Ellis Lloyd
24-03-2010 om 17:03
Havo vso
Onze 13 jarige dochter met asperger zit in de 2e klas van Havo/vwo met LWOO (is heel uniek maar waar). Na dit jaar houdt het LWOO op en 'moet' ze over naar een reguliere klas binnen dezelfde scholengemeenschap. Wij hebben er vrij grote zorgen over of dat haar wel gaat lukken. Advies van school zal daarom hoogstwaarschijnlijk worden VMBOT omdat ze straks waarschijnlijk al erg veel energie nodig zal hebben om zich staande te houden in een reguliere klas. Haar resultaten zijn helaas ook niet zodanig dat ze een uitermate Havo of vwo leerling is. Maar ze zit al tijden niet lekker in haar vel, gaat met veel tegenzin naar school en heeft een paar erg vervelende dingen meegemaakt. Motivatie is daardoor al vanaf begin dit schooljaar ver te zoeken. Kortom, ze doet zo goed als niets meer.
Wij zijn ons nu natuurlijk aan het oriënteren wat het beste voor haar is. Toch maar VMBOT gaan doen dan en daarna eventueel nog Havo (ze is een erg jonge leerling dus wat dat betreft geen punt) of misschien toch naar SVO en dan komt de Ambelt in beeld waar ze het spoor 2 traject kan volgen en Havo kan doen.
Zijn er mensen die ervaring hebben met Havo via bijv. de Ambelt? Hoe is dat bevallen, zijn jullie tevreden of had er misschien achteraf toch beter voor regulier gekozen kunnen worden? Hoe is de samenstelling van de klassen over het algemeen (jongens/meisjes)? enz.

Ellis Lloyd
01-04-2010 om 12:11
Niemand?
Is er echt helemaal niemand die een kind op VSO (Havo) heeft zitten en ervaringen wil delen?

Ellis Lloyd
02-04-2010 om 09:23
Tjonge zeg
Wat valt me dit weer tegen zeg!
Legio reacties op andere draadjes en hierop reageert helemaal niemand. Want ik weet gewoon dat er mensen op dit forum zitten die daar wel ervaring mee hebben. Maar blijkbaar heb ik een verkeerde nick gebruikt of de vraag mogelijk verkeerd gesteld. Negeren die hap dus maar weer.
Ik zal mijn licht wel op andere fora opsteken.

Guinevere
02-04-2010 om 10:08
Eeeeeeeeeeeeeeh?
Nou, wat een lange tenen heb jij. Ik denk niet dat dat alsnog uitnodigt tot reacties, áls er hier al iemand zit met ervaring met zoiets specifieks. Ik kan je in elk geval niet helpen, want ik heb er geen ervaring mee.

T&T
02-04-2010 om 12:48
Ach ja...
Mij is de respons op dit forum ook wel eens tegengevallen. Dan zie ik een draadje lopen dat heeeel lang wordt, en over iets heel onbenulligs gaat, terwijl ik vind dat ik een duidelijk probleem heb, en daar geen antwoord op krijg...
Maar goed, mijn kinderen zitten nog in het basis onderwijs. Dat is ook al een heel gedoe geweest, maar tegen het voortgezet onderwijs zie ik helemaal op! Er is hier nl helemaal NIKS voor kinderen met autisme en een bovengemiddelde intelligentie, zelfs geen havo. Eigenlijk komen ze allemaal in het vmbo, en veelal praktisch. En nee, ik zie mijn meiske geen kapster worden! ze heeft de grootste problemen om een sociale babbel met iemand te maken dus dat soort beroepen valt echt af! Mijn jongste zie ik dan weer best in een praktische opleiding, maar dat is een jongen, en dan wordt er al meteen veel minder gelet op het sociale deel, ik bedoel, hoe sociaal MOET je zijn als timmerman, dat werk kun je ook zonder gebabbel doen. )
Waar ze over een paar jaar terechtkomen? ik weet het niet. Zou willen dat er een aangepaste havo voor ze was! Ze zitten nu op een vrije school, maar de bovenbouw daarvan (dus na de basisschool) is wel erg ver weg... ook moeilijk.
groetjes, Tess

