Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Belle Époque

Belle Époque

01-08-2011 om 21:53

Hoe activeer ik een aspergerpuber ;)

Mijn 16jarige zoon zit nu in de 2e week van zijn vakantie en na een weekje buiten de deur zijn we weer thuis. Zijn favoriete tijdbesteding is: computeren en xboxen en dat loopt uit de hand.
Werken kan hij nog niet, dat is bij ons pas vanaf 16 jaar en dat is hij vorige week geworden (sollicitatieformulier is inmiddels wel ingestuurd). Vrienden heeft hij niet, alleen virtueel.
Klusjes in huis worden onder luid protest en met frisse tegenzin gedaan (ik heb schijt aan zijn grote bek, maar nog 5 weken lang wordt een béétje veel...).
Hij is af en toe ook bij zijn vader, maar omdat zoon behoorlijk neiging tot dik-worden heeft wil ik hem van zijn kont af hebben en activeren. Fietsen is helaas geen optie (ik kan niet zo ver en zijn begeleider heeft vakantie), net als zwemmen (hij kan niet tegen chloor) maar voor de rest sta ik open voor allerlei activiteitensuggesties (lowbudget) waarmee ik hem uit huis kan krijgen, wég van die computer.

Tips zijn welkom!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Gps?

zou dat geo-cachen niets voor hem zijn? Toch ook wel digitaal georienteerd en dan wel actief worden?

Verder heb ik ook geen idee, maar dat kwam meteen bij me op...
sterkte! Weet hoe het voelt als het zo moeizaam gaat.

Liefs,
Jons

pip

pip

02-08-2011 om 01:25

Zwemmen

Je zoon kan niet tegen chloor zeg je. Is er bij jullie in de buurt natuurwater? Een plas, een meer, de zee.

Jullie hebben een hond toch? Dan kan hij die gaan uitlaten deze vakantie tegen vergoeding. Misschien ook wel honden van buren ofzo.

Groetjes, Pip

Puck

Puck

02-08-2011 om 08:32

Ha ha jons

Dat heeft puberBelle al een keer met mij gedaan Vond ie toen geloof ik wel aardig, maar zijn broer vond geocachen leuker. Maar het is misschien wel een optie, maar dan moet je wel zo'n ding aanschaffen en de allergoedkoopste zijn toch wel zo'n 70-80 euro, op MP rond de 40. In de woonplaats van Belle liggen zat caches om 5 vakanties door te komen.
Maar lekker vandaag en morgen naar natuurwater in de buurt lijkt me een goed plan Belle. Koelbox en parasol mee en jullie komen de dag wel door lijkt me. En is er geen folderwijk voor de vakantie over te nemen, misschien een beetje kort dag, maar een belletje naar de distributeur kan je er aan wagen.

Belle Époque

Belle Époque

02-08-2011 om 11:02

Reacties

Jons en Puck, geocachen is een idee, maar ik moet eerlijk zeggen dat puber in een bijzonder lamlendige puberfase terecht is gekomen en lastig enthousiast te maken is. Maar het is het proberen waard!
Overigens is het volgens mij mogelijk om zo'n apparaat op mijn smartphone te downloaden, misschien leuk om eens uit te proberen!
Puck, ik weet dat er een leuke, simpele cache dichtbij mij in de buurt is!

Zwemmem: we hebben natuurwater, maar wat slechte ervaringen met pestjeugd daar. Zoon is, helaas, wat gezet en sociaal kwetsbaar, en we hebben vaker meegemaakt dat anderen het nodig vinden om hardop te roepen dat je geen slank maatje hebt. ligt helaas nogal gevoelig hier. Hij gaat daar dan ook met frisse tegenzin heen (ik ook).
Neemt niet weg dat ik hem wel die kant op wil pushen, zeker omdat het weer zowaar een beetje zomers is! Vooral morgen (warm!) zal ik hem onder vriendelijke doch besliste druk zetten wat het zwemmen betreft! En een dagje Zandvoort (per trein) sluit ik ook niet uit omdat ze daar niet zo snel iemand naroepen.

