Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
annakarenina

annakarenina

30-05-2011 om 10:37

Herindicatie cluster 3

Lieve allemaal,

Door de bezuinigingen in het kader van passend onderwijs ben ik nu helemaal de draad kwijt. Even een korte schets van de situatie.
Dochterlief van ruim 11 jaar, zit in een soort van aanleunklasje met een rec3 indicatie. IQ 65, veroorzaakt door een genfout waarvan de gevolgen onduidelijk zijn. In ieder geval dus die verstandelijke beperking, een typisch gezicht (ietwat downie), andere dysmorfieen, slappe tonus, alexithymie, problemen met sensorische integratetie enz.
Volgend jaar gaat ze nog een jaar naar de "basisschool"en daarna mag ze met een beetje geluk naar zo'n zelfde aanleunklas binnen een school voor voortgezet onderwijs. Nu is het zo dat de indicatie over 3 jaar afloopt, en ze dus na 2 jaar VO geherindiceert moet worden. Voor de aanname is het essentieel dat het duidelijk is, dat daar geen problemen bij te verwachten zijn. (zoals bij Down dat beijvoorbeeld vast staat). Nu heb ik begrepen dat er iets met die IQ bovengrens aan de hand is in de nieuwe regels? Wat zijn nu dan de nieuwe indicatiecriteria voor kinderen jonger, maar ook ouder dan 12 jaar.
Verder maak ik me heel veel zorgen om een plaatsing op een Praktijkschool. Dat zou namelijk dan optie 2 zijn. Ik ben er geweest (wij wonen in een grote stad) en ik ben ontzettend geschrokken. Het lijkt me voor dochterlief geen veilig leerklimaat. Ze is uitermate kwetsbaar, haar sociale zelfredzaamheid is laag, ze is erg beinvloedbaar, gaat met iedereen mee. Ik wil met jullie delen wat ik zag, zonder te willen oordelen. Misschien kunnen jullie mijn visie weerleggen?
Wat ik zag was een grote groep kinderen, vooral jongens, die van een haal lage sociale komaf waren (asociaal publiek) veel allochtonen. Het geheel kwam agressief en druk over, toegangspoortjes en regelmatige controle van kluisjes waarin regelmatig een wapen werd gevonden. (fijn, een loslippige congierge). Hebben jullie kinderen op een Praktijkschool die niet aandoet zoals ik het nu beschrijf? Zou het helpen om eens in een omliggend dorp te kijken of het daar beter is. Ik zou mijn kind, met haar wat typische uiterlijk daar niet heen kunnen brengen denk ik, omdat ik eigenlijk al weet dat ze dan de klos is en dat ze niet stevig kan handelen.Ik hoor heel graag jullie ervaringen!
Trouwens, als ik een praktijkschool verderop zou kiezen, dan kan ik vervoer natuurlijk wel vergeten, omdat er ook een Praktijkschool dichterbij zit, en omdat ze ouder dan 12 jaar is?
Annakarenina

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ishtar

ishtar

30-05-2011 om 10:46

Annakarenina

mijn zoon gaat volgend jaar naar een praktijkschool. Wij hebben eerst een afspraak gehad met de directrice, en ook nog een kijkdag. Ik heb niks gemerkt van 'grote groep, druk, laag sociaal' er waren inderdaad veel allochtonen, maar dat komt hier omdat er nog 2 praktijkscholen op religieuze basis zijn en daar 'het gros' aan autochtonen zal zitten.
Ik wil je met alle plezier over een paar maanden over onze ervaringen vertellen.
Zoon heeft een vergelijkbaar IQ en autisme. Is ook sociaal absoluut niet weerbaar. En is heel iel en klein. Maar de school deed voor ons wel veilig aan. En hij vond het op de open dag ook erg leuk.

