Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Polly Shearman

Polly Shearman

30-06-2011 om 14:01

Hulpmiddelen bij dyslexie

Onze middelste zoon ( bijna 10 jaar) gaat naar groep 6 in sept. Hij leest echter nog steeds op het tempo van een groep 3 leerling, hij heeft al 1,5 jaar dyslexie les, en ging in het begin heel erg goed vooruit, maar nu staat hij vrijwel stil.
We moeten dus nu echt naar hulpmiddelen gaan zoeken anders gaat hij het niet redden.
Mooi boekje gekregen van de dyslexie-juf, maar ik wil natuurlijk ervarings verhalen horen,

dus vertel me alles wat je weet over de daisy speler, de readingPen en over eventuele software die we gewoon op een laptop kunnen zetten.

Groet, Polly

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Kurzweil

Hallo,

Mijn zoon zit nu in groep 6 en leest op M3 niveau. Sinds groep 5 werkt hij in de klas met Kurzweil. Kurzweil is een voorleesprogramma op de computer. Is wel duur. Doordat alles aan hem voorgelezen wordt, is hij minder 'juffrouwafhankelijk'. Zo maakt hij zowel de methode toetsen als de cito's op de laptop.

Grote voordeel van Kurzweil t.o.v. daisyspeler is, dat in Kurzweil opgelicht wordt wat er voorgelezen wordt. Bij de daisyspeler moet je goed meelezen, ben je de tekst kwijt dan is het voor een dyslect moeilijk terug te vinden waar de daisyspeler is gebleven.

Nadeel van Kurzweil is dat alle boeken gescand en bewerkt moeten worden. Dit is een hele klus. Maar tegenwoordig kun je ook bij Dedicon kant-en-klare kurzweilbestanden huren.

Daarnaast luistert hij thuis naar audioboeken op een daisy speler. Maar alleen voor ontspanning. Is ook goed voor zijn woordenschat.

groetjes,
Hoofje

Polly Shearman

Polly Shearman

30-06-2011 om 14:57

over kutzweil hebben we het gehad, maar wie heeft dat bij jullie betaald? jullie zelf?? ik heb geen 1200 euro die ik even op kan hoesten, de school heeft het ook niet..

Vera*

Vera*

30-06-2011 om 15:11

Demo

Op de website van Lexima kun je de demo downloaden van Kurzweil. Je kunt hem 30 dagen gebruiken. Als je het op een andere pc/laptop installeert kun je langer kijken of het wat is.

Vera

Kurzweil

Wij hebben het programma zelf betaald. Wij hebben het toentertijd wel opgegeven op de belastingaangifte.

Je kunt ook kiezen voor Sprint. Dit programma is een stuk goedkoper (€ 448,--). Heeft echter maar 1 licentie. Kurzweil heeft 2 licenties en aangezien dat ik twee dyslectische kinderen heb, is dit een voordeel.

groetjes
hoofje

Net

iets 'ontdekt' (maar moet me nog inlezen) voor kinderen met leerproblemen (dyslexie tot concentratiestoornissen etc).. ipad met apps van ifactor(s). Schijnt een geweldige oplossing te zijn. Niet alleen de software (leest met je mee -hardop- terwijl de woorden oplichten, biv) maar ook omdat je het in je eentje kan doen, op jouw manier etc..

Astrid

Astrid

30-06-2011 om 20:53

Naam app?

Een app voor mijn iPad voor mijn dyslexie dochter? Zou geweldig zijn. Hoe heet het precies?

Polly Shearman

Polly Shearman

01-07-2011 om 11:35

Die software

zouden we kunnen aanschaffen, maar dan moeten we dus ook een laptop aanschaffen, en ik vraag me af of hij er dan thuis ook wat aan heeft? en op het VO?

wij zitten nu te denken aan die readingPen. Dan zou hij gewone boeken kunnen lezen, ook gewoon thuis in bed, want vreemd genoeg houd hij wel van lezen... hij kan het alleen niet.
En als hij bij voorbeeld later in de krant wil lezen, zou hij dan ook wat hebben aan de readingpen?

iemand daar ervaring mee?

Wat ik mis

wat ik mis in het hele verhaal is of er ook begeleiding voor hem is. En dan bedoel ik niet op school, maar buiten school bij b.v. een instituut zoals Braams http://www.tbraams.nl/index.php of zoals deze http://www.dyslexie-zwolle.nl/dyslexie/page/home

Dergelijke hulpverlening zal toch ook wel bij jullie in de buurt zijn. Ik hoor echt enthousiaste verhalen over dergelijke behandelingen.

