Roos Vicee
06-01-2011 om 12:09
Herindicatie pgb
Over 3 maanden loopt de PGB van 3 van mijn kinderen af. We moeten dus herindicaties aanvragen.
Voor oudste loopt het (eindelijk!) als een trein en hebben we genoeg aan wat we afgelopen jaar kregen. We willen dat graag voortzetten en kunnen ook aantonen dat dat heel hard nodig is.
Voor middelste is het een wat lastiger verhaal. We hebben het budget pas een paar maanden later volledig kunnen inzetten en houden dus van vorig jaar over. Dat moet en gaat dus terug. Maar... voor komend jaar zullen we te kort komen dus willen we proberen meer te krijgen. Ik baal daar erg van, want nu moet er eerst een flink bedrag terug en vervolgens moeten we proberen aan te geven dat we te kort gaan komen... (heb al zitten denken om op een creatieve manier dat geld over te hevelen naar 2011 maar dat gaat weer tegen mijn principes in (is in wezen fraude) dus toch maar niet).
En voor jongste kunnen we het precies rond krijgen maar dat enkel en alleen omdat we een zeer welwillende begeleider hebben die genoegen neemt met wat we kwijt kunnen. Maw ook voor jongste is meer nodig.
Hoe pak ik dit aan?
Heb ik van alle begeleiding verslagen/rapporten nodig om aan te kunnen tonen dat de geboden hulp echt noodzakelijk is en dus voortgezet moet worden?
Van de logeerovang worden niet automatisch verslagen gemaakt maar deze zijn tegen een vergoeding wel aan te vragen. Is het een pre als die verslagen meegestuurd worden bij de aanvraag van de herindicatie, of zal het weinig uitmaken?
En wat moet ik zeker niet vergeten?
wie of wie kan mij wegwijs maken op het gebied van PGB herindicatie?

Gaia*
06-01-2011 om 12:42
Gesprek gehad
Hoi Roos,
Wij hebben gisteren het gesprek gehad. Inderdaad zoveel mogelijk van alles een verslag overleggen. Ook van het stukje eigen begeleiding (als je dat al hebt gedaan). In dat verslag kan je ook duidelijk maken hoe het verloop is en hoe de stand van zaken is. En vanuit daar wat je nog nodig vindt voor volgend jaar. Zo'n verslag geeft je eigenlijk ook heel goed inzicht in wat je al gedaan hebt, hoe het gaat, wat er nog inhoudelijk aan hulp nodig is.
Je kan in het gesprek heel goed uitleggen. Er werd bij ons niet van geld uitgegaan, maar hoe het met de kinderen is en wat ze nog nodig hebben. En of je dat doet vanuit een pgb of anders.
O ja, wij hebben ook de doelen voor volgend jaar op een rijtje op papier meegenomen.
Snel een afspraak maken hoor.
Trouwens, over tijdelijk verblijf .... het is mogelijk dat dat uit het pgb wordt gehaald. Ik ben juist daar wel van geschrokken. Het zijn echt momenten waar ik zelf heel veel energie probeer terug te halen. Ben namelijk heel vaak echt uitgeput. Voor de kinderen is het ook heel belangrijk natuurlijk. Maar wij horen dat volgende week.
Sterkte

ishtar
06-01-2011 om 13:30
Eind november aangevraagd
Hoi Roos!
heb jij PGB voor TV? Wij hebben ZIN, de kosten van de logeeropvang zijn dubbel van wat we aan PGB ervoor zouden krijgen.
Wat ik gedaan heb,
-een verslag gemaakt met waar ik alle gelden voor gebruikt heb, en waarom en sinds wanneer
-een verslag gemaakt met alle tijd die ik besteed (buiten 'gebruikelijke zorg') aan Y en waarom en wanneer
-evaluatieverslag gevraagd van de instantie waar hij begeleiding krijgt
-uitgelegd waarom ik nog geen verslag voor het logeren kon overleggen (maar in jouw geval zou ik daar wel een verslag aanvragen)
-plus alle dossiers, indicaties die ik van hem heb.
Ze willen graag weten waarvoor de hulp is ingezet, met welk doel dat is gebeurd (handelingsplan) en wat de resultaten zijn. En ook nog aan welke doelen je nog meer/verder zou willen werken. Ik zou dus van elke instantie een evaluatiegesprek plus verslag willen.
Wat je jongste betreft, ik heb geen idee wat je de begeleider betaalt, maar je kunt dit wel in jouw eigen verslag kwijt: de uren die je hem inhuurt, wat je eigenlijk aan indicatie-uren hebt gekregen, het verschil en waarom je het wel nodig vindt.
Wat wel handig is om te weten: als je uitbreiding aanvraagt wordt dat gedaan als een complete nieuwe aanvraag, maw wat je nu hebt wordt ook heroverwogen. Zo raakte ik in juli mijn PV 'kwijt' ten gunste van TV, terwijl ik die PV dus eigenlijk tot januari had.
Wij hebben zonder gesprek gekregen waar ik om vroeg

