anna van noniemen
14-10-2011 om 21:07
Ik zie het even niet meer zitten...(vo-school)
Het gaat helemaal niet goed, nadat we einde vorig schooljaar natuurlijk al gedoe hadden, en we het nog wel recht hebben kunnen breien met school dankzij de onderwijsconsulent, is het nu weer mis. Gister is er weer iets gebeurd, zoon is weer boos geworden. Hij zit dus weer thuis en is weer geschorst....
Als ik luister naar het verhaal denk ik, tjonge, dat noemt zich leerkracht, en dan nog wel van een zorgklas! Ze is net zo lang aan het dreinen geweest tot het fout ging! Ze weten nu onderhand ook wel hoe ze zoon op de kast krijgen.
Ik ben er zo klaar mee, zo zat van, en wederom spijt van de keuze school die ik voor zoon gemaakt heb....En eigenlijk wil ik gewoon weg daar. Het werkt niet...
en onderhouds broedt er iets. Die betreffende leerkracht is ooit een vriendin van me geweest, op de middelbare school. En ik zit maar te denken, heb ik haar toen ooit iets misdaan wat ze nu op mijn zoon aan het botvieren is? Onzin misschien, maar het voelt niet goed....

Evanlyn
21-10-2011 om 22:19
Dat bedoel ik nou...
De school maakt het je zoon eerst onmogelijk te blijven. Vervolgens maken ze het hem onmogelijk ergens anders heen te gaan, behalve dan naar wat ze zelf in gedachten hadden. En dat alleen maar om te bewijzen dat het toch echt aan zoon ligt en niet aan de school. Hier word ik plaatsvervangend giftig van.
Hopelijk heb je een stevige ambulant begeleider die niet met de school meekletst. Ik duim voor je!

anna van noniemen
21-10-2011 om 22:50
Amb. begeleider
ja, dat is ook zo'n verhaal....degene die we vorig jaar hadden is begin dit schooljaar gestopt....alles is overgedragen naar een andere, die ik zelfs nog niet eens gesproken heb....ik heb dus geen flauw idee.
In die zin gaat alles wat mis KAN gaan ook mis....en weer bij oudste....

Evanlyn
22-10-2011 om 17:50
Ab'er
Ik zou snel contact opnemen met de AB'er en een gesprek alleen met haar (het is meestal een zij) plannen. Desnoods telefonisch. Dan doe jij je verhaal voordat school het doet en weet je of er van die kant steun te verwachten is.

anna van noniemen
22-10-2011 om 20:51
Heb haar gemaild
en kreeg dus een automatisch antwoord waarin stond dat ze tot 28 oktober met vakantie is....dus dat gaat moeilijk worden. Maar ik ga wel meteen als ze terug is proberen kontakt met haar te krijgen.

anna van noniemen
23-10-2011 om 12:49
Moet ik nog meer doen? wat denken jullie?
Van diverse kanten krijg ik ook andere tips, leerplichtambtenaar, onderwijsinspectie enz om in te schakelen. Maar is dat echt nu al nodig? Volgens mij heeft school de schorsing niet eens gemeld bij de leerplichtambtenaar en onderwijsinspectie...staat in elk geval niet in de brief dat daar een kopie heen is. Vorige keer hebben ze pas een officiele brief geschreven NA dat de onderwijsconsulent hen daarop gewezen had dat dat moest. Nu zijn ze dus een stuk sneller.
Maar ik vraag me af of ik er wijs aan doe al zover te gaan, of kan ik toch beter eerst de weg van de onderwijsconsulent afwachten...ik weet het gewoon niet meer

Leen13
23-10-2011 om 14:15
Onderwijsconsulent
Zelf zou ik dit proces doen met afstemming met de onderwijsconsulent, die kan je in elk geval de argumenten geven waarop je zelf beslist. En als je twijfelt kun je die toch een mailtje sturen? Dat gaat snel.

Karmijn
23-10-2011 om 19:07
Anna
Ik zou door gaan op het pad waar je nu op zit. Dus rustig wachten op de AB-er, daar contact mee leggen en dan kijken wat die van de situatie vindt. Misschien heeft die ook wel een visie op het feit of je zoon wel of niet op deze school zou moeten kunnen blijven.
Je kunt een vertrouwelijk gesprek met de ab-er aanvragen, dat hebben wij ook eens gedaan. Als je dan heel duidelijk zegt, dat je niet wilt dat zij dingen die jij nu in vertrouwen verteld, aan de school doorverteld, zal ze dat moeten respecteren.
Het is zo lastig, je zou willen dat het allemaal wat duidelijker was, dat je weet wat de goede lijn is voor je zoon, maar dat is er nu eenmaal niet. Het komt weer op de ouders neer.... Sterkte meid!

