Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Geld voor pgb's is op

"Geld voor persoonsgebonden budgetten op DEN HAAG -

Mensen die een persoonsgebonden budget (pgb) aanvragen, krijgen vanaf 1 juli nul op het rekest. Demissionair minister Ab Klink (Volksgezondheid) heeft daartoe besloten wegens de forse overschrijding van het budget voor pgb's in de eerste helft van het jaar. Dat heeft zijn departement vrijdag laten weten.

De maatregel geldt in ieder geval tot het einde van het jaar. Omdat maandelijks gemiddeld 1500 mensen een pgb aanvragen voor zorg die zij thuis nodig hebben als gevolg van bijvoorbeeld ziekte, ouderdom of een handicap, verwacht het ministerie dat ongeveer negenduizend mensen worden getroffen. Voor mensen die al een pgb ontvangen, verandert er niets. Dat zijn er momenteel ruim 120.000.

Het kabinet heeft vorig jaar de voorwaarden voor de subsidieregeling aangescherpt. Het was de bedoeling dat daardoor minder mensen voor een pgb in aanmerking zou komen. Het aantal mensen dat het budget is kwijtgeraakt, valt tot dusver evenwel lager uit dan verwacht. Het aantal nieuwe aanvragen dat gehonoreerd werd, lag in de eerste jaarhelft juist hoger dan geraamd.

Op de begroting voor dit jaar had het kabinet 2,1 miljard euro bestemd voor het pgb. Volgens het College voor Zorgverzekeringen, dat maandelijks verslag uitbrengt aan het ministerie, dreigt een overschrijding van dat budget met 300 miljoen euro. Door de rest van het jaar geen pgb's meer te verstrekken, hoopt Klink die schade te beperken tot 200 miljoen euro. Daarmee zou de regeling 100 miljoen euro duurder uitpakken dan in 2009, terwijl op een besparing van 100 miljoen euro was gerekend.

Mensen die door de maatregel buiten de boot vallen, kunnen op een wachtlijst worden geplaatst. Ook kunnen zij zorg in natura krijgen. Dat betekent wel dat zij in hun keuzevrijheid worden beperkt, omdat in dat geval de zorginstelling bepaalt hoe de zorg waarvoor de patiënt een indicatie heeft, wordt geleverd."

Hier heb ik geen woorden voor! Schandalig!!!!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wenli

Op de website van per Saldo (www.pgb.nl) kun je lezen dat er nog een hoop druk wordt uitgeoefend om dit wel schandalige besluit terug te draaien. Dinsdag is er een spoeddebat en wie weet draait de Tweede Kamer dit besluit terug.
Groetjes,
Gonzo

Massi Nissa

Massi Nissa

26-06-2010 om 11:57

Gaat niet gebeuren

De Tweede Kamer weet ook wel dat er 30 miljard bezuinigd zal moeten worden. Per jaar. De pgb's maken onderdeel uit van die bezuinigingen. Ze zullen dit besluit dus niet terugdraaien.
Ik hoop wel dat de bezuinigingen een beetje eerlijk verdeeld zullen worden, zodat iedereen ongeveer dezelfde (relatieve!) lastenverzwaring ondervindt.
Verder is het natuurlijk interessant dat zorg in natura zoveel goedkoper (b)lijkt dan zorg die via een pgb wordt verleend.
Wat vooral schandalig is, Wenli, is het feit dat er zo gigantisch veel belastinggeld naar falende banken is gegaan, en dat die banken (als ik Zalm zo hoor) niet van plan zijn het hele bedrag terug te betalen.
Ik heb hier trouwens een foldertje liggen van een instantie in de provincie Utrecht die kinderen met een stoornis een weekendje in de natuur biedt. Kosten per kind per weekend: 800 euro. Gaan ze dan op safari in Kenia ofzo? Nee hoor, ze stoken een vuurtje, gaan het bos in, dat soort dingen. Tja, als ik zoiets zie, denk ik wel dat er op sommige pgb-uitgaven bezuinigd zou kunnen worden door te zorgen dat aanbieders veel scherper gaan concurreren (maximum stellen, rest zelf betalen bijvoorbeeld). Of zie ik iets over het hoofd?
Groetjes
Massi

