ponpon
27-09-2010 om 15:55
Help ! grote problemen op school
Ging het al jaren heel goed op school met mijn zoon van 12. Dit jaar gaat het helemaal niet goed !
Hij is ondertusen in de puberteit gekomen. ( speelt dat mee ? )
Hij is in de vakantie overgestapt van concerta 18 mg ) naar medikinet ( eerst 20 mg nu 30 mg )
En van haldol naar risperdal ( 5 mg 2 keer per dag )
Kan het zijn dat zijn medikatie verandering hier mee te maken heeft?
De problemen zijn : heel erg brutaal, schreeuwen en schelden tegen de meester ( is een nieuwe meester op school ) tegen de directrice, niet meer bereikbaar zijn voor hen. Overal om lachen zodat de klas heel onrustig wordt ( wat hij grappig schijnt te vinden)
Hij is vandaag een aantal keren bij de directrice gezet om tot rust te komen en dat ging in eerste instantie goed. Maar daarna durfde ze hem niet eens even alleen te laten in het kantoortje omdat ze bang was dat hij misschien ging vernielen.
Hij scheld met : kanker, godverdomme, kutschool, het kantoor is een hel enz ) Hij is niet meer voor rede vatbaar. Nu herken ik wel iets van dit gedrag thuis en ik merk dat hij heel erg zijn grenzen opzoekt. Maar als hij zich thuis zo gedraagt gaat hij naar zijn kamer en is het op een gegeven moment klaar.
Hij heeft een keer " tiny en lauw " op internet gevonden en die filmpjes vind hij erg grappig. ( mag hij ook niet meer kijken )
Help, zijn gedrag is nu zodanig dat hij waarschijnlijk geschorst gaat worden van deze cluster 4 school ! En volgend jaar moet hij naar het VO waar hij op deze manier natuurlijk niet geaccepteerd gaat worden.
Hij zit nu de rest van de dag op zijn kamer om hem thuis ook te straffen voor zijn gedrag. en hij huilt dat hij zo druk is in zijn hoofd en niet kan stoppen met zijn gedrag. Ik heb dan ook een brandmail gestuurd naar zijn medicijnconsulent.
Morgen geef ik hem een concerta ipv medikinet.
Wat zijn jullie ervaringen met de medikatie. Kan dit zo afwijkend werken dat dit gedrag hierdoor komt ?
alvast bedankt !

Fianna
27-09-2010 om 19:20
Jeetje
wat heftig zeg. Ik heb absoluut geen ervaring met Concerta en Medikinet, maar heb wel eens begrepen dat er verschil in uitwerking kan zijn tussen die 2. Ik zou degene die hem begeleidt met medicatie niet mailen maar bellen. En ik zou er toch voor kiezen om je zoon niet te straffen. Het lijkt me duidelijk dat hij dit gedrag ook niet wil. Niet dat je het moet accepteren. Ach ik vind het heel zielig voor hem. Sterkte ermee.

ponpon
27-09-2010 om 19:33
Fianna
Ik hoop dat ze mij belt. Degene die de medicijncontrole doet is er maar 1 keer per week. ( op dinsdag ) en zit dan zo vol met werk dat ze nagenoeg niet bereikbaar is.
Slechte zaak voor zo'n grote organisatie , maar het is niet anders.
zoon is 12 jaar en 1.50 lang . hij is wel smalletjes maar eet heel goed. Zouden de medicijnen niet een beetje te laag zijn voor hem?

Fianna
27-09-2010 om 19:47
Ponpon
Oh wat heel erg irritant zeg dat je in zo'n noodsituatie (want dat is het wel, vind ik) iemand die er over gaat zo slecht kan bereiken!
Ik kan je verder echt niet helpen over lengte, gewicht en doseringen. Ik hoop voor je dat er medeforummers zijn die daar meer van afweten.

