Vertigo
28-09-2011 om 21:27
Inrichting van je huis
.. voortborduursel op mijn draadje van laatst over mijn zoon, die veel prikkels opslaat en dan explodeert - even kort gezegd.
Dat heeft hij trouwens van mij, ik besef het steeds meer. Het gaat wel veel beter sinds ik er bewust mee bezig ben, op wat botsingen na [zo stom als het na een hele dag toch nog ploft..]
Maar goed, nu mijn volgende vraag aan ervaringsdeskundigen: we gaan binnenkort verhuizen naar een fijn huis, veel beter dan waar we nu wonen. We gaan ook vlakbij school wonen en zoon kent de omgeving al prima.
Dit is een buitenkans om onze levenswijze iets aan te passen aan de behoeften van zoon - meer structuur, er is een dichte keuken, meer duidelijkheid.. geen stress meer om buurman, die is enorm aardig en hoort niets, zegt hij.
Nu vraag ik me af: hoe hebben jullie de inrichting van jullie huis 'gedaan' zodat het werkt voor jullie kind[eren]?
Eigen kamer laten kiezen of voor ze kiezen, zelfde inrichting als in oude kamer of juist iets nieuws.. zo leeg en kaal mogelijk inrichten?
Ik wil 1 werk/hobbykamer maken en 1 vrij lege, 'relax' kamer met bank, tv/dvd en hanghoekje met boekjes enzo- er zijn namelijk 2 huiskamers aan elkaar vast.
Zijn tekentafeltje is ongeveer heilig, een grote zooi en ik mag er niet aankomen. Moet ik dat nu op zijn kamer zetten - gaat hij dan meer daar zitten/spelen in alle rust, of zit ie toch weer bij mij met mijn spullen.
[nu is zijn kamer pal aan hiskamer vast en gat hij daar echt niet spelen.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen. Kon in het archief zo gauw niets vinden.
Alvast dank!

skik
29-09-2011 om 11:10
Tekentafeltje
Kan dat tekentafeltje niet in de relaxkamer?
Misschien kan je voor zijn kamer een mix maken tussen zijn oude kamer en 'alles nieuw'. Wel bijvoorbeeld dezelfde kleuren aanhouden, maar dan in een rustiger tint, of meer effen, of minder aan de muur ter decoratie. Een paar belangrijke dingen waar hij aan gehecht is houden voor de vertrouwdheid en de rest achterwege laten om het prikkelarmer te maken.
Ik ben dan wel geen ervaringsdeskundige in de zin dat ik geen kind heb met een diagnose die in dit draadje thuishoort, maar heb wel een onverbeterlijk chaotische dochter. Op haar kamer lagen al haar spullen op de grond, hij was nauwelijks begaanbaar en het bed haast niet meer beslaapbaar vanwege alle troep (plakbandapparaat!) die er in en om lag.
Ik heb eerst alle overbodige prullaria weggehaald. Op haar buro is nu nog maar één pen, één potlood en één schrijfblok in plaats van bakken voor pennen en stapels opschrijfboekjes en schriften. Het gezellige behangetje heb ik laten zitten, maar die knaloranje muren heb ik in rustgevend groen geverfd,, een tint uit het behang. Haar hysterisch vrolijke dekbedovertrek is vervangen door een effen exemplaar, ze heeft nu nog één sierkussentje in plaats van acht. Haar uilenbeeldjesverzameling staat in een soort grote letterbak aan de muur, maar al die kleine prulletjes uit de vensterbank zijn weg. 'T is nog steeds een gezellige, vrolijke meisjeskamer, maar een stuk rustiger en overzichtelijker en het doet haar goed.
Veel geluk in jullie nieuwe huis!
skik

Karmijn
29-09-2011 om 13:33
Hier
Hier heeft onze zoon heel veel plezier(?) gehad, van een matras in de hoek van zijn kamer. Daar kon hij zich dan terug trekken onder een deken, als het hem allemaal teveel was. Misschien een idee?
Verder zou ik je zoon er in betrekken, misschien heeft hij zelf wel goede ideen.

koentje
04-10-2011 om 12:13
Rustige omgeving
boeken e.d. achter deurtjes in de kast, goeie opruimmogelijkheden. Speelhoek goed apart houden van huiswerkhoek e.d.

Leen13
06-10-2011 om 10:18
Eigen kamer
Dochter hier is 13 en gaat nu pas met plezier in haar eigen kamer zitten. Tot nu toe had ze de behoefte om veel in mijn buurt te blijven. Het is dus ook persoonlijk en afhankelijk van de ontwikkeling van je kind hoe je de zaak inricht. Gewoon vragen.
Mijn zoon ergert zich aan de saaie grijze muren in zijn klaslokaal. Dat is voor hem bepaald dat dat rustig moet zijn.
Toen ze jonger waren waren er overigens ook lampen of hoekjes die ze angst aan konden jagen. Die kun je dan weghalen of veranderen. Maar je moet er wel naar vragen, ik heb dat ook te lang niet geweten.
En ja, de boeken en schriften van mijn bruggers hield ik in een kastje bij de eettafel zodat we samen konden werken na het eten.
De kasten van mijn zoon, kleding en schoolboeken, heb ik een tijd van etiketjes voorzien en absoluut logische stapeltjes. Nu nog ruim ik dagelijks op, help hem ordenen, anders wordt het niets en raken de spullen kwijt.

Vertigo
06-10-2011 om 16:16
Dank
En ahhh, 13?! Ik lig nu op de grond tussen de lego en over 8 jaar misschien nog ?!
Ik ben al wat spullen heen en weer gaan brengen en zoon gaat soms mee, hij heeft al gekleurd op zijn nieuwe kamer - op zijn buik liggend, zijn werktafel gaat pas over als hij het goed vindt.
Steeds als ik zijn grenzen overschrijd, krijg ik dat te horen, dus ik probeer vanuit hem te denken en niet vanuit de 'praktische verhuisstand'
Zijn kamer wordt wel gezelliger dan nu, en ik ga toch proberen zijn tekentafel er neet te zetten. In de ene woonkamer komt ook de grote tafel en daar ligt dan ook wel wat telenspul voor em.
We moeten enerzijds uitproberen, anderzijds niet teveel veranderen..
Ik heb wel 2ehands een fayboy zitzak geregeld, voor een chillhoek. Hij zei al dat jij die niet hoeft, maar ik denk dat hij om gaat als hij em ziet. En anders zijn broertje wel!
Er komt ook een weekplanner in de keuken. Nu heeft ie een getekende kalender waarop hij elle dag inkleurt en erop getekend staat wat er gebeurt.
Bedankt voor het meedenken!
Ik voorzie dat ik nog heel eel ga negeleiden en opruimen de komende jaren :€
Groetjes
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.