Ellis Lloyd
02-04-2010 om 13:02
Tja.. beemer
Tjonge, reacties! Het werkt dus wel, eerst wat gepikeerd worden
Inderdaad, ik had de vraag minder specifiek moeten stellen. Had zelf even over het hoofd gezien dat ik in de vraagstelling specifiek Havo genoemd had. Maar de Ambelt was als voorbeeld genoemd. Dus zo heel specifiek was het nou ook weer niet.
Blijft over dat ik graag ervaringen had willen lezen van andere ouders met ervaring met een soortgelijk probleem (op alle niveau's maar met de voorkeur voor Havo). En die zijn er, dat weet ik zeker. Want na jarenlange ervaring op Ouders Online heb ik toch al heel vaak voorbij zien komen dat een kind naar VSO ging.

Astrid
02-04-2010 om 13:06
Hier alleen ervaring met regulier onderwijs
Hier alleen ervaring met regulier onderwijs.
Bij zoon op het VWO (gewoon regulier) lopen in de onderbouw alleen al 5 jongens rond met Asperger. Daarnaast ook nog wat andere Autisme varianten. De meeste doen het hier prima en draaien goed mee.
Mijn zoon zit in de brugklas (ook Asperger) en ik zag erg tegen de brugklas op. Nou, hij doet het prima. Zelfs beter dan op z'n Dalton basisschool. Dit is veel gestructureerder en voorspelbaarder. Tot november was het huiswerk plannen een drama, maar dat snap hij nou ook prima en hij plant nu juist ontzettend goed voorruit.

Ellis Lloyd
02-04-2010 om 14:34
Sorry fladderbeestje
I know... het was niet aardig van me.. en nee ik wordt niet meer boos, zeker niet op jou Maar... hoe is de verhouding jongens/meisjes bij jouw zoon in de klas? Niet dat dat wat zal zeggen over de klas waarin mijn dochter mogelijk terecht zou kunnen komen, maar ik heb horen zeggen dat er over het algemeen meer jongens dan meisjes naar VSO gaan. En dat is wel een belangrijk item voor mijn dochter. Dus ik ben hier gewoon even benieuwd naar.
Verder ben ik best jaloers op jou hoor Als hier die mogelijkheid ook was geweest hadden we dat misschien wel gedaan voor dochter. Ze was daar vast veel beter en meer tot haar recht gekomen dan nu het geval is. Al zijn de bedoelingen en inzet op haar huidige school ook goed/redelijk. Maar ze zit daar niet lekker in haar vel, heeft niet de gewenste aansluiting en uitdaging, en is daardoor totaal niet gemotiveerd. Met het gevolg dat er niet uitkomt wat erin zit en dat is zo jammer!
Er zijn nog een aantal 'maars' maar die zijn niet geschikt om hier neer te zetten.

Jillian
02-04-2010 om 17:57
Ervaring
Ik heb wel ervaring met een VSO school. Hier kunnen de kinderen op VMBOT/HAVO niveau werken. De klassen zijn vrij klein en bestaan uit gemiddeld 10 à 12 leerlingen. Er is veel persoonlijke aandacht. Wel merk ik dat er soms te veel aandacht is voor groepsprocessen en sociale omgang. Voor mijn kind met autisme is dat niet zo goed. Het ontgaat mijn kind toch helemaal waar het over gaat. Die heeft liever gewoon schoolwerk en kan eigenlijk ook alleen individueel werken.
De verhouding jongens/meisjes ligt op deze school 85% jongens tegen 15% meisjes ongeveer schat ik. De school probeert wel de meisjes samen in een klas te doen als het wat niveau betreft ook kan. Toch zitten ze meestal met maar iets van 3 of 4 meisjes in een klas en er zijn ook klassen zonder meisjes of met maar 1 of 2 meisjes. Dus inderdaad weinig keuze aan vriendinnen.

