Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
anna van noniemen

anna van noniemen

14-10-2011 om 21:07

Ik zie het even niet meer zitten...(vo-school)

Het gaat helemaal niet goed, nadat we einde vorig schooljaar natuurlijk al gedoe hadden, en we het nog wel recht hebben kunnen breien met school dankzij de onderwijsconsulent, is het nu weer mis. Gister is er weer iets gebeurd, zoon is weer boos geworden. Hij zit dus weer thuis en is weer geschorst....

Als ik luister naar het verhaal denk ik, tjonge, dat noemt zich leerkracht, en dan nog wel van een zorgklas! Ze is net zo lang aan het dreinen geweest tot het fout ging! Ze weten nu onderhand ook wel hoe ze zoon op de kast krijgen.

Ik ben er zo klaar mee, zo zat van, en wederom spijt van de keuze school die ik voor zoon gemaakt heb....En eigenlijk wil ik gewoon weg daar. Het werkt niet...

en onderhouds broedt er iets. Die betreffende leerkracht is ooit een vriendin van me geweest, op de middelbare school. En ik zit maar te denken, heb ik haar toen ooit iets misdaan wat ze nu op mijn zoon aan het botvieren is? Onzin misschien, maar het voelt niet goed....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ach

wat een nachtmerrie. Ik heb geen kant en klaar advies of tip. Get wat erg.. onze kinderen zaten op een kinderdagverblijf waar een oude vriendin (middelbare school) rondliep. Dat voelde ook niet goed (onderhuids) maar ze behandelde m'n kinderen niet zo naar als jij beschrijft. He get.

Fiorucci

Fiorucci

15-10-2011 om 12:02

Wat naar

Ik heb ook geen klipklare oplossing voor je, maar ik vind het heel naar voor je,deze zorgen. Sterkte!!!!

Karmijn

Karmijn

15-10-2011 om 12:16

Anna

Wat rot joh! Ik zou me zeker af gaan vragen of deze school wel de juiste is voor je zoon. Heb je alternatieven?
Even ter vergelijking:
Onze zoon zit op regulier onderwijs, in een 'gewone' klas. Zijn ambulant begeleider heeft voor iedere docent een 'gebruiksaanwijzing' van 1 A4-tje geschreven. Daar staat onder andere in, dat onze zoon met rust gelaten moet worden, door de docent, als hij 'dichtslaat'. (anders kan hij ook agressief worden)
Het is tot nu toe een keer voorgekomen dat hij dichtsloeg. De techniek docente begon toen op hem in te praten en was zeer verbaasd dat zoon niets meer zei. Ze is een tijdje doorgegaan en realiseerde zich toen dat er 'iets' was. (precies wist ze het niet meer, dat kan ze ook moeilijk van 300 leerlingen onthouden). Ze heeft hem toen met rust gelaten (!) en heeft de situatie met de coach van onze zoon doorgesproken. Wij kregen excuses aangeboden. Ze had het niet zo handig gedaan zei de coach, gelukkig heeft zoon zich kunnen beheersen, maar 'het was niet volgens het handelingsplan, sorry'.
Volgens mij is dit een vergelijkbare situatie geweest, maar werd er door de doodnormale school, wel adequaat op gereageerd.
Het kan dus wel. Het is een fout van deze school, dat ze het niet goed doen. Het voorval met het kamp van vorig jaar van je zoon, was een vergelijkbaar iets. Dat zijn onnodige onhandigheden van zijn school.
Misschien is dit toch wel een aanleiding voor jullie om verder te zoeken?
In ieder geval sterkte ermee!

anna van noniemen

anna van noniemen

15-10-2011 om 14:39

Inderdaad karmijn

ik heb ook sterk het gevoel dat hij daar wegmoet, dat dit het niet meer gaat worden. School blijft maar in het negatieve hangen, en steeds terugpakken op het verleden. Ik weet alleen niet hoe ik dit moet aanpakken. Hoe ik zelf zomaar een andere school kan vinden, zeker gelet op het rugzakje natuurlijk...Heeft iemand hier dat al eens gedaan? Waar te beginnen?