Choco La

Choco La

26-06-2010 om 12:01

Ik baal

Eind mei hebben wij (samen met MEE) een aanvraag voor PGB ingediend. We kregen te horen dat we ongeveer 8 weken moeten wachten tot een indicatiebesluit genomen kan worden. Ik baal, omdat ik denk dat wij dus geen PGB zullen krijgen, omdat we net te laat waren met de aanvraag. Balen vooral voor onze zoon van 10 met PDD-NOS en ADHD die nodig begeleiding nodig heeft en voor mezelf, omdat het zo zwaar is.......

Pgb goedkoper dan zorg in natura

Even voor de helderheid. Mensen met een nog krijgen 75% van het tarief dat instellingen krijgen. Pgbers kosten de maatschappij dus minder geld en voor dat argument is de tweede kame erg gevoelig. Dus voordat wordt gezegd dat dit niet gaat gebeuren moeten we gewoon dinsdag even afwachten. Het is ons bij Per Saldo de afgelopen 10 jaar nog steeds gelukt dit te voorkomen dus ik heb nog even hoop

anna van noniemen

anna van noniemen

26-06-2010 om 14:01

Precies!

Ik heb hier ook al eens een bericht over geplaatst...Het totale bedrag dat aan PGB wordt betaald is maar een fractie van wat er totaal aan AWBZ gelden (zorg in natura) wordt uitbetaald!!! PGB is vele malen goedkoper! En ja, je kan je vraagtekens zetten bij sommige bedragen voor logeeropvang, maar hou er eens rekening mee welke kosten daarvan betaald moeten worden!! Personele kosten enzo...

O ja didi

Niet om vervelend te doen, maar veel mensen kiezen voor een pgb omdat ze de zorg niet kunnen krijgen via een instelling omdat die niet is ingekocht omdat te weinig mensen die zorg nodig hebben. Dus als de wachtlijst blijft dan zijn die mensen verstoken van goede zorg die zij nodig hebben. Een gevolg is dat bijvoorbeeld ouders van een kind met een beperking overbelast gaan raken omdat zij vaak de keuze maken om het dan maar zelf te (blijven) doen. Vaak is het ook zo dat ze al overbelast zijn en dan pas een pgb aanvragen.
De gehele patiëntenbeweging heeft twee weken geledn een alternatief voorstel gepresenteerd. Hierin krijgt iedereen een budget met daadwerkelijk geld (pgb) of met vouchers. Dat zou al 2,1 miljard besparen omdat bij instellingen heel veel overhead zit, te veel. Moest ik toch even kwijt
Groetjes,
Gonzo

Massi Nissa

Massi Nissa

26-06-2010 om 16:52

Anna

Klopt hoor, die logeeropvangdinges moet ook personeel betalen - maar stel dat je vijf kinderen opvangt in zo'n weekend, dan ben je echt geen 4000 euro kwijt aan personeelskosten. Aan de andere kant, instellingen kunnen er ook wat van.
Linksom of rechtsom zal er geld vanaf moeten. De vraag is: hoe, waar en wie? Ik zou wel eens willen weten hoe de AWBZ-koek is verdeeld. Heb jij daar enig zicht op, Anna?
Groetjes
Massi

Massi nissa, cijfers...