Goed, mocht je dit al doen, skip dan deze tip. Verder heb ik er geen verstand van.

Succes met de zoektocht!

groetjes van Purk

Polly Shearman

Polly Shearman

01-07-2011 om 12:41

hij heeft dus al 1,5 jaar begeleiding van zo;n buro, ook het buro wat hem heeft getest toendertijd.
Maar hij haalt het dus niet, hij gaat niet erg vooruit.
De eerste vooruitgang lag waarschijnlijk aan het feit dat hij toen medicatie is gaan slikken.
Hij is echt het type kind wat zonder hulpmiddelen nu analfabeet zou worden ( vroeger dan)
Ik begrijp nu volkomen hoe mensen vroeger toch de basisschool konden doorlopen zonder te leren lezen.
Hij leest echt nog op avi 1 nivo, verder komt hij gewoon niet. heel sneu!

Sjips

balen zeg vooral voor hem. Wat een doorzetter dat hij toch blijft oefenen en blijft lezen.

groetjes van Purk

Grasmus

Grasmus

01-07-2011 om 16:38

Geen readingpen

Persoonlijk zou ik geen readingpen aanschaffen. Voor het lezen van grote stukken is dat niet het meest ideale hulpmiddel. Als je zoon op zo'n laag niveau leest dan lijkt mij voorleessoftware op een laptop toch praktischer. Maar de prijs daarvan is erg hoog.
Sprint is een goed alternatief ten opzichte van Kurzweil. En dus een stuk goedkoper.
Volgens mij is de readingpen vooral handig bij het vertalen en/of lezen van enkele woorden, maar niet voor langere teksten.
Onze dochter gebruikt trouwens Kurzweil en heeft al haar schoolboeken zo op de laptop staan. Toetsen worden ook gemaakt op deze manier.
Het lezen van boeken (voor ontspanning) doet ze trouwens via een daisyspeler en niet via Kurzweil.
Kijk anders eens op www.dyslexieforum.nl. Daar kun je veel meer informatie (en ervaringen) vinden over hulpmiddelen.

Mamadd

Mamadd

01-07-2011 om 16:38

Hier

Mijn zoon (ook 10, en ook met ADD) gaat volgend jaar naar het voortgezet onderwijs met een leesleeftijd van nog geen zeven. Hij kreeg voor het eerst leesles toen hij vier was (buitenland), maar in zeven jaar les is hij niet heel veel vooruit gegaan. Ondanks deskundige begeleiding, dagelijks 1-op-1 lezen op school en ook nog een keer thuis. En ook ondanks een hoog verbaal IQ en bijzonder goede mondelinge vaardigheid, en een rijk gevulde en (voor)gelezen boekenkast.
Onze zoon heeft eerst een tijd typles gehad, en mag ook op een laptop werken in de klas. Pas toen hij een beetje kon typen zijn we met Read&Write begonnen, een Engels programma dat wel wat op Kurzweil lijkt. Het is voor sommige dingen handig, vooral het laten voorlezen van websites en ingescande tekst. Maar de ondersteuning bij het schrijven werkt pas echt goed als je kind iets beter kan schrijven. Onze zoon maakt er zo'n potje van met zijn spelling dat zelfs een dergelijk programma, dat geprogrammeerd is om bepaalde verschrijvingen te herkennen (en daar ook heel erg slim in is), het niet aan kan.
Tot zo ver het niet zo optimistische nieuws. Wat wel heel fijn is dat onze zoon toch langzaamaan steeds een beetje verder komt met lezen, heeeel langzaam. En dat hij de laatste jaren ook meer zelfvertrouwen heeft gekregen in het schrijven. Wat veel heeft geholpen is dat hij een speciale assistent in de klas heeft (betaald uit soort rugzakje) die zijn schrijfsels kan ontcijferen en voor de juf 'vertaalt'.
Onze zoon heeft een keer van een middelbare schoolleraar gehoord dat de meeste jongens met dyslexie zo rond hun 14 een 'sprong' maken en ineens als een trein gaan. Daar blijven we op hopen. Op goede dagen is het genoeg om dat te bedenken, op slechte dagen verzucht onze zoon dat hij echt geen zin heeft om zo nog 4 jaar door te ploeteren.
Sterkte er maar mee, het valt niet mee om met zware dyslexie om te gaan. Ik word wel eens wat moedeloos als mensen zeggen dat hun kind halverwege de middelbare school er pas achter is komen dat hij dyslectisch is. Dan heb je het waarschijnlijk wel over een veel mildere vorm van dyslexie. En ik denk dat dit soort gevallen ervoor zorgen dat veel middelbare scholen die wij bezocht hebben dyslexie niet serieus genoeg nemen. 'Daar hebben we wel vaker mee te maken, maakt u geen zorgen mevrouw'. Toen ik uitlegde dat onze zoon echt de materialen zelf niet kan lezen volgend jaar drong het pas echt door waar we het over hadden.

