Quin van der Veer
17-12-2011 om 14:19
Hersenen stimuleren zich te ontwikkelen bij pdd-nos/adhd?
Gisteren weer bij de ouderbegeleider geweest (zie ook eerdere draad hierover). Wij hebben aangegeven dat wij momenteel geen hulp nodig hebben voor de omgang met onze zoon thuis. Wel dat we willen dat onze zoon een therapie krijgt waardoor hij zichzelf optimaal kan ontwikkelen. Dus waar zijn zwakke punten door worden versterkt. Ze hebben aangegeven dat niet in huis te hebben, en dat het ook niet bestaat, dat PDD-Nos etc. niet te verhelpen zijn. Dat je het moet zoeken in symptoombestrijding en trucs hoe je situaties het beste kunt aanpakken.
Ik zal misschien een koppig stuk vreten zijn, maar ik geloof daar niet geheel in. Hersenen zijn flexibel en ik ben ervan overtuigd dat je door deze op de juiste manier te stimuleren tot ontwikkeling kunt krijgen. Tenslotte geldt dat voor leren in het algemeen, net als bij een plant: voeden en er tegen praten en het gaat groeien. Ik ben dus van mening dat je door de juiste oefening hersenverbindingen kunt aanmaken waardoor je symptomen bij de básis worden aangepakt en daardoor verminderen. Geheel in het besef dat er natuurlijk een plafond aan zit. Zoon doet al veel activiteiten die aansluiten bij dit denkbeeld, hij speelt een instrument in een orkest en hij tekent en sport (natuurlijk en ook toevallig dingen die hij zélf wil doen, er zit geen druk van onze kant achter). Maar er moet meer zijn. Weten jullie bepaalde activiteiten of therapieën die hierop aansluiten?
Een specifieke kwestie die ik zou willen verbeteren is zoons verwerkingssnelheid, die loopt behoorlijk uit de pas bij de rest van zijn scores. Ik ben van mening dat dit mogelijk veroorzaakt wordt door het sterker waarnemen van details dan van het geheel, waardoor zaken meer tijd kosten. Oplossing van de ouderbegeleider (overigens de oplossing die ze voor alles geeft): structuur en voorspelbaarheid. Dat helpt vást om een een bepaalde situatie sneller te kunnen verwerken, maar is niet de oplossing waar ik naar op zoek ben. Ik zou dan eerder zeggen: leer zo'n kind de context beter te beschouwen, dat kan je in alle situaties toepassen. Maar misschien ben ik te simpel of loop ik met molentjes op mijn hoofd??? Heb nu helaas alweer voor de zoveelste keer tamelijk geïrriteerd gedaan tegen de ouderbegeleider omdat ze me kennelijk niet kan leveren wat ik wil. Dus: zijn mijn gedachten nu zo onredelijk?

Lucia
17-12-2011 om 14:56
Executieve functies?
Volgens mij zijn je gedachten niet onredelijk. Hersens kun je altijd trainen. Ik zou alleen niet weten hoe je verwerkingssnelheid moet trainen, maar dat zou een goede orthopedagoog je mss kunnen vertellen?
Ik heb ook nog wat boekentips over het trainen van vaardigheden of leren in het algemeen: Breinlink voor ouders (mbt inzet/motivatie) en Slim, maar (mbt executieve functies)

Annet
17-12-2011 om 15:17
Google eens op matrixmethode
en bekijk vooral wat filmpjes.
Met deze methode maakt een kind een nieuwe structuur aan in zijn hoofd. Ik kan me voorstellen dat dit gunstig werkt op de verwerkingssnelheid.
Bij mijn zoon heeft deze methode goed geholpen, wel een andere aanleiding namelijk een overvol hoofd en daardoor niet meer kunnen denken.

erwtje
17-12-2011 om 16:27
Cogmed
Hier zijn we bezig met de cogmed training (in dit geval voor ADD). Dit traint het werkgeheugen.
http://www.cogmed.com/nederlands
Hier begeleidt door een psychotherapeut, en daardoor volledig vergoed.
Voor behandelaars zie hier:

Quin van der Veer
17-12-2011 om 16:41
Kijk, dat bevalt me
Ik zie nu al allemaal dingen die me wel bevallen, bijvoorbeeld deze quote van die Cogmedsite: "“Mee leren leven” is pas aan de orde als alles is geprobeerd om de oorzaak van het probleem te beïnvloeden. Het brein heeft een groter herstellend vermogen dan men tot dusverre voor mogelijk hield. Het is echter de kunst om het herstellend vermogen van het brein te stimuleren.
Nog steeds is het zo dat in een aantal gevallen medicatie wellicht de beste optie is, maar wat zo fascinerend is aan de ontwikkelingen in de neurowetenschappen, is dat steeds meer duidelijk wordt dat het brein voor een belangrijk deel zijn eigen problemen kan oplossen. Natuurlijk niet alle, maar wel meer dan tot voor kort gedacht werd. "
Ik bedoel ook, zo raar is het niet, daar van uit te gaan, tenslotte kunnen heel veel functies van de hersenen zelfs op latere leeftijd nog overgenomen worden door andere hersendelen, bijvoorbeeld na een hersenbloeding. Dus ik kan gewoon niet begrijpen waarom iets andere ontwikkelingen niet mogelijk zouden zijn met PDD-NOS en dergelijke.
Bedankt tot zo ver, ik zit me al helemaal in te lezen. Het boek van de executieve functies heb ik trouwens hier al staan, dat was ook een eyeopener indertijd! Mede door dat boek ben ik nu mijn huidige mening toegedaan dat er nog zoveel te ontwikkelen is in zo'n kinderhoofd, als je het maar op de goede manier aanpakt.

Jillian
17-12-2011 om 18:20
Son rise
Ken je Son Rise al?
Ik weet van meerdere mensen dat ze hier enorm veel vooruitgang hebben geboekt. Nu zijn het wel hele dure trainingen maar je kan uiteraard ook thuis zelf wat ideeen doorvoeren.
Een goed startpunt is: http://www.autismtreatmentcenter.org/
en

rixt
17-12-2011 om 20:04
Quin
Ik ben het helemaal met je eens, ik ben er ook van overtuigd dat dat zou moeten kunnen.
Bijvoorbeeld laatst weer iets gelezen over spiegelneuronen, die bij kinderen met autisme minder aanwezig zijn/ minder functioneren. Op latere leeftijd blijken die verschillen veel minder groot te zijn. Aangenomen wordt dus, dat mensen met autisme er gewoon langer over doen om zich tot hetzelfde niveau te ontwikkelen als anderen, maar er is wel degelijk ontwikkeling mogelijk.
Een paar jaar geleden heb ik met iemand gemaild die jongleren suggereerde als ideale 'hersengymnastiek', o.a. voor kinderen met autisme en ADHD. Als je googelt op 'jongleren als therapie' kom je van alles hierover tegen. Ik heb geprobeerd zoon enthousiast te krijgen, maar die vertikte het helaas. (Misschien moet ik weer eens een balletje opgooien bij zoon, wie weet wil hij het nu wél proberen. Hij wil de laatste tijd wel vaker ineens dingen proberen, dus wie weet...)

T&T
18-12-2011 om 11:08
Heel interessant
Ik lees mee, en besef dat ik me hier toch eens wat verder in moet verdiepen. Er wordt zo snel gezegd "dat kunnen ze nou eenmaal niet, ze hebben autisme" (allebei mijn kinderen) Gelukkig lopen we daar op school niet tegenaan. In echte methodes om de hersenen te trainen heb ik me dan ook nog nooit verdiept.
Wat wel veel goed doet voor mijn kinderen is beweging, en (dat doet jou zoon idd ook al) muziekles!
groetjes Tess

Quin van der Veer
18-12-2011 om 11:34
Hij wil cogmed
Zoon heeft aangegeven dat hij de Cogmed-training wel wil doen. Eens kijken of hij er over een paar dagen nog zo over denkt. Zijn er eigenlijk mogelijkheden om deze training vergoed te krijgen?
Jongleren is trouwens altijd een leuk idee, dat heeft hij afgelopen zomer een tijd geprobeerd. Alleen zijn de ballen nu weer naar de garage verdwenen. Wel leuk om dat weer te gaan oppakken, maar dan liever in de lente, want het interieur heeft nogal wat te verduren met die ballen.
Jillian, het engels van Son Rise duizelt me een beetje. Wat ik begrijp is dat het een training is die zo ongeveer 24 uur per dag duurt. Gaat dat niet te ver voor een "licht" geval zoals mijn zoon?

