Sanneke*
21-06-2011 om 10:38
Hsp
Mijn zoon van ruim 6 heeft officieel de diagnose HSP gekregen. Ik had al wel zo'n vermoeden, maar twijfelde nog tussen iets in het ASS of dus HSP. Hij krijgt nu speltherapie, daar heeft hij al behoorlijk baat bij. Wij krijgen ook gesprekken met die therapeute, maar toch loop ik tegen dingen aan. Heeft iemand van jullie een goede boekentip of website of iets anders waar ik nuttige info kan verzamelen?

Philou
21-06-2011 om 14:06
Afkorting
Ik vind diverse afkortingen van HSP. Waar is de HSP waar jij op doelt, de afkorting van? Ik heb wel een idee maar vraag het voor de zekerheid.

ayla
21-06-2011 om 14:12
Elaine aron
zij heeft een aantal boeken geschreven over HSP. Ik vond ze zelf erg droog. Ik herkende er ook vrij weinig in. Maar er zijn veel mensen laaiend enthousiast overd e boeken.

koentje
21-06-2011 om 14:21
Judih
ik vind het ook niet zo voor de hand liggend. Maar ze bedoeld denk ik High Sensitive Person.

koentje
21-06-2011 om 14:22
Ik vraag me af
of hier een officiele diagnose HSP bestaat. En wie dat dan wel mag stellen.

ayla
21-06-2011 om 14:29
Koentje
Volgens mij is HSP helemaal geen diagnose, er is dus ook niemand die dat etiketje geven kan. Ik bedoel, ik heb een vermoeden dat mijn dochter HSP is en daar zijn veel mensen het met mij eens maar een officiële diagnose bestaat volgens mij niet.

Sanneke*
21-06-2011 om 14:53
Diagnose
HSP gebruikte ik inderdaad als afkorting voor High Sensitive Person. En diagnose is gesteld door de psychologe die hem heeft onderzocht en hem nu ook behandeld. Daarbij wel door haar vermeld dat dit geen officiële diagnose is omdat die in Nederland niet wordt gesteld. Sorry voor de verwarring. Neemt niet weg dat ik zeer geïnteresseerd ben in informatie hierover. Natuurlijk ben ik zelf ook al aan het zoeken, maar een goede tip is welkom.

Doro
21-06-2011 om 15:47
Mmm
toen onze zoon 6 was waren er ook van alle kanten sterke vermoedens. Ik heb toen maar het boek van Aron gelezen en snel weer achter in de kast gelegd, maar destijds scoorde zoonlief op werkelijk alle punten. Hij was super hoog sensitief. Hij is nu 11 en er is weinig van over.
Wat bereik je met zo'n diagnose. Ik vind het allemaal erg vaag. Volgens mij zijn er bijzonder veel 6 jarigen hoog sensitief. Het hoort een beetje bij de leeftijd. Doe er niet te krampachtig over zou ik zeggen. Hou een beetje rekening met je kind, af en toe een middagje met klei spelen en vroeg naar bed.

Philou
22-06-2011 om 08:50
Hsp < --> sis?
Als er mensen hooggevoelig zijn, zijn er dan ook mensen laaggevoelig. En kan dat samen gaan: dus dat je voor het ene hooggevoelig bent en voor het andere laaggevoelig?
Zoals ik HSP lees,lees ik er SIS in (sensorische Integratie Stoornis). Dat heeft net als HSP (denk ik) een psychisch effect (om als ouder mee om te gaan) maar (voor mij vanzelfsprekend) daarbij een praktisch effect. En dat deel los je, in ons geval dan, niet op met therapie bij een psycholoog. SIS komt heel veel voor, vooral bij jonge kinderen. Ik vraag me daarom af of jij jouw kind niet zou herkennen in (bepaalde) aspecten van SIS. Het prettige aan SIS voor mij was dat het in 1 klap uitlegde waarom die van mij wel een kwartje 3 straten verderop horen vallen maar als je naast ze staat dat niet horen. En voor SIS is een therapie.
Maw zijn de antwoorden op jouw vragen niet juist te vinden in SIS?