Chippie

Chippie

01-07-2011 om 23:42

Kurzweil

Ik ben een groot fan van Kurzweil. Het programma waar je tot het einde van het voortgezet onderwijs goed mee uit de voeten kunt.

Bij Kurzweil CD/rom krijg je twee sleutels. Eentje voor school en bv eentje voor thuis. Bij Lexima is er een aanbieding (tot 31 juli gen hele kloof ik). Het programma kost dan 1000 euro. Een klap geld, maar het is echt een wereld van verschil. Voor lezen maar ook voor spelling!

Grote voordeel van Kurzweil is dat het woord dat wordt voorgelezen oplicht. Dit zorgt ervoor dat het kind meeleest ipv alleen maar luistert. Onderzoek toont aan dat het technisch lezen hierdoor verbeterd.

Readingpen gebruik je voornamelijk bij moeilijke woorden. Zou ik dus niet doen.

jessica 5

jessica 5

02-07-2011 om 00:41

Hoop blijven houden

Onze zoon heeft een keer van een middelbare schoolleraar gehoord dat de meeste jongens met dyslexie zo rond hun 14 een\'sprong\'maken.
Nou die "sprong" heeft onze zoon(14) die ook ernstig dyslexies is wel degelijk gemaakt. Voor alle talen ( Ned, Eng en Duits)een voldoende. Alleen voor spelling Nederlands(is een vak op school) een 5 (vind ik nog knap). Zou die docent gelijk hebben?. Ik weet het niet!. Wij zijn supper trots op hem.
Hier ook en hoog verbaal IQ.
Er is nog hoop dus!.

Lol, wat een goed nieuws, jessica?

Wat een goed nieuws, daar heb ik echt nog nooit van gehoord. Dus met 14 jaar maakt een dyslectisch kind een sprong.
Nog nooit eerder gehoord. Hier wel een papa die zich uiteindelijk in zijn late twenties en thirties heeft ontworsteld aan zijn zware dyslexie door bovenmensenlijke inspanning.
Jessica, heb je ook literatuur of links die deze sprong beschrijven?
Sorry, dat ik een beetje sceptisch reageer, maar net als Mamadd heb ik vooral ervaring met leraren en begeleiders die ook ergens een achternichtje hebben met dyslexie en dus heus echt alles weten over dyslexie en dat mijn kind zich aanstelt en die leestoets gewoon zelf kan doen (echt gebeurd!)
Maar eerlijk, ik zou het zo graag zien gebeuren dat hij die sprong gaat maken volgend jaar, heel graag zelfs. Klinkt alleen wel bijna Jomanda achtig. Maar ik hoor graag meer hierover....

jessica 5

jessica 5

02-07-2011 om 23:40

Elisa2

Ik had er ook nog nooit van gehoord hoor!. En in die uitspraak van die docent geloof ik natuurlijk ook niet in!.
En in Jomanda geloof ik niet. Maar wel in mijn zoon dat hij het dit jaar weer zo goed gedaan heeft. Heeft wel twee jaar spelling als extra vak. En dat heeft wel geholpen zo te zien aan zijn cijfers.
Volgend jaar beginnen voor hem de schoolonderzoeken en ik moet nog maar eens zien welke hulpmiddelen hij op school zal krijgen. Extra tijd krijgt hij wel.
Zoon van 8 is ook dyslexies en krijgt intensieve begeleiding van een uur per week bij het H.C.O, krijgt huiswerk mee. Dit doet mijn man,dat kan ik dus echt niet. Dit helpt goed.
En ik heb het ook,ik weet goed hoe lastig het is.(doe ook erg lang over b.v dit stukje typen,heb hier geen spellings controle. Zie ook niet na tien keer overlezen dat er fouten in staan, maar goed daar is nog niemand hier over gevallen.
Krijgt hij op school ook geen begeleiding?. Het is vaak bedroevend slecht met die begeleiding op het v.o. Of zit hij daar nog niet?.
Je zou eens op de site van het H.C.O kunnen kijken,je kunt daar ook folders aanvragen voor je zelf of voor die docenten daar op school.
En dat je hoopt dat hij een sprong gaat maken,snap ik. Al is het maar een sprongetje alles is "winst".
Kijk naar je man!. Hij is het grote voorbeeld voor je zoon om te laten zien dat er ook voor hem "hoop" is dat het, als hij wat ouder is ook beter kan gaan.
Hij begrijpt maar al te goed waar je zoon mee worsteld,kan hij hem wat helpen daarin?.
Hoe heeft jou man dan dat gedaan?. Daar ben ik dan weer nieuwschierig naar als "late veertiger" .