Nancy

Nancy

30-05-2011 om 16:30

Hier ook (her)indicatie cluster 3

Hallo AnnaKarenina,

Hier ook een dochter van ruim 11 jaar. Zij zit op een REC3 school. Ik weet niet precies wat jij bedoelt met
een aanleunklasje met een rec3 indicatie. Is dit dan wel of niet op een specifieke REC 3 school voor langdurig lichamelijk zieke kinderen? Ik neem aan dat het IQ van je dochter hetgeen is waarom men praktijkonderwijs advies geeft. Overigens kun je altijd overwegen een nieuwe IQ test aan te vragen mits deze maar niet binnen een jaar eerder ook werd afgenomen. Mocht je dochter toch in aanmerking komen voor VMBO dan kun je kiezen voor LWOO, een her-indicatie REC 3 is dan minder belangrijk omdat deze sowieso dan gehalveerd wordt vanwege het LWOO. Dus in die zin hoeft het uitblijven van her-indicatie geen ramp te zijn, het is mooi meegenomen want bij LWOO komt er sowieso extra begeleiding.
Ik begrijp je zorgen om plaatsing op een Praktijkschool. Ook ik ben er geweest en ook wij wonen in een grote stad en ook ik ben om dezelfde redenen als jij geschrokken en deel dan ook jouw ervaringen hierin. Wat je schrijft over je dochter is eveneens herkenbaar. Nogmaals is een hernieuwde IQ test geen optie? Ik heb het ook bij een vriendje van mijn dochter gezien, eerst werd hij getest op 68 en vervolgens op 85, een signicifant verschil, maar blijkbaar mogelijk.
Wat hernieuwde regels inz. IQ zijn mij niet bekend maar er zijn hier vast moeders die dat wel weten.

annakarenina

annakarenina

30-05-2011 om 18:05

Verduidelijking

Even ter verduidelijking.
Dochter zit in een ZML-aanleunklas. Dat is een groepje kinderen (12) met een ZML indicatie, die geintergreerd op een gewone (vrije) basisschool zitten.(rugzakje dus) Datzelfde bestaat voor het voortgezet onderweg. Op de (vrije)school voortezet onderwijs, zit ook zo'n ZML groep. Wij zien haar daar graag, ondanks dat ze met haar IQ ook plaatsbaar is op een praktijkschool. Alleen nu is het zo, dat ik begrepen heb dat de IQ grens vanuit de indicatiesteller naar beneden is gehaald, naar 55. Dat wil zeggen dat dochter geen rec3 indicatie meer zou krijgen bij een herindicatie, en een plaatsing op de praktijkschool de enige weg zo zijn. Zonder cluster 3 wordt ze nl niet aangenomen in de aanleunklas. Vraag was dan ook, wie weet de specifieke regelgeving in 2012 mbt IQ grenzen voor ZML onderwijs, en wie heeft ervaring op een praktijkschool met een meisje met een typisch uiterlijk en een zeer geringe sociale zelfredzaamheid. Ik denk zowieso dat het voor een jongen ietsje anders ligt. Mijn dochter zou bijvoorbeeld direct de verhalen van een loverboy oid geloven en weet eigenlijk niet goed wat toelaatbaar is en wat niet. ze doet gewoon wat de rest ook doet...

annakarenina

annakarenina

30-05-2011 om 18:06

Tjee

letten jullie even niet op mijn taalfouten...tis hier spitsuur en ik moest nog ffe snel wat tikken, sollie.

Abel

Abel

31-05-2011 om 08:51

Onderwijskundig rapport

Hallo Annakarenina,

Bij een IQ tussen de 55 en 70 kun je nog steeds wel een herindicatie REC3 aanvragen. Er moet dan wel een Onderwijskundig Rapport (OKR) ingevuld worden waarbij aangetoond wordt, aan de hand van toetsen en handelingsplannen, dat er geringe vooruitgang is. Hiervoor zijn ook indicatiecriteria opgesteld, die kun je o.a. bekijken bij "oudersenrugzak.nl"

http://www.50tien-oudersenrugzak.nl/oudersenrugzak/download/common/indicatiecriteria-cluster-3.pdf

Die criteria zijn afhankelijk van de leeftijd. Er moet een behoorlijke achterstand zijn. Daarnaast telt ook de zelfredzaamheid en de sociale redzaamheid; daarvoor moet je een SRZ-schaal invullen. Bij de Commissie voor Indicatiestelling (CVI) weten ze daar alles van. Hebben jullie, of de school, contact met een ambulant begeleider? Die zou je er ook alles over moeten kunnen vertellen.

