Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Moek

Moek

26-04-2010 om 23:18

Huiswerk?

Ik heb een ASS'er die weinig uitvoert op school. Hij heeft een rugzakje en met zijn begeleider werkt hij wel. School wil dat ik ook huiswerk met hem maak, wat hij helemaal niet wil, en ik eigenlijk ook niet. Hij is echt wel op na zo'n schooldag. Bovendien springen er dan nog 3 andere kinderen omheen die dan niks meer hoeven, wat de concentratie er ook niet beter op maakt. Die drie hebben ook toezicht nodig en ik kan mezelf niet in tweeën splitsen.

Misschien kan ik af en toe op school met hem werken? Dat lijkt me nuttiger dan thuis als iedereen neerploft. Is er hier iemand die zoiets doet?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
T&T

T&T

27-04-2010 om 09:48

Hoe oud is je zoon? en maakt de rest van zijn klas ook huiswerk? anders voelt het natuurlijk helemaal oneerlijk. Ik kan me voorstellen dat je er geen zin in hebt, maar als school een goede onderbouwing kan geven waarom, en welk huiswerk hij krijgt zou ik er wel over nadenken hoe het in te passen is. Als de reden alleen maar is omdat hij op school niks uitvoert... tja, als hij het op school al niet kan, verwachten ze dan thuis wel hoogstandjes? in een omgeving waar hij continu afgeleid wordt.
Ik heb ook wel eens van een school gehoord die de kinderen op school het huiswerk liet maken. Gewoon een uurtje langer, en dan in een huiswerk lokaal, wel met begeleiding. Ik denk dat dat voor ass-ers veel duidelijkheid biedt, doet jullie school ook zoiets?
groetjes, Tess

Moek

Moek

27-04-2010 om 10:31

Hij is 7 en de rest van zijn klas maakt alleen huiswerk als ze een achterstand hebben.

Ik wil best wat doen, maar niet op de manier zoals school voorstelt. En ik wil het wel in een kader kunnen plaatsen, niet zomaar dom af en toe een verfrommeld kopieje uit zijn tas halen en laten invullen (als dat al lukt).

Moek

Moek

27-04-2010 om 11:29

Zometeen gesprek

Ik ga straks naar school voor een gesprek. Ben benieuwd wat hun idee is. Ik trek het alleen als hij van pianoles af gaat, maar dat wil hij liever niet. Dat kost me namelijk ook erg veel tijd en energie: ASS-motoriek en zo...

Guinevere

Guinevere

27-04-2010 om 13:12

Bedoeling?

Wat is de bedoeling van dat huiswerk maken, Moek? Inhalen van opdrachten die hij niet af heeft, moet jij hem gaan uitleggen wat hij in de les niet heeft opgepakt? En het maakt ook nogal wat uit of hij al dan niet een achterstand heeft.
Wij hebben een andere strategie gekozen, omdat onze zoon (ADHD, 7) het grootste gedeelte van de les zit te dromen. We hebben thuis enkele boeken van school liggen, en we krijgen het weekprogramma door van de juf. We kunnen dus de avond van te voren kijken wat de volgende dag de bedoeling is, en hoe hij de zaken kan aanpakken. Dit omdat zoonlief per definitie de uitleg mist (zit ie met zijn hoofd in de ruimte ofzo). Tegenwoordig is hij heel trots dat hij al weet wat er moet gebeuren, hierdoor let hij zelfs beter op en maakt zijn werkjes duidelijk beter. Ook mag hij vaker met andere kinderen samenwerken als hij ergens niet uitkomt, dan moeten ze sámen het probleem doorgronden.
Ik weet niet wat dus de achtergrond van dat "huiswerk maken" is, maar dit is bij ons vooralsnog de passende oplossing. Bovendien kost het héél weinig tijd, en vergt het maar heel even concentratie en exclusieve aandacht. En hij leert zelfstandig werken, want hij moet toch écht zelf (begeleid door mij) in zijn boeken lezen wat de bedoeling is, en vervolgens op school de opdracht in zijn eentje maken.