ishtar

ishtar

03-07-2011 om 17:43

Pelle (en jessica)

ik heb, als ik via Mozilla Firefox 'forum' ook spellingscontrole. Dit stukje gaat via Internet Explorer, zelfde pc, zelfde instellingen op het forum, maar geen spellingscontrole. Ik vermoed dus dat het aan (een instelling in) de webbrowser ligt.

Jessica, hco? en begeleiding op vo

Hoi Jessica,
HCO heb ik even gegoogled en zit vooral in Den Haag en ommestreken en is vooral op onderwijs gericht.
Ik heb op dit moment de volledige begeleiding van mijn VO kind op mijn eigen schouders, school doet nagenoeg niets. Ze hebben hier een gedoog beleid (zo noem ik het) ze tellen spellingsfouten minder mee en hij mag extra tijd, maar ondersteuning?
Ze hebben uiteindelijk RT gegeven voor begrijpend lezen, maar "dat is toch wel moeilijk". Welkom in zijn wereld! denk ik dan. Aan ondersteunende middelen willen ze niet meewerken, laptop gebruik op school wordt nog niet goedgekeurd, hij moet het zo lang mogelijk zonder doen. Pfff.... dat kost een inspanning allemaal. Daarom ben ik blij met de hulp hier van Vera, Chippie, Petuut e.v.a. Ik heb me op aanraden van Vera nu ook aangemeld op het dyslexieforum.
Het gebruiken van dyslexie software gaan we nu vanuit huis opstarten, dan kunnen we het laten zien op school, want ze hebben geen idee wat er allemaal kan.
Maar ik zou het heerlijk vinden als er hier ook zo iets zou zijn als HCO om samen met mij op te trekken om school uit te leggen hoe dyslexiesoftware werkt. Ik snap er zelf ook nog niet veel van.
En ja, papa hier heeft zich na een compleet vastgelopen middelbare school in de praktijk geschoold. Daarna wilde hij hogerop en hij heeft management boeken gekocht en met het woordenboek ernaast helemaal doorgespeld. Daar heeft hij zo'n 10 tot 15 jaar over gedaan. Zo is het hem gelukt om zijn theoretische kennis en woordenschat op peil te krijgen. Bijna ondoenlijk dus.
Helaas heeft hij door zijn dyslexie aan zijn werk meer dan genoeg, wel is hij zeer ervaringsdeskundig op het gebied van frustratie over de dyslexie. Maar als begeleider kan hij me niet helpen, ook omdat het veel te confronterend is, herken jij of een andere ouder met zelf dyslexie dat ook?

jessica 5

jessica 5

03-07-2011 om 23:30

Pelle

Bedankt voor de tip,hem mijn vraag daar gesteld.

jessica 5

jessica 5

04-07-2011 om 00:12

Elisa2

Ik heb op dit moment de volledige begeleiding van mijn VO kind op mijn eigen schouders, school doet nagenoeg niets. Ze hebben hier een gedoog beleid (zo noem ik het) ze tellen spellingsfouten minder mee en hij mag extra tijd, maar ondersteuning?

Hier bij zoon(vo) op school ook een soort van gedoog beleid. Met een D boven je toetsen houden ze er rekening mee. Ik hoop dat ze me bij het H.C.O ook meer kunnen vertellen wat de scholen nu verplicht zijn aan kinderen die een verklaring hebben. Ik hou mijn hart vast voor volgendschooljaar als hij begint met zijn schoolonderzoeken.
Ook ik moet er zelf achteraan van school hoor ik niets.
Ik ben ook blij met het H.C.O. Heb je nog gekeken bij die folders e.d?.
Pffff wat heeft jou man het zwaar gehad!. Petje af dat hij dit toch gedaan heeft.
Ik had zo gehoopt dat geen van onze kinderen dit zou krijgen,dus het was wel erg confronterend dat er hier twee zonen zijn die het ook hebben. Maar ik snap ze juist ook zo goed. Als niet dyslext kun je het moeilijk voorstellen hoe het is om dyslexties te zijn.

Mamadd

Mamadd

04-07-2011 om 12:58

Wat goed jessica!

Nu even geen tijd om uitgebreid te reageren, maar wat onzettend fijn om te horen! We houden hoop.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.