erwtje
18-12-2011 om 14:43
Hangt ervan af wie het begeleidt
Voor vergoeding van de cogmedtraining moet je een hulpverlener zoeken die tweedelijns psychologische hulp mag geven. Dan wordt het vergoed via de basisverzekering. (je hebt dan wel een doorverwijzing van de huisarts nodig)

joep
18-12-2011 om 23:33
Idee
Ik ben met mijn zoon, op advies van orthopedagoog, naar een optoloog (functioneel optometrist) geweest, wegens te gefragmenteerd/gedetaileerd waarnemen en te lage verwerkingssnelheid in relatie tot iq. Daarnaast was hij ook druk /onrustig en weinig productief.
De behandeling van de optoloog had echt een verrasend goed resultaat: veel betere werkhouding,sneller, efficienter, maar ook in gedrag veel minder druk /motorisch onrustig. Dit was al na enkele weken therapie (stelt niks voor: thuis voor een lamp zitten met verschillende kleuren brillen op) duidelijk te merken, ook op school.
Het belangrijkste probleem bij mijn zoon was dat hij een te smal duidelijk zichtveld had en hierdoor bij elke beweging van het oog weer opnieuw moest focusen. Hierdoor weet het lichaam goed niet hoe het zich verhoud tot de ruimte en is het overbeweeglijk/rusteloos.
Van buitenaf was er niets zichtbaar aan het oog en ook niet aan het gebruik ervan, dus ik had niet verwacht dat het effect zou hebben.
Hoe het precies werkt is mij (nog steeds) niet geheel duidelijk, het heeft te maken met geleiding van oog naar hersenen en v.v. In ieder geval: mischien is het het proberen waard.

elissa
19-12-2011 om 10:19
Waarom cogmed?
Cogmed is een training van het kortetermijngeheugen. Of dat überhaupt werkt en zinvol is, daar wordt in de wetenschap veel over gediscussieerd. Door te trainen word je wel beter in de taakjes die je traint, maar of je daardoor in het dagelijks leven de dingen ook beter onthoudt, daar gaat een flinke discussie over.
Maar is geheugen überhaupt wel het probleem bij je zoon? Ik hoor je daar eigenlijk niet over. Als je het gaat om verwerkingssnelheid, is het dan niet zinvoller (en leuker en goedkoper) om hem computergames te laten spelen waarbij je snel moet reageren? Platformspellen waar monsters op je afkomen, en racegames. Daar is wel onderzoek naar geweest en fanatieke gamers hadden een snellere visuele informatieverwerking en ze konden ook sneller reageren dan niet-gamers.
Ik ben het overigens met je theorieën eens hoor, je hebt volgens mij een mooie visie op de ontwikkeling van een kind. Maar de praktijk is helaas dat er (nog?) geen gerichte trainingen zijn waarmee je bereikt wat jij graag zou willen. We weten ook nog niet goed wat de grenzen van het haalbare zijn. Maar ik geloof absoluut dat je meer bereikt als je er vanuit gaat dat je kind die dingen ook kan leren, dan als je uitgaat van beperkingen.

Alcedo atthis
19-12-2011 om 18:26
Goed om verder te zoeken
Goed hoor Quin, om verder te zoeken. Volgens mij is duidelijk dat je het bij de huidige begeleider niet gaat vinden. Boos worden heeft dan weinig zin Als er niets meer in zit, komt het er ook niet uit (bij die begeleider dan he, niet bij je zoon).
Je zet mij wel weer aan het denken, ik moet toch ook eens wat meer gaan lezen hierover. Gelukkig bijna Kerstvakantie
Hier medicatie + kinderpsycholoog, dat heeft effect, maar we blijven zoeken naar meer. Niet omdat ik geloof in 'maakbaarheid', maar wel omdat ik denk dat we nog niet tot de kern komen. Heb toevallig dit weekend uitgebreid zitten lezen over het Pelsser-dieet, en dat willen we toch ook serieus overwegen. Stel nou dat zoon ook blijkt te reageren op voeding, dan komen we weer een stuk dichter richting - ja, richting wat eigenlijk? Oorzaak? Nou ja, denk het wel. Want voor de rest blijft het toch allemaal maar symptoombestrijding.

Winny
20-12-2011 om 10:28
Adhd-xtra
Op de site van adhd-xtra staat een berichtje van een student die onderzoek doet om het werkgeheugen van kinderen met adhd te vergroten door middel van speciale computerspellen. Ik heb mijn zoon daarvoor opgegeven, het leek hem wel wat. Ik kan je het emailadres doormailen van de student als je mij een (evt tijdelijk) emailadres van jou geeft.

Quin van der Veer
20-12-2011 om 16:30
Winny
Graag, ik ben benieuwd (heb je ook een link naar zijn bericht?): guinevere underscore oo at hotmail punt com (daar vloog mijn doorzichtige nick voorbij....).
Is het onderzoek al gestart?

