Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Lena

Lena

03-01-2009 om 14:02

Intelligentietest zinvol?

Hoi,
Het gaat niet altijd even goed met mijn zoon op school (zie ook stuk over medicatie) door PDDNOS/ADHD-achtig gedrag. Nu wil het geval dat hij behoorlijk slim is. Ik wil niet opscheppen, maar het is zo, hij is nu 7 maar leest en spelt als een groep 8-er, rekent als een groep 6-er (of zoiets), op andere gebieden gaat het minder hoor, knutselen raakt hij bijvoorbeeld helemaal van in de knoop. Nu vraag ik me af of het zin heeft zijn intelligentie te laten testen. Ik vraag me wel eens af of zijn gebrek aan concentratie ook te maken heeft met het werk dat hem aangeboden wordt. Iemand hier ervaring mee? Alvast bedankt, groetjes, Lena


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mama 78

mama 78

03-01-2009 om 15:20

Hoi

Zo te zien is je zoon idd. bijdehand. het kan heel goed dat hij aan het onderpresteren is. Ik heb hier hetzelfde meegemaakt met mijn dochter. Toen ze in groep 4 zat, ging het helemaal mis. Ook met haar gedrag thuis. Ze was op school heel erg aan het onderpresteren. het rare is (of het logische gevolg) is dat zulke kinderen adhd achtig gedrag kunne vertonen, maar inderdaad ook autistrisch gedarg. het wil helemaal niet zeggen dat ze dat dan ook hebben hoor! Mijn dochter ging ook zulke trekjes vertonen. Pas toen er ingegrepen werd (ze heeft een klas overgeslagen) verdween dat helemaal. ze kon zich toen optrekken aan ontwikkleingsgelijken. het werd een heel ander kind.
Wij hebben haar nog niet laten testen. Wel heeft ze zo af en toe gedragsproblemen. Het is een behoorlijk bedrag wat je ervoor neer moet leggen, en dat houdt ons een beetje tegen. Ook op school doen ze dat niet snel. wellicht dat dat in de toekomst wel gaat gebeuren. Soms wil je dingen zwar op wit. We hebben wel het vermoeden dat ze hoogbegaafd is.
Dat gebrek aan concentratie kan er okheel goed mee te maken hebben! Logisch, als je alleen maar makkelijk werk aangeboden krijgt, dan heb j e geen zin meer om je daarvoor in te zetten. Dan ga je zitten dromen. Pas als het werk weer uitdagend genoeg is, raakt zo'n kind weer geprikkeld. Misschien heeft jouw zo'n wel een 'snelle computer'. vergelijk het met een racewagen. Als je daarmee alleen maar op 50 km weggetjes mag, wordt je daar ook gefrustreerd van...

To the point: of het zinvol is te laten testen? Probeer er eerst achter te komen waar de problemen vandaan komen. Rust niet voor je een goed gesprek op school hebt gehad en probeer er achter te komen of je zoon idd. meer uidaging in zijn werk nodig heeft. Pas als het balletje rolt, is het misschien zinvol om te laten testen.

Veel succes en ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Laat je nog wat van je horen? Ik ga zo je andere draadje nog even lezen.

Pdd-nos en knutselen

Is knutselen nu niet net iets waar PDD-nossers wel vaker een probleem mee hebben? Maak maar iets, zonder structuur, zonder handleiding, zoek het maar uit en maak het maar.
Als de kinderen dan denken dat het af is, dan zegt de leerkracht "zou je niet dit", of "zou je dat niet nog doen?". Af is nu eenmaal af.

cqcq

cqcq

03-01-2009 om 21:39

Is dat niet gedaan dan?

Zowel pdd-nos als adhd mag pas worden gediagnosticeerd als andere oorzaken van het gedrag uitgesloten zijn.

Een IQ-test had in feite gehoord bij het onderzoek wat al gedaan is om de diagnose te stellen. Ik begrijp dan ook beter dat je de vader niets ziet in medicatie. In welke groep zit hij op school? Doen ze iets met zijn voorsprong. Lees anders eens mee op het forum bij HIQ.nl.