Hond: ja, we hebben een hond, maar ze is erg oud en gebrekkig. Nog te goed voor een laatste bezoek aan de dierenarts, maar absoluut niet meer in staat om een flink end mee te gaan banjeren *snik*

Folderwijk: niet beschikbaar helaas. Heeft hij in het verleden wel gedaan, en vorig jaar heb ik hem met mijn werk laten helpen, maar dat werk heb ik niet meer.

Cachen en zwemmen ga ik i.i.g. wat mee proberen, voor de rest blijven alle tips welkom.

Zwemmen

Ha Belle,

wij gaan vaak zwemmen aan het eind van de middag. Lekker een salade mee en daar blijven hangen tot een uur of half negen/negen. Voordeel is dat dan de "pestjeugd" weer verdwenen is, het is rustiger en minder warm.
Wie weet een ideetje.

groetjes van Purk

p.s. luchtbedje van twee euro van de Action mee, kan die lekker mee het water op, al peddelend en doend. In het kader van bewegen. Bij de Action heb je trouwens ook voor vijf euro van die surfboards. Misschien ook leuk.

Belle Époque

Belle Époque

02-08-2011 om 11:36

Purk

Ik ga het gewoon doen

Ik herinner me dat ik nog een opblaasboot in de schuur heb... Gaat helemaal goedkomen!

Minder-goed-weer-tips zijn ook welkom! (sorry, ik heb last van een enorme creativiteitsblock)

Belle

Lastig zeg. Ben mij suf aan het denken hierover en kom op het volgende (misschien zit er wat bruikbaars tussen):
Tafeltennissetje om in huis op de eettafel te gebruiken
Buiten badmintonnen
(Samen) koken + bijbehorende boodschappen doen
Grotere betaalde huishoudelijke klussen laten doen (badkamer, keukenkastjes, iets verven etc)
Gezelschapspelletjes doen (kaartspel kolonisten is heel leuk)
De hond wat langer uitlaten
Huisdieren van buurtgenoten in hun vakantie verzorgen
Na het avondeten samen een stuk wandelen (kan met plu als het niet al te hard regent)
Bij de VVV kijken welke gratis of goedkope dingen er in de omgeving te doen zijn
Misschien tijden instellen waarop beeldschermdingen gedaan mogen worden.

Belle

bij onze waterplas is het trouwens ook nog wel afhankelijk wáár je gaat liggen. Dat zal bij jullie wellicht ook wel zo zijn.

Veel plezier, ik ploeter hier wel door op kantoor achter de dichte ramen uitkijkend op een zonovergoten stad.

groetjes van Purk

Geocachen

Misschien vindt hij het vooral leuk om flink moeilijke te zoeken? Mijn kinderen zijn niet echt te porren voor de recht-door-op-doel-af-caches, maar multi's vinden ze leuk. Er zijn er waarbij je flink moet logisch denken en stevig rekenen (geen rekenmachine meegeven ). En verder, pfoe... Een logeerhond? Bij zo'n hondenuitlaatservice werken oid?

Belle Époque

Belle Époque

02-08-2011 om 22:54

Pelle

Hihihi, niet geschoten is altijd mis, ik vind het helemaal geen foute opmerking (hoewel... )

Maar dan moet je toch 18+ zijn?