... vind je hier http://www.ciz.nl/sf.mcgi?6205
Groetjes, Gonzo

Massi Nissa

Massi Nissa

26-06-2010 om 17:52

Gonzo

Bedankt! Heb al wat zitten lezen. Eerste vermoeden bevestigd: meeste zorg gaat naar ouderen, wel stijgende trend vwb jongere mensen. Zal vanavond eens uitgebreid verder lezen, heb wat moeite met de afkortingenbrij. Kan trouwens wel veel indicaties vinden, maar geen absolute bedragen.
Groetjes
Massi

anna van noniemen

anna van noniemen

27-06-2010 om 12:50

Teken petitie tegen wachtlijst

http://petities.nl/petitie/stop-wachtlijst-pgb

Astrid

Astrid

27-06-2010 om 21:36

Ik weet wel wat bezuinigingen

Ik kan zo een lijst samenstellen met PGB bezuinigingen. Zoals de tarieven van div. organisaties, hun glossy brochures, de reisjes die ze aanbieden en die gewoon uit het PGB betaald kunnen worden etc. Verder hebben vele organisaties facturen onder het mom van begeleiding terwijl het helemaal geen begeleiding is, maar bv. de entree van iets, het vervoer of het eten en drinken van zowel zorgverlener als zorgafnemer. Ik heb al vele organisaties gezien die voorstellen om dit ook maar uit het PGB te betalen. Gewoon een paar uurtjes extra factureren. Ik vind dat gewoon fraude. ik weiger dat. Maar blijkbaar ben ik de enige.

Ik geef toe dat ik ook grof gebruik maak van al die PGB organisaties. Helaas is er niet veel anders en de zorg die ze bieden is wel goed. Alleen worden ze stinkend rijk van het fenomeen PGB. Begin een PGB organisatie en je bent binnen. Als het mijn eigen geld was geweest had ik nooit € 565,= over gehad voor 48 logeren in groepsverband. Of € 30,= voor een uurtje boodschappen doen met mijn kind. Nu het dus niet mijn eigen geld is kijk ik lig ik niet wakker van de bedragen en koop ik gewoon in wat mij handig lijkt.

Van mij mogen al die organisaties hard aangepakt worden en mag er best strenger op toegezien worden wat er van het geld betaald wordt. Daar moet je op bezuinigen!

Wenli

Wenli

27-06-2010 om 21:45 Topicstarter

Wat ik vooral schandalig vind...

Is dat alweer de "zwakkere" in de samenleving de dupe worden van de bezuinigingen. Eerst werden de zorgpremies flink verhoogd; mensen die voorheen particulier verzekerd waren merkten daar een stuk minder van dan mensen die bij het ziekenfonds zaten. Toen werd de AWBZ uitgekleed, bezuinigd op thuiszorg, bezuinigd op de zorg, het rugzakje, (speciaal) onderwijs en ga zo maar door.
Maar die Joint Strike Fighter zal en moet er komen, net zoals de Noord-Zuidlijn, Betuwelijn. Leden van onze regering krijgen een forse loonsverhoging, het koningshuis krijgt zo'n beetje alles vergoed wat los en vast zit en ga zo maar door.

Dat er een hoop mis is rond de PGB's is waar, er zijn een hoop malafide zorgmakelaars en zorgbureau's. En de zorg die ingekocht wordt is vaak schreeuwend duur.
Maar goedkoper dan zorg in Natura? Nee, die zorg is en blijft in de regel toch veel duurder, om van de wachtlijsten daar nog maar te zwijgen. Dus mensen zullen wel verstoken worden van zorg als deze bezuinigingen doorgaan.

En dat vind ik schandalig!

amk

amk

27-06-2010 om 22:35

30 euro voor een uur

is gewoon goedkoop.
Vergeet niet dat in dat soort bedragen niet alleen het salaris van de medewerker zit inclusief alle afdrachten, maar ook een deel van de overhead van de organisatie.

Als ik een uur uitgeleend wordt extern maar binnen onze eigen organisatie rekent mijn werkgever daar rustig 150 euro voor. Mijn salaris is beduidend minder. Maar ik wens wel een buro, een pc, verwarming, een kantoor etc. Dat moet allemaal wel ergens van betaald worden.

Je kunt dus niet zo maar zeggen of iets duur of goed koop is. 1 op 1 begeleiding is over het algemeen gewoon duur omdat je alle kosten via 1 persoon verrekend.

Astrid

Astrid

27-06-2010 om 23:22

Ik vind het gewoon te veel.