Mama 69

Mama 69

03-01-2009 om 21:51

Mama 78, en lena

Ik wil even op jouw reactie reageren. Niet om je tegen te spreken hoor, ik zou niet durven maar meer omdat wij juist met onze dochter een beetje het tegenovergestelde hebben meegemaakt.
Onze dochter was van af het begin een heel erg bijdehand dametje. Al vanaf een uur na haar geboorte viel het ons op dat ze anders was dan haar broer en zus. Super alert.
Ze was extreem vroeg met praten en met 2 jaar maakte ze puzzels van 50/60 stukjes. Weer een jaar later had ze al geen moeite meer met 200 stukjes. Voordat ze naar groep 1 ging heeft ze uit zichzelf leren lezen en ook rekenen.
Het vermoeden dat ze hoogbegaafd was werd het jaar erna nog veel sterker en ze is dan ook een jaar eerder doorgestroomd naar groep 3.
Ze is niet getest en daar hebben we nu nog altijd spijt van. Vanaf groep 4 ging ze langzaamaan weer met het gemiddelde van de groep meedoen. Wel met sommige flinke uitschieters naar boven toe. Ze zat niet lekker in de groep en had geen vriendjes en vriendinnetjes. Haar gedrag werd ook steeds 'vreemder' autistisch idd. En ook wij dachten dat dat kwam omdat ze geen uitdaging genoeg meer kreeg en zich begon te vervelen. En ook wij dachten aan onderpresteren. Helaas dacht de school daar anders over en er werd niets gedaan en wij hebben er (achteraf gezien) veel te weinig op aangedrongen. Pas begin groep 8 was voor ons de maat vol en zijn we hogerop geklommen. Een uitvoerig onderzoek en testen waren het gevolg.
En hier was het juist andersom. Ze bleek het syndroom van Asperger te hebben, dus ze IS gewoon echt autistisch ipv dat ze dit soort gedrag vertoonde omdat ze niet genoeg zou worden uitgedaagd. Daarnaast beschikt ze ook over een vrij hoog IQ maar is ze niet hoogbegaafd.
Ik ben daarom wel een heel erge voorstander van wel testen als je denkt dat dat duidelijkheid zou kunnen geven. Het kost idd iets, maar dan heb je het wel zwart-op-wit en kun je vandaaruit verder. Daarmee voorkom je een heleboel verloren jaren zoals wij dat hebben gehad. En niet alleen verloren jaren maar ook veel verdriet. Dochter hier heeft echt een rotbasisschoolperiode gehad. En dat had niet gehoeven als men eerder wist wat er met haar aan de hand was. Na deze diagnose moesten we eerst met haar gaan puinruimen (o.a. een minderwaardigheidscomplex van hier tot Tokio). Dat had dus voorkomen kunnen worden.
Daarom is mijn advies; ga wel op tijd testen! Dán kun je pas dingen gaan uitsluiten en er achter proberen te komen waar de problemen vandaan komen.
Heel veel wijsheid en succes gewenst!

Lena

Lena

03-01-2009 om 22:11

Niet getest

Hoi,
nee, hij is nooit getest, ik heb de kinderpsychiater of kinderarts ook nooit over gehoord. Er is wel altijd gezegd: gelukkig dat hij slim is, zo kan hij met zijn intelligentie bepaalde vaardigheden die hij mist compenseren. En dat is ook zo. Op zich denk ik zelf niet dat hij hoogbegaafd is, daar stel ik me toch iets anders bij voor. Hij is wel erg slim en heeft voorasl een erg exact geheugen, als hij 1 keer iets heeft gelezen of gezien onthoudt hij het precies (dus ook hoe je iets spelt bijv., maar ook allerhande trivia).Ik vraag me dus steeds meer af of het lesmateriaal goed aansluit op hem. Misschien dat ik daar ook wel achter kom door gewoon eens op school en zin zijn schriftjes te kijken, maar ik weet niet zeker of ik dan een duidelijk genoeg beeld krijg. Los van zijn intelligentie is er wel duidelijk 'iets' met hem wat ik zelf meestal omschrijf als heel erg snel overprikkeld raken. Hij had dit als baby al, het wordt hem allemaal gauw teveel, zeker de drukte op school is teveel input voor hem, vroeger werd hij hier vooral boos en huilerig van, nu vooral druk. De hoop was een beetje dat hij door (tijdelijke) medicatie zich beter kon concentreren zodat zijn werk ook (sneller) afkomt en hij beter op zijn niveau kan blijven. Want dat is een beetje het probleem, hij mag denk ik wel moeilijkere dingen doen, maar er moet natuurlijk ook wel eens wat af voordat hij verder mag. Ik ben een beetje bang dat hij op school niet helemaal laat zien wat hij waard is, door zijn gedrag lijkt hij soms heel jong, terwijl hij geestelijk wel een flinke uitdaging kan hebben. Ter vergelijking, er zit ook een jongetje bij hem in de klas die erg voor is, maar die werkt ook heel snel en weet hoe de dingen werken zeg maar. Ik ben blij met jullie reacties en ervaringen, meer zijn welkom, want ik heb er tot nu toe nog niet vanuit dit gezichtspunt naar gekeken. En mijn vraag is ook: heeft het zin om iq te testen ook als je kind niét hoogbegaafd is maar begaafd (of iets dergelijks),
bedankt, groetjes, Lena.

