Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Guinevere

Guinevere

11-04-2010 om 20:41

Instant-rustig?

Heeft iemand tips hoe je een ADHD-er kunt helpen om ter plekke rustiger te worden?
Het gaat momenteel best wel goed met onze 7-jarige, alleen zijn zijn buien wat extremer. Heel erg kalm en doordacht of juist extreem uit de band, gillen, krijsen, stuiteren, aandacht trekken. Van dat laatste beginnen we nu een paar grijze haren te krijgen (of van onze leeftijd, dat laten we in het midden).
Ik vraag 'm al om diep in en uit te ademen, maar dan gaat ie juist opzettelijk heel oppervlakkig zitten hijgen, dat werkt volgens mij averechts. Tv-kijken werkt vaak goed, maar dat vind ik niet altijd het ultieme plan. Masseren: daar gaat hij van gillen....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annet

Annet

11-04-2010 om 21:02

Braingym [met naschrift Forumbeheer]

http://www.braingym.nl/

Hier geen adhd-er maar wel een kind dat bij vlagen hyper kan worden.
Hij heeft veel baat bij de oefeningen van braingym. Hier zitten vooral oefeningen bij die linker en rechterhersenhelft beter laten samenwerken. Hier zitten ook ontspanningsoefeningen bij.
Zoon doet een aantal van deze oefeningen nu elke dag. Als hij onverwacht druk is, laten we hem de ontspanningsoefening nog eens doen. Dat werkt meestal direct.
Geen idee of het ook bij adhd werkt. Maar het is het proberen waard.
Wij hebben het boek met oefeningen van de site. Ik kan je ook wel wat mailen (gescand) als je wilt.

Naschrift Forumbeheer: Tips of een site doorgeven oké, gescande pagina's van boeken niet oké i.v.m. bestaande auteursrechten. Ook al is het uiteraard met de beste bedoelingen... daar werken we niet aan mee.

Forumbeheer Ouders Online

Guinevere

Guinevere

12-04-2010 om 20:43

Grappig

Grappig, onze orthopedagoog werkt zo te zien ook met bepaalde braingymprincipes! Ik zal er morgen bij haar eens naar informeren, wie weet kan zij me een beetje op weg helpen.
Binnenkort start er hier in het dorp mogelijk ook een kinderyogagroepje, dan meld ik zoonlief ook gelijk aan (ook al zal hij dat wel helemaal niks vinden).

Guinevere

Guinevere

12-04-2010 om 21:28

Verder niemand die haar kinderen rustig krijgt?

Zie titel, alle ideetjes zijn welkom.

Vera*

Vera*

12-04-2010 om 21:42

Verzwaring

Dochter heeft een poos bij vlagen een verzwaard kussen op haar gelegd gekregen. Het gewicht geeft rust doordat het je meer bewust maakt van jezelf. Het kan kinderen met si-problematiek goed helpen.
Het kussen hadden we zelf gemaakt. Een aantal banen stikken op een sloop en door linzen indoen, vervolgens de opening dichtnaaien. Een ander sloop hebben we er nog om heen gedaan, een mooi sloop met roze hartjes er op genaaid . Heb je dat al eens geprobeerd?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

12-04-2010 om 22:28

Weet niet

Op dit moment vallen de buien en explosies van onze zoon héél erg mee, gelukkig maar, want ook wij zijn er nog steeds niet achter wat we op zo'n moment het beste kunnen doen. Op zijn kamer zetten, met een muziekje, dat wil wel redelijk werken. En TV kijken inderdaad.
Op het forum van Balans schreef vandaag iemand over 'holding', dus het heel stevig beetpakken, van haar ADHD-zoon. Zij was er heel positief over, had er geloof ik een speciale training voor gevolgd. Zou dat wat voor jullie zijn?

Guinevere

Guinevere

12-04-2010 om 22:32

Dat verzwaarde kussen met hartjes hebben we nog niet geprobeerd. ZOon heeft trouwens ook SI-problemen, dus wie weet. Die hartjes zouden hier trouwens niet zo aanslaan, haha. Waar leg je dat kussen dan op? Zou een verzwaard vestje overdag niet handiger zijn, of werkt een zware rugzak ook (lekker makkelijk, ik ben niet zo handig met naald en draad).
Als ik mijn zoon ga zitten aaien of kriebelen, ben ik bang dat het alleen maar erger wordt! Hij is al zo overgevoelig op zijn huid, dat wordt één grote gillende lachpartij. 't Is wel jammer trouwens, maar ik vrees dat het geen optie is. Als ik zijn broekspijpen wil omslaan begint hij al te gillen dat ik hem kietel, en dan raak ik hem nauwelijks aan.

Guinevere

Guinevere

12-04-2010 om 22:38

Holding

Dat "Holding"gebeuren is toch voor als een kind door het lint gaat, zo'n hele erge boze bui heeft? Gelukkig is daar momenteel geen sprake van, het gaat vooral om doorgeslagen, meestal goedgehumeurd gedrag. Alleen wordt iedereen er zwaar gestressed van, hijzelf ook omdat hij daardoor van "druk" naar "enorm druk en oncontroleerbaar" gaat.
't Is misschien hetzelfde idee als met zo'n verzwaard ding, doordat het toch wat druk geeft?

toja

toja

13-04-2010 om 10:13

Fitnessbandjes

Hoi,
bij mijn zoon met autisme (geen adhd dus) en met een s.i-stoornis helpt diepe druk toch het beste om hem rustig krijgen. De ergotherapeute raadde voor overdag fitnessbandjes aan(zie hier http://www.senso-care.nl/ onder diepe druk bij gewichtmanchetten voor een plaatje). Wij kochten die gewoon bij een sportzaak trouwens en deden die om zijn enkels zodat hij beter kon aarden. Hij vraagt zelf nog regelmatig om diepe druk op zijn hoofd (als hij recht staat duw ik zijn hoofd of zijn schouders naar beneden terwijl hij zichzelf omhoog probeert te duwen) en hij vindt een massage ook heel lekker, maar dan harder. Als ik het te zacht doe kriebelt het weer te veel. Wil je weer even lekker hard op mijn rug/hoofd wrijven mama? hoor ik het bijna elke avond voor het slapen gaan

koentje

koentje

13-04-2010 om 14:22

Er zijn

verzwaringsdekens en vestjes te koop met als doel rust te bieden. Wij gebruiken die in de zorg wel eens tegen onrust. Bij een thuiszorgwinkel moet je dan zijn denk ik
Het zijn katoenen dekens of vestjes met zakjes erin. Daarin kun je zandzakjes stoppen, net zo lang tot de gewenste zwaarte is bereikt. Te veel gebruik geeft te veel gewenning, dus moet het wel incidenteel zijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.