Die organisatie die 30,= per uur rekent doet dat voor een studente die 10,= bruto krijgt. Ik vind 20,= per uur voor overheadkosten veel te veel! Zeker omdat ik alle afspraken via de studente maak. Ik spreek dat buro nooit. Daarnaast rekent dat buro reistijd ook als werktijd. Dat is in ons geval 1 uur heen en 1 uur terug. Zit je toch op 90,= voor 1 uurtje met zoon lief naar de plaatselijke C1000 gaan. beetje boodschappen leren doen. Ja, ik kies er zelf voor, maar ik vind het nergens op slaan. Ik kan die studente niet zelf in dienst nemen want in haar contract staat dat ze pas na dat ze 1 jaar bij dat buro weg is voor zich zelf mag beginnen of bij een soort gelijk buro mag gaan werken.

Toen ik 3 jaar geleden bij dat buro begon hadden ze 3 studentes in dienst en kwam de directeur persoonlijk bij je langs. Nu na 3 jaar PGB klantjes hebben ze 3 filialen en is het een mega organisatie. PGB is gewoon commerciele handel. Ik had beter ook zo'n buro kunnen beginnen.

Ik had vorig jaar een brochure en daar mee kon zoon naar Suriname i.p.v. z'n gebruikelijke logeeradres. Veel spannender toch! Heb het maar niet gedaan. Vind het te belachelijk dat dat uit een PGB betaald kan worden!

anna van noniemen

anna van noniemen

27-06-2010 om 23:42

Ja en nee

in sommige gevallen is het misschien veel, maar het is toch wel verklaarbaar in veel gevallen. En Astrid, het staat je natuurlijk wel vrij om zelf een student rechtstreeks in te huren....alleen kun je dan niet deze houden.

T&T

T&T

28-06-2010 om 09:19

Yep! heb mijn eigen student

Ik heb idd gewoon mijn eigen "student" al jaren... helaas is mijn pgb gestopt, dus zal ik haar nu weer "gewoon" moeten betalen. Ik heb nooit meegedaan aan de belachelijke uurlonen die pgb-ers krijgen, ik heb echt niet het idee dat mijn oppas zo veel harder moet werken voor mijn kinderen dan voor een kind zonder autisme. Het gaat er vooral om dat je een oppas hebt met net die klik met je kind, net een beetje meer begrip en geduld, en ja, vaak betekend dat ook net iets ouder. Ze verdiend er leuk mee, maar zeker geen € 30 per uur. Verder ben ik altijd zeer kritisch geweest in het uitzoeken van (betaalbare) hulp, dat wil zeggen dat ik het merendeel van het pgb aan het einde van het jaar weer terug moet betalen. En heel terecht, ik kreeg zoveel, dat was voor ons ook niet op te krijgen. Maar als je begint met logeerweekenden... ja dan gaat het ineens hard. Nu heb ik te horen gekregen dat ik het niet meer recreatief mag gebruiken, en daar valt zwemles ook onder! dus we doen het weer zelf. De pgb-er heet nu weer gewoon oppas, en ik ben gewoon weer eigen baas en hoef me niet te verantwoorden. Gelukkig is ze niet gewend aan die hoge uurtarieven, dan had ik haar nu niet meer kunnen betalen voor de situatie nu... ik zal het gewoon met wat minder uren moeten doen.
groetjes, Tess

amk

amk

28-06-2010 om 10:23

Klopt wel

10 euro voor de student, 10 voor de belasting en andere afdrachten, 10 aan overhead.
Dat ze de reistijd rekenen is ook logisch, die tijd is ze niet inzetbaar voor iemand anders.
Er zit vaak veel meer achter prijskaartjes dan je denkt. Neemt niet weg dat het goed is om er kritisch naar te blijven kijken.

De medaille heeft natuurlijk 2 kanten. De medewerkers in de zorg verdienen een beter salaris, maar dat betekend wel dat de kosten omhoog gaan.