Mari

Mari

03-01-2009 om 23:22

Wel testen

Ik vind het ook vreemd dat er bij het onderzoek geen IQ test is gedaan. Vroeger was dat gangbaar, maar ik werk tegenwoordig dat als een kind redelijk intelligent overkomt ze het niet doen uit kosten besparing. En toch kan dit gevaarlijk zijn. Mijn zoon kwam altijd erg pienter over. Heeft ook behoorlijk wat kennis, kwam als dreumes al heel bijdehand over. Geen hoogvlieger zoals zijn zus, maar wel vaardig genoeg, dachten wij. Ook een kind met een geheugen als een olifant, hij onthoud elk kleine detail van jaren terug. Maar toch blijkt hij minder begaafd te zijn. Hij is nu 2 maal getest met dezelfde uitkomst. Verbaal scoort hij aanzienlijk hoger waar door hij dus heel pienter overkomt, maar performaal heeft hij wat forse uitschieters naar beneden.
Zelfs de onderzoekers blijven verbaasd over de uitkomst, want het was niet wat ze in hem zagen. Daarom vind ik het wel belangrijk om bij problemen de IQ te testen, want pienter overkomen en zelfs goed presteren op school (doet zoon ook) wil niet zeggen dat de IQ altijd zo hoog is. Een kind dat overvraagd wordt is net zo erg als een kind dat ondervraagd wordt.

gr. Mari

ishtar

ishtar

04-01-2009 om 13:32

Wel testen

maar ook goed uitkijken hoe je de uitslag 'leest'
Onze zoon, 9 jaar en Pdd-nos, heeft een testuitslag van 68. En dat kan niet kloppen, niet als je weet dat hij vrij gemiddeld meegaat in een reguliere groep 5 (groep 1 gedoubleerd) Wij houden het erop, (in overleg met stichting MEE )dat dat iq cijfer aangeeft hoe hij, zonder begeleiding, functioneert.

Tinus_p

Tinus_p

04-01-2009 om 16:55

Ishtar

ishtar:
"Onze zoon, 9 jaar en Pdd-nos, heeft een testuitslag van 68. En dat kan niet kloppen, niet als je weet dat hij vrij gemiddeld meegaat in een reguliere groep 5 (groep 1 gedoubleerd) Wij houden het erop, (in overleg met stichting MEE )dat dat iq cijfer aangeeft hoe hij, zonder begeleiding, functioneert."
Je kunt het nog simpeler zien: het betekent dat je zoon 68 scoort op een IQ test, en dat hij dus moeite heeft met het maken van testen.
Een IQ test (en sowieso wat systematische diagnostiek) lijkt me voor Lena nuttig, maar het is handig om achter een IQ test niet meer te zoeken dan er in zit.

ishtar

ishtar

04-01-2009 om 17:42

Tinus

Mijn bedoeling was aan te geven dat een uitslag niet een statisch gegeven is. Soms zijn er andere oorzaken voor een lage uitslag. Ik ben het vaker tegengekomen, zeker bij kinderen met een ass-stoornis.
Moeite met het maken van testen (verwerken van info) heb ik ook genoemd in mijn 'protest' tegen de stelligheid waarmee de instelling die deze testen heeft afgenomen bleef bij de uitkomst. (hielp niet )
Uiteindelijk doet het er niks toe (in ons geval dan). Ik was om te beginnen bang dat de school waar onze kinderen heen zouden gaan hem alsnog zouden afwijzen op grond van de uitslag. Dat is niet gebeurd.

koentje

koentje

05-01-2009 om 13:25

Lena

Het lijkt me zeker zinvol, ik denk dat het handvatten gaat geven voor zijn manier van leren.
Vermoedelijk is je zoon ook verbaal een stuk hoger dan performaal. Bij jouw verhaal zou ik ook eerder denken aan asperger dan aan PDD...

liedewij

liedewij

05-01-2009 om 13:36

Ja , wij hebben ook zo'n mannetje. Inmiddels 9 jaar. Slim en moeilijk in sociaal contact/aanpassing.School dacht aan hoogbegaafdheid. Dat is hij niet. Wel bovengemiddeld begaafd met een flinke verbaal/performaal kloof. Dit laatste verklaart z'n gedrag deels; enorme frustratie en woede, zich onbegrepen voelen, geen aansluiting kunnen vinden bij leeftijdsgenoten,faalangst,onderpresteren enz.
Ik vind het heel prettig dat we nu vaak begrijpen waarom het mis gaat. Het heeft ons inzicht gegeven in z'n functioneren.School kan hier ook oop in springen en kreeg handvatten hoe met hem om te gaan.