Pinkelot
27-09-2010 om 20:16
Wat naar
Hoi Ponpon,
Onze zoon reageerde juist op ritalin en concerta erg heftig qua bijwerkingen, niet zo boos en opstandig als jou zoon, maar heel down ed. Juist met Medikinet totaal niet. Maar ja elk kind is anders, dus of het puur aan de medikinet ligt weet ik niet.
Ik hoop dat je morgen snel wat hoort van de medicatie consulent.
Hoe is hij als het 's avonds is uitgewerkt, voelt hij zich dan nog zo of is het dan minder?
Hier zoon van 1.63 m en rond de 48 kg, slikt Medikinet 30, maar dat is voor zijn gewicht/lengt vrij laag, maar voor hem prima. Ook dat is per kind erg verschillend.
In ieder geval sterkte en ik hoop dat het snel beter gaat.
Groetjes, Pinkelot

Mamarijke
27-09-2010 om 20:40
Risperdal
Je schrijft dat hij 5 mg 2x daags krijgt. Dat is een forse hoeveelheid, dus ik denk niet dat je daarmee moet rommelen. Zou eerder dan kijken naar de andere.

ponpon
27-09-2010 om 22:10
Ja, 0,5 mg
Ik heb me in de haast vergist. het is 0,5 mg risperdal.
Ik heb hem vanavond gewogen en hij weegt 36 kilo.
Ik moet eerlijk zeggen dat die reacties thuis helemaal niet zo heftig zijn. Heel af en toe heeft hij wel een hefgtige reactie als hij boos wordt op iemand. dan reageert hij ook buitensporig. Heel erg schelden en heel erg brutaal. Ook tegen vreemden ! Vooral als hij wordt aangesproken door iemand op taalgebruik. dan gat hij tekeer! Dat diegene zich daar niet mee moet bemoeien enz..
Heel vervelend en heel moeilijk om dat uit hem te halen.
Ik heb besloten om hem morgenochtend weer een keer concerta te geven. die heb ik hier nog liggen. Ik hoop dat het geen kwaad kan, uiteindelijk ging het daarmee goed. ( als het aan de medicijnen ligt )
Ik heb nu het gevoel dat ik heel snel de oorzaak van zijn gedrag moet zien op te sporen voordat school hem niet meer kan handhaven.
En het ging zo goed met hem ! De juffrouw had vorig jaar gezegd dat het echt een modelleerling was. Waar is het dan fout gegaan ??
ik begrijp er niks van.

koentje
28-09-2010 om 10:28
Hier ook een adhd/pdd-er
die kreeg vorig schooljaar risperidon 0,5 mg 1 keer en concerta 38 mg.
Die risperidon is afgebouwd en daarna is de concerta naar 54 mg. gegaan. Het gaat nu erg goed met hem.
Hij weegt ook iets vaan 36 kilo en is bijna 1 meter 50.
Mijn zoon kan ook heftig reageren op een nieuwe situatie zoals bij je zoon op school. Dat kan spelen; zo na enkele weken in de nieuwe situatie komt de reactie dat kan heel goed.
Is het niet raar dat de behandelaar aan verschillende medicijnen tegelijk sleutelt bij hem?

koentje
28-09-2010 om 10:33
Ik zou
snel overleggen en niet zelf aan de medicatie gaan sleutelen. Ik denk dat hij gewoon erg weinig ritalin binnenkrijgt. De verschijnselen die je beschrijft hebben vooral veel met de adhd te maken denk ik. Dit houdt hij zo niet onder controle.
Waarom hebben jullie ervoor gekozen over te gaan op medikinet? Als hij minder lang onder invloed is van de ritalin in de medikinet, moet je je voorstellen dat hij dus langere tijd zijn prikkels op de adhd wijze moet zien te verwerken. Dat is erg zwaar. Overigens vreemd dat juist op school (medicijntijd) die verschijnselen eruit komen.
Waarom is gekozen voor stoppen met haldol?

billie
28-09-2010 om 10:41
Ziek melden?
Ik weet te weinig van jullie situatie af, maar het is wel het eerste dat in me opkomt; is ziek melden geen optie. Je zoon klinkt ´ziek` nu, het gaat niet goed en nu eerst erachter komen wat er aan de hand is. (kinderen met ass kunnen heftig reageren op medicijnen) Ziek melden lijkt me voor alle gevallen nu beter dan schorsen.