Belle Époque

Belle Époque

02-08-2011 om 22:58

Genista

Ik ga het gewoon eens proberen, die lastige. Ik heb alleen net een Android-update gehad en ben al mijn apps kwijt (maar hij staat op het lijstje!)
Vandaag heb ik hem trouwens met 2 van zijn 4 cavia's meegesleept naar de dierenwinkel omdat hun nageltjes geknipt moesten worden. Dat is onbedoeld misgegaan toen onze ADHD-caaf iets te ver werd geknipt en bloedde. Kwam allemaal goed, maar oudste was erg van slag... Die caven zijn zijn léven!
"Ik ga nóg eens met jou mee... NOT!" zei hij na afloop. Maar ik weet dat het goed komt

Belle Époque

Belle Époque

02-08-2011 om 23:00

Purk

Schrale troost voor je: dit mooie weer duurt maar enkele dagen

Belle

nog wezen zwemmen gisteren? En helaas voor de vakantievierenden onder ons, komt de troost al snel....ik kijk nu uit over een bewolkte stad.

groetjes van Purk

p.s. geen idee of ik de plank mis sla, maar een spelletjescompetitie met z'n tweetjes vindt hij dat misschien leuk; kolonistan van catan, dat werk zeg maar. Goed, moet jij ook puf in hebben, maar het is wat anders dan schermtijd, dacht ik zo.

Belle Époque

Belle Époque

03-08-2011 om 12:17

Pelle en purk

Pelle, je hebt gelijk! Nou wil zoonlief absoluut niet blootstellen aan de lokatie hier (heb gisteren weer met een oud-collega gesproken die hier loopt, pffff, dan zakt mijn broek spontaan af, niet te geloven wat een puinbak). Maar zoals je waarschijnlijk wel weet hoop ik over een tijdje elders te wonen.

Purk, ik ben blij voor je en stiekem ook voor mezelf want ik kan niet zo goed tegen hitte
Ik ben eerlijk gezegd niet zo'n fan van Black Ops (en dan de zombie-versie, blergh!) maar ik heb gisteravond een geweldig leuk speurzoekspel op mijn smartfoon gezet (zit in Layar, ik snap het nog niet helemaal maar het is wel geinig!).
Vandaag even weinig activiteiten, rommelige dag, moet ernstig opruimen (kan ik hem niet laten doen want het is mijn troep ) en er komen vanmiddag mensen over de vloer. Daarna gaat hij naar zijn vader. Maar volgende week is hij hier weer.

Lieve caven

Wij hebben momenteel twee logeercavia's, dus als jullie wat meer in de buurt zouden wonen, had ik hem vast ingeschakeld als cavencoach - "Logeercavia's en hoe ze te verzorgen", dat idee Ik had al zitten peinzen over hoe hij met die cavia's in de weer zou kunnen, wetende hoe gek hij op die beesten is. Maar hij is geen tekenaar hè? En uitlaten is er ook niet echt bij...

Belle Époque

Belle Époque

03-08-2011 om 16:56

Daar dacht ik ook al aan!

We zijn vorige week op bezoek geweest in een caviastal. Nou, zoiets wil hij ook wel! Ik vraag me af of je daar überhaupt wel een boterham in kan verdienen, maar goed
En zoiets vraagt ook de nodige ruimte dat ik ook in een nieuwer huis niet kan bieden. Maar toch, zeg nooit nooit...! Het heeft me wel aan het denken gezet. Want als ik zie hoe hij ermee omgaat...

Er loopt hier overigens wel een geweldig tekentalent rond (cartoons!), maar da's de jongste

Ik heb net een sollicitatieformulier van een andere buurtsuper gehaald, die zit hij nu in te vullen.

mijk

mijk

03-08-2011 om 21:30

Vrijwilligerswerk?

in het dierenasiel? Of kinderboerderij. Een caviaopvangschhur bij jullie in de buurt? Hier in de buurt zou ik zo twee lokaties weten waar hij iets zinnigs kan doen!

Mijk

Belle Époque

Belle Époque

04-08-2011 om 09:55

Dierenvrijwilliger

Er zijn hier wel wat dingen in de buurt, maar er is ook een school hier (waar hij overigens niet opzit) die dierverzorging doet en waar de leerlingen stage lopen op o.a. kinder- en stadsboerderijen (en dierenwinkels). Maar ja, het is wel vakantie natuurlijk
Ik heb wel een ideetje waar hij misschien heen kan, ik ga zo eens bellen!