anna van noniemen
02-04-2010 om 19:10
Ellis
je geeft het zelf al aan HAVO-LWOO is vrij uniek....en dan vraag je ook nog specifiek dingen over Ambelt....logisch dus dat niemand reageert....Ik vind je sneer dan ook zeer onterecht....
Ik vraag me ook af of er hier zoveel ervaringsdeskundigen zijn hoor....

Guinevere
02-04-2010 om 19:26
Sneer
Ik vind niet alleen die sneer onterecht, maar ook de manier waarop je daar lacherig over zit te doen. En je biedt alleen je excuus aan bij Fladderbeestje?

Ellis Lloyd
02-04-2010 om 22:44
Re: anna
Ik gaf aan dat dochter momenteel op Havo/VWO zit mét LWOO, en omdat dat nogal uniek is en ik het voor mogelijk hield dat daar reacties opkwamen, gaf ik zelf al aan dat het vrij uniek was. Maar dat gaat over de huidige school van mijn dochter. Dat heeft dus niets met de vraagstelling te maken.
En als je goed gelezen hebt heb je kunnen lezen dat ik de Ambelt als voorbeeld gaf. Ik vroeg dus niet specifiek iets óver de Ambelt.
Maar ik gaf al eerder aan dat ik de vraag beter anders had kunnen stellen idd.

Ellis Lloyd
02-04-2010 om 22:53
Re: guinevere
Hoezo doe ik er lacherig over? Alleen omdat ik met een smiley aangaf dat ik nu, wanneer ik gepikeerd reageer, ineens wel reacties krijg?
het is ook nooit goed he, als ik de smiley weg had gelaten was men daar weer over gevallen. Nu zet ik er een smiley achter om aan te geven dat ik het helemaal niet zo kattig bedoelde als het 'klonk' maar dat het wel typisch is, en nou is het weer niet goed.
En nee, ik bied niet alleen aan Fladderbeestje mijn excuses aan. Ik zei sorry tegen Fladderbeestje omdat ze in haar titel aan aangeeft: 'omdat je het zo vriendelijk vraagt' en ik eigenlijk helemaal niet vriendelijk was. Daarna zegt ze ook nog dat ik niet weer boos moet worden... En niet te vergeten, zij zei in haar allereerste reactie sorry tegen mij terwijl ik me daar weer schuldig over voelde omdat dat helemaal niet hoeft. Ik was kattig. En achteraf gezien ook onterecht omdat de vraagstelling niet duidelijk genoeg was.
Zo goed?

Ellis Lloyd
02-04-2010 om 22:55
Re: beemer
Dank je wel! Jij voelt het erg goed aan...! Niet om zielig te doen hoor, maar ik zit er idd behoorlijk doorheen ja. En dat gevoel dat je omschrijft is idd een gevoel dat me zeer regelmatig aanvliegt.
Lief van je om het voor me op te nemen!

MM.
02-04-2010 om 23:38
Vmbo: zelfde probleem
Dag Ellis,
Mijn zoon van 13 zit op het VSO in een havo-vwo-klas met alleen ASS'ers. Ik had ook niet gereageerd omdat ik je vraag zo specifiek vond.
Bij mijn zoon hebben de klassen van het eerste jaar 9 à 12 leerlingen, 3 van de 4 klassen zijn alleen jongens en één klas is gemengd. Niks bijzonders in autismeland.
Wat betreft vmbo-t of havo: ik denk dat vmbo haar net zo goed heel veel energie zal kosten. Niet het leren, maar de leeromgeving is haar probleem. Ik denk niet dat ze minder stress zal ervaren van de schoolomgeving als ze makkelijkere leerstof krijgt, die dingen compenseren elkaar niet (appels en peren).
Ga kijken op de Ambelt, sfeer proeven en vragen stellen, en zorg dat je heel rap een clusterindicatie aanvraagt als die er nog niet is, anders héb je straks helemaal niets te kiezen. Desnoods zou ze 2 havo kunnen overdoen op de Ambelt om dan te zien dat havo haar wél lukt.
Ik wens je veel sterkte en uithoudingsvermogen!
Groet MM