Wij hebben het trouwens via de huisarts vergoed gekregen van de ziektekostenverzekeraar. Kind zat niet goed in z'n vel dus de huisarts schreef een verwijzing voor een psycholoog. De iq test was onderdeel van de diagnostiek en werd dus vergoed. We zijn wel goed verzekerd maar je kunt altijd even de polisvoorwaarden bekijken. Scheelt je al snel ongeveer 800 euro.

Liedewij

Annie

Annie

05-01-2009 om 14:50

Liedewij

Jij: ¨Slim en moeilijk in sociaal contact/aanpassing.School dacht aan hoogbegaafdheid. Dat is hij niet. Wel bovengemiddeld begaafd met een flinke verbaal/performaal kloof. Dit laatste verklaart z\'n gedrag deels; enorme frustratie en woede, zich onbegrepen voelen, geen aansluiting kunnen vinden bij leeftijdsgenoten,faalangst,onderpresteren enz.¨
Ik herken dit behoorlijk bij onze dochter (11), muv onderpresteren, ook zij is erg slim en heeft een V/p kloof. Jij hebt het over handvatten voor school, hoe om te gaan met jouw kind. Kun je daar wat over zeggen, want ik heb die niet gekregen en school behandelt dochter als hb´er, dat pakt deels goed uit, maar haar sociale contacten bijvoorbeeld worden steeds minder. Voordat ik weer eea op wil starten (ivm middelbare school) ben ik allerlei kanten aan het uitzoeken. Daarom zou ik graag van jou willem horen hoe jullie met kind thuis en op school omgaan.

Lena

Lena

05-01-2009 om 21:12

Kloof

Hoi,
Ik ben erg blij met al jullie reacties. Ik heb de term verbaal/performaalkloof hier al vaak voorbij horen komen, maar weet nog niet precies wat het is. Maar ik begrijp dat dat iets is wat uit een intelligentietest komt? En is zo'n test hetzelfde als WISK? Zo'n term hoorde ik de ib'er vandaag bezigen.
groetjes, Lena

Lena

Lena

05-01-2009 om 21:20

Artikel

http://www.pharosnl.nl/?v-p-kloof

Ik heb even gegoogled en dit was het eerste stuk dat ik las. Het zou wel verklaren waarom je er geen handvaten bij krijgt, die zijn er blijkbaar onvoldoende. Blijkbaar is er een nieuwe wisc test in de maak die zich minder op die kloof richt. Maar goed, ik weet er nog maar weinig van, het is niet mijn bedoeling een bom te gooien onder diagnoses, vond het gewoon wel een interessant stuk,
groetjes, Lena

Stelle

Stelle

06-01-2009 om 13:06

V/p kloof

Ik heb niet het hele draadje gelezen, wel het artikel waarnaar je verwijst, Lena.
Ik denk inderdaad niet dat een niet-significante of lichte V/p kloof iets zegt of handvatten biedt, zeker niet als er ook van hoogbegaafdheid sprake is. Maar ik geloof wel dat een grote kloof voor een groot aantal (leer)problemen kan zorgen, waar je weer wel op kunt anticiperen. Er is best veel informatie over bijeen te googelen. Uit eigen ervaring (zoon heeft kloof van meer dan 40 (!) punten) kan ik zeggen dat hij zijn ideeen (en hij heeft er heeeeeel veel) moeizaam omzet in praktijk, wat tot veel woede, frustratie en faalangst leidt. Hij bednekt de meest fantastische uitvindingen, maar slaagt er niet om het op papier te zetten of in elkaar te zetten, zelfs niet onder begeleiding. Hij ziet de stappen die hij daarvoor moet nemen gewoon niet. Ook kan hij bijv. totaal niet knutselen, bouwen, vouwen, puzzelen; dat zijn dan ook dingen die hij vermijdt (weer door die faalangst), maar die je wel tot op zekere hoogte kunt trainen. Verder is hij motorisch een flinke kluns, o.m. doordat hij veel moeite heeft afstand en ruimte in te schatten. Herkenbaar?
Verder kan (kan! hoeft dus niet) een grote v/p kloof een aanwijzing zijn voor een ontwikkelingsstoornis, zoals nld, asperger of dyspraxie. Alleen al daarom kan hte zinvol zijn om te testen. Wij zijn er ook nog niet helemaal uit wat er nu precies met zoonlief aan de hand is, maar kunnen hem met deze kennis in ons achterhoofd wel beter begrijpen en sturen. Het is al heel wat als je je realiseert dat er geen sprake is van onwil maar onkunde van zijn kant.

