Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Moek

Moek

18-03-2010 om 10:49

Feuerstein methode

Heeft iemand ervaring met de Feuerstein methode? Het is een nogal intensieve methode die bedoeld is om kinderen beter te laten leren.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

18-03-2010 om 13:28

Bezig

Onze orthopedagoog gebruikt die methode. Het komt er globaal op neer dat je leerprestaties op te delen zijn in verschillende onderdelen. Input, verwerking, output en die onderdelen zijn verdeeld in kleinere onderdeeltjes. Op elk van die onderdeeltjes kan een probleem zitten, en dat heeft dan zijn weerslag op het geheel. Zo is bij mijn zoon de input niet helemaal op orde (ja, geen wonder als je bij een opdracht gelijk onderaan begint met kijken/lezen ipv bovenaan). Dus dan is de output natuurlijk ook niet best.
De methode gaat ervan uit dat élk kind leerbaar is. Je moet alleen weten waar precies de blokkades zitten, en daaraan werken.
Google maar eens op die meneer Feuerstein.

Guinevere

Guinevere

18-03-2010 om 14:37

Cognitieve functies

hier http://www.stibco.nl/informatie.php?id=38 staan al die onderdeeltjes op een rijtje.

Moek

Moek

18-03-2010 om 15:27

...en bevalt het?

Bij mij in de buurt wordt hier ook mee gewerkt, maar dat is zo schreeuwend duur dat ze geeneens een wachtlijst hebben. Maar als het goed werkt, wil ik er wel voor vechten.

Guinevere

Guinevere

18-03-2010 om 21:30

Nou

Ik kan het niet vergelijken met andere methoden. En wij dokken ook zelf, dus duur is het zeker. Wel denk ik dat het goedkoop is als ik kijk naar wat het oplevert, nu zijn er al problemen boven tafel gekomen die ik anders nooit had kunnen benoemen, laat staan er iets mee had kunnen doen. De kosten van die "manco's" zouden volgens mij veel hoger oplopen dan de kosten van die sessies nu (denk aan doubleren, een lagere opleiding moeten volgen en later een lager inkomen hebben). Maar goed, ik draaf misschien een beetje door...
Een voorbeeld van wat er met deze methode boven water is gekomen bij onze zoon is dat hij niet kan categoriseren. Alle subcategorieën weet hij perfect te benoemen, maar hij kan het niet herleiden tot één soort. Dat kost hem op diverse gebieden enorm veel inspanning. Bedenk maar eens hoe het is als je elke keer opnieuw het wiel moet uitvinden, omdat je niet ziet dat deze rekensituatie in hoofdlijnen hetzelfde is als de rekensituatie van vorige week. Nu kunnen we daar gericht aan werken (door steeds weer de nadruk te leggen op overeenkomsten/verschillen).
En dat is maar een voorbeeld van wat we al hebben ontdekt over zoons leerproblematiek.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.