Moek

Moek

28-06-2010 om 10:50

Pgb maar laten verlopen

Ik moet een herindicatie aanvragen, maar heb er geen zin meer in. Logeerweekenden willen zoon en ik allebei niet, "leuke" uitjes geven hem alleen maar stress, en bovendien willen we hem graag bij ons hebben (OK, egoïstisch, ik weet het). Begeleiding thuis hebben we niet nodig, hij leert veel van het spelen met de zussen en de buurjongetjes.

De dingen die we echt nodig hebben, zoals zwemles (ein-de-loos) en (af en toe) speltherapie, mogen niet van het PGB. Ik zie er dus geen gat meer in en laat het geld graag over voor degenen die het wel nodig hebben voor die dingen die nog wel mogen.

T&T

T&T

28-06-2010 om 12:34

Moek

Hier precies dezelfde situatie! Ik kan wel in de herindicatie gaan, maar besef dat ik het ws toch niet meer krijg, waar ik het voor nodig had mag niet meer. Ik begeleid mijn zoon zelf met zwemles (dochter heeft gelukkig nu haar diploma's) en zie dan dat er steeds minder ouders, en steeds meer pgb-ers begeleiden.
Die meiden doen dat echt hardstikke leuk! Ik kan dat ook wel... maar heb de puf niet altijd meer, want ik doe het 24 uur per dag, die pgb-ers brengen het kind na de zwemles weer lekker terug naar huis Ik zou mijn zoon graag een uurtje uitbesteden aan zo'n leuke pgb-er, maar dat gaat dus niet meer.
Eerst was ik daar heel boos over, maar uiteindelijk besef ik dat het ook heel lekker is als je het zonder hulp van buitenaf wel red.
groetjes, Tess

T&T

T&T

28-06-2010 om 12:41

Oh ja...

en logeerweekenden zijn hier ook nooit een optie geweest; ik heb mijn kinderen graag om me heen, en eigenlijk zijn ze gewoon thuis het beste af. Daar hoeft niks... geen "leuke" uitstapjes, geen andere kinderen, geen sport, geen therapie, ze rommelen wat aan rondom huis, en dat vinden ze heerlijk... ik heb gewoon hele saaie kinderen
Tess

Astrid

Astrid

28-06-2010 om 13:41

Zwemles en tarieven

Mijn zoon heeft net z'n C diploma gehaald en tot op het laatste moment is hij met een PGB'er heen gegaan (hij had 2x per week, de andere keer deed mijn man). De zwemles zelf betaal ik gewoon zelf. Zoon zat op 2 verenigingen. Beide voor speciale kinderen, maar het tarief lag lager dan bij de reguliere zwemles van dochters. Ik heb gewoon een indicatie voor zwemles begeleiding. Net zoals voor huiswerk begeleiding (leren plannen etc.).

Ik heb dus helemaal geen zin in zoon thuis. Ja, als hij naar school gaat, regel matig gaat logeren en veel uitstapjes doet is het nog net te harden. Anders niet. Zonder PGB zou dit niet kunnen.

Misschien zit ik inderdaad wel helemaal fout met die PGB tarieven die ik te hoog vind. Maar ik zie zoveel gesjoemel, dat ik het gehad heb met al die leuke burootjes die uit de grond gestampt worden. Overigens heb ik behalve die ene studente en de logeeropvang de rest allemaal in eigen hand. Gewoon meiden via Marktplaats. Die koste maar 15,= bruto per uur.

Moek

Moek

28-06-2010 om 14:05

T&t en astrid

T&T: ja, ik heb ook saaie kinderen. Die rommelen heerlijk in en om het huis en ik heb het stomme geluk dat daar geen begeleiding bij nodig is.

Astrid: voor jou is het duidelijk wel nodig, en daar was het ook allemaal voor bedoeld, toch? Zeker als je idd. niet valt voor al die dure bureaus met de glossy folders, maar zelf regelt wat jij vindt dat nodig is, voor een normaal bedrag. Ik ben het met je eens dat het allemaal veel te duur is. Een kinderpsycholoog kost 60 euro per kind per uur, en dat is individueel. Als in zo'n clubje 4 kinderen per begeleider allemaal 35 euro per uur betalen, zou zo'n begeleider 140 euro per uur moeten verdienen. Nou, dat verdient hij/zij echt niet, en ook met de overhead kosten erbij is dat niet uit te leggen, lijkt me - die heeft die psycholoog namelijk ook! Ik ben het dus helemaal met je eens.