Pippin
28-09-2010 om 10:58
Hoi
Hoi Ponpon, wat rot dat het zo uit de hand loopt. Uit ervaring weet ik dat je als ouder de neiging hebt om tegen de muur te vliegen. 'Hoe kan dit nu, hoe kan dit nu? Het ging toch zo goed?'
Weet je, ik denk dat je moet proberen om dit te zien als een slechte periode. Dus niet gelijk gaan nadenken over schorsing, middelbare school en dergelijke. Dat zijn door angst geleide gedachten, waar je niets aan hebt.
Probeer in het nu blijven. Het gaat nu slecht, je zoon vertoont heel erg atypisch gedrag voor hem, en zijn medicatie is veranderd. Hij geeft zelf ook aan dat hij het gevoel heeft de grip op zijn gedrag kwijt te zijn. Dit is dus waarschijnlijk (hopelijk) een tijdelijk probleem dat je met elkaar op moet lossen.
Misschien is het een idee om samen met hem te gaan zoeken naar alternatieve gedragingen voor als het hem allemaal teveel wordt. Vooral als hij er niet zo veel ervaring mee heeft, is hij waarschijnlijk zelf helemaal in paniek op zo'n moment. Misschien kan hij zelf wel aan jullie vertellen wat hij nodig heeft op school. Onze zoon wil altijd met RUST gelaten worden op zulke momenten. Geen pedagogische gesprekjes, geen preken, geen 'gezeur'. Hij weet zelf dan ook wel dat hij fout zit, dat hij niet mag.... en dat hij zijn gedrag moet veranderen. Maar alles wat er tegen hem gezegd wordt, maakt dat hij dieper wegkruipt in zijn zwarte gat. Het heeft heel wat voeten in aarde gehad voordat ze dit op school begrepen...
En misschien (waarschijnlijk?) heeft het helemaal niets met puberteit of de stoornis van je zoon te maken, maar puur met de medicijnen.
Dan is je zoon nu eigenlijk 'ziek' door de ontregeling van zijn medicatie. Als daar op school dan net even verkeerd op gereageerd wordt, onstaat er een negatieve spiraal, waarbij je zoon zijn gedrag keldert. En, dat vind ik dan altijd het ergste, hij misschien wel negatief en slecht over zichzelf gaat denken?
Geef je altijd straf voor dingen die op school mis zijn gegaan? Ik vind dat nogal heftig eerlijk gezegd. Dan heeft je zoon een kl*te dag gehad, en dan krijgt hij thuis ook nog eens de kous op zijn kop. Wij proberen school en thuis toch altijd wel te scheiden. Maar ik ben zelf overigens absoluut geen voorstander van straffen bij gedrag dat voortkomt uit onvermogen. Het lijkt mij nogal zinloos, volgens mij leert het kind daar helemaal niets positiefs van.
Weet hij zelf overigens al dat het van de medicijnen kán komen? Het lijkt mij een erg angstige ervaring voor hem. Je hebt je gedrag niet meer onder controle en iedereen geeft je straf en is boos op je... Het lijkt wel een nachtmerrie. En als je bang/gestresst bent, is het nog moeilijker om je gedrag te reguleren.
Nou ja, ik wil je graag advies geven. En als ik het dan teruglees lijkt het net alsof ik denk dat ik het allemaal zo goed weet. Maar dat is niet waar, wij/ik zit hier regelmatig met mijn handen in het haar. Ik hoop dus dat je daar doorheen kunt kijken...
Heel veel sterkte.

Pippin
28-09-2010 om 11:01
Met billie eens
En verder ben ik het met Billie eens, ik zou mijn zoon in een soortgelijke situatie ook 'ziek' melden, tot ik begreep wat er nu precies aan de hand is. Mijn ervaring is, dat ik op zulke 'ziekte'dagen, echt supergoed met hem kan praten over zijn 'probleem'. Dat spreek ik dan ook met hem af: 'Het is je allemaal te veel op school, daarom mag je vandaag thuis blijven, maar dan gaan wij wel met z'n tweeen in gesprek om te kijken hoe we deze situatie weer vlot kunnen trekken.'

