Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Eline

Eline

07-07-2009 om 19:39

Huiswerkbegeleiding en pgb

Heeft er iemand ervaring met het bekostigen van huiswerkbegeleiding uit het PGB? Het schijnt dat je het niet heel specifiek als huiswerkbegeleiding moet formuleren naar het zorgkantoor toe.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Eline

Eline

07-07-2009 om 20:15

En dan ben ik zeker oneerlijk, eerlijk?

Ik ben ook helemaal niet van plan om te gaan liegen, Eerlijk. De meneer van Bureau Jeugdzorg bedankte me laatst nog voor mijn open- en eerlijkheid tijdens ons gesprek, hij zou willen dat iedereen zo was.

Het schijnt alleen zo te zijn dat de zorginstanties van mening verschillen over het onderwerp huiswerkbegeleiding. De een vindt het wel goed, de ander niet. Daar is als je googelt genoeg over te vinden.

Omdat het voor mijn kind broodnodig is dat ze huiswerkbegeleiding krijgt, en ik verder helemaal geen zorg vraag, wil ik het graag zo aanpakken dat dat ook lukt. En als iemand daar tips voor heeft, ik ben namelijk niet de enige die hier tegenaan loopt, zitten we de kluit echt niet te belazeren.

anna van noniemen

anna van noniemen

07-07-2009 om 20:55

Eline

je mag me mailen [email protected] dan vertel ik wat uitgebreider hoe of wat....

Eline

Eline

07-07-2009 om 21:14

Dank je

Dank je Anna, ik zal je mailen. Pfff, ik krijg zo wel het idee dat we de illegaliteit ingaan. Terwijl het natuurlijk gewoon zo zou moeten zijn dat er eenduidigheid bestaat over huiswerkbegeleiding. Het is pas echt oneerlijk dat er mensen zijn die het wél uit hun PGB vergoed krijgen, maar ook mensen niet. Met kinderen met dezelfde problematiek.

anna van noniemen

anna van noniemen

07-07-2009 om 21:25

Nee hoor, niks illegaals!

maar ik heb gewoon geen zin om het hier uitgebreid te gaan zitten vertellen, heb al genoeg moraalridders gehoord in mijn leven )

Eline

Eline

07-07-2009 om 21:29

Haha!

Haha Anna, de moraalridders, ik schrok ook van de eerste reactie van Eerlijk, kreeg er een beetje buikpijn van, en dacht meteen: deze discussie gaat helemaal de verkeerde kant op.

Petra-

Petra-

07-07-2009 om 21:53

Anna

ik heb je een mailtje gestuurd.

anna van noniemen

anna van noniemen

07-07-2009 om 21:54

Petra

zag het, je hebt ook al mail terug

Eline

Eline

07-07-2009 om 21:55

Ik morgen

Ik zal je morgen mailen.

Mari

Mari

07-07-2009 om 22:01

Officieel mag het niet

Als je een PGB aanvraagt met als doel huiswerkbegeleiding zal het afgewezen worden. Het wordt gezien als gebruikelijk zorg dat alle ouders moeten leveren. En trouwens dat soort zorg valt onder de noemer "licht" waar voor je tegenwoordig ook geen PGB meer krijgt.
Maar.... Je moet het anders verwoorden. Is niet liegen maar anders omschrijven. Mijn dochter heeft hulp nodig bij het leren plannen van haar activiteiten en daar valt huiswerk ook onder. Alleen ik stuur haar niet naar een superdure huiswerk instituut, want dan kom ik in de problemen. Haar vertrouwde student blijft thuis komen en zal haar begeleiden in alle aspecten van het plannen. Een grote deel huiswerk, maar ook haar vrije tijds activiteiten en meehelpen rondom huis. Ook het uitbreiden van haar zelfstandigheid, leren zelfstandig reizen enz.. Daar voor heeft ze wel een PGB gekregen. Ze zal op school naar de gratis huiswerkklas gaan, daar is geen begeleiding maar wel de ruimte en rust om huiswerk te doen. Het plannen zal ze thuis met student gaan doen en die houdt de controle over hoe het gaat. BJZ vond het een heel verstandige invulling van de PGB.

gr. Mari

anna van noniemen

anna van noniemen

07-07-2009 om 22:06

Eline

je heb mail terug

Eline

Eline

07-07-2009 om 22:07

Dat bedoel ik

Dank je, Mari, dit is wat ik bedoel. Goed voorbeeld, brengt me ook op een idee wat betreft het uitbreiden van zelfstandigheid. Overigens heeft mijn kind al een paar jaar een PGB, dus ik ga het er niet voor aanvragen.