Astrid
07-01-2011 om 11:16
Hoe ik het hier doe (eigenlijk heel simpel)
Hier nu voor de 5e maal een PGB gehad voor mijn autistische zoon van 12. Het bedrag is al 5 jaar min of meer constant. Het is een kind wat gewoon op regulier voortgezet onderwijs zit, maar wel daar buiten veel begeleiding nodig heeft.
Ik heb van 2010 € 15.000 over van 2010 die ga ik terug storten. Helaas niet kunnen gebruiken doordat de ene na de andere zorgverlener weg viel. Ook maanden slechts 1 zorgverlener gehad. Normaal had zoon er 4.
Net weer een nieuwe herindicatie gehad voor 2011 met bijna weer het zelfde bedrag als voor 2010. Wel weer andere dingen aangevraagd. Ik schrijf per jaar slechts 1 verslag naar Jeugdzorg en verder doe ik niks voor mijn aanvraag. Verslagen van hulpverleners, logeeropvang e.d. heb ik niet en daar doe ik ook niet aan. Nooit om gevraagd ook.
Ik had in mijn laatste verslag voor 2011 gezet dat zoon geen zin meer had in tijdelijk verblijf en dat ik het aan Jeugdzorg over liet of ze het wel of niet wilde geven. Wel gekregen dus, weet nog niet of we er in 2011 gebruik van gaan maken. Moet nog eerst een nieuwe logeeropvang vinden (voor de oude was hij te oud geworden).
Volgens Jeugdzorg hanteer ik de ideale manier van aanvragen. Ik maak een verslag wat ik per e-mail direct naar de juiste persoon stuur (verslag maken kost me zeer veel energie). Ik bel dus eerst met Jeugdzorg wie dat is. Is elk jaar een ander.
In dat verslag schrijf ik hoe het afgelopen jaar ging met daarin wat voor psychologische begeleiding we het afgelopen jaar gehad hebben, wat we zelf gedaan hebben qua begeleiding (met externe PGB zorgverleners) en wat we bereikt hebben met die hulp (horen ze graag!). Daarna een stukje met hoe het zal gaan als bepaalde zorg weg zou vallen. Omdat er bij ons in 2010 ook daadwerkelijk hulpverleners weg vielen kan ik precies aangeven hoe het toen ging (niet goed dus).
Dan som ik op wat we voor 2011 willen. Met daar in een korte omschrijving van de hulp, waarom die hulp en wat er zou gebeuren als die hulp er niet zou komen. Sommige vormen van hulp zet in voort in 2011 en sommige zijn nieuw. Bij mij valt alle hulp onder begeleiding. Ook al is het meer activerend. Aan het eind som ik alle punten hulp voor 2011 nog even op met het aantal uren. Daarna het totaal aantal uren wat ik wil. Ik zet het altijd iets ruimer in.
Verder schakel ik de psycholoog van de G.G.Z. in om even langs Jeugdzorg te gaan om het een en ander toe te lichten (vermeld dat ook in de brief dat ze contact op neemt). Meestal kennen ze elkaar wel.
Geld overhevelen van 2010 naar 2011 gaat niet meer. Je moet terugstorten. Vind ik zelf ook wel zo eerlijk.