Hoop dat je hier wat aan hebt. Sterkte, het is een hele zoektocht!

liedewij

liedewij

06-01-2009 om 14:55

V/p

Zoals je in de andere berichten zag moet je even googlen. Dan kom je op verschillende sites waar de v/p kloof besproken wordt. Vaak wordt het genoemd in combinatie met hoogbegaafdheid maar dat hoeft echt niet. Kenmerkend bij onze zoon is dat hij moeite heeft met overzicht houden. Op allerlei vlakken. Op school escaleerde de situatie nog wel eens(hij werd dan"om niks" enorm boos;schreeuwen,slaan , enorme onmacht) Bij observatie bleek het altijd mis te gaan in situaties waar er minder struktuur geboden werd; gym, handenarbeid, speelkwartier. Hij raakte het overzicht kwijt, werd zelf onrustig, wist niet wat te doen en dan was er weinig voor nodig om hem kwaad/gefrustreerd te krijgen. Nu houdt de leerkracht hem meer in de gaten, stuurt hem in de opdrachten zodat hij weet wat hij precies wanneer moet doen.Dit laatste is echt van belang geweest; omdat hij intelligent is werd er al snel gedacht dat hij het wel begreep dus werd er juist minder uitleg/aandacht aan hem gegeven.

Rekenen. Hij kan heel goed rekenen maar het gaat tergend langzaam. Heeft altijd z'n werk te laat af. Z'n werktempo is echt een probleem.In de eerste plaats is de hoeveelheid werk afgenomen. Als hij laat zien dat hij de stof beheerst hoeft hij geen rijtjes meer te maken om te oefenen. Sommen worden niet door elkaar gezet. Het is moeilijk voor hem als delen/optellen/aftrekken door elkaar staan. Het kost hem onevenredig veel tijd om steeds om te schakelen. Er wordt regelmatig op tijd gewerkt om het tempo erin te krijgen.

Omdat hij met spelling niet meer mee hoeft te doen (beheerst de stof) mag hij een werkstuk maken. De leerkracht heeft voor hem een soort schema gemaakt hoe je een werkstuk moet maken. Echt in onnozel kleine stapjes. Zodat de taak(werkstuk) uit heel overzichtelijke opdrachtjes bestaat.Ze heeft hem bijvoorbeeld ook opgedragen nu in eerste instantie de informatie niet van internet te halen maar naar de bibliotheek te gaan en enkel bij de jeugdboeken te kijken. Dit maakt het informatie aanbod voor hem overzichtelijk.

Door al dit soort maatregelen is onze zoon minder gefrustreerd. Hierdoor is hij ook aangenamer in het contact met anderen. Hij heeft op school rt gehad om hem wat spelregels bij te brengen. Met name leren verliezen en leren om te gaan met kinderen die de (spel)regels niet zo nauw nemen. Kort hierna heeft hij in een psychologenpraktijk een sova-training gevolgd. Heel duidelijk de regels geleerd hoe je je gedraagt in sociaal verkeer.
Dit alles heeft zich afgespeeld in z'n 7de levensjaar. Hij is nu 9. Heeft zich gelukkig ontwikkeld en heeft een paar vriendjes, gaat met plezier naar school en is geen buitenbeentje meer.

Als ik nu je berichtje nog even terug lees is denk ik een valkuil om een kind met een v/p kloof te behandelen als een hbkind dat het kind tekort gedaan word. Een hbkind begrijpt de stof immers wel. Maar juist die v/p kloof maakt dat het kind meer begeleiding/uitleg en struktuur nodig heeft om niet te verzuipen in de aangeboden opdrachten/lesstof.
Maar ook in sociaal contact; niet in een groep maar eerst 1 op 1.

