Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
dijota

dijota

27-04-2009 om 01:06

Help vakantie

Mijn dochter van 11 heeft zoals de meeste nu meivakantie, ze zit net 2 weken op speciaal onderwijs, ze heeft daarvoor bijna 1 jaar dagbehandeling gehad en daarvoor 3 jaar speciaal onderwijs.
Terug op school en nu met vakanties, dat was dus niet bij de dagbehandeling.
Ze is langzaam begonnen met oefenen op deze school met pasen, studiedagen ertussen, dus een rustige start.
Ik begrijp best dat dit spannend is. De school en klasgenoten vindt ze erg leuk en gaat goed.
Nu is er vrije tijd en als haar vriendinnen niet kunnen spelen is ze totally van slag. Ze computert erg graag maar daar hebben wij ouderlijk toezicht ingesteld.
Ze is dit weekend al 2 x geexplodeerd omdat zij niet kan computeren terwijl zij duidelijk weet wanneer het mag(dmv aanduiding in de tijd, picto)
Zij is zo boos geworden dat ze alles sloopt, computer, telefoon, klok van de muren getrokken en de wijzers omgebogen etc.. Komt met dreigingen zich of ons neer te steken? Haar taal is onacceptabel en hoe dan ook moeten we zoveel uit de kast halen om haar rustig te krijgen.
Als dat enigzins gelukt is blijft ze star en stug en aanraken ho maar. Zooooooon lang gezicht. Ze blijft in het negatieve.
Zij gaat niet naar buiten om met die vriendinnen te spelen welke haar later wel komen ophalen, want het gaat niet zoals zij het wil. En geeft ons dan vervolgens hier de schuld van.
Helaas is ze ook zo slim dat ze het ouderlijk toezicht heeft gekraakt, mijn profiel is verwijderd en kon ze vandaag dus lang computeren, ik heb het weer ingesteld, maar dit gaat dus niet goed.
Enne de vakantie moet nog beginnen, help, morgen ga ik de dagbehandeling maar bellen want ZO gaat het nie goe nie.
Nee serieus, het is drama en ik vind dit vreselijk voor ons allemaal.
Vakanties laat ik dmv een kalender aan haar zien hoe of wat er gaat gebeuren, maar haar leeftijd, puberen is lastig, ondanks in samenspraak .......nou gewoon help
ik zie het ff niet zitten, bedankt voor het luisteren.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Stelle

Stelle

27-04-2009 om 14:02

Whaargh!

Oohhh, dit is zooo herkenbaar! Wij hebben twee weken paasvakantie gehad en het was een regelrechte hel. In plaats van blij te zijn met het 'niets moet, veel mag'-principe, was Zoon (bijna 7) ronduit onmogelijk. Gigantisch brutaal, totaal niet luisteren, licht ontvlambaar, treiteren (ja, echt), schelden (woorden waarvan ik niet eens wist dat hij ze kende, fjoew!), ons schoppen, slaan en niet voor rede vatbaar als iets even niet ging zoals hij bedacht had (ergo: geen ijsje krijgt vlak voor het avondeten).
Jee, wat is dat met vakanties?! Twee weken lang de bijna volledige aandacht van maar liefst twee ouders, we zijn een paar dagen weg geweest naar rustig, frans platteland waar ook letterlijk niets hoefde en veel mocht, en toch... Ik was zo blij toen de vakantie voorbij was, mijn vingers hebben regelmatig gejeukt om eens een flinke mep uit te delen.
Vorige zomer was het ook al twee van de vier weken raak. Heb geen idee of dit nu spanning afreageren is, een overdosis aan nieuwe indrukken of het niet goed kunnen omgaan met een andere omgeving (hoewel het in de eerste week thuis ook al dramatisch was)... Ik zou het graag begrijpen en er positiever mee omgaan, maar na zo'n relweek lukt het me nauwelijks meer hem normaal te benaderen, al probeer ik het elke dag vol goede moed opnieuw. (Moet overignes toegeven dat hij niet om de laptop heeft gezeurd, hoewel het ding wel mee was.)
Tips voor een soepeler verlopende vakantie zijn ook hier dus zeer welkom, want altijd thuis hangen zie ik ook niet zitten. Dijota, veel sterkte daar, ik lees en leef mee!

T&T

T&T

27-04-2009 om 15:34

Whoa! vakantie?!