Jakiro

Jakiro

07-07-2009 om 23:45

Anna

Ik ben zo vrij geweest om je ook een mailtje te sturen,

Groeten,
Jakiro

Eline

Eline

08-07-2009 om 12:10

Zo zit het, helemaal eerlijk!

Dames, dit antwoord kreeg ik van iemand die er verstand van heeft:

Huiswerkbegeleiding kan niet vanuit het PGB vergoed worden wanneer het gaat om inhoudelijke begeleiding bij schoolvakken.
Is de begeleiding gericht op het ondersteunen en oefenen van structureren/plannen van huiswerk, ondersteunen en oefenen van concentratie etc. dan kan het wel.
Wanneer een school of instelling de (huiswerk)begeleiding aanbiedt is het voor het zorgkantoor niet duidelijk welke inhoud de begeleiding heeft en is de kans (te) groot dat de verantwoording van de kosten wordt afgewezen. Ik adviseer je om een huiswerkbegeleider te zoeken die op eigen naam een zorgovereenkomst wil afsluiten onder de noemer begeleiding.

Eline

Eline

08-07-2009 om 12:12

En dan nu mijn volgende vraag

Waar/hoe vind ik een goede huiswerkbegeleider? In Amsterdam. Wie heeft hier ervaring mee?

Mari

Mari

08-07-2009 om 12:19

Kijk

Dat id nou precies wat ik al zei. Maar je hebt geen officiele huiswerkbegeleider nodig. Vaak is een student beter, die zitten er nog middenin. Kijk of je bv. een student orthopedagogiek kan vinden. Ik heb hier 3 studenten voor de begeleiding van de kids, eentje pedagogiek, eentje orthopedagogiek en eentje pabo. Alledrie zijn ze uitstekend. Eerste studeert in Amsterdam, ze komt vanmiddag, ik wil haar wel vragen of ze klasgenoten heeft die een bijbaantje willen. Laat maar weten.

gr. Mari

Eline

Eline

08-07-2009 om 12:29

Mari

Mari, als je dat zou willen vragen, graag. Ik heb een slim, origineel grietje van elf in de aanbieding, die na de vakantie naar groep 8 gaat met als voorlopig advies VWO. Ze heeft de diagnose PDD-NOS.

Eline

Eline

08-07-2009 om 13:42

Mari, hoe vaak en hoe duur?

Schiet me ineens nog te binnen: hoeveel uur per week zijn jouw studenten er? En wat betaal je ze?

Mari

Mari

08-07-2009 om 18:18

Eline

Ik heb het haar gevraagd, ze gaat haar 3de jaar groep mailen. Kan je contact met mij opnemen via [email protected] om een email adres of 06 nr. te geven zodat geintereseerde contact met je op kunnen nemen?
Ik betaal €15 per uur bruto. Voor dochter moet ik nog kijken hoeveel begeleiding ze nodig heeft, zij gaat naar de brugklas. Ik dacht zelf aan 2 keer per week een paar uur, maar dan ook voor andere dingen.

Eline

Eline

08-07-2009 om 19:35

Dank

Ik heb je mijn gegevens net gemaild.

Jakiro

Jakiro

08-07-2009 om 23:24

Eline

Ik heb een dochter van 12 met PDD-Nos (en ADHD) die na de vakantie VWO gaat doen, tweetalig.
Alleen wij hebben pas sinds een maand of 2 die diagnose.
Enig interesse om af en toe wat struikelblokken en tips uit te wisselen ?
Jakiro

Mari

Mari

09-07-2009 om 08:42

Eline

Mail is doorgestuurd, ik hoop dat je reacties krijgt. Veel succes.

Eline

Eline

09-07-2009 om 11:41

Jakiro, goed idee

Hi Jakiro,

Ja, dat lijkt me een goed plan. Wij hebben de diagnose nu 2,5 jaar, onlangs is er AD(H)D bijgekomen, dus we zitten ongeveer in hetzelfde schuitje. Je kunt me om te beginnen mailen op [email protected], dan geef ik je daarna mijn privemail. Hoop van je te horen, ben ook benieuwd waar jullie wonen.

Groet, Eline

Eline

Eline

09-07-2009 om 11:41

Dank mari

Veel dank, als er iets uitkomt, zal ik het je laten weten!

anna van noniemen

anna van noniemen

09-07-2009 om 22:53

Hallo!

dames, ik heb jullie allemaal weer teruggemaild, sorry dat het wat langer duurde, maar ik sta met mijn kop in de koffers Morgen vertrekken we, dus ik kan nu geen mails meer beantwoorden, eind juli ben ik weer terug!