Ik ben een beetje gehaast dus misschien heb ik het wat krom geformuleerd; als het niet duidelijk is vraag je het maar!

groeten Liedewij

liedewij

liedewij

06-01-2009 om 15:02

Lena

De WISC test is een intelligentietest. Het geeft niet alleen een iq waarde maar kijkt op verschillende gebieden naar het kind.
Een kind kan dan op het ene vlak uitblinken en op het andere vlak juist niet. Bij een v/p kloof is er dus een discrepantie tussen verbaal(= redeneren) en performaal(=omzetten in handelen) Een kind met een v/p kloof heeft in z'n hoofd hoe het moet maar krijgt het nooit zo gedaan als hij wenst. Dit geeft frustratie,gevoel van teleurstelling/falen, boosheid. Er passen meer dingen bij zoals; verstrooidheid,eenvoudige dagelijkse handelingen moeilijk uit te voeren(alweer ergens anders met z'n hoofd) , overzicht houden in situaties.
Maar je moet evern op google kijken daar vind je genoeg uitleg!

Liedewij

mutsss

mutsss

07-01-2009 om 15:54

Stelle

Misschien dat het gebruiken van een draft builder software programma een goed idee is. Dochter gebruikt hier het programma Inspiration. Het is een zogenaamd mind mapping programma: http://www.inspiration.com/
~mutss

mutsss

mutsss

07-01-2009 om 15:59

Liedewij

'Als ik nu je berichtje nog even terug lees is denk ik een valkuil om een kind met een v/p kloof te behandelen als een hbkind dat het kind tekort gedaan word. Een hbkind begrijpt de stof immers wel. Maar juist die v/p kloof maakt dat het kind meer begeleiding/uitleg en struktuur nodig heeft om niet te verzuipen in de aangeboden opdrachten/lesstof. '

Ik las gisteren een artikel: Veel mensen denken snel is slim en langzaam is dom. En hoogbegaafd zijn en een leerprobleem hebben dat kan al helemaal niet. Door gebrek aan info denken deze mensen nog steeds dat ' slim' en 'dom' niet samen gaan. (als je het zo even mag noemen).
~Muts

Lena

Lena

08-01-2009 om 11:56

School en kloof

Hoi,ik begrijp nu dat je er wel wat aan kunt hebben om iets van/over zo'n vp-kloof te weten. Ik weet niet of mijn zoon dat heeft maar er zit in ieder geval wel een kloof tussen zijn geestelijke vermogens en zijn 'handige' vermogens. Zo heeft hij nu eindelijk leren veters strikken, hij zit al 3 jaar op zwemles zo ongeveer zonder diploma en terwijl hij rustig breuken kan vermenigvuldigen (zijn we nu mee bezig) kan hij maar niet bedenken waar zijn onderbroeken zijn (in de la)en blijft dus halfontkleed staan omdat hij zijn onderbroek nergens ziet. De juf herkende hier veel in van haar eigen kinderen (hb en asperger). Wat ze nu in ieder geval gaan doen op school is hem doortoetsen met spelling en rekenen, beginnen ze gelijk vandaag al mee. En de juf gaat op zoek naar lesmateriaal voor (hoog)begaafde kinderen, hoewel ik niet denk dat mijn zoon dat is, maar hij loopt wel flink vooruit en er zit nog een jongen in zijn klas die helemaal lichtjaren vooloopt, dus ze is zich er in aan het verdiepen. Vond ik allemaal heel erg positief! Wat me nog niet duidelijk is, doe je zo'n WISC test via school of via (in mijn geval) Accare? Of via weer iets anders? Alvast bedankt, groetjes, Lena

Astrid

Astrid

08-01-2009 om 14:33

Ik ben blij dat we wel een intelligentietest hebben gedaan.

Lena, in jouw beschrijving zie ik exact mijn zoon van ruim 10. Ook hij kan de moeilijkste reken of taal dingen binnen 10 sec. oplossen, maar bedenken waar z'n onderbroeken liggen is ook hier een probleem. Net zoals 4 jaar doen over z'n A diploma en nu alweer 1,5 jaar (we zijn er nog niet) over z'n B. Veters strikken gaat hier nog steeds moeizaam. Zus deed 1 poging met 7 jaar en snapte toen meteen hoe het zat. Hij nog steeds niet.

