
repelsteeltje
31-08-2011 om 10:56
Hoe 'school' (kdc) verbeteren?
De situatie is deze: zoon (ruim 4) gaat naar eeb kinderdagcentrum wegens nog onbekende ontwikkelingsstoornis. Keuze uit kinderdagcentra is er niet. Zmlk is nog geen optie, zoon gaat namelijk achteruit en dit zal waarschijnlijk met zijn nog onbekende ziekte te maken hebben. Maar we zijn niet tevreden over hoe er aan de ontwikkeling van de kinderen wordt gewerkt.
Het kdc heeft pas sinds een jaar ook een groep met kinderen tot 12 jaar, dus nog weinig ervaring met de jongere kinderen.
Ik hoorde vorige week dat er eindelijk budget is voor beter speelgoed in zoon's groep, wat er nu is is erbarmelijk, dat is dan weer positief dat er beter materiaal komt.
Naar buiten uit straalt het kdc wel uit dat het hard werkt aan de ontwikkeling, maar ik merk daar weinig van als ik zoon's schriftjes lees en ook als ik langs kom.
Ik ben nu lid geworden van de clientenraad om eea te kunnen verbeteren. Morgen hebben we een gesprek met een leidster en gedragskundige. We willen proberen niet te veel kritiek te hebben, maar dat is best lastig. Ik weet dat het hard werken is voor de leidsters, maar ik vind het ze eigenlijk niet zo goed doen. Hoe breng ik dit effectief? Het is toch vrij lullig om te zeggen dat ik het niet goed vindt dat ze de kinderen maar laten spelen en zelf aan de kant (passief) blijven zitten kijken bijvoorbeeld. Ik kan ook klagen bij de directeur, dat zal ik via de clienteraad ook zeker doen, maar het gaat ook over de leidsters -en het is ook het beleid natuurlijk, ik weet ook niet of deze leidsters zijn geschoold in deze jongere leeftijdscatergorie.
Heel moeilijk. Iemand tips voor het gesprek morgen? Ik denk dat ze wel welwillend zijn (vandaar dat er nieuw/beter speelgoed komt).

repelsteeltje
31-08-2011 om 11:10
Spelfouten
sorry voor de spelfouten, hoop dat mijn vraag duidelijk is. Jullie weten ook natuurlijk wel wie ik ben, heb even een nick genomen voor deze gelegenheid

Fransien
31-08-2011 om 11:23
Misschien
Volgens mij is het belangrijkste voor jou dat ze je kind stimuleren in zijn ontwikkeling. Hij loopt al achter en voor hem is dat extra belangrijk, het is per slot van rekening geen kinderdagverblijf omdat de ouders werken maar een school omdat hij niet naar een normale school kan.
Kun je de leidsters vragen of ze voldoende handvaten hebben, voldoende kennis van de leeftijdsgroep? Het is belangrijk dat ze kennis hebben van ontwikkelingsachterstanden en stimulering maar ook van de normale situatie. Voor hun kennis van de ontwikkelingsachterstanden kunnen ze misschien terecht bij de behandelend artsen/psychologen van de kinderen in hun groep. Kunnen ze iemand van een BSO vragen, liefst iemand met een hoop ervaring, voor de kennis van de normale situatie? Zo iemand weet meestal wel wat leuk en afwisselend speelgoed is en heeft een referentiekader voor alles wat wel normaal is aan een kind, en dat is er waarschijnlijk best wel bij ieder kind op het KDC.

rodebeuk
31-08-2011 om 11:38
Je bent nog heel onspecifiek
...maar dat kan ook in je voordeel werken.
Ik zou bij dit gesprek niet inzetten op verbetering, maar eerst eens kijken of je kan uithoren.
Echt als enige doel.
Wat doen ze en waarom? Wat zijn hun doelen? Wat zouden ze graag ook doen maar gebeurt niet omdat ze er niet aan toe komen? En wat zijn hun prioriteiten binnen de dingen waar ze nu niet aan toe komen?
Vette kans dat in dat soort keuzes al een beetje te sturen valt. Maar ik denk dat je zelf ook nog veel puntiger moet krijgen wat jij veranderd wilt zien. Daar is misschien nog meer voor nodig, ik weet niet zo goed wat. Praten met anderen, de boel uitschrijven, geen idee...

