Mamarijke
25-06-2009 om 10:08
Hbo-opleiding en begeleiding, waar en hoe?
Misschien zijn er hier anderen die er mee te maken hebben/hadden.
De zoon van mijn zus heeft zeer recent de diagnose Asperger gekregen. Afgelopen jaar is zijn studie aan de universiteit mis gegaan. Dit omdat hij geen inzicht heeft in hoe alles aan te pakken, niet durven te gaan naar groepsgesprekken, ed.
In overleg met de psychiater is besloten hem voor komend jaar op te geven voor een HBO (lab) opleiding.
Nu is het echter zoeken naar juiste begeleiding, anders gaat het weer mis.
Auris biedt maar iets tot MBO, en verder weet MEE ook niets.
De pech is dat hij in november 18 wordt, dus dan niet meer onder BJZ valt. Zus gaat nu proberen toch iets via BJZ aan PGB te krijgen.
Iemand tips en adviezen?

Mamarijke
25-06-2009 om 10:10
Toevoeging
Doordat ik zelf en ons dochtertje autisme hebben, had ze mij om mogelijk advies gevraagd. Ik heb echter mijn diagnose pas na mijn studie en vele jaren werk gekregen, dus kan daarover niets zeggen. Weet alleen van een jobcoach, maar ja, dat is na je opleiding

Mamarijke
29-06-2009 om 12:34
Engagement
En in de laatste Engagement staat er precies een heel stuk over.
MM bedankt voor de tip, maar daar hadden we niet zoveel aan. (al bekeken)

Schanulleke
04-07-2009 om 01:03
Bjz
als je asperger hebt zou je in aanmerking komen voor een rugzak cluster IV. maar als je volwassenonderwijs of HBO doet, zit daar geen zorg in.
In dat geval kan je een indicatie vragen via BJZ (en vanaf zijn 18e bij het CIZ) voor Begeleiding Individueel op school. Er vindt dan geen aftrek van minuten plaats vanwege zorg die al in een rugzakje zou iztten omdat het rugzakje voor HBO in principe leeg is.
naar BJZ dus. En wat ook vaak gebeurt is een buddy zoeken, een medeleerling die kan vertellen wat er gaat gebeuren (bijvoorbeeld bij onverwachte wijzigingen in lokaal/docent) of die altijd met hem meeloopt naar de volgende les.
schanulleke

Mamarijke
04-07-2009 om 14:37
Bedankt
hier kunnen we hopelijk verder mee.
Donderdag intake gehad op school en voor auti-introweek. Hoor van het weekend nog hoe nu verder.

mijk
05-07-2009 om 20:36
Humanitas
Hier in Groningen heeft Humanitas een project studiemaatje. En soort buddy voor studenten met een psychische beperking.. Misshien is er elders ook zo iets. Of zoek zelf iemand via het studentenpastoraat of zo..

zon
09-07-2009 om 19:30
Nva
In het blad van de nva heb ik vandaag een uitgebreid artikel hierover gelezen met veel verwijzingen naar informatie. Dit artikel kon ik niet terug vinden op de site van de nva. Wel staat onder het kopje onderwijs ook h.e.e.a.

Mamarijke
10-07-2009 om 13:42
Klopt
Ik ben lid van de NVA en heb het blad al doorgespeeld. Echter al die instanties vragen maar om 1 ding. Geld.
Tja, dan heb je dus toch eerst een PGB oid nodig. Ook op school was er maar iets aan 'gratis' begeleiding te krijgen.
Nu in de vakantie gaat ze dus een aanvraag voor een PGB doen om hem zelfstandiger te kunnen laten zijn.