Tineke

Tineke

15-10-2011 om 16:25

Wat naar anna

Zo had je het niet voor ogen. En ik vrees met je mee, dat dit 'm niet meer gaat worden. De toon is gezet, dat valt gewoon niet meer om te draaien.
Maak eens een lijstje van alle VO-scholen in jullie omgeving, kijk niet te nauw, alles wat binnen anderhalf uur reistijd zit, komt zeker in aanmerking. Regulier en VSO, alles meenemen! Van iedere school valt vervolgens wel een pluspunt en een minpunt te beschrijven. De stap daarna is: hoe belangrijk is het minpunt en het pluspunt? Dat kun je aangeven met kleurtjes, geel is een maar een beetje belangrijk, oranje is heel érg belangrijk.
Als het minpunt als erg belangrijk staat aangemerkt, kun je de school doorstrepen. Als het pluspunt erg belangrijk is, dan ga je meer info opvragen, in gesprek, op bezoek, etc.
Wie weet kom je op deze manier bij een school uit waar het beter is voor jouw zoon. Want dat gun ik hem graag, een plek waar hij beter begrepen wordt, waar hij het meer naar zijn zin zal hebben.

Tineke

Tineke

15-10-2011 om 16:31

De onderwijsconsulent

Als je toen een prettige ervaring had met deze consulent, dan kun je hem vast weer om raad vragen. Hij heeft toch zeker wel een visitekaartje achter gelaten? Maandag even bellen!

anna van noniemen

anna van noniemen

15-10-2011 om 16:39

Ik heb ze weer gemaild inderdaad

en ik ga ze ook zeker om advies vragen. Ik kan niet meer op mijn beoordelingsvermogen vertrouwen blijkbaar, of ik trap nog steeds in de te mooie verhalen. Want op papier is het verhaal van deze school goed, ze zijn de beste school van Nederland nota bene....maar duidelijk niet de beste school voor mijn kind...Het verhaal van de zorgklas is op papier ook prima, maar de uitvoering en praktijk laat dus te wensen over. En ik weet ook wel, mijn zoon is natuurlijk ook niet heilig, maar hé, hij heeft niet voor niks een rugzakje denk ik dan...

Het zal niet makkelijk worden, weer een overstap, weer wennen, weer nieuwe kinderen. Ik vind het voor hem nog wel het naarst....al zoveel scholen bezocht....

Tineke

Tineke

15-10-2011 om 17:27

Goed zorgsysteem

Het zorgsysteem bij de school van mijn zoon is heel erg magertjes, en dat geeft mij de ruimte om het voor hem, in nauw overleg met school, heel goed te regelen. Werkt perfect, terwijl er op de website een tamelijk pessimistisch verhaal staat over zorgleerlingen, eigenlijk lijkt het erop dat ze die gewoon liever niet hebben.
Op jullie school, Anna, is het dus wel allemaal heel goed uitgedacht, misschien zelfs te goed, wat dus geen ruimte geeft aan het unieke geval van jouw zoon. We bieden de zorgkindertjes Piet, Henk, Klaas en Jan deze zorg, en dat gaat prima. Nu komt Annazoon, en het mislukt. Dat ligt niet aan ons fantastische zorgaanbod, maar aan Annazoon.

anna van noniemen

anna van noniemen

15-10-2011 om 17:35

Spijker op zijn kop

Zo lijkt er inderdaad gedacht te worden...triest, maar wel waar...
Ik ben al wat websites van scholen in de buurt aan het bekijken....