repelsteeltje
31-08-2011 om 12:11
Wat ik wil
is dat ze zoon meer stimuleren in z'n ontwikkeling omdat ze dit in onze ogen veel en veel te weinig doen.
Een goede insteek is idd wel om te vragen, bv wat er wordt gedaan ipv kritiek geven. Volgens mij komt er anders alleen maar weerstand, terwijl ik samen met ze wil meedenken hoe zoon verder te helpen. Ik denk ook wel dat ze het beste met zoon voor hebben, alhoewel hij zo lief is dat ze hem misschien liever tot z'n 18e willen houden

Quin van der Veer
31-08-2011 om 13:56
Directer zijn
Ik heb geen ervaring met KDC's. Maar wat ik lees is eigenlijk dat je de situatie van je zoon wil verbeteren via de cliëntenraad. Ik vind dat nogal een omweg. Voor je zoon kun je op sneller resultaat rekenen als je een gesprek aanvraagt met de directeur en degene die hem het meest begeleidt of verantwoordelijk is voor de dagelijkse gang van zaken. "Mijn zoon heeft dit nodig, wat gaan jullie eraan doen om hem hierbij te helpen?".
In je gesprek vanuit je rol als cliëntenvertegenwoordiger zou ik me de eerste keer wat afwachtender opstellen. Laat ze maar vertellen wat ze voor ogen hebben met hun beleid, en hoe ze dat in de praktijk willen brengen. Noteer het en zeg dat je ermee aan het werk gaat, dat je nagaat bij de andere ouders of ze het beleid toegepast zien worden en/of het er mee eens zijn. Enquete oid. Dan heb je iets "hards" om een kritisch geluid te kunnen laten horen.
Probeer je rol als ouder en clientenraadslid zo veel mogelijk gescheiden te zien!

rodebeuk
31-08-2011 om 13:59
Helderrr....
Dan kan het idd misschien goed werken om niet te vragen hoe ze je zoon of de andere clientkinderen stimuleren in zijn ontwikkeling maar om heel algemeen in te steken. Beetje berekend misschien. Vaak werkt het wel, is mijn ervaring, om te vragen hoe het gaat. Dan geven ze altijd eerst antwoord over mijn kind en dan benoem ik expliciet dat ik benieuwd ben hoe het is op de groep of in de klas, hoe de school of bso ervoor staat met de nieuwe bezuinigingen, hoe het management momenteel is (strikvraag bijvoorbeeld om alleen maar te vragen hoe lang de huidige manager er al is of hoeveel eenheden er onder de hogere manager vallen, vaak gaat de beerput dan al open.) Mgoed leidsters en juffen zijn het vaak niet gewend dat je dat soort vragen stelt, maar als je het meent geven ze vaak graag antwoord. Ik wil bijvoorbeeld altijd graag weten hoeveel vrijheid de mensen op de werkvloer hebben. Bij kinderopvang vond ik het belangrijk dat die mensen daar plezier in hun werk hebben omdat dat plezier ook uitstraalt op mijn kind en omdat je dan minder verloop verwacht. Dat zit bij jullie natuurlijk anders, jullie willen meer omdat het niet alleen de functie opvang is, maar ik geef het maar als voorbeeld van als ik dat helemaal uitleg dan gaan ze daar vaak graag op in. Dan vertellen ze van alles. En ik vind dat ook echt interessant.
Kan je hier wat mee?

