Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Helpen met huiswerk?

Mijn zoon (ADD) heeft nogal moeite met zijn huiswerk. Inplannen gaat nu beter, maar die planning ook uitvoeren is lastiger. Ik moet hem altijd aan het werk zetten en hem er regelmatig weer "bijroepen" omdat hij afdwaalt/wegdroomt. Ik overhoor hem ook voor een toets, want vaak blijkt dat hij het nog niet genoeg kent als hij denkt dat hij alles klaar heeft.. Is dit normaal, of begeleiden jullie je ADD-kind veel minder? Ik wil hem best helpen, maar ik weet niet goed hoeveel.Maar soms ben ik het ook helemaal zat, en ik ben ook altijd de boeman die roept dat hij moet beginnen. Pa helpt niet, die heeft zelf ADD en kan al helemaal niet plannen. Meestal wil die gaan helpen als de toets net geweest is, tja, dan hoeft het niet meer.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Karmijn

Karmijn

07-05-2011 om 19:19

Karin

Hoe oud is je zoon?
Wij moesten hier onze oudste zeker tot in VWO 2 nog helpen met huiswerk plannen en met haar aan het werk zetten. Zij heeft geen diagnose, maar wel wat kenmerken van ADHD.
Wij spreken hier met de kinderen af, dat wij ze mogen herinneren. We zijn dus geen boeman, maar hulpmiddelen voor hen. Ze vergeten het oprecht en wij zijn dus een soort van secretarissen. 'Mijnheer, u heeft een presentatie over drie weken, misschien is het handig om alvast eraan te beginnen.' Het argument: 'Doe het nu maar, anders krijg je het niet af en heb je later spijt.' werkt hier erg goed.

Karin*

Karin*

07-05-2011 om 19:24 Topicstarter

2 vwo

Hier ook 2 VWO.
Die herinner-afspraak, dat is een goed idee. Ik zat ook al te denken om met hem iets af te spreken van een kookwekker ofzo als hij gaat computeren, zodat hij zelf na een bepaalde tijd de wekker hoort en gaat afsluiten.
Heb je nog andere goede ideeen? Toch "methode Karmijn", zoals ik in een vorig draadje dacht. ;0)

Karmijn

Karmijn

07-05-2011 om 19:41

Zichtbaar

Wat hier ook helpt, is zorgen dat het huiswerk zichtbaar is. Onze dochter heeft boven haar bed een maandkalender hangen en daar schrijft ze de repetities, verslagen en dergelijke op (en wanneer ze haar aquarium moet verschonen). Iedere keer als ze in haar kamer komt, valt haar blik gelijk op die kalender. Dus weet ze dat ze over twee weken een boektoets heeft voor Nederlands.
Bij onze zoon (die adhd heeft en in groep 8 zit) werkt het goed, om zijn huiswerk naast hem neer te leggen. Dan hoef ik niet eens iets te zeggen. Soms krijg ik dan wel een gezellig: 'Jaahaaaah, ik doe het vanavond wel, zeur niet zooohoo.' Waarop ik vriendelijk antwoord: 'Je mag ook vriendelijk reageren hoor!' Maar meestal pakt hij het dan zelf op binnen een uur of twee.

Moek

Moek

07-05-2011 om 23:10

Wat hier (soms) werkt:

Ik herinner mijn dochter eraan hoe heerlijk het is om het af te hebben en wat ze dan allemaal zou kunnen doen. Dan maken we een planning, inclusief datgene waarmee ze zichzelf gaat belonen als het af is. Dat is trouwens een kind zonder diagnose, maar volgens mij maakt dat in dit geval niet uit.

Annet

Annet

07-05-2011 om 23:18

Huiswerkplanner

Hoewel dochter (2Gym) geen ADD heeft, is een zorgvuldige huiswerkplanner wel nodig. Zij plant al het huiswerk, toetsen, verslagen, etc. in een weekplanner. Dat betekent dat ze telkens bedenkt: wat is er voor nodig, hoe vaak, wanneer, etc. Het standaard huiswerk staat er standaard in, rekening houdend met haar rooster en sport. De aparte dingen schrijft ze er handmatig bij.
Toen ze hiermee begon, hielpen we ook met het inschatten van hoe vaak, wanneer, etc. Nu is dat niet meer nodig (na 1,5 jaar VO).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.