Volgens ons en school is zoon HB. Dat zagen we al met 2 jaar. Hij kon met 20 maanden het alfabet lezen, maar nog niet lopen. Zoon is op school doorgetest net zolang tot hij voor een cito onderdeel een C (=gemiddeld) niveau zou halen. Alleen heeft hij nooit een C gehaald, zelfs niet toen hij met net 9 jaar de laatste cito van groep 8 deed. Slechts 1x een B en verder nog steeds allemaal A's. School kwam eind groep 6 (hij had toen al een jaar overgeslagen) tot de conclusie dat hij klaar was met de basisschool. Hij heeft zelfs met 9 jaar de eind cito samen met gr. 8 meegedaan en kreeg toen VWO advies. Sinds dien doet hij apart werk met veel plezier. Hij zit nu in gr. 8. Dit laatste jaar besteden we vooral aan z'n slechte kanten. Hopen die iets te verminderen.

School vond het niet nodig om een iq test bij zoon te doen. Betaalde het dus ook niet. Zonder test zagen ze genoeg. Wij hebben uiteindelijk de WISC test onofficieel door een bekende laten doen (die bekende stelde dat zelf voor, voor ons hoefde het niet zo nodig). Deze persoon neemt elke dag deze test af en heeft veel ervaring. Omdat hij niet officieel is, gebruiken we 'm verder niet bij school e.d.
Uit de test kwam dat zoon verbaal 146 scoorde (= heel hoog), maar performaal slechts 95 (= net onder het landelijk gemiddelde). Dit betekend een kloof van meer dan 50 punten. Bij 12 punten verschil schijn je al een probleem te hebben. Als gemiddeld iq komt er 125 uit. Dus officieel is hij dus niet hoofgegaafd!. Ik vond de uitslag heel verassend. Dat hij verbaal zo hoog scoorde, dat had ik wel verwacht, maar ik had niet verwacht dat hij voor de performale kant zo slecht scoorde (in verhouding dan). Ik had het wel kunnen weten, maar dacht dat het wel meeviel. Zoon bleek vooral moeite te hebben met figuren leggen/ puzzels (geen overzicht) en dingen in plaatjes ordenen/ dingen in volgorde te leggen. Verder is bij het performale gedeelte snelheid erg belangrijk. Aangezien zoon alles tergend langzaam doet scoorde hij hier op ook erg slecht. Verder is hij motorisch ook niet sterk en dan scoor je bij het performale ook niet hoog.Nu snap ik beter waarom zoon zo snel gefrustreerd raakt van dingen die hij moet doen. Zo'n test geeft echt inzicht in je kind.

Zoon heeft ook de diagnose Asperger (autisme) en vaak twijfelen we of zijn gedrag nou voortkomt uit frustratie door die kloof of echt door z'n autisme.

Vera*

Vera*

08-01-2009 om 14:59

Astrid

bedankt voor je uitleg over iq profiel van je zoon. Nu snap ik waarom je twijfelt.
Mijn dochter heeft een omgekeerde kloof van bijna 30 punten en ons werd toen gezegd dat je voor het tiq je niet piq plus viq gedeeld door 2 is tiq mocht doen als de kloof zo groot was. Wees gerust, je zoon is hb .

cqcq

cqcq

08-01-2009 om 21:41

Niet zo...

Je totaal iq bepaal je niet door het verbaal en het performaal iq op te tellen en te delen door twee.....

In het algemeen is je totaal iq hoger dan het gemiddelde van het performale en het verbale (dat is ook logisch als je erover nadenkt, je iq geeft eigenlijk alleen maar aan hoe je t.o.v. een normgroep scoort). Als je veel schommelingen in je subtesten hebt kun je eigenlijk niet goed een totaal iq bepalen (je verschilt dan teveel van de normgroep m.b.v. waarvan de test geijkt is.).

In het geval van Lena zou ik laten testen door een bureau wat verstand heeft van testen van HB kinderen in combinatie met een stoornis.
(bijvoorbeeld Corry van Buren uit Ter Aar). Verder zou ik als er ook aan iets autisme achtigs gedacht wordt liever laten testen met de Rakit of de Son dan met de WISCIII, de WiscIII onderschat het IQ snel bij autistische kinderen).

Astrid

Astrid

08-01-2009 om 23:04

Performale gedeelte wordt volgens zoon fout afgenomen

Het is niet helemaal een optel som. Het verbale gedeelte telt iets zwaarder. Hier 146 / 95 geeft een iq van 125. Zoon heeft een aantal jaren terug de rakit test gedaan en daar kwam exact het zelfde iq uit. We hebben toen verder geen uitleg over de test gehad, dus geen idee hoe hij toen op de onderdelen scoorde. De test was toen onderdeel van een autisme onderzoek.

