekaal iets. Dit is eigenlijk niet mijn bedoeling. Gewoon iets wat goed is voor haar zelfvertrouwen zeg maar.
Ook op intergratieve kindertherapie heb ik gekeken, maar ik denk dat dat te ver gaat voor mijn dochter. Ikzelf was vroeger ook verlegen en zou blij zijn geweest met iets waardoor ik me wat veiliger zou voelen.
Ik zoek dus eigenlijk iets leert voor zichzelf opkomen en wat haar op haar kiezen krijgt. Ze heeft verbale ontwikkelingsdyspraxie en daardoor praatte ze pas laat goed zeg maar. Hierdoor blijft een stukje socialiteit achter. Verder komt ze goed mee. Ze heeft vriendjes en vriendinnetjes. Er is niet een heel diep probleem. Ik was benieuwd of er iets voor deze leeftijd is waardoor kinderen wat weerbaarder worden.
Gr. Ya

ya
10-01-2009 om 19:37
Oja
Mari, jij schrijft dat je het geldklopperij vind, maar als je het omrekent kom je op 14,75 per uur. Ik vind dat persoonlijk wel mee vallen.
Bij de sherborne training staat dat het duur is. 1300 euro. Er staat ook dat in de meeste gevallen dit via het pgb kan. Die heb ik natuurlijk niet en zal dat dan zelf moeten betalen. Weet niet hoe het omgerekend per uur is hoor, maar het klinkt wel veel.
gr ya

Mari
10-01-2009 om 21:06
€29.50 per les maal 6 kinderen. Dat is een behoorlijke uurloon. En dit voor iemand die in mijn ogen dubieus gekwalificeerd er voor is. Ze heeft SPH gedaan en wat ik lees eigenlijk alleen stage ervaring voor ze haar praktijk heeft opgezet. Sova training wordt normaal gesproken door een psycholoog gedaan. Daarom zet ik mijn vraagtekens erachter.

*bella*
10-01-2009 om 21:27
Weerbaarheid
Als ik je behoeftes goed begrijp, lijkt het me dat je dochtertje baat kan hebben bij een simpel clubje? Genoeg sporten en andere dingen die goed zijn voor weerbaarheid en sociale vaardigheden, en dat zonder moeilijk of zwaar te doen verder. Maakt niet eens uit wat denk ik, zou vooral iets kiezen wat je dochter leuk vindt en als het even kan ook nog iets waar ze goed in zou kunnen zijn.

T&T
11-01-2009 om 15:03
Zelfvertrouwen kweken...
Bella zegt het ook al, en ik ben ook een groot voorstander van sport! Een kind dat een sport vind die ze leuk vindt en waar ze goed in is (en het leuk vinden komt voorop, dan word je vanzelf goed ) wint meters zelfvertrouwen! Ze is wel nog erg jong natuurlijk, maar er kan al van alles. Mijn dochtertje is nu 7 en gaat paardrijden, ze is heel verlegen, maar het zelfvertrouwen spat ervanaf als ze met dat grote paard aangestapt komt! geweldig om te zien. Haar eerst verdiende lintje nam ze heel trots mee naar school, waar ze ook enthousiast werd ontvangen door haar klasgenootjes, als dat nog geen boost voor je ego is weet ik het ook niet meer...
groetjes Tess

Pippin
11-01-2009 om 18:41
Sport
Let wel op die voorwaarde van Tess. Je moet wel goed zijn in die sport. Als het niet lukt, als je er slecht in bent, is sporten juist ontzettend slecht voor je zelfvertrouwen. Vooral op sociaal gebied. Niets is zo erg dan een heel team dat baalt omdat ze door jouw onhandige actie verloren hebben!
Pippin

T&T
11-01-2009 om 19:07
Tja...
Je moet wel iets kiezen dat je kind een beetje ligt, maar dat is soms moeilijk inschatten van te voren, meestal is het toch een kwestie van proberen. Het leuke van sporten is dat je van oefenen beter word... en als je het leuk vind om te trainen, en je ziet vooruitgang dan word het dubbel leuk!
Voor mijn kinderen moet ik zeggen dat ik wel bewust geen team sporten kies, ze zouden daar echt moeite mee hebben, en ook een al te groot competitie verband probeer ik te vermijden... altijd als laatste eindigen is niet leuk, en dat zal in het begin toch wel eens voorkomen. Maar goed, er zijn gelukkig heel veel mogelijkheden; bij het paardrijden (mijn vorige voorbeeld) kreeg iedereen die mee deed een lintje, en zo motiveer je jonge kinderen wel; ze winnen allemaal!
groetjes Tess

patricia de groot
27-01-2009 om 21:48
School
Wij hebben via schoolmaatschappelijkwerk folders gekregen voor weerbaarheidstraining of het vriendengroep. Daar werken ze in groepjes met leeftijdsgenootjes. Misschien kan je daar naar informeren. Word ook gegeven door psygologen.
Maar ik zou inderdaad goed informeren of ze het echt nodis heeft. Misschien is inderdaad een activiteid met leeftijdgenootjes al genoeg.
groetjes patricia