Karmijn

Karmijn

15-10-2011 om 17:51

Ook hier

Ook hier staat het zorgsysteem wel op de website van de school, maar niet hoe flexibel ze zijn en hoe kindgericht. Ik verdenk ze ervan om daar een beetje stilletjes over te doen, omdat ze niet teveel zorgleerlingen willen aantrekken. Het gevaar bestaat natuurlijk dat ze aan het succes ten onder gaan. Zo klinkt het in ieder geval als jij over de school van je zoon schrijft Anna.
Hier is het ook vooral de flexibiliteit die het hem doet, en het feit dat zoon echt het idee heeft, dat ze willen dat het een succes wordt.
In de taakomschrijving van een REC coach staat dat de belangrijkste taak is: het creeeren van een vertrouwensband met de leerling. Dan ben je sowieso al kindgericht en flexibel bezig. Anders lukt dat natuurlijk nooit.

Evanlyn

Evanlyn

15-10-2011 om 22:07

Lastig

Dat vind ik dus het lastige, ze hebben allemaal een mooi blabla verhaal op de website en als je komt praten. Maar in de klas moet het gebeuren.Ik zit nu een middelbare school te zoeken voor mijn NADH kind, maar toch wel met een gebruiksaanwijzing. Ik kom er niet goed uit.

Misschien helpt het in jouw geval om te beschrijven wat er gebeurd is en te kijken hoe ze daarop reageren? Want als ze daar met open mond naar zitten te luisteren, zijn ze niet geschikt.

Let er ook op dat de oude school je niet gaat ondermijnen. Dat gebeurde bij mij en ik weet niet wat ze allemaal zeiden, maar niemand wou hem meer hebben. Je zou denken dat ze zouden meewerken omdat ze hem liever kwijt dan rijk waren, maar dat was dus niet zo. Misschien omdat het hun eigen onvermogen te veel deed uitkomen. Ik heb nu een manier gevonden om met de school om te gaan en het gaat goed, maar ze weten nu wel dat ik me niets meer laat flikken.

anna van noniemen

anna van noniemen

15-10-2011 om 23:04

Evanlyn

dat is dus ook iets waar ik bang voor ben, dat de oude school van allerlei verhalen gaat ophangen. Aan de andere kant, ze hebben al meermalen gezegd dat dit niet kan en dat hij misschien beter naar VSO kan...Tis wel triest natuurlijk, want eigenlijk is het heel simpel, als de leerkrachten zich nu eens echt in zoon zouden verdiepen weet ik zeker dat hij best gewoon op regulier kan blijven. Vooropgesteld, ik heb niks tegen VSO hoor, maar we waren ook wel blij dat hij nu eindelijk eens wat dichterbij op school kon, minder reistijd had en ook eens wat meer vrije tijd daardoor....

Evanlyn

Evanlyn

15-10-2011 om 23:14

Dat was bij ons nu net ook aan de hand, hij mocht wel naar het SO maar nergens anders heen, de hemel mag weten waarom. Als je denkt dat dat een probleem zou zijn, zou ik van tevoren beginnen met dreigen tegenover de oude school. Zeggen dat je absoluut niet zal accepteren hierin gedwarsboomd te worden en dat je zeker een klacht zult indienen. Niet nu, maar op het moment dat je de nieuwe school toestemming geeft zijn dossier op te vragen. En bij de nieuwe school zou ik open zijn over het conflict en benoemen dat het een conflict is, en hoe jij vindt dat het zit.

Even zo

Even zo

16-10-2011 om 10:21

Verstandig

"Ik heb nu een manier gevonden om met de school om te gaan en het gaat goed, maar ze weten nu wel dat ik me niets meer laat flikken."

Ik ben zo benieuwd naar welke manier dat is ondanks dat je hebt laten zien/weten dat er niet te sollen valt met je. En toch de relatie enigszins goed houden. Of misschien hangt dat teveel van de professionaliteit van een school af. En is die professionaliteit zo zeldzaam dat je er van uit moet gaan dat er zelden een is die het heeft.

Hier een school die over vanalles moeilijk doet. En ik weet niet meer hoe ik de relatie goed kan houden.