Roos Vicee
08-01-2011 om 12:58
Dank voor reacties! en andere vraag:
Bedankt voor de reacties!
Maar Astrid: 15.000 euro over? :o Wat een mega bedrag! Wij krijgen voor kind 1 nog niet eens de helft in een heel jaar (+/- 6000) en voor kind 2 en 3 iets meer omdat daar ook nog TV bij zit maar aan een bedrag van 15.000 (en dat voor één kind) kom ik in de verste verte niet op jaarbasis. Of tikte je per ongeluk een nulletje te veel
Verder herinner ik me ineens dat je dit idd eerder beschreven hebt hoe jij het doet. Ik ga er komende week ook maar eens goed voor zitten om alles duidelijk op papier te krijgen. Dat soort dingen kosten mij idd ook altijd enorm veel energie. Zeker gezien het feit dat ik het ook nog eens voor 3 kids tegelijk mag doen. Maar ik heb al bedacht dat ik toch aan alle individuele begeleiders ga vragen of ze een verslag willen schrijven. Op die manier hoef ik zelf weer iets minder op papier te zetten/vertellen. Ik heb al even telefonisch contact gehad met Jeugdzorg en waarschijnlijk wordt het een telefonische afspraak. Maar als ze bellen ga ik denk ik ook maar voorstellen alles via mail toe te sturen. Ik denk dat dat idd handiger is dan dat ik alles mondeling moet gaan zitten uitleggen.
Bah zie er eigenlijk als een berg tegenop. Ben gisteravond bezig geweest met alle verantwoordingstoestanden. Niet echt mijn hobby Was er vannacht in mijn hoofd nog mee bezig. Ben nu bijna klaar met alles, maar wat een hoop tijd en gedoe alemaal zeg! Zodoende bedacht ik vanochtend dat ik van het geld dat over is mijzelf ook wel uit mag gaan betalen (ik huur er toch ook geen bemiddelingskantoor voor in). En per slot van rekening doe ik zelf ook elke dag meerdere uren aan begeleiding, hulp bij persoonlijke verzorging e.d.. Maar aan de andere kant staat me dat ook weer tegen.... Het hoort ook bij het 'ouder zijn van' (al is het alleen wel veel meer dan bij een gemiddeld kind).
Zijn er mensen die dat wel doen? En hoe pak je dat dan aan? Of is dat toch niet verantwoord?

Mamarijke
08-01-2011 om 18:18
Zelf uitbetalen
Ik ben zo'n slechte moeder die door haar dochter enkele uren per maand wordt ingehuurd.
Ik breng/haal haar naar het logeren/opvang ed. Dat betaalt ze mij uit.
Komende jaar heb ik meer hulp geregeld, dus blijft er niet zo veel over, dus huur ik mezelf niet (meer) in voor deze uren.

MM.
09-01-2011 om 01:08
Bjz overal anders... en roosvicee
Ik hoef bij BJZ sowieso niet aan te komen met verslagen die ik zelf heb geschreven, zoals Astrid. Hier ook geen telefonische herindicatie zoals ik weleens hoor van iemand in een andere regio, maar elk jaar verplicht een heel lang gesprek. Laatste keer was er twee uur voor gepland! Hier willen ze toch echt wel een evaluatie door de instantie die de begeleiding geeft.
Jezelf uitbetalen, Roos Vicee: sluit een contract tussen jezelf als ouder/wettelijk vertegenwoordiger van je kind en jezelf als hulpverlener/familielid. Dat mag gewoon. Er komt dus twee keer dezelfde handtekening op te staan. Je kunt dit downloaden op de site van het SVB. Alles wat jij doet wat boven de zorg uitgaat die past bij de leeftijd van je kinderen is in feite begeleiding en daar mag je jezelf voor uitbetalen. Je levert bij jezelf een declaratie in (de admi moet immers netjes kloppen) en je betaalt jezelf uit. Over het uurtarief moet je even met jezelf onderhandelen
Als je de verantwoording een lastige klus vindt: misschien helpt het om je administratie uit te besteden aan de SVB, die doen het gratis en goed. Er blijft voor jezelf dan nog maar een beetje administratie over, namelijk de verantwoording aan het Zorgkantoor, en dat is dan de optelsom van de overzichten van de SVB.
Succes!
Groet MM

Astrid
09-01-2011 om 11:33
Je zelf uitbetalen.
Nee, geen 0 te veel. Wij krijgen echt heel veel.
Ik zou ons zelf ook wel willen laten uitbetalen, want wij doen zelf ook abnormaal veel. De reden dat ik ons zelf niet uitbetaal is dat wij geld krijgen omdat het ons te veel wordt. Zeker met nog 2 kinderen die ook probleemgedrag hebben. Geld is dus om externe hulp in te huren. Beetje gek als je je zelf dan toch gaat inhuren. 5 Jaar geleden is mijn man wel een jaartje een paar uur hulpverlener voor zoon geweest. Hij moest toen als enige ouder zoon bij z'n schooltuin begeleiden anders mocht hij daar niet blijven.
Om 18.00 vanavond moet man weer mee naar zwemmen zoon. Hij zit in 2 VWO en het zwemmen is op 5 min. van ons huis. Elk kind van zijn leeftijd gaat daar zelf heen. Hij kan er op zelf heen en terug, maar hij maakt altijd zo'n stennis in de kleedkamer, vooral achteraf dat mijn man er bij moet blijven. Daarnaast kan hij onder het uur zwemmen ook opeens ontploffen en dan willen ze ook dat er een ouder ingrijpt. Er moet er dus 1 bijblijven. Zo ook met een andere sport waar hij op zit, maar daar hebben we nu hopelijk iemand voor.
Ik heb geen idee of elk buro Jeugdzorg anders werkt. Zou zomaar kunnen. Eigenlijk zouden ze daar 1 lijn in moeten trekken. Omdat ik bijna elk jaar iemand anders heb ben ik ook weleens op gesprek geweest bij Jeugdzorg, maar meer om even mijn brief toe te lichten. Omdat onze psycholoog bij Jeugdzorg langs gaat bevestigd zij mijn verhaal uit mijn brief. Ik denk dat het voor hun dan duidelijk genoeg is. Maar goed, volgend jaar zou het zomaar anders kunnen zijn en zouden ze opeens wel verslagen willen zien.