Astrid

Astrid

28-06-2010 om 20:38

Uitleg waarom een pgb-er bij de zwemles

Zoon heeft naast z'n autisme een motorische achterstand. Hij loopt ongeveer 4 jaar achter. Hij moet sporten van de revalidatie arts. Jeugdzorg is het daarmee eens. Sport was zelfs voor hun een vereiste. Teamsport is lastig. Hij wilde op korfbal, maar daar willen ze hem niet. Vandaar dus zwemmen. je moet toch wat. Het ging niet om het diploma, A was voor mij al een wonder, maar hij wilde door. Hij heeft er overigens 7 jaar over gedaan en nog is er veel door de vingers gezien.

Waarom een PGB-er bij het zwemmen? Zoon misdraagt zich zo voor, tijdens en na het zwemmen dat er constant iemand langs de lijn moet staan om in te grijpen. Hij mag van het zwembad ook niet alleen komen (hij is 12) want ze kunnen hem niet aan. Ze krijgen 'm na afloop ook niet weg. Zo lang het goed gaat, gat het goed, maar gaat er maar iets mis, dan slaat zoon door. Hij is heel agressief. Ook onder de zwemles. Helaas al te vaak meegemaakt. Op de dag dat zoon met z'n vader gaat zwemmen gaat het veel minder. Hij gedraagt zich dan veel erger. Met een PGB-er, zeker die hij heeft, houdt hij zich meer in. Vreemde ogen dwingen toch meer. Vroeger deed ik de zwemles met z'n jongere zusjes er bij en dat was helemaal een drama.

T&T

T&T

28-06-2010 om 21:09

1 op 1 zwemles

Ik zit met zoon in een zwemles voor kinderen die niet in een groep functioneren, of extra hulp nodig hebben. Zowel lichamelijk als geestelijk, alles bij elkaar een heel gemixt groepje dus.
Met ieder kind zwemt een begeleider mee, zo heeft het kind continu 1 op 1 begeleiding. Voor mijn zoon ben ik die begeleider! het is dus wel wat meer dan even een kind naar de zwemles brengen! Ik heb eerst 4 jaar met mijn dochter gezwommen, en nu al twee jaar met mijn zoon, een diploma a zie ik nog steeds niet in zicht... het wordt op den duur best zwaar vind ik, en als ik die gezellge dames zie die de andere kinderen begeleiden, dan ben ik wel eens jaloers, kon ik het maar gewoon uit handen geven. In het begin was het nog leuk en ging ik er ook helemaal voor, maar in de tussentijd zie ik steeds minder ouders in de les, en steeds meer van die gezellige pgb-ers...
Tja, van de andere kant, het succes is ook voor mij; als hij eindelijk op zijn rug durft te zwemmen, als hij eindelijk van de kant springt. Maar het duurt allemaal zoooo lang, ik schrijf mijn eigen zwemkaarten, trainingsplan, ik lig er continu bij in het water, en dat al twee jaar... damm ik zou minstens € 30,- per uur moeten verdienen )
Tess

Respect

Ik heb veel respect voor deze moeders! Wat een doorzettingsvermogen..Ik vind het heel knap dat jullie dat doen met de kinderen. Dat wilde ik even kwijt.

Moek

Moek

29-06-2010 om 10:21

Afzwemmen!

Dank je, Lilajolie!

Na drie jaar gaan wij nu afzwemmen voor A...heerlijk...dat glunderende koppie toen hij de brief kreeg! Tijd voor taart! Alleen weet hij niet dat hij gaat afzwemmen, anders maakt hij zich te druk en dat werkt niet. Echt geweldig hoe ze dat geregeld hebben, gewoon tijdens zijn normale les. Het kan omdat zijn zwemmaatje ook afzwemt. En een geld dat dit gaat schelen!

an mien

an mien

29-06-2010 om 11:04

Student?