Evanlyn
"Zeggen dat je absoluut niet zal accepteren hierin gedwarsboomd te worden en dat je zeker een klacht zult indienen. Niet nu, maar op het moment dat je de nieuwe school toestemming geeft zijn dossier op te vragen. En bij de nieuwe school zou ik open zijn over het conflict en benoemen dat het een conflict is, en hoe jij vindt dat het zit."

Is dat wel verstandig? Je kan ze maar zo de rol krijgen dat ze dingen gaan doen als schaduw-dossier aanmaken, contact met therapeuten buiten ouders om etc.

anna van noniemen

anna van noniemen

16-10-2011 om 17:14

Op oorlogspad

die neiging heb ik op dit moment sterk, om ze alles voor de voeten werpen, maar daar maak ik de relatie ook niet beter mee. Ik vind het ook heel moeilijk hoe ik een andere school moet benaderen. Wat moet ik ze vertellen? Dat het op de huidige school niet goed gaat? En als ze vragen, waarom?
Ik weet het gewoon echt niet...Het valt ook niet mee om ervaringen in de omgeving te vragen. Heel veel kinderen zitten op deze school en vrijwel iedereen die ik spreek is zo enorm te spreken over de begeleiding en zorg die de school biedt. Mijn negatieve ervaring valt daar dus enorm bij in het niet.
Overigens, Even zo, deze school zal hun goede naam niet graag bezoedeld zien. Beste school van Nederland is natuurlijk een hoge status...Dus zeggen dat ik een klacht zal indienen zal denk ik wel voor hulp van hen uit zorgen....

Even zo

Even zo

16-10-2011 om 18:14

A.van noniemen

Misschien is er kans op bemiddeling (voor verbetering of (later) om een andere school). Oorlog of een klacht kan altijd nog. . Kan me zo voorstellen dat je boos bent. Maar uit boosheid komt niet zo vaak veel.

Even zo

Even zo

16-10-2011 om 18:57

Goede naam

A.v.A Overigens, Even zo, deze school zal hun goede naam niet graag bezoedeld zien. Beste school van Nederland is natuurlijk een hoge status...Dus zeggen dat ik een klacht zal indienen zal denk ik wel voor hulp van hen uit zorgen....

Wie zal het zeggen? De kans is klein dat ze hulp gaan bieden want dan geven ze hun ongelijk toe en ze laten zich manipuleren. Het andere kan ook: als geen tegenwerking is dan wel 'weet niet, kan niet, moeten we vragen, je hoort nog wel van ons (en dan hoor je niets meer)".

anna van noniemen

anna van noniemen

16-10-2011 om 19:36

Even zo

ik weet het, ik zal ook proberen diplomatiek te blijven...zoon zelf heeft het nu ook wel gehad met school...Weet je, dat vind ik nog wel het ergste, dat ze hem zo murw hebben gekregen. Hij was heel enthousiast, ook over de school. En langzaam hebben ze hem kapot gemaakt. Terwijl het zo goed met hem ging. Cluster 4 school heeft hem niet voor niks richting regulier, maar wel LWOO, verwezen. En als je nagaat waar we vandaan gekomen zijn, dan zitten we echt in de hemel op dit moment. Boze bui was te voorkomen geweest als school, zoals afgesproken, met ons had overlegd en niet had gedacht, ach, we kunnen dit zelf wel. Ik bedoel, het was de 1 na laatste normale dag voor de herfstvakantie, vrijdag zouden ze een aangepast programma hebben, met oa eten op school. Dan de vakantie in aantocht, het was "anders dan anders" en daarvoor had ik afgesproken dat, als er iets gebeurde, ze kontakt met ons zouden opnemen, maar natuurlijk niet achteraf, als het al mis is gegaan....