Quin van der Veer
20-12-2011 om 16:47
Cogmed omdat
We willen nu iets Cogmed-achtigs gaan doen omdat ik denk dat we daarmee een flink leerprobleem aanpakken. Er blijft namelijk maar de helft hangen bij zoon van de dingen die hij zou moeten opnemen. Topo etc. moeten we er met een flinke hamer in timmeren. En dan moet ie straks ook nog vreemde talen gaan leren, ik zie het al voor me hoe hij die woordjes moet gaan leren. Bittere ellende. Er is fors sprake van onderpresteren (bungelt onderaan in de klas terwijl hij qua IQ bij de betere helft zou moeten horen).
Joep, interessant wat je daar beschrijft, ik heb er ook nog nooit van gehoord! Hoe kwam je op zo'n therapie als ik vragen mag?

Elisa Gemani
20-12-2011 om 17:03
Geheugentraining
In Tijdschrift Balans stond ergens dit jaar over een onderzoek ik meen aan het VUMC of het AMC te Amsterdam waarbij kinderen met ADHD geheugentraining (neurofeedback) of sport krijgen. Doel van het onderzoek was om te zien of eea de executieve functies en het geheugen verbetert.
Ik las toevallig ook laatst een onderzoek van de Universiteit Maastricht waaruit bleek dat geheugentraining (cogmed/neurofeedback) wel degelijk het geheugen en de executieve vaardigheden van kinderen met ADHD verbetert maar dat dit wel van tijdelijke aard is. Bovendien moet je blijven trainen.

Quin van der Veer
20-12-2011 om 20:55
Kijk ik niet gek van op, elisa
Ik neem onmiddelijk aan dat je je werkgeheugen moet blijven trainen. Cogmed biedt ook een soort "onderhoudsprogramma" aan, gedurende een jaar. Dat lijkt mij wat kort, een beginprogramma zou gevolgd moeten worden door een soort permanent onderhoudsprogramma. Maar goed, ik wil eerst nog wel eens zien of het verbetering gaat brengen bij onze zoon. Ik hoop dat hij kan meedoen in het programma dat Winny aangaf. Dat zou een goede start kunnen zijn. En wie weet, ooit toch neurofeedback (ik geloof dat zoons verzekering dit zelfs vergoedt).

Quin van der Veer
20-12-2011 om 20:56
Ishtar?
Ishtar, kun jij mogelijk uit ervaring iets zeggen over de "houdbaarheid" van de verbetering van het werkgeheugen door training met games?

Elisa Gemani
20-12-2011 om 21:46
Game
Kijk eens op deze site over geheugentraining mbv braingame Brian http://www.gamingandtraining.nl/test2/wordpress/?page_id=200
En alhoewel teveel gamen uiteraard niet goed is, merk ik dat sinds zoon gamet (Xbox), en dan met name games waarbij een behoorlijk beroep wordt gedaan op het geheugen, de creativiteit en de concentratie, zijn vergeetachtigheid in het dagelijks leven stukken minder is geworden. Hij laat geen licht meer branden, raakt geen sleutels of pennen meer kwijt etc. Of eea nou komt door de overgang naar het VO, het betere slapen of het gamen: ik laat hem dus in het weekend en door de week 's middags als hij zijn huiswerk af heeft rustig een paar uur gamen. Tot ongeveer anderhalf uur voor het naar bed gaan.
Hij wil overigens ook game-designer worden en 's avonds voor het naar bed gaan tekent hij graag vellen papier vol met ideeen voor games met ingewikkelde dingen Het tekenen en verzinnen van die dingen helpt hem zo zegt hij bij het ordenen van zijn ideeen en gedachten. Het op papier zetten van die stroom van ideeen in zijn hoofd is best lastig maar het helpt hem zeer zeker.

ishtar
20-12-2011 om 22:42
Guin
zoon heeft laatst op weer een nieuwe IQ-test (niet op ons verzoek;-S) weer op zijn oude onderpresterende niveau gescoord. Minder dan 2 jaar na de training dus.
Mijn conclusie: je moet het bijhouden. En van de andere positieve effecten die de trainster bij zichzelf opgemerkt heeft (zij moest ook eerst zelf die training doen voor ze hem mocht geven) heb ik niks gemerkt. Niks geen 'opgeruimd hoofd' 'betere concentratie' ed. Helaas.
Nu weet ik wel dat je die oefeningen nog een jaar lang kunt doen. *(ik heb de cd-rom hier nog liggen) Maar niet op de manier zoals bij de training, je kunt je niet verder verbeteren en het past zich dus niet meer aan aan jouw niveau. Wij hebben dit dus niet gedaan. Zeker ook omdat het hele gebeuren nogal belastend is geweest (voor hem en mij) gezien de strijd die we er over gevoerd hebben.
Het 'beloningsspelletje' is er een waarbij je wel snel moet kunnen reageren.