Wij hebben het afgelopen jaar van het PGB 'huiswerkbegeleing' gehad van een student echt gewelkdig 10 euro per uur en ze kon dus 4 uur komen iedereen blij, behalve bij bureau jeugdzorg hoe haalde we het in ons hoofd om een meisje van 18 ons kind te laten begeleiden, dat kan toch niet!! oke maar voor een poffesioneel iemand hebben wij geen geld (klasse 1) oke dan krijg je meer geld (klasse 2) zodat we een professioneel iemand kunnen inhuren. Dat gaan we nu dus doen maar het kost veel extra geld terwijl wij heel tevreden waren met onze student.Zo maak je het toch alleen maar duurder?
Hebben jullie nooit geen problemen met jullie student bij BJZ?

An mien

Nienke*

Nienke*

29-06-2010 om 11:48

Ik dacht altijd....

Ik dacht altijd dat je echt zelf kon bepalen waaraan en hoe je je geld besteed. Volgens mij kunnen ze gewoon niet zeggen dat je een bepaald persoon niet mag in huren. Dat is toch de bestedingsvrijheid??

an mien

an mien

29-06-2010 om 13:08

Ja maar.....

er werd ons verteld dat het PGB hier niet voor bedoeld was en dat wij dus of meer krijgen voor een professioneel iemand of als we weer een student onze zoon laten begeleiden het PGB volgend jaar stopgezet zou worden. het is de bedoeling dat hij leert plannen, BJZ was ook verbaasd dat hij het na een jaar nog niet kon?????(ASS) tja dat kwam door de student!!! dus het komend jaar gaat een professional hem leren plannen in een jaar!! want dat is het doel dat ze stellen!!

An mien

Oew

Ten eerste vind ik het een noodmaatregel die ik wel begrijp. Of ik het er mee eens ben weet ik nog niet. Daar moet ik nog over nadenken. AWBZ zorg is vele malen duurder. De geldstroom ligt 3x!! zo hoog. Dit weet ik omdat ik een conflict heb gehad met een frauderend bedrijf! Ik heb mijn huiswerk goed gedaan.

Daarnaast is het wel zo dat ik ook vind dat het PGB zichzelf verzuipt. Toevallig zonder dat ik dit draadje las heb ik er een log over geschreven. Inmiddels heb ik weer 2 graaiende pgb hulpen ontslagen. De een claimde dat zoon huiswerkbegeleding nodig had maar vond tegelijkertijd dat het ongeluk met een kloofmachine zijn eigen schuld was. Dat kon ik niet rijmen. 300 euro voor een zaterdag werken onder begeleiding en dan de pupil zelf aansprakelijk stellen voor ongelukken en daarnaast claimen dat wij niet capabel zijn voor huiswerk begeleiding. Tja. Hoeveel ouders zullen er wel in trappen?

Mijn huishoudelijke hulp die 25 euro per uur vraagt omdat het pgb toch groot genoeg is.

Hoe durven ze? Ik begrijp werkelijk niet dat het zover heeft kunnen komen in zorgland!

Iets anders is dat begeleding soms zeer noodzakelijk is. Onze zoon moest verkeersveilig gemaakt woorden en het fietsen van de schoolroute moest getraind worden. Nou geen van mijn dure pgb hulpen heeft het opgepakt ondanks herhaaldelijk verzoek en uiteindelijk ben ik met mijn scoot (mag officieel het verkeer niet meer in) en mijn autistische man de route gaan oefenen. Wat een drama. Zoon flipte, man nog meer (die liet zoon de korste route fietsen maar zoon raakte overzicht kwijt) en ik had het zweet onder de oksels staan omdat ik me erg moest inspannen om te zien wat ik moest zien ebn beide mannen moest bedaren! Handiger en veel veiliger was geweest als er iemand met zoon geoefend had.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.