Iq tot 70

Volgens mij blijft voor de ZMLK indicatie een maximum iq van 55 noodzakelijk of een iq tussesn de 55 en 70 met bijkomende problematiek. Als je nu al een zmlk indicatie hebt, lijkt het mij dat je die dan ook gaat houden, gezien alles wat je schrijft. Zeker op het VSO ZMLK zijn veel leerlingen met een iq tussen 55 en 70

Abel

Abel

31-05-2011 om 09:00

Pro

Nog even een aanvulling op het praktijkonderwijs. Ik ken hier in de buurt 2 praktijkscholen, 1 in de stad en 1 in een dorp zo'n 20 km verderop. Er is een wereld van verschil tussen die 2, qua populatie en uitstraling. Op beide scholen is er wel een goede sfeer en werken er zeer betrokken docenten, in die zin zijn ze vergelijkbaar. Ik weet dat sommige ouders bewust kiezen voor de dorpsschool en hun kind daar met de (gewone) bus naar toe laten reizen. Zou jouw dochter dat kunnen?

annakarenina

annakarenina

31-05-2011 om 13:50

Oude indicatie

Zoals jij het schrijft Judith, ken ik de indicatiestelling ook. Dan krijgt ze hem hoogstwaarschijnlijk gewoon weer. Maar mij werd op school juist verteld dat dat onzeker werd, omdat die regels gaan veranderen, of zijn veranderd, zodat alleen nog de echt matig verstandelijk beperkten op een zml-school komen. Dochter gaat zoals gezegd met rugzak naar een gewone basisschool. Gelukkig is het een school waar de financiele zaken door ouders gedragen wordt, en maakt het in dit geval niet uit of dadelijk die rugzakregeling verdwijnt. Het ging mij dus om die veranderende criteria rec 3. Ik kan me haast niet voorstellen dat dochterlief straks met de bus zelfstandig naar het station gaat, daar overstapt om op school te komen. Zijn er 12-13 jarigen die dat kunnen dan? (naief?) Stel dat we net zouden doen alsof ze Down heeft, het is immers vergelijkbaar (heel anders maar vergelijkbaar), dan is het voor mij duidelijk dat die op een praktijkschool wel heel erg stevig in hun schoenen moeten staan. Ik vraag me echt af of dat weleens gebeurt. Qua IQ zou een kind met Down daar best weleens op kunnen komen, maar het is zo'n kwetsbare groep, mede door hun uiterlijke verschijning. Zijn er ouders van een kind met bijvoorbeeld Down die er toch voor gekozen hebben en waarom? Dat maakt het soms ook zo krom. Met Down krijg je automatisch een cluster 3 indicatie, terwijl er genoeg kinderen met Down een IQ hoger dan 55 hebben. Waarop is die indicatie dan gebaseerd? Waarschijnlijk op de geringe sociale zelfredzaamheid, lees kwetsbaarheid, toch? Iq is van ondergeschikt belang, terwijl dat voor mijn dochter de belangrijkste maatstaf is. Als die bovengrens dus naar beneden gaat, dan vind ik het wel spannend worden.

annakarenina

annakarenina

31-05-2011 om 13:53

Ik lees het door en denk..

dat de laatste zin 2ledig is uit te leggen, dus even een correctie. Voor mijn dochter lijkt IQ de belangrijkste maatstaf te zijn voor de indicatiesteller. Voor ons is juist al het andere het belangrijkst. (veiligheid, fijn leerklimaat enz).

cqcq

cqcq

31-05-2011 om 15:44

Onzeker

Cluster 3 gaat vallen onder het passend onderwijs. Dat betekent dus geen andere criteria, maar helemaal geen landelijke criteria meer. Het samenwerkingsverband mag het straks zeggen. Dus op jouw vraag is er (nog) geen antwoord. Zelfs de indeling in samenwerkingsverbanden moet nog gemaakt worden, laat staan dat er al sprake is van nieuwe indicatie-criteria per samenwerkingsverband.

Wat het lastig gaat maken straks is dat dit klasje blijkbaar gefinancierd wordt uit rugzakgelden. Die bestaan straks niet meer, in plaats daarvan komt dit geld in de lump-sum van de school/samenwerkingsverband terecht. Die dan zelf mag beslissen hoe ze dit geld besteden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.