Ja, vakantie! Hoera! niks hoeft en er mag veel... echt leuk... niet dus! Ook hier, twee auti's die bij het gemis aan dagritme en duidelijkheid helemaal de draad kwijt zijn.
Een of twee dagen gaat het meestal goed, en dan begint het; explosie gevaar iedere keer dat er eentje zijn teen stoot. Alles is stom, en alles is vooral altijd mijn schuld!
Dus wordt het picto bord hier ook in de vakantie goed gebruikt, wordt er niet afgeweken van de vaste dagindeling, gaan we gewoon op tijd naar bed en op tijd weer op, en ga a.u.b. niet experimenteren met een keer leuk anders of uit eten (zucht)
Gelukkig blijft het hier bij op te lossen ergernissen, vaak ligt het idd toch aan mij; laat ik de vaste structuur en regels weer eens iets teveel los in een poging spontaan te doen, wat nooit gewaardeerd wordt. Voor echte probleemvakanties is het logeerhuis hier ook alle vakanties open. Daar maken wij geen gebruik van, maar ik ken wel mensen die er heel blij mee zijn!
Het gekke is dat het meestal wel goed gaat als we gaan kamperen, al blijven we dan ook weer in het bekende dagritme, en wordt thuis vervangen door de tent waar ze vervolgens niet bij vandaan willen.
Kennen jullie het boek "the curieus incident of the dog in the nighttime" ? dat is echt geweldig om dingen te gaan begrijpen (al word je er doodmoe van). Het verhaal wordt verteld door een jongen met asperger, die ook werkelijk het nut van vakantie niet begrijpt. "mama zegt dat we op vakantie gaan om nieuwe dingen te zien, maar dat is stom. Je kunt thuis iedere dag nieuwe dingen zien, mensen kijken alleen niet goed!" zijn omschrijving van een tripje naar Frankrijk is ook hilarisch.
groetjes Tess

Mari

Mari

27-04-2009 om 19:36

Argggh, vakantie

Ik ben al klaar om opgeveegd te worden, zelfs mijn makkelijke en meegaande dochter is een mini draakje geworden, zoon zal ik maar helemaal niet omschrijven. Hun structuur valt weg en ze weten er geen raad mee. Tenzij ik alle 14 dagen helemaal vol plan en vast leg, zullen ze blijven klieren, maar die optie is haast onmogelijk. Maar grote delen zijn weg goed gevuld, alleen nu de eerste dagen niet. Ik heb alweer wat geleerd voor de toekomst.
Dus veel plannen en veel uitbesteden lijkt hier de sleutel tot een redelijk stressloze vakantie. Je netwerk aanspreken is van grote belang. Ik heb in het verleden wanhopige draadjes gestart over de vakantie, inmiddels ben ik al een stuk wijzer geworden. Toen had ik nauwelijks een netwerk, maar dat is zooo belangrijk. En ook wat T&T schrijft, de vaste routines aanhouden. Dus dezelfde tijd opstaan, vaste bedtijden, vaste etenstijden enz. Vaste computer tijd, vaste alleenspeeltijd. Het werkt toch het beste. Trouwens de kinderen zijn aan de computer alleen onder toezicht, dus ik weet ten alle tijden wat ze doen, computer staat gewoon in de huiskamer. Kan ik echt aanraden, ook dochter van bijna 12 computered onder toezicht. (maar dat is weer een andere discussie).
Toch wil ik iedereen veel sterkte wensen, want vakanties is en blijft moeilijk voor onze kidneren.

dijota

dijota

28-04-2009 om 18:53

Uithuis?

Hallo,
Bedankt voor jullie reacties. Vandaag gesprek gehad bij dagbehandeling. Voorstel: Uithuisplaatsing. Weer terug naar af. Zucht.
Nikus bedankt voor je emailadres, ik ga je mailen.
groetjes Verdrietige dijota

T&T

T&T

28-04-2009 om 21:05

He bah...

dijota, wat een tegenvaller. Ik zou het vreselijk vinden, dat is natuurlijk nooit de bedoeling als je hulp vraagt. Er moet toch ook iets anders te bedenken zijn. groetjes Tess

Stelle

Stelle

28-04-2009 om 23:16

Getver

Bah, wat een tegenvaller. Er moet toch wel een betere oplossing zijn dan dat? Zwaar klote voor jullie. Sterkte, zou graag iets zinvollers melden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.