Het asiel weet ik niet, maar ik weet wel dat hij slecht tegen het continu geblaf kan.

Op dit moment ben ik bezig met een weekendje weg voor te bereiden en is hij bij zijn vader, maar we hebben daarna nog 4 weken vakantie.

Belle Époque

Belle Époque

04-08-2011 om 10:08

Net gebeld

En ik kreeg in eerste instantie geen weigering
Er is hier een soort "Stadslandgoed" waar mensen met "iets verstandelijks" werk kunnen doen. Waar ik heleaal niet bij stil heb gestaan is, dat dat met het PGB gebeurt omdat er begeleiding nodig is. Dat komt goed uit, want dat krijgt hij inderdaad, en ik vind dit een perfecte manier om hem te "leren om te werken".
Of het werkelijk mogelijk is moeten we nog afwachten. Ze bellen straks terug.

Wauw, super!

Ik duim met je mee, Belle! Dat zou toch leuk zijn!

Goedzo!

dit komt vast wel goed! Strakke actie Belle.

groetjes van Purk

Belle Époque

Belle Époque

04-08-2011 om 17:23

Hoera!

Ik ben net teruggebeld en we hebben een afspraak gemaakt! Er is géén wachtlijst en ze werken met PGB (heel lage bedragen). Zoon is zelf ook enthousiast en het mooie is: als hij straks bij een supermarkt gaat werken kan hij daar ook bij begeleid worden. Daar ben ik blij om, want eerlijk gezegd hield ik mijn hart wat dat betreft een beetje vast.

Hij komt namelijk "niets aan de hand" over... Maar is soms veel minder "vaardig" dan je denkt. Niet altijd, maar soms wel, en zo'n supermarkt is een explosie aan prikkels waar ik me stiekem zorgen om maak...

Kortom: het ziet er allemaal heel goed uit! Beter dan ik had durven hopen toen ik dit onderwerp opende enne... Zoonlief zit dan tussen de cavia's, en dat is zijn lust en zijn leven!

Dag met een gouden randje!

wat geweldig!
Alvast heel veel plezier zoon Belle!

groetjes van Purk

mijk

mijk

04-08-2011 om 19:15

Wat geweldig!

leuk werk met caafjes begeleidt door mensen die zouden moeten weten waar ze mee bezig zijn! Geweldig!

Mijk

Belle Époque

Belle Époque

04-08-2011 om 21:04

Yep!

We hebben tot half 2013 PGB, en ik kan werkelijk geen betere besteding bedenken dan hem activeren én hem leren te werken (want zo vanzelfsprekend is dat niet voor jongens zoals zij). Precies zoals onze regering wil: iedereen aan het werk

Wat leuk!

Wat een leuk nieuws, Belle! Zo heb je zomaar ineens een meevallertje te pakken. Hopelijk zullen jullie er flink van genieten.

De caviafluisteraar!

Wat een opkikker joh!

Belle Époque

Belle Époque

05-08-2011 om 11:42

Ook andere dieren

Een ziljoen guppen, reptielen, schildpadden die bedelen als honden, een paar héél nijdige vissen, wat konijnen...

Maar ook cavia's, ja! Waaronder een aantal die sterk op onze ADHD-cavia lijken

Weet je

Ik zou hem hier echt wel kunnen gebruiken! Deze logeercavia's zijn niet echt handtam en bepaald niet gewend om veel op schoot te zitten. Onze kinders vinden dat wel jammer, want die vinden Swiffer en Zwabber (zoals hun tijdelijke namen hier nu luiden) oh, zo knuffelbaar, maar ja, Swiffer en Zwabber vinden zelf van niet...

Puck

Puck

05-08-2011 om 13:43

Lijkt me super voor hem

Belle, volgens mij is hij geknipt voor zoiets. In je nieuwe woonplaats zijn er volgens mij overigens ook mogelijkheden in die richting.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.