Evanlyn
24-10-2011 om 10:34
Anna
Ja, de onderwijsconsulent en de AB'er, waar de onderwijsconsulent min of meer naar lijkt te verwijzen. Terecht lijkt mij, want zij weet als het goed is van haar voorganger het een en ander over zoon. En belangrijker: ze heeft kennis in huis over de scholen in de regio. Dus niet alleen de mooie verhalen op de site, maar hoe het er echt aan toe gaat. Misschien kan ze zoon zelfs helpen erin te komen.
Soms is het zo moeilijk om af te wachten, maar mij is dat laatst ook aangeraden en ik was er blij om. In ieder geval zou ik leerplichtambtenaar en inspectie erbuiten laten, want die gaan niks concreets voor je zoon doen. De school straffen is nu niet waar het om gaat. En je staat zó bekend als de bonte hond bij de andere scholen. Ermee dreigen is een ander verhaal, maar dat zou ik pas doen als je redelijk zeker weet dat hij kan overstappen en je alleen maar wil dat de huidige school geen spaak in het wiel steekt.

anna van noniemen
24-10-2011 om 19:25
dat was mijn idee eigenlijk ook, maar ik merk dat ik zo onzeker ben op dit moment....bah...
Thnx...

Karmijn
24-10-2011 om 20:30
Anna
((Anna))
Je bent hartstikke goed bezig hoor! Je geeft niet op!
Mij helpt het altijd, als ik bedenk waar we vandaan komen en waar we nu zijn.

anna van noniemen
25-10-2011 om 09:36
Bloednerveus
voor het gesprek vanmiddag. 13:00. Duimen jullie voor me? voor ons?

anna van noniemen
25-10-2011 om 11:23
Stop maar met duimen...
heel lief....maar....school belt net, de zorgcoordinator is ziek en dus gaat het gesprek niet door! Waarop ik heb aangegeven, en nu dan? Ik zit hier met een geschorst kind! Tja, zegt de dame van de administratie, ik moet u slechts bellen van mw Huppeltje....Dus heb ik gezegd dat ze maar tegen mw Huppeltje moet zeggen dat ik dit een zeer ongewenste situtatie vind en dat ze maar een oplossing moeten bedenken, aangezien ik niet zoon thuis kan gaan houden tot deze persoon een keer beter is!
En meteen de onderwijsconsulent ook gebeld, die was onderweg naar een afspraak, maar die belt in de loop van de dag ws wel....

Karmijn
25-10-2011 om 11:31
Nou ja
Misschien is het zinvol om de leidinggevende van de zorgcoordinator te bellen. In ons geval zou dat de teamleider onderbouw zijn. Elke introductieavond in het nieuwe schooljaar, vertelt zij aan de ouders in de aula, dat ze willen dat wij contact opnemen als er vragen zijn.
Het lijkt mij inderdaad onwenselijk als je zoon nog langer thuis blijft.
Zo snel mogelijk weer naar school zou ik zeggen.

Tineke
25-10-2011 om 11:32
Omg
Alles wat mis kan gaan, gaat mis! Wat een toestand. Maar misschien kan een volgende afspraak ook de AB-er erbij zijn. Wie weet is dat je winst.
Sterkte!
En wat doet je zoon nu zoal de hele dag? Heeft hij huiswerk?

anna van noniemen
25-10-2011 om 12:08
Sectorhoofd heeft gebeld
en wat was ik toch liefjes...
Schorsing is wel miv morgen opgeheven, maar...1 van de vaste leerkrachten is momenteel ziek. En er staat een onderwijsassistent voor de klas nu en ik heb inderdaad liefjes bevestigd dat dat nu wellicht geen wenselijke situatie is, omdat dat vaak een trigger voor mijn zoon is. Ze laten me dit einde van de middag nog even weten of de vaste leerkracht er morgen weer is (hoewel dat dat de leerkracht is waarbij het mis is gegaan). Wel heb ik, wederom liefjes, aangegeven dat er erg weinig huiswerk was opgegeven (hij was in 10 minuten klaar) en dat ik wel graag wat meer werk voor hem wil hebben dan....
Afspraak wordt dan gemaakt als de coordinator weer beter is. Sectorhoofd gaf aan dat zij misschien ook wel bij dat gesprek aanwezig zou zijn, waarop ik heb aangegeven dat dat wellicht wel een goed idee zou zijn!