ponpon
28-09-2010 om 13:13
Dank jullie
het thuis blijven lijkt me momenteel niet echt een goed idee. Omdat ik bang ben om hem te belonen voor zijn gedrag daarmee. Hij heeft de periode op zijn kamer ook niet als heel erg vervelend ervaren en gaat daar zijn gangetje. Ik herken het gedrag dat hij op school vertoont enigszins van thuis. Vloekt hier wanneer iets niet lukt en vloekt dan gewoon nog een keer als ik zeg dat ik dat niet leuk vind. Hij probeert wel echt zijn grenzen te verkennen. Verder ben ik inderdaad bang dat hij nu in een negatieve spiraal terecht is gekomen. School heeft aangegeven ook een observatie in de klas te doen om te kijken wanneer het gedrag start.
er is in ieder geval nu wel met hem afgesrpoken dat hij dan even alleen in het gymlokaal gaat werken. Dat is vanmorgen al gelijk gebeurd. Hij startte goed, maar na een poosje ging hij ruzie maken met een ander kindje en probeerde zo de klas weer dol te maken. Toen hij alleen in het gymlokaal zat verzon hij telkens een reden om terug de klas in te kunnen. Maar hij moet zijn rust terug vinden op school. Daarnaast worden de andere kinderen een beetje bang van hem.
Ik heb ook contact gehad met zijn medicijnconsulente en zij vind het goed dat we terug grijpen naar concerta. Mocht de 18 mg niet voldoende zijn kunnen we door naar een iets hogere dosering.
ik vermoed dat de dosering gewoon te laag is, en zij vermoed dat ook. Daarnaast kunnen we niet alles met medicatie oplossen en verwachten we van school ook iets.
de medicijnconsulente denkt dat er te veel veranderingen zijn op geweest sinds de schoolvakantie en dat er misschien niet goed wordt gereageerd door de leerkracht.
( we zijn gestopt met haldol omdat de dosering daarvan al heel lang dezelfde was en hij grote moeite had zijn boosheid in bedwang te houden . We zijn overgestapt naar risperdal omdat daar betere ervaringen mee zijn)
Heel erg moeilijk dit.

Moek
28-09-2010 om 14:38
Zelf observeren?
Zou je zelf kunnen observeren op school? Heeft hij misschien een nieuwe leerkracht?
Mijn zoon had vorig jaar een leerkracht waar ik zelf al knettergek van werd. Terwijl ik i.t.t. zoon gewoon weer weg mocht na het brengen (en ook al geen ASS heb). De school vond dat hij naar het speciaal onderwijs moest. Maar dit jaar kreeg hij een rustige juf die veel structuur aanbrengt, waar overigens de hele klas baat bij heeft. En hop, hij doet het een stuk beter!
Ik bedoel maar: het hoeft niet aan je zoon te liggen en ook niet aan zijn medicatie. Dat thuishouden om erachter te komen is misschien ook geen gek idee. Het lijkt me geen beloning voor slecht gedrag, je moet uitvinden wat hem zo zenuwachtig maakt. Mijn zoon gaat overigens ook de clown uithangen als hij zenuwachtig is.

ponpon
28-09-2010 om 23:05
Moek
het is misschien wel een idee om te observeren. Ik ga dat morgen gelijk bespreekbaar maken.
Ik denk ook dat het niet alleen te maken heeft met mijn zoon. er moet wel iets zijn waardoor hij zich zo gedraagd.
poeh, wat een puzzel toch elke keer

ponpon
03-10-2010 om 18:44
Iets beter
Hij heeft een plekje in een ander lokaal gekregen waar hij naar toe gaat als hij weer druk wordt. Hij zegt zelf dat hij dat niet vervelend vindt omdat dat lekker rustig is. Verder vind ik hem qua gedrag ook erg onrustig. Thuis zegt hij dat hij depressief is en hij vloekt en scheld heel erg. Weet zelf ook even niet wat ik met hem aan moet. Hij zit duidelijk niet goed in zijn vel. volgende week heb ik een afspraak met zijn behandelaar en dan hoop ik dat we samen kunnen kijken wat we hieraan kunnen doen en waar dit vandaan kan komen. Worden kinderen depressiever en veel baldadiger in de puberteit ?
Ik ga denk ik eens maar iets posten hierover

Pippin
03-10-2010 om 19:45
Herkenning
Hoi Ponpon,
Ik herkende wel het een en ander van het gedrag van jouw zoon, bij onze zoon, toen hij depressief was. Maar ik hoopte dat dit niet zo was.
Bij onze zoon was het zo, dat hij op een gegeven moment zo negatief over zichzelf dacht, dat hij er zelf voor zorgde om de hele tijd op zijn falie te krijgen. Dat paste namelijk mooi in zijn zelfbeeld. En dat werd maar kleiner er kleiner.
Ik hoop voor je dat jullie behandelaar jullie kan helpen. Ik hoop dat je zoon zich snel weer wat beter zal voelen.