Ellis Lloyd
03-04-2010 om 09:10
Re: mm
Een clusterindicatie heeft ze al.
Ik denk dat je gelijk hebt wb het verschil Havo/VMBOt. We zien dat ook bij onze zoon met ongeveer dezelfde problematiek. Hij is van VWO via Havo afgestroomd naar VMBOt en het is nog maar de vraag of hij dit jaar slaagt. Het is idd de leeromgeving. Vooral de manier van (zelfstandig)werken, ondanks een rugzak en alle hulp die maar mogelijk is. Dochter is overigens iets zelfstandiger in haar werk maar heeft sociaal weer grotere problemen. Zoon redt dat laatste wel op regulier.
Als we destijds hadden geweten wat we nu weten, dan was zoon gelijk naar VSO gegaan. Hij kwam met VWO-advies van de BS en het is nog maar de vraag of hij dit jaar zijn VMBO-diploma haalt...
Dochter had ook VWO-advies en ook zij valt (ondanks voor haar wel LWOO) nu ook helemaal terug. De hoofdreden daarvan is dat ze zich niet prettig voelt in een klas met alleen maar jongens (haar huidige klas). Zij heeft wel de behoefte om met meiden om te gaan maar kan geen vriendschappen onderhouden. Dat breekt haar op VMBO straks vast en zeker weer op en staat ze waarschijnlijk ook weer alleen (tenzij ze iemand of meerderen treft die daar mee om weten te gaan en haar accepteren zoals ze is. Daar hoopt ze zelf enorm op maar wij zien dat als een utopie). Maar het alternatief is VSO met de grote kans helemaal geen meisjes te treffen wat haar ook weer geen goed zal doen.
Waar doen we dus goed aan? We komen daar vooralsnog niet uit.

anna van noniemen
03-04-2010 om 11:08
Nou beemer
ik had uit het eerste berichtje niet direct gehaald dat Ellis er doorheen zat....Dat ze zich zorgen maakt wel, en natuurlijk kan ik me dat voorstellen.....Verder was de vraagstelling toch wel heel specifiek en volgens mij zijn er gewoon hier nog niet zo heel veel die er mee te maken hebben....mijn zoon gaat volgend schooljaar pas naar het VO en gaat naar regulier....Hij gaat VMBO-LWOO doen terwijl uit eerdere onderzoeken een vrij hoog iq kwam....Het is even afwachten hoe dat gaat lopen.....meer kan ik er niet over zeggen....
Blijf ik wel van mening dat je ook anders kunt reageren als je geen antwoord op je vragen krijgt....iedereen heeft weleens een posting gedaan waar achteraf niet veel reacties op kwamen....jammer maar helaas....

Guinevere
03-04-2010 om 13:00
Tja
Ik blijf het vreemd vinden om als je er zg. doorheen zit, dit op zo'n manier te spuien. En dat dan af te doen met "gepikeerd". Ik zit er ook wel eens doorheen, maar maak hier dan nog steeds niet van die opmerkingen als "Wat valt me dit weer tegen zeg!", "Negeren die hap dus maar weer. Ik zal mijn licht wel op andere fora opsteken. ". Je ging er automatisch van uit dat het aan de verkeerde nicknaam oid ligt (m.a.w. aan ons). Mijn ervaring hier is juist dat er meestal heel zorgvuldig van advies gediend wordt, ook als de nicknaam niet bekend is. Dat laatste gebeurt trouwens regelmatig in deze rubriek omdat niet iedereen met zijn vaste nick over de specifieke problematiek van zijn kinderen wil praten.
Goed, zand erover verder. Hopelijk ben je nu toch wat verder gekomen voor je dochter.