timsmama
22-06-2011 om 15:38
Sanneke*
Wat een prachtig kind heb jij. HSP is eigenlijk geweldig, zodra je er op de goede manier mee om kunt gaan.
Bij www.lihsk.nl heb ik een brochure gekocht die ik ook aan andere geef die met mijn hsk te maken hebben. (hoog sensitief kind). Bijvoorbeeld leraar gym, zwemmen, bij scouting enzovoort. De brochure heet: hoog sensitieve kinderen in het onderwijs. Echt een aanrader dus.
Misschien heb je hier wat aan:
http://www.hooggevoelig.nl/drupal6/
http://www.ookzogevoelig.nl/index.html
http://users.telenet.be/HSP2/
http://www.nieuwetijd.net/hsp/home.html
Inderdaad, dat boek van Elaine Aron kwam ik ook bijna niet door heen. Maar deze sites en vooral die brochure geven je echt handvaten.
Veel plezier op deze nieuwe ontdekkingsreis door de wereld van HSP!
Liefs, timsmama

Sanneke*
22-06-2011 om 22:15
Timsmama
Wat fijn die links, dank je wel. Ik ga morgen (vind het nu toch te laat daarvoor) eens heerlijk rondsnuffelen.
En klopt, ik zie het ook niet als iets heftigs, maar het is voor nu nog even lastig om mee om te gaan, ook voor zoon zelf.
Groetjes, Sanneke*

Sanneke*
22-06-2011 om 22:16
Judith
Ik heb even (vluchtig want weinig tijd vandaag) gekeken naar SIS en heb daar ook wel aardig wat herkenning. Ik ga me daar zeker in verdiepen. Dank je wel!
Groetjes, Sanneke*

Sanneke*
22-06-2011 om 22:20
Doro
Het zou geweldig zijn als het zo makkelijk zou werken, middagje kleien en vroeg naar bed en opgelost! Helaas...
Ik doe er niet krampachtig over, maar ik merk dat zoon zelf er last van heeft en daarom zijn we gaan zoeken naar hulp. En voor een deel helpt dat inmiddels ook, maar graag weet ik er zoveel mogelijk over. Ik doe allicht een slim idee op!
Groetjes, Sanneke*

Philou
23-06-2011 om 00:26
Sanneke
Wat niet te veel en lekker overzichtelijk is, is het boek "met plezier uit de pas". Het is wel heel dik vanwege alle spelletjes om rustig en alert van te worden maar elk hoofdstuk bestaat uit 3 pagina;s of 4.. Vaak in de bieb te vinden.

T&T
23-06-2011 om 10:53
Geen diagnose, wel handvaten!
Dat hsp geen officiele diagnose is wil niet zeggen dat je niks kunt met die kennis. Ik herkende zelf wel veel in de boeken van Elaine Aaron, toen ik zoekende was wat er met mijn dochter aan de hand was. Achteraf blijkt dochter niet "gewoon" hoogsensitief, maar autistisch (en haar broertje ook) het verbaasd me nog steeds wel eens hoeveel overeenkomt tussen hsp en autisme.
Ook de "aanpak" komt veel overeen, met het verschil dat autisme nogal wordt geproblematiseerd... het zit er nou eenmaal in, dus je hebt als ouder de schone taak om je kinderen te leren omgaan met de wereld om hen heen, en daar een plekje in te vinden wat bij hen past. Dat is een extra uitdaging in dit geval! maar wel een mooie.
groetjes, Tess

inno
08-07-2011 om 00:42
Hier ook hsp
Ook bij mijn zoontje is op vijfjarige leeftijd (hij is nu zeven) de diagnose HSP gemaakt.
En ondanks dat ik veel heb gehad aan de tips van een hele goede therapeute blijf ik ook tegen dingen aanlopen waar ik niet veel mee kan. Hij is op het moment heel erg in gevecht met zichzelf. Vind zich niet de moeite waard enz.'
Echt bruikbare tips heb ik dus niet eens, maar vind het prettig te weten dat mijn zoontje niet de enige is.