Astrid

Astrid

27-04-2010 om 18:50

Nu al? ik zie het nut niet.

Wat is het nut van huiswerk op zijn leeftijd? Ik zie geen voordelen. School van mijn kinderen doet totaal niet aan huiswerk. Omdat zoon (Asperger) dictees en topo's ook nooit inkeek (hoefde voor z;n cijfer ook niet) kwam er nooit wat thuis. Wij zijn om die reden in gr. 8 met huiswerk begonnen. Dat heeft wel nut. De rest van de klas had nog steeds niks. Maar om dat nou al in gr. 3 of 4 al te gaan doen? Ben benieuwd naar de rede van school.

Moek

Moek

28-04-2010 om 11:03

School

Nou, ik ben er geweest. Er was duidelijk een verschil van inzicht tussen juf en Ib'er. Juf vond dat hij achter loopt omdat hij niets doet en dat daar nu iets aan moet gebeuren. IB'er vond dat we eerst maar eens het rugzakje tijd moeten geven om te werken. Geen van beiden had ideeën over hoe ik de achterstand structureel zou kunnen aanpakken.

Ik heb nu maar afgesproken dat hij af en toe nablijft. Dan is hij tenminste nog in een schoolse omgeving. Zelf aan pre-teaching doen werd afgeschoten. Ik word doodmoe van al die wisselende signalen.

Guinevere

Guinevere

28-04-2010 om 21:51

Hmm, paard achter de wagen

Hmmm, ik vind het nog steeds een vreemd verhaal. Waarbij ik dan meer neig om de IB-er gelijk te geven.
Wat ik me afvraag: wat wordt er dan precies gedaan met het rugzakje? Is dat alleen voor 1-op-1 begeleiding door "iemand"? Of wordt er hiermee ook aan de leervaardigheden van je zoon gewerkt?
En ik vind af en toe langer moeten doorwerken op school, als iedereen al weg mag, eigenlijk een soort strafwerk voor een kind. Zie ook het draadje van Sharon in O&S. Ik begrijp niet wat ze bezwaarlijk vonden aan preteaching? Je moet van school wel achteraf thuis de achterstanden gaan inhalen, maar met voorwerken zorgen dat die achterstanden minder snel ontstaan mag niet? Klinkt als het paard achter de wagen spannen.

PDD-ertje

PDD-ertje

29-04-2010 om 08:39

Ik denk

dat ze op school uit moeten zoeken waarom hij te weinig doet tijdens de reguliere lessen. Als hij met zijn begeleider wel werkt dan denk ik dat hij in de klas niet de hulp krijgt die hij nodig heeft om daadwerkelijk aan het werk te gaan.
De oplossing om thuis met hem te gaan werken helpt wel om het werk af te krijgen, maar niet om zijn werkhouding te verbeteren. Ik weet niet wat ze al doen, maar hoe werken ze met zijn planning bijvoorbeeld? Krijgen ze klassikaal les en moeten ze dan zelfstandig verder werken. Is het wel duidelijk wat hij precies moet doen en hoe? Heel vaak ligt het daaraan bij ass kinderen. Dat ze niet aan het werk te krijgen zijn omdat er iets niet duidelijk is. Misschien is het de plek in de klas waardoor hij teveel afleiding heeft en niet door werkt. Kan je kindje daar zelf iets over zeggen wat het hem zo moeilijk maakt. Ik zou er desnoods een specialist bij halen om hem laten filmen om te kijken wat er niet helemaal goed gaat voor hem.
Succes!

Moek

Moek

29-04-2010 om 12:34

Binnenkort komt de AB hem weer observeren. Dan zul je net zien dat hij die dag als een speer gaat, want heel af en toe gebeurt dat wel...

De 1 op 1 begeleider werkt wel aan zijn werkhouding. Maar in de klas komen ze steeds met de mantra: "tja, er zijn nog 30 kinderen..". Ik zou er zelf wel eens bij willen zitten, maar dat mag niet. Filmen is misschien inderdaad een goed idee. Bij zwemles mag ik wel kijken en daar hebben we met één goed opgepakte tip al veel kunnen bereiken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.