Astrid

Astrid

12-07-2009 om 11:06

Dit jaar huiswerkbegeleiding op school

Ik wil wel meedoen aan zo 'n groepje met zorgenkinderen die naar het VO gaan.

Hier een net 11 jarige zoon met Asperger die nu naar een 2-talige gymnasium brugklas gaat. Hij is super slim, heel hoog iq, maar qua praktisch handelingen een 5 jarige. Qua motoriek een 7 jarige. Sociaal is het een eenling. Op school is hij heel stil, thuis is hij extreem druk.

Zoon heeft in groep 8 een jaar, via ons PGB, huiswerkbegeleiding op school gehad, naast z'n rugzakje. Diegene hadden we al voor thuisbegeleiding. Zij heeft hem leren plannen, tijdsbesef gegeven, leren de agenda te gebruiken en nog wat meer praktische zaken zoals vragen durven te stellen in de klas, hard op praten, contact met kinderen zoeken etc. Hij plant nu keurig thuis in een schriftje hoe lang hij over welk onderdeel gaat doen. Wat hij ook heel goed zelfstandig kan ik werkstukken en spreekbeurten maken. Die kijk ik geneens in van te voren. Zijn echt super goed. Het enige probleem daar bij is dat hij totaal geen zin heeft om er aan te beginnen. Elke keer weer op nieuw. Huiswerk doen vindt hij gewoon stom! Tijdverspilling.

In september komt zij weer, maar dan alleen thuis. En dan nog maar kort, want ze heeft ondertussen een vaste baan. Er moet dus nog iemand anders bij komen. Helaas loopt ons PGB begin december af en het is nog maar de vraag of het verlengt wordt. Het rugzakje loopt na het brugklas jaar ook af en waarschijnlijk krijgt hij dat ook niet meer volgens onze ambulant begeleider van de basisschool.

Ik heb zelf ondertussen al het 1e gesprek met z'n nieuwe mentor gehad. Jong meisje, maar staat open voor alles. Ze is vrij nieuw op deze school en is nog nooit mentor geweest. Dat was even slikken...
Zoon heeft meteen na de 1e dag een paar dagen kamp met 8 brugklassen. Onze PGB begeleidster heeft een protocol gemaakt betreffende kamp groep 8 en dat gaan we nu weer gebruiken. Alleen kende ze hem op de basisschool heel goed en konden ze eigenlijk wel zonder protocol, nu ken ik niemand en is het ook nog niet duidelijk wie hem extra begeleiding gaat geven. Vind ik wel zorgelijk, zeker omdat het en kamperen is en een zeer praktisch kamp. Vlotten bouwen e.d.

Daarnaast merk ik dat je met een zorgenkind heel duidelijk van te voren moet nadenken hoe je iets gaat aanpakken. Zo ook wat betreft boeken en schriften. Helaas geen kind die zelf wat leuks mag uitzoeken. Gelukkig boeit zoon het totaal niet, maar z'n oudste zus kwijlt nu al weg bij de leuke agenda's en schriften die zij straks wel geheel zefstandig mag uitzoeken. Ze vindt het zielig voor hem dat hij zo'n saaie spullen krijgt, maar ze snapt heel goed dat dat beter voor hem is. Zoon zegt zelf dat hij ook saaie spullen wil, want dat is goed voor kinderen zoals hem. Dat heeft hij ergens gelezen.

Zoon en ik hebben de saaiste agenda uitgezocht die we konden vinden. Zo duidelijk en zo leeg mogelijk binnen in. Wel knal rode buitenkant zodat hij goed opvalt (zoon is agenda altijd kwijt). Verder gaan we z'n boeken kaften in effen kaft papier. Niks geen leuke printjes. Per vak een kleur. Schriften van dat vak in de zelfde effen kleur als de boeken. Is wel een hele zoektocht en gepuzzel. Nu nog op zoek naar een manier om z'n tas op de fiets te vervoeren. Met mini rugzakje met alleen gymspullen had hij op de basisschool al moeite. En kijken of ik kopieen van z'n fietssleutel kan laten maken. Zoon laat, in z'n nieuwe fiets, altijd de fietssleutel in z'n slot zitten. Ook vergeet hij regelmatig dat hij op de fiets was en komt lopend naar huis. Wordt dus nog wat volgend jaar!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.