Gonzo
11-01-2011 om 17:00
Over tijdelijk verblijf
Op de website vandaag van Per Saldo:
Kortdurend verblijf niet afgeschaft
Vanwege de veranderde regeling voor mensen met een indicatie in een zorgzwaartepakket (zzp) kan de indruk ontstaan dat het kortdurend verblijf is afgeschaft. Dat is niet het geval.
Nieuwe voorwaarden
Bent u of uw kind geindiceerd in functies en klassen, dan behoudt u de mogelijkheid op een indicatie voor kortdurend verblijf (voorheen werd dit tijdelijk verblijf genoemd), maar wel volgens nieuwe criteria. Meest beperkende voorwaarden zijn dat 'permanent toezicht' noodzakelijk moet zijn bij de zorg die u of uw kind nodig hebt en er daarnaast sprake is van respijtzorg.
Korte toelichting
Het bieden van toezicht kan verschillen in de wijze waarop dit gebeurt (zorg, bewaking, controle, inspectie, supervisie, surveillance) en de tijd waarop dit nodig is (op regelmatige en onregelmatige momenten).
De term ‘permanent’ wil zeggen dat toezicht, in welke vorm dan ook en op welke tijden dan ook, onafgebroken gedurende 24 uur per dag nodig kan zijn.
Respijtzorg is zorg die nodig is bij overbelasting van mantelzorgers of om overbelasting bij mantelzorgers te voorkomen.
Meer over de nieuwe regeling voor kortdurend verblijf leest u later deze week in onze nieuwe slimme lijst daarover.
Wel een indicatie in een zzp
Vanaf 1 januari 2011 krijgen nieuwe budgethouders met een zzp geen budget meer voor kortdurend verblijf. Dit is onderdeel van de bezuinigingsmaatregelen van de staatssecretaris per die datum. U leest daarover meer in het dossier Alles over de nieuwe pgb-maatregelen, wie worden er getroffen. Deze budgethouders mogen hun budget echter wel blijven inzetten voor kortdurend verblijf, vanwege de bestedingsvrijheid die budgethouders genieten.
Tip
Budgethouders zijn zich er niet altijd van bewust dat ze zijn geindiceerd in een zorgzwaartepakket. In de toekenningsbeschikking van het Zorgkantoor staat dit namelijk niet altijd vermeld. Lees uw indicatiebesluit eropna, daarin staat vermeld of u in een zzp of in functies/klassen bent geindiceerd.

Roos Vicee
13-01-2011 om 00:05
Woow! de verantwoording hoeft eigenlijk helemaal niet veel tijd
Ik kom er vanavond net achter dat je via MijnPGB op www.svw.nl/pgb heel eenvoudig je verantwoording kunt invullen! Een kind kan de was doen!
Niks geen gereken, nagereken enz. meer! Alleen maar gegevens van overeenkomsten en eventuele rekeningen invullen en MijnPGB doet de rest! Uitprinten en opsturen en klaar!!!
Ik ben blijjjj!
En ik ga mezelf toch maar niet uitbetalen. De begeleiding van alledrie begint nu eindelijk goed te lopen en ik ben daar al zooo blij mee! Ik neem in het verslag voor de herindicatie gewoon mee dat het nu pas goed begint te lopen en dan verwacht ik niet dat ze gaan korten omdat er nogal veel geld terug gaat naar Zorgkantoor.
Zoals ook al door anderen opgemerkt is zie ik het gewoon als mijn taak en hoef ik niet betaalt te worden voor de verzorging/begeleiding van mijn eigen kinderen (En die taak wordt nu al een heel stuk lichter nu het eindelijk goed begint te lopen). Zeker niet nu overal op bezuinigd wordt en andere hulpbehoevenden gekort worden. Iedereen moet dat natuurlijk helemaal voor zichzelf bepalen en ik wil er over een ander dan ook echt niets van zeggen, maar ik heb er geen goed gevoel over voor mezelf, dus ik doe het toch maar niet.