Belle Époque
25-10-2011 om 13:49
Ik leef met je mee
Ik weet niks zinnigs te zeggen, maar lees met je mee en leef met je mee.

anna van noniemen
25-10-2011 om 18:12
Eigenlijk heeft dit ook een goede kant
Want nu kan het dus wel, overleggen over de uren die misschien moeilijk zullen verlopen En dus kan ik dit aanvoeren als "men" besluit dat dit te ver gaat voor een reguliere school. Hoezo? Toen en toen kon het toch ook??

Karmijn
25-10-2011 om 19:03
Tussen de regels door
Tussen de regels door, krijg ik het vermoeden dat de manier waarop de zorgcoordinator functioneert en afspraken met jullie maakt, niet helemaal past bij de visie van dat sectorhoofd.
Als dat zo is...
.. dan is het in jullie belang om het sectorhoofd bij het vervolg te betrekken. Misschien is die zorgcoordinator wel een beetje te veel op een eilandje aan het werken? Ze klinkt zo eigengereid en inflexibel. Dat is raar en niet passend bij een moderne school.
Het zou zo maar kunnen. Dan kun je bij het sectorhoofd misschien wél begrip krijgen voor je zoon.

anna van noniemen
25-10-2011 om 19:35
De zorgcoordinator
is een man sectorhoofd een vrouw...
Ja, misschien wel. Het is een pedant mannetje. De vorige keer, voor de zomervakantie, wilde ik wat zeggen tijdens het gesprek. De manier waarop hij me vervolgens toesprak was alsof ik één van de leerlingen van school was, autoritair en bombastisch! Echt, zelfs IK voelde me heel klein worden...
Vandaag vroeg ik dat nog aan zoon, hoe voelt het als ze met 4 volwassenen met je bezig zijn....Ik voel me dan zo (wijst ongeveer 3 cm met duim en wijsvinger) klein, mama....Hij is gewoon doodsbang op dat moment!

Karmijn
25-10-2011 om 19:43
Sectorhoofd
Nou Anna, dan zou ik het sectorhoofd toch wel laten weten, dat het niet lekker gaat met de communicatie zo.
Misschien dat je zo nog het een en ander kunt veranderen op deze school?
Het feit dat er nu twee spelers ziek zijn in dit verhaal, vind ik wel een beetje toevallig trouwens. Er komen bij mij hier allemaal theorien opborrelen, waar jij ook niets aan hebt. Maar als het zo'n pedant mannetje is, dan kan het best dat hij naar zijn leidinggevende de hele tijd heeft gecommuniceerd dat alles naar wens ging.
Dat het zeker niet aan hem lag, of aan zijn communicatie met jullie en jullie zoon, maar dat het allemaal de schuld is van dat kind.
En dan is het misschien wel goed als jij een andere toon laat horen.

anna van noniemen
25-10-2011 om 20:01
Precies mijn gedachte karmijn!
Want (wat is het soms toch een nadeel, ADHD....meestal komen dingen pas na weken of zelfs maanden weer bovendrijven bij hem!) vandaag vertelde zoon dus, de vorige keer, met dat gesprek, toen moest hij op de gang zitten en wachten. Toen liep dat sectorhoofd dus voorbij en vroeg hem zijn naam. Hij antwoordde en daarop zei zij: o, ja, ik heb al veel over je gehoord (en de intonatie die zoon liet horen zei mij genoeg...)....En dat nu hierbij opgeteld, denk ik, wat voor verhaal zit hij dus op te hangen bij haar....!
Ik denk inderdaad dat ik vooral haar bij het gesprek wil hebben!
Ik neem dit ook nog mee naar de onderwijsconsulent overigens....

anna van noniemen
25-10-2011 om 20:05
Hahaha, over die zieken
ja, ik kan ook van alles bedenken hahhaha.
Maar ik denk dat het toch anders ligt. De zorgcoördinator is dan kennelijk ziek.
Die ene leerkracht (v) schijnt vanwege familie-omstandigheden niet aanwezig te zijn. Dat stond in de mail van de mentrix die ik daarstraks ontving. Dat is naar natuurlijk. Wat wel zo is, haar man is ook één van zoons leraren, en die is er nu dus ook niet. Dat is wel veel "anders dan anders" voor zoon eerlijk gezegd....