Op zich komt komen HB/ autistische kinderen best goed uit de test, alleen het gemiddelde zakt enorm doordat ze een heleboel dingen niet begrijpen.
We hadden het straks nog even met zoon over de test en hij werd wederom boos op de test. Hij vond dat het performale gedeelte belachelijke onlogische antwoorden had. Volgens hem kloppen al die onderdelen niet en kan een normaal mens daar ook niet goed op scoren. Hij ging het ook nog even met voorbeelden uitleggen. Ik begin toch benieuwd te worden naar de vraagstelling. Ga toch eens vragen of ik die performale vragen mag inzien.

Lena

Lena

08-01-2009 om 23:10

Doortoetsen/vraag astrid/vera

Hoi,
Ik vroeg me even af wat Vera bedoeld met 'nu snap ik waarom je tijfelt' maar misschien gaat me dat niks aan. Ik moet zeggen dat er wel een wereld voor me opengaat met jullie reacties, ik heb ook nog niet vaak zoveel herkenning gekregen als nu. Wat betreft dat doortoetsen, ik weet niet met wat voor soort toetsen ze dat gaan doen, ik weet dat hij bijv. vandaag dictees ging doen. Hij heeft net de gewone cito gedaan, hij had één fout (naar eigen zeggen) , iets over klok kijken met een gewone klok. Aangezien we hier alleen digitale klokken hebben waren we dat een beetje vergeten uit te leggen in de opvoeding, maar toen ik het hem uitlegde had hij gelijk het systeem wel door. Tot nu toe heeft hij altijd A-scores.
Ik moet wel zeggen dat ik het vandaag een beetje moeilijk had met het feit dat ik zoveel vraag op school, ik voel me toch af en toe de moeder die veel aandacht (voor haar zoon) vraagt. Zo reageert de school helemaal niet hoor, maar ik denk toch wel eens: doe ik het goed, pak ik dit goed aan. Hoe zit het trouwens met jullie kinderen en motivatie? Ik merk aan mijn zoon dat hij veel uitdaging nodig heeft en dan heel erg gemotiveerd is. Anderzijds is hij niet erg gevoelig voor wat moet, als hij het idee heeft dat werken nergens voor nodig is durft hij rustig niks te doen (zou ik vroeger niet durven), herkennen jullie dat? Nog even een 'kloof' vraagje, toen jullie die uitslag kregen hoe wist je dan hoe je die moest interpreteren? Kreeg je er een boek bij, of een folder of zo, of uitleg? Nogmaals bedankt voor jullie antwoorden, groetjes, Lena

San

San

09-01-2009 om 09:47

Doortoetsen

Lena, dit is doortoetsen:
Je kind doet eerst de CITO die hoort bij de periode (bijvoorbeeld begin groep 3). Daarna de volgende CITO, dan weer een volgende. Net zo lang tot het kind een C of lager scoort. Daarmee krijg je dus redelijk inzichtelijk op 'welk niveau' je kind zit.

Stelle

Stelle

09-01-2009 om 10:13

Hier getest bij cbo

Hier werd zoon getest toen hij 4 jaar was (nu is hij 6) en nog niet kon lezen, dus kreeg hij een aangepaste WISC-test (? ben de naam even kwijt). Jouw zoon zal waarschijnlijk een andere test krijgen. Hij werd, op advies van zijn toenmalige school, gestest bij het CBO (centrum begaafdheidsonderzoek) in Antwerpen wegens vermoeden van HB (en bijbehorende verveel- en gedragsproblematiek). In Nijmegen zit geloof ik ook zo'n centrum. Ik vond dat ze het daar heel goed deden. Zoon vond de testjes erg leuk om te doen, al raakte hij wat zenuwachtig bij het performale deel (figuren leggen, onaffe tekeningen, tekeningen nabouwen..) waarbij vaak een stopwatch werd gebruikt. Werken onder tijdsdruk had hij tot dan toe nog nooit gedaan en dat ging dan ook, zacht gezegd, niet denderend. Ook probeerde hij zich constant onder de taken uit te kletsen (dat herkenden we wel van thuis ). Hij scoorde verbaal 145, performaal 98.
Het CBO gaf veel uitleg over de score en de mogelijk bijkomende problemen, liep elk getste onderdeel apart met ons door en kwam nog met tips om de kloof te verkleinen. Ze hebben anderhalf uur uitgetrokken om de uitslag met ons