repelsteeltje
31-08-2011 om 17:35
Dank!
Wat betreft die clientenraad, dit zie ik ook als iets anders dan het gesprek morgen. Hier ben ik lid van zodat er in het algemeen wat meer aan ontwikkeling wordt gedaan (en natuurlijk ikv a.s. bezuinigingen, om voor kinderen en ouders op te komen etc. etc.)
Morgen wil ik het over alleen mijn kind hebben, wat er al aan is gedaan wat in zijn handelingsplan staat en idd maar vragen wat zij er aan gaan doen om hem te helpen. En wat ze al hebben gedaan? En wat ik denk dat nodig is zeggen en vertellen wat wij thuis doen. Ik zal proberen van alles te vragen ipv zeggen: jullie doen te weinig. Kritiek is denk ik niet zo constructief. De vragen van Rodebeuk zijn ook goed om die daarna te stellen. Maar volgens mij is het management maar 1 lokatiehoofd, deze dame ken ik. Ik wil haar die vragen ook stellen bij de volgende gelegenheid. Ben benieuwd dan of beide verhalen overeen komen
Vanavond maak ik een lijstje en ga dit met man bespreken.
Dank!

judith70
01-09-2011 om 08:30
Methode
Volgt het KDC een bepaalde methodiek? Werken ze met het programma "Kleine Stapjes" (is in eerste instantie voor kinderen met downsyndroom maar werd door ons KDC voor een groot deel van de kinderen gebruikt) Of met "Ervaar het maar"(heb ik zelf geen ervaring mee, maar gaat ook uit van de algehele ontwikkeling van kdc/laag zmlk-ers). Of wellicht de Vijfwijzer van Plancius (is een leerlijn voor kinderen met een ontwikkelingsleeftijd tot 24 maanden)
Ik weet uit de tijd dat onze zoon nog op het kdc zat dat je zelf scherp moet blijven dat niet alleen de zorg aan bod blijft komen maar zeker ook de ontwikkeling. Sommige leiders van een kdc hebben een zorgachtergrond, anderen meer een pedagogische achtergrond (SAW, SPH) Dat kan in een groep best verschil geven, hebben wij gemerkt.
Hopenlijk heb je hier nog iets aan

repelsteeltje
01-09-2011 om 11:12
Gesprek gehad
en ik ben er heel tevreden over! Was goed om er gisteren zo mee bezig te zijn en jullie imput gehad te hebben. Het was vooral een heel positief gesprek en ik weet zeker dat de dames dat ook zo vonden. Ook de interesse tonen van ons (en oprecht hoor) over hoe het in de groep gaat, over de werkdruk met al die kinderen met handelingsplannen en communicatiebenaderingen werkte ook super. Leidster kon even lekker klagen. Ik had boekjes meegenomen over hoe wij thuis met foto's 'werken'. Dat gaan zijn nu ook doen. Over een paar weken ga ik eens kijken en ben van plan vaker even te gaan kijken, ik leer zelf nl. ook weer van hoe zij dingen doen en kan ook weer dingen inbrengen die thuis werken.
Ze werken daar idd met Kleine stapjes maar welke stapjes zoon zet is nog nooit gecommuniceerd, daar gaat ook wel verandering in komen (hopelijk, ik ga daar nu ook vaak naar vragen). Heb weer wat vertrouwen daar.

rodebeuk
01-09-2011 om 12:52
Lekkerr....
Ja, als ze leeglopen dan doe je het goed!
Raar idee toch ook, hoe kan je het alleen maar over het kind hebben en niet over de groep. Ik hoop dat het ook helpt als je beter weet waar zij mee zitten, dan kan je ook beter kiezen welke dingen je het eerst aan hun vraagt en bij welke dingen je nog even wacht omdat je nu snapt hoe lastig dat kan liggen.
Moet ik trouwens aannemen dat Z niets is geworden?

repelsteeltje
01-09-2011 om 13:10
Rodebeuk
Ja, heel fijn. Heb ook gezegd dat ik in de clientenraad zit en graag ook dit soort dingen (te hoge werkdruk) wil weten van leidsters, omdat dit ook weer ten koste gaat van de kinderen en ik ook kan helpen klagen bij de directie of mee kan denken wat hieraan te doen. Ik weet eigenlijk niet of dit zo mag Maar affijn, leidster leek erg opgelucht. Ze dachten ook even he? toen ik vroeg hoe het met de groep ging? Erg leuk.
ik mail je nog wel over Z.