Tineke
26-10-2011 om 09:05
O.t.vraag (of toch niet o.t.)
Anna, je spreekt steeds over leraren en leerkrachten. Het klinkt misschien kinderachtig van mij, maar zijn dit echt de termen die school ook gebruikt? Leraren en leerkrachten zijn echte basisschooltermen. Op het VO worden ze graag docenten genoemd.
Als school het heeft over leerkrachten, dan heb ik niks gezegd. Anders raad ik je aan om de term 'docenten' te gaan gebruiken, het zal je helpen om serieus genomen te worden.

anna van noniemen
26-10-2011 om 11:37
Echt?
ik dacht juist dat het leraren waren op voortgezet en juffen en meesters op lagere school, maar misschien heb je gelijk....Ik zal er eens op letten, wat zij zelf gebruiken voor termen.

Tineke
26-10-2011 om 13:39
Je hebt gelijk
Basisschool: onderwijzers of leerkrachten, aanspreektitel: juf/meester.
Voortgezet Onderwijs: leraar of docent, leraar heeft een HBO-opleiding (vmbo of onderbouw), docent heeft universiteit (bovenbouw havo, vwo), aanspreektitel: meneer/mevrouw.
Nou ja, het kan dus geen kwaad, voor hun ego, om ze allemaal docenten te noemen.)

anna van noniemen
27-10-2011 om 23:04
Hahaha...ok
Zal inderdaad er aan denken...
Inmiddels is hij weer 2 dagen naar school. Woensdag dan alleen die 2 uur met vaste leerkracht, vandaag gewoon de hele dag weer. Coordinator nog steeds zien, en dus was hij vandaag een uur eerder vrij....
Ik wacht even af over het gesprek, anders neem ik zelf kontakt op, ik wil dit wel uitpraten....

anna van noniemen
01-11-2011 om 12:32
Ambulant begeleider is terug
en morgenmiddag staat er een gesprek met haar en de mentrix gepland!
Hebben jullie tips of ideeen?

Karmijn
01-11-2011 om 13:15
Voor het gesprek
Ik zou voor het gesprek ervoor zorgen dat jouw zorgen en vragen alvast bij de ambulant begeleidster bekend zijn. Zodat het niet zo is, dat de school de agenda van het gesprek kan bepalen.
Ik zou met twee personen naar het gesprek gaan.
Ik zou voor mezelf een aantal punten opschrijven waarvan ik zou willen dat ze in ieder geval aan de orde komen, en dat zou ik aan het begin van het gesprek aan mijn gesprekspartners mededelen.
Hoe moeilijk ook, ik zou niet ingaan op aparte gevallen en waarheidsvinding. Als de school dat wel zou gaan doen, dan zou ik op afstandelijke toon zeggen: 'Het is goed om je te realiseren dat je het nu over júllie beleving hebt. Onze zoon zou dezelfde gebeurtenis ongetwijfeld op een geheel andere manier beschrijven. Ik denk dat we ervoor moeten waken om nu in een welles nietes discussie te belanden. Dat is niet constructief. Uiteindelijk doet het er nu niet zo toe, wie er gelijk had. Het gaat erom dat wij samen een manier vinden waarop onze zoon zich kan ontwikkelen op een acceptabele wijze.'
Ik zou er op blijven hameren dat het in het belang van iedereen is, dat je zoon een wijze vindt om zijn emoties te verwerken op een acceptabele manier. Een stappenschema met escape kan daar een hulpmiddel van zijn.
Ik zou blijven benadrukken dat je zoon het onder de juiste omstandigheden, wel kan. Dat blijkt uit het feit dat het thuis zo goed gaat met hem en dat er maanden voorbij gaan, zonder explosies.
En dan zou ik willen bespreken wat die omstandigheden precies zijn. Wat hij dus precies nodig heeft.
Als ze me zouden overvallen met informatie die nieuw is en jouw overdonderd (bijvoorbeeld een nieuwe schorsing, hij kan hier niet op school blijven, o.i.d.) dan zou ik het gesprek beëindigen met de boodschap dat je daar nu niet adequaat op kan reageren. Dat je eerst in overleg wilt gaan met de onderwijsconsulent. De truuk is om dan ook echt geen uitlatingen te doen. Dan zou ik een afspraak maken voor een nieuw gesprek.
Probeer rustig te blijven, geen emoties te tonen en vriendelijk en van goede wil te zijn. Dat werkt echt het beste. Boos worden werkt niet.
Zo, opoeKarmijn is klaar met haar gezever. Heel veel succes morgen. Ik duim opnieuw voor je.