Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Incontinentie puber

Onze dochter 14 jaar is niet zindelijk. 
We hebben alles geprobeerd. Ziekenhuis, kinderarts, uroloog, echos bekkenbodem therapie, veel drinken gezette tijden plassen. En als alles niet hielp. Lieten we alles weer los. 
Snachts heeft ze geen problemen. Het is vaak overdag. 
De laatste berichten uit het zh zijn. Ze heeft de in de loop van de jaren te vaak en te lang haar plas opgehouden dat zij nu opnieuw haar spieren moet trainen te plassen. De uroloog zei ook, dit is een gedragscode verandering. En dat is het ook. Ze is zeer opstandig. Ik en mijn man hebben haar benaderd met een plan zoals de uroloog had gezegd. Ze moet het zelf bedenken, maar ze weet het niet. We helpen haar, geven haar ideeën en dan mag ze kijken wat bij haar past. Dit leggen we dan vast. Samen met haar.
Dit is te moeilijk en teveel
Waar kunnen we nog meer aan denken?
Zijn er nog onderzoeken of eventuele dieeten die hulp of verbertering kunnen bieden.


Zijn jullie al eens met haar bij een kinderbekkenfysiotherapeut geweest? 

Sapperdeflap2.0

Sapperdeflap2.0

22-03-2023 om 21:42 Topicstarter

ja, ik schrijf bekkenbodem therapie. Maar bedoel idd kinder bekken therapie.

Wat bedoel je met gedragscode veranderen?

Aangezien het probleem niet lichamelijk lijkt te zijn maar met gedrag te maken heeft, zou een psycholoog of andere therapie gericht op gedrag kunnen helpen?

heeft de uroloog ook met dochter zelf gesproken over vervolg? Bij mijn dochter landen dingen beter als de dokter het zegt. 
Het is ook lastig voor een 14jarige om zelf iets te bedenken en te overzien wat dat getekend. Zorg voor een aantal concrete opties die je samen doorspreekt. Bijv optie 1: starten met bekkenbodem therapie voor periode x dat betekent ook degelijke thuis oefeningen doen.  Optie 2: etc.

Wat naar voor je dochter.sterkte met en voor haar 🌹

Hier bij vlagen een flinke puber in huis die dan niets accepteert wat wij “zonder overleg” bedacht hebben. Onze oplossing is om dingen vanuit haar te laten komen en ook echt bij haar te laten. Dus vraag ik mij meteen af hoe zij hier eigenlijk in staat. Wil zij wel zindelijk zijn? Zodanig dat ze er ook iets voor wil doen? Anders zou ik (met onze situatie in het achterhoofd) het misschien toch bij haar laten. Wie heeft ooit besloten dat je zindelijk moet zijn? <- beetje een gekke uitspraak maar het is haar leven. 

Geen enkele puber wil op deze manier anders zijn dan anderen.  Natuurlijk wil ze zindelijk zijn, maar ze wil die bekkenbodem oefeningen niet doen. Haar puberhersenen bedenken nog niet dat het een niet kan zonder het andere te doen. Daarom zal er wel een manier gevonden moeten worden om het haar toch te laten doen. Ik ken mensen waarbij de ouders destijds dingen hebben laten liggen omdat zij dat niet wilden als puber en waar ze nu veel spijt van hebben. 

Klinkt misschien een beetje raar, maar als haar niet naar het toilet willen een gedragsding is- zou je dan niet iemand die geleerd heeft om te kijken naar gedrag laten meekijken?

Om te voorkomen dat er hier stempels uitgedeeld worden; er is best wel wat te bedenken waarbij geen tijd/zin/behoefte aan toiletbezoek een uiting is- en niet de kern. Misschien dat juist een kinderpsychiater of -psycholoog met jullie mee kan kijken? Want afhankelijk van wat er mogelijk  onder ligt, kan de aanpak heel anders zijn.

Zo doet de ene het goed op beloning, de ander raakt daar juist alleen maar meer faalangstiger door. Is bij het ene spectrum het slim te hebben over sociaal gewenst gedrag, kan het bij een andere juist erg ongewenst zijn om het over verwachtingen te hebben. 

Wellicht heb je het allang gedaan, maar ook dan zou ik naar die behandelaar teruggaan om daar de vraag neer te leggen om mee te denken. 

Ik weet niet of 14 te jong is maar ik ken specifiek over dit onderwerp hele goede resultaten met een hypnotiseur. Geen idee of je daar voor open staat maar wellicht is het de moeite waard? Toen onze dochter (toen 5) ook last had met plassen dachten ze ook aan iets psychisch en hebben we vanuit het zkh een verwijzing naar een kinderhypnotiseur gehad. Uiteindelijk ging het vanzelf over voordat de afspraak was en zijn we dus nooit geweest.

Wat ontzettend lastig voor haar en jullie.

mijn nichtje had dit vroeger ook. Bedplassen snachts als puber. Bij haar was het waarschijnlijk iets psychisch. 

Ik denk ook dat er misschien een andere oorzaak onder ligt. Ik wil zeker niet meteen stempels zetten, maar bij kinderen met bijvoorbeeld autisme is de prikkelverwerking anders waardoor dingen als zindelijkheid maar ook op tijd eten en drinken soms moeilijk zijn.
Mijn zoon is intussen volwassen, maar kan nog steeds vergeten te eten en drinken als hij is afgeleid. Overdag zindelijk worden was bij hem ook een dingetje doordat hij gewoon de tijd niet nam om te gaan plassen.

Ik zou dus denk ik ook kijken naar een gedragstherapie ingestoken vanuit de psychologische kant.

@envelop, vanuit het ziekenhuis een doorverwijzing gekregen naar een hypnotiseur? Klinkt enorm vreemd aangezien hypnose een pseudowetenschap is, en dat zullen ze (moeten ze) in het ziekenhuis wel weten.

TheWu schreef op 23-03-2023 om 11:04:

@envelop, vanuit het ziekenhuis een doorverwijzing gekregen naar een hypnotiseur? Klinkt enorm vreemd aangezien hypnose een pseudowetenschap is, en dat zullen ze (moeten ze) in het ziekenhuis wel weten.

Het is toch echt gebeurd, door de kinderarts vanuit het Rijnstate. Ik vind het overigens niet heel vreemd maar ben verder ook een totale leek (en heb dus geen ervaring met kinderhypnose). Wij zijn nu voor dochter met iets anders gestart met EMDR, dat is ook pseudowetenschap denk ik? Daarvoor krijg je ook gewoon een doorverwijzing en zijn hele goede resultaten te merken.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2233760-hypnose-op-recept-in-tientallen-nederlandse-ziekenhuizen

Ik lees nu dat er meer ziekenhuizen zijn waar ze hypnose bij kinderen adviseren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.