Tihama
03-04-2010 om 19:27
Dochter van collega
De dochter van een collega van mij zit op het Aurum (VSO Lelystad). Ze heeft Asperger. Ik hoor van mijn collega dat ze dolgelukkig is, ook al bestaat de klas bijna alleen uit jongens. Ze is overigens in de reguliere brugklas stukgelopen op pesterijen en bloeit nu weer helemaal op.
Tihama

Heirthe
04-04-2010 om 23:44
So gymnasium?
Fladderbeestje, waar zit die school?
Ellis ik kan je ook niet helpen, mijn zoon zit op een reguliere VWO plus en heeft inmiddels de nodige problemen ook al gehad. Hij zit in de brugklas, ik weet niet hoe het verder zal gaan.
Ik kan me je gepikeerde reactie ook wel begrijpen, op mij wordt meestal ook niet snel gereageerd hier, behalve als ik iets pittigs zeg, dat mag dan weer blijkbaar alleen maar als je 'populair' bent op het forum. En dat ben ik niet denk ik Toch blijf ik meedoen!
Maar dat speciale gymnasium van fladderbeestje ben ik wel heel benieuwd naar, laat er a.u.b. ook eentje in Groningen komen!

anna van noniemen
05-04-2010 om 11:33
Foske?
>>Ik kan me je gepikeerde reactie ook wel begrijpen, op mij wordt meestal ook niet snel gereageerd hier, behalve als ik iets pittigs zeg, dat mag dan weer blijkbaar alleen maar als je 'populair' bent op het forum. En dat ben ik niet denk ik Toch blijf ik meedoen!< <
oh?

Tineke
05-04-2010 om 11:44
Typisch
Eigenlijk reageer ik alleen als ik denk dat mijn reactie zinnig is. Anders niet. Dus welke naam er boven staat, daar let ik maar weinig op. Als ik kinderen op Ambelt of VSO had zitten, had ik dus gereageerd, Nu dus niet. Ik heb er geen ervaring mee, dus wat is mijn mening dan waard?
Foske, jouw kritiek begrijp ik eigenlijk ook gewoon niet.
En dat ouders van zorgenkinderen heel geïrriteerd mogen reageren omdat ze er altijd 'doorheen' zitten, dat begrijp ik ook niet. Lekkere rubriek wordt dit dan, als we alles mogen afreageren op collega-forummers.

Heirthe
06-04-2010 om 15:25
Anna en kaatje
Ik wil ook niet zeggen dat iedereen zo doet op dit forum, maar ik merk wel dat er bij sommigen dan, verschil is in reacties of iemand 'populair' is of niet.
Natuurlijk is het niet de bedoeling om als je er zelf doorheen zit, ieder willekeurig iemand maar af te zeiken, maar ik vind wel dat je zeker op de afdeling zorgenkinderen, er wel door heen kunt prikken als iemand prikkelbaar reageerd. Maar goed, dat is mijn mening hoor
Kaatje, op welke school zit jou zoon nu? Ik ben nl op zoek naar een nieuwe school voor mijn zoon omdat hij totaal aan het vastlopen is.

anna van noniemen
06-04-2010 om 15:43
Foske
je hebt prikkelbaar en onredelijk zijn....
hoe dan ook, ik heb niet de indruk dat er nu populaire mensen en niet populaire mensen zijn hier....maar ik onderschrijf wel wat Kaatje ook al zei, als ik niet de indruk heb dat mijn bijdrage wat toevoegt, dan reageer ik niet....

Ellis Lloyd
06-04-2010 om 16:30
Reageren
@Anna, het verschil tussen prikkelbaar en onredelijk kun je niet van het scherm af halen. Daarnaast is het ook nog eens zo dat prikkelbare mensen nogal eens onredelijk kunnen reageren. Dus waar heb je het nou toch over? Je blijft wel doorgaan he? Wat moet ik nog meer doen dan nogmaals toegeven dat ik fout zat?!
>>>hoe dan ook, ik heb niet de indruk dat er nu populaire mensen en niet populaire mensen zijn hier....maar ik onderschrijf wel wat Kaatje ook al zei, als ik niet de indruk heb dat mijn bijdrage wat toevoegt, dan reageer ik niet....< <<
Volgens mij doelde Foske juist dat er verschil is in de manier waarop er juist wel gereageerd wordt op een 'gepikeerde' reactie. En dat is ook mijn ervaring af en toe; dat er op 'populaire' of 'goed bekend staande' posters veel milder, begripvoller en positiever gereageerd wordt dan op sommige anderen. Van sommigen lijkt het wel dat iedereen alles kan hebben. Men reageert heel begripvol en lief en als er dan eens een wat meer kritische reactie tussenzit, springt die hele achterban in het verweer. Maar andersom zie je het ook, en ook dan weer lijkt juist de hele meute de kritiek over te nemen.
Er zit dus wel degelijk verschil in reacties of iemand 'populair' is of niet. En nee, ik zeg niet dat iedereen dat doet, want dat is lang niet zo, gelukkig niet! Maar het valt mij ook, regelmatig op. Ik zou zo een aantal voorbeelden op kunnen noemen, maar nee, ik doe dat niet. Dat is niet eerlijk tov de betreffende draadstartsters. Maar het gebeurt dus zeer zeker wel!
Maar ook dat is hoe fout ook, wel logisch. Zo gaat het in het echte leven ook.
Het is ook een van de redenen waarom ik regelmatig van nick wissel. En dat is telkens een poging om opnieuw te mogen beginnen... probleem is alleen dat je altijd dezelfde persoon blijft.... en een van de dingen waar ik persoonlijk heel veel moeite mee heb is de dingen wat milder te formuleren. En dan roep je het onbedoeld zo weer over je af. Net als mijn dochter...

anna van noniemen
06-04-2010 om 16:33
Ik ga erover door?
Volgens mij reageer ik alleen op Foske die het nogmaals moet bovenhalen toch??
Ik vond je reactie buiten proportie in ieder geval, maar dat had ik al gezegd....Foske is degene die het nu wederom oprakelt en passant dan ook nog eens aangeeft dat er populaire en minder populaire mensen zijn....onzin....maar het is wel de toon die de muziek maakt.

Tineke
06-04-2010 om 17:06
Credits
Bij de vaste nicks, ken je elkaar een beetje. Je weet wat je aan elkaar hebt, en bijv. dat iemand altijd aardig is en geduldig reageert...tot die ene keer, en dan weet je dus dat je een rotopmerking kan herleiden naar 'erdoorheen zitten'. Maar een volslagen onbekende (nieuwe nick) heeft geen 'slijmpunten' opgebouwd en dan komt een sneer algauw heel verkeerd over.

Ellis Lloyd
06-04-2010 om 17:22
Credits
Kaatje, deze nick is niet helemaal nieuw, ik gebruik hem vaker. En juist die 'slijmpunten', volgens mij heb ik die juist niet, eerder andersom. Vandaar regelmatig een nickwissel. Maar zelfs dat schijnt voor mij al niet uit te maken, want men zegt dat men daar wel doorheen prikt.
Ik ben er gewoon niet geschikt voor denk ik.

anna van noniemen
06-04-2010 om 17:37
Nickwissels
ben ik persoonlijk heeeeel slecht in.... Ik herken echt niemand na een nickwissel....en zelfs nadat ik via de chat weer op weg was geholpen, ben ik de helft al weer vergeten....dus ik reageer op iedereen met een vreemde nick hetzelfde, alsof ik je niet ken