ishtar
20-12-2011 om 22:48
O, en het geheugen
Zijn werkgeheugen an sich lijkt wel verbeterd. Waarmee ik bedoel dat hij het stapje 'opslaan in korte termijngeheugen' niet meer overslaat en dingen makkelijker terug kan halen.
Al lijkt het geheel (van het geheugen) op dat van zn moeder: voornamelijk wat leuk en interessant is blijft hangen. Daarom moet ik regelmatig de lampen 's morgens, als ik terugkom van rondje kinders wegbrengen, uitdoen, en onthoudt ie wel dat Athene de hoofdstad van Griekenland is, maar kun je hem 100 keer vertellen wat de vertaling van iets is, en de 101e keer vraagt hij het weer.

joep
22-12-2011 om 10:03
Quin
Over de optoloog: ik ben er door een orthopedagoog heengestuurd (van wie ik echt alles aanneem, omdat zij heel goed is), o.a. vanwege ADHD-erig gedrag (concentratie, impulsiviteit, werkhouding en onrust) en veel te lage verwerkingssnelheid in relatie tot IQ.
Optologie is volgens mij niet echt wetenschappelijk onderbouwd,wordt uitgevoerd met oude zooi en is beste wel duur, maar je hoeft er maar 2 of 3 keer heen, de rest doe je thuis.
Daardoor heb ik nu wel een kind wat het veel beter doet op school, rustig uit school komt en dan b.v. gezellig gaat zitten knutselen, zonder elke 3 seconden om hulp te roepen (of iets om te laten vallen, of in zijn trui te knippen, vul maar in... je zal het wel kennen).

Quin van der Veer
22-12-2011 om 20:33
Braingame brian
Ja, ik had al over braingame brian gelezen in Balans magazine. Ik kan echter nergens terugvinden waar die training gevolgd kan gaan worden, ik krijg de indruk dat het een doodgelopen project is als ik die site bezoek. En er staat ook nergens een contactadres. Jammer.
Elisa, welke games speelt je zoon dan? Hier zijn computergames redelijk geliefd, nadeel is alleen dat kleine broer dan naast zijn grote broer aan het scherm geplakt staat. Op die manier kan oudste nooit eens voor zichzelf achter de computer. Dat moet dus echt anders als we het onderzoek ingaan, dan moeten we de kinderen uit elkaar houden.
Joep, wat fijn dat jullie zo'n goede orthopedagoog hebben, iemand die echt meedenkt. Ik zal het in gedachten houden, we gaan nu meedoen aan het onderzoek dat Winny aankaartte, en ik doe liever maar één ding tegelijk, anders kan ik het effect niet beoordelen.

Elisa Gemani
23-12-2011 om 14:28
Quin
Zoon is wel uitgespeeld met computergames; hij speelt nu vooral op de Xbox. Het zijn wel vnl. "schietspellen" voor 16 jaar en ouder maar het gaat hem niet om het schieten (schieten, bloed etc. doet hem niks) maar strategieen en tactieken bedenken, ruimtestations bouwen etc. Hij doet dat met Xbox live dus tegelijk is dat erg goed voor zijn Engels en het samenwerken met anderen.
's Avonds mag hij dus graag tekenen en dan tekent hij ontwerpen voor ruimtestations of scenario's.

Quin van der Veer
01-01-2012 om 21:28
Nog mensen gezocht voor onderzoek werkgeheugentraining
Vandaag begrepen dat er nog meer kinderen met ADHD gezocht worden om deel te nemen aan het onderzoek rondom het trainen van werkgeheugen dmv games. Zie http://adhd.startpagina.nl/prikbord/read.php?129,14734254

Elisa Gemani
02-01-2012 om 12:57
Quin
Dank je voor de tip! Zoon wil graag meedoen dus ik heb hem opgegeven. Ik heb de link ook doorgestuurd aan andere ouders die ik ken met kinderen met ADHD.

Quin van der Veer
04-01-2012 om 20:58
Nog meer mensen die willen proberen het werkgeheugen te vergrote
Mooi, Elisa, ik ben zelf echt erg benieuwd.
Ik ga een beetje werven hier, ik wil zo graag dat het onderzoek doorgaat... zie 2 berichten terug!