anna van noniemen

anna van noniemen

16-10-2011 om 20:14

Maar maar (lastige nick

dat zeg ik toch ook?
Als je als beste school wordt benoemd, dan mag ik aannemen dat je dat over de gehele linie wil zijn, dus dat je dat onderdeel waar je nog niet goed scoort onder de loep neemt...En op het onderdeel zorg voor leerlingen scoren ze sowieso erg hoog. Maar duidelijk niet voor ALLE leerlingen...Alleen die leerlingen die in hun plaatje passen...
Ik ken inmiddels de verhalen, hoe ze aan hun score zijn gekomen. Ze selecteren aan de poort. Cito onder een bepaalde score? Kom je er gewoon niet in, alleen op een nivo lager. Zo selecteren ze dus al meteen de beste leerlingen wat leren betreft.
Ik heb al vanaf het begin aangegeven dat zoon op VMBO-basis onder zijn nivo zit. Maar school wil het niet horen. Ik heb aangegeven dat verveling bij zoon ook gaat leiden tot gedragsproblemen, maar school wil het niet horen.
En nu blijkt dus dat ze stelselmatig zoon proberen uit te lokken. Ok, hij heeft vorig jaar inderdaad een paar fikse uitbarstingen gehad, en misschien heeft zoon toen de leerkrachten gekwetst (of hun ego). Maar ik vind het behoorlijk kinderachtig om dat dan aan te grijpen om je gelijk te halen, (zie je wel, Annazoon hoort niet hier!). Want zo wordt het steeds gebracht, dit kan niet, dit hoort niet op regulier onderwijs, Annazoon moet maar weer naar SO. En nogmaals, ik heb niks tegen SO, hij heeft er ook gezeten, maar ik denk dat zoon WEL voldoende geschikt is voor regulier, met een beetje hulp om hem heen....

Evanlyn

Evanlyn

17-10-2011 om 00:29

Even zo: "goede relatie"'

Nou, van een goede relatie kun je niet spreken. Het is meer een gewapende vrede. Het gaat goed omdat zoon zich de laatste tijd uitstekend ontwikkeld heeft, in tegenstelling tot bepaalde volwassenen om hem heen.

Tja, wat is wijsheid? Zoals ik zei heb ik al eens meegemaakt dat de school mij dwarsboomde in mijn poging de kinderen naar een andere school te doen, dus dat zou ik geen tweede keer laten gebeuren. De reden dat ik Anna adviseer hierin pro-aktief te zijn, is dat ook deze school vindt dat haar kind eigenlijk op het SO thuishoort. Dat is voor de school namelijk de enige manier om er goed uit te springen: wij deugen wel, maar hij hoort hier gewoon niet. Ik vind het dus een reël gevaar voor Anna.

De gevaren die jij noemt zijn er ook wel, maar lijken me in dit geval toch kleiner, vooral omdat Anna toch al besloten heeft hier weg te gaan.

Evanlyn

Evanlyn

17-10-2011 om 00:35

Aanvulling

Ik heb het dus echt over de situatie dat de andere school hem in wezen al geaccepteerd heeft, maar nog even het dossier van deze school wil zien. Dus niet over een situatie dat je nog hulp van de huidige school zou willen of kunnen krijgen!

Tegenover de nieuwe school zou ik eerlijk vertellen hoe het zit en wat er gebeurd is. Als ze zich daar kapot van schrikken, zijn ze niet geschikt.

anna van noniemen

anna van noniemen

17-10-2011 om 21:51

als ik zelf overtuigd was dat SO inderdaad nog de enige uitweg voor zoon was, dan zou ik het zo doen. Maar ik geloof het niet. Zoon is zo vooruit gegaan en als ik het verhaal van hem lees, we hebben het gister even goed op papier gezet, dan denk ik, waar gáát het nou eigenlijk over? Nergens om dus....Ja, hij is wellicht een beetje brutaal geweest, maar he, hij is ook gewoon 13! Puber in alle cellen van zijn lichaam, dus ook voor hem is het zwaar. En dan gaan 2 volwassen leerkrachten heel bedreigend om zijn tafeltje staan! Da's vragen om moeilijkheden toch?

Nee, ik zou school NU nog niet bedreigen, pas als ik zoon op een andere school binnen kan krijgen....

anna van noniemen

anna van noniemen

18-10-2011 om 12:14

Zo fijn, dat het vlak voor een vakantie gebeurd...

ambulant begeleider is onbereikbaar, uiteindelijk gemaild, is ze tot 28 oktober met vakantie! Het is een nieuwe, want die van vorig jaar is gestopt, dus dat maakt het helemaal makkelijk (NOT). Vandaag de onderwijsconsulenten gebeld, aanmelding donderdag gedaan, blijken de 2 medewerkers die over de mailbox gaan met vakantie te zijn, kwamen ze vrijdag achter dat ze daardoor niet bij de mail kunnen, via ict wel een noodoplossing, maar....alles van donderdag, de dag van mijn aanmelding, missen ze....aaarrrgggghhhhh....dus nu is hij dan wel aangemeld daar. En ik heb ook al aangegeven dat ik hulp wil bij het zoeken naar een andere school, omdat ik geen vertrouwen meer heb in deze school....Binnen 2 werkdagen neemt de intake-medewerker kontakt op.

anna van noniemen

anna van noniemen

18-10-2011 om 16:01

Zo, ze zijn snel

onderwijsconsulenten hebben al gebeld, ze gaan de man van voor de vakantie weer vragen kontakt op te nemen met ons, ik heb al aangegeven dat het wat mij betreft gaat om zoeken naar een andere school, dat dit het niet meer gaat worden, dat ik het vertrouwen kwijt ben...

anna van noniemen

anna van noniemen

20-10-2011 om 10:57

Morgen

komt de onderwijsconsulent.

Tineke

Tineke

20-10-2011 om 11:47

Succes anna

Ik vind het altijd wel lekker dat consulenten geen wachtlijsten hebben van weken. Meteen actie! Ik hoop dat je verder geholpen wordt.
Heb je het verhaal hieronder gelezen van Nickelo? Dat is namelijk precies wat ik jou en je zoon gun. Het gaat niet vanzelf, maar met medewerking van minstens vier kanten, zal het stapje voor stapje beter gaan. Vier kanten = school, kind, ouder, prof. hulp.

anna van noniemen

anna van noniemen

20-10-2011 om 20:04

Ja, gelezen

en inderdaad, 4 kanten, maar als 1 van de 3 zich niet aan de afspraken houdt, dan is het op, over, sluiten....Dit hele gebeuren had nie gehoeven als school, zoals vóór de vakantie afgesproken, even vóór het echt misging met ons had overlegd....

Tineke

Tineke

20-10-2011 om 20:15

Precies anna

Daarom geloof ik niet meer zo in de school waar jouw zoon nu op zit. Ze hebben dusdanig gefaald dat het vertrouwen bij jou volledig weggeslagen zal zijn.
En ik denk haast: iedere andere school kan dit beter. En dan heb je wel dat bondje met elkaar, waardoor kind de kans krijgt te groeien.

anna van noniemen

anna van noniemen

20-10-2011 om 21:59

Ik ook niet...

ik geloof er ook niet meer in....

anna van noniemen

anna van noniemen

21-10-2011 om 19:48

Vandaag

Onderwijsconsulent is geweest. Het is nog niet zo gemakkelijk om met een cluster4 kind naar een andere school over te stappen, zeker als de huidige school het in hun hoofd heeft dat zoon niet op regulier thuishoort. Dit moet dus eerst duidelijk worden, of de ambulant begeleider er ook zo over denkt....Als die twijfelt, dus het idee heeft dat zoon best in regulier verder kan, dan kunnen we die kant op wellicht vragen of zij dan een school voor ogen hebben die daarvoor geschikt is....En anders zal het toch op VSO gaan uitdraaien, alleen, wanneer, dat is dan de vraag....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.