Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Ellis Lloyd

Ellis Lloyd

24-03-2010 om 17:03

Havo vso

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
anna van noniemen

anna van noniemen

06-04-2010 om 17:38

Ellis lloyd overigens

jouw naam heb ik wel meer gezien, weet niet of dat specifiek in deze rubriek was, maar helemaal onbekend is hij volgens mij niet.....

Tineke

Tineke

06-04-2010 om 18:02

Ik ben een ramp

Ik onthoud geen nicks en doorzie, herken nooit een nickwissel. Die van mezelf vind ik al lastig. Toch, Ellis, je betrekt het nu allemaal op jou persoonlijk, en dat is jammer, dat hoeft niet. Alles had enkel en alleen te maken met de vraagstelling. Als je had gezegd: 'mijn zorgenkind gaat de overstap maken naar het VO. Wie helpt me kiezen? Speciaal of regulier? Ik neig naar SVO, wie heeft ervaring?' dan was het vast een heel interessant draadje geworden ipv dit geneuzel waar je niets aan hebt.

Heirthe

Heirthe

06-04-2010 om 18:07

Ellis en anderen

Zo bedoelde ik het ook idd, maar misschien ligt het aan ons dat wij ons niet populair voelen? Ik heb hetzelfde gevoel hierover als jij.

Ik wissel niet meer van nick, heb ik wel gedaan maar ik kreeg dezelfde soort reacties, haha.
Ik denk wel dat Kaatje gelijk heeft dat als je elkaar wat beter kent, een gepikeerde reactie milder wordt opgevat. Misschien dat het dan daarin zit, en zo vaak ben ik nou ook weer niet actief op het forum.
Eigenlijk alleen maar als ik er doorheen zit, tja...
Ik heb niks willen oprakelen, alleen Ellis steunen in haar gevoel van niet populair zijn, da's alles..
Kaatje, ik stuur jou een mailtje.
Mijn zoon is nu bijna 13 en zit in de brugklas, maar het gaat niet goed.

Hmzz

Uit de bocht vliegen is menselijk als je maar wel daarna keurig je excuses maakt. Mijn ervaring is wanneer je zelf niet lekker in je vel zit je heel anders leest. Vanuit daar reageer je en het misverstand is ontstaan.

Ellis, mijn zoon gaat ook naar het VO. Ik heb dit draadje niet gelezen ommdat ik even met hele andere zaken bezig was. Wat is je specifieke vraag? Niet dat ik het antwoord weet want ik sta ook voor een nieuwe periode in het leven van zoon. Mijn advies, volg je gevoel!

Ellis Lloyd

Ellis Lloyd

09-04-2010 om 11:26

Nikus

Wij zitten erg in dubio over het vervolg VO van onze dochter.
Het is een meisje (13) met asperger. Intelligent, heel erg talig, heel erg gedetailleerd, veel gevoel voor humor, vriendelijk maar ongelooflijk snel op haar teentjes getrapt (om het maar even zo te noemen) en dan erg explosief. Ze kan wel vriendschappen aangaan maar ze niet onderhouden (m.n. vanwege haar explosiviteit). Ook samenwerken e.d. is voor haar heel erg moeilijk. Vrienden en/of vriendinnen heeft ze hierdoor ook niet (en daar lijdt ze heel erg onder). Ze is mede daardoor al een aardige tijd weer erg depressief, en ongemotiveerd in haar schoolwerk. ze doet echt totaal niets en dat blijkt ook duidelijk uit de resultaten. Die blijven voldoende maar zijn niet genoeg om Havo of VWO te gaan doen (voor Havo moet ze gemiddeld een 7,5 staan en voor VWO een 8. Dochter zit momenteel rond een 7).
Omdat ze vanaf volgend jaar (3e klas) naar een reguliere klas moet, wat haar op sociaal gebied heel veel energie zal gaan kosten, is het advies nu VMBO-t. Dan zal ze qua leren het wat makkelijker hebben en meer energie in het sociale kunnen steken, denkt men. Dochter zelf vindt het prima want is er stellig van overtuigd dat ze volgend jaar wél vriendinnen zal hebben.... Momenteel zit ze nl in een jongensklas.
O.i. is dat een utopie omdat dochter ook op VMBO aanloopt tegen haar eigen problematiek en ook dan geen vriendschappen zal kunnen onderhouden wat haar erg ongelukkig maakt. Maar het feit dat ze dan in elk geval bij andere meisjes in de klas zal zitten is voor dochter al erg belangrijk. Daar kijkt ze al naar uit (maar ze realiseert zich niet dat dat ook niet makkelijk zal zijn voor haar, want ze is nou eenmaal anders en ook dan zullen ze haar op z'n minst weer aan de kant laten staan).
Dus al met al, Havo moet ze cognitief gezien makkelijk aankunnen (ze kwam met vwo-advies van de BS). Dat laat ze nu niet zien, maar dat heeft een oorzaak.
VMBO-t zal sociaal gezien ook net zo lastig worden.
Ik wil haar zelf erg graag naar VSO (en dan wel Havo of misschien VWO) hebben maar ook daar loopt ze aan tegen het feit dat er meer (allemaal?) jongens in haar klas zullen zitten. en daar zal ze dus ook niet echt gelukkig van worden.
Dus waar doen we goed aan? kiezen voor het ene niet prettige of kiezen voor het andere niet prettige....
Vandaar dat ik op zoek was naar ervaringen van andere ouders van kinderen op VSO. Ik heb er al een aantal gehad maar ben er nog steeds niet uit. Het zijn namelijk allemaal verhalen over jongens
Binnenkort gaan we er eens een kijkje nemen.

Ellis Lloyd

Ellis Lloyd

09-04-2010 om 12:50

Sorry tihama!

Het is niet helemaal waar als ik zeg dat de verhalen alleen maar over jongens gaan. Natuurlijk heb ik ook jouw reactie gehad waar je vertelt over de dochter van je collega. Als ik dat zo lees neig ik nog meer naar VSO! Heel herkenbaar.
Misschien moeten we eventueel ook eens rond gaan kijken op VSO's wat verder van huis en dan dochter laten kiezen (in zoverre er al sprake kan zijn van kiezen overigens). Lelystad is bijv. vrij ver voor ons, maar niet ondenkbaar.

mirreke

mirreke

12-04-2010 om 00:23

Ik zou toch even verder rond kijken

Ik denk dat het een utopie is om te stellen dat een Aspergermeisje dat in principe VWO aan zou kunnen op het VMBO-t meer energie over zou hebben om in vriendschappen te steken.
Ik denk dat het probleem nog erger wordt. Als je redelijk onder je niveau werkt denk ik dat je nog prikkelbaarder word. Zou het geen mogelijkheid zijn om af te spreken dat je dochter bv. juist niet hoeft samen te werken, en de opdrachten en presentaties alleen mag doen?
Je dochter heeft nou eenmaal het karakter dat ze heeft, en juist het sociale aspect is moeilijk voor haar. Blijft moeilijk voor haar. Net zoals ze later waarschijnlijk werk zal vinden waarin ze dat aspect veel minder hoeft aan te spreken zou ze nu ook de kans moeten krijgen te ontwikkelen wat ze wel kan. Je kunt dan altijd nog zelf (middels een cursus of sova training of zo) op eigen houtje aan haar sociale vaardigheden werken. En met gym en eventuele kunstvaardige vakken kan ze altijd wel samenwerken natuurlijk.
Ik zou op school gaan praten. En als het niet werkt zou ik verder in de omgeving kijken.
Ik heb niet alles gelezen trouwens. Ik zie wel dat je bang bent dat ze in een jongensklas terecht komt, en nu al zit. Komt dat doordat ze op speciaal onderwijs zit?
Is regulier onderwijs geen optie of zit ze daar nu al?

Ellis Lloyd

Ellis Lloyd

28-04-2010 om 22:14

Update

Ik zie dat het draadje nog niet is gearchiveerd dus ik kan nog mooi even een update plaatsen.
Het is allemaal ineens in een stroomversnelling geraakt maar het komt er op neer dat dochter wel naar VSO gaat. Morgen al neemt ze afscheid op haar huidige school en na de meivakantie kan ze beginnen op haar nieuwe school. Ze komt daar in een klas met maar liefst 3 andere meisjes!
En via het blad Balans zijn we in contact gekomen met een PGB buro dat speciale weekenden organiseert voor meisjes met ASS. Veel veranderingen dus. Maar hopelijk wel in positieve zin... Het feit dat ze zelf aangaf heel graag al na de meivakantie te willen beginnen op VSO (was helemaal niet de bedoeling namelijk) geeft o.i. aan dat ze hopelijk weer bezig is gemotiveerd te raken.

Heirthe

Heirthe

30-04-2010 om 00:11

Ellis

Wij zijn inmiddels ook voor onze zoon bezig met een andere school. Geen SO maar een reguliere school die een Havo/VWO klas heeft voor autisten.
Helaas is er een wachtlijst en staat hij op nummer drie.
Dat klinkt kort maar er moet maar net iemand afvallen/verhuizen of naar een andere school gaan..
Weinig kans dus.
Fijn dat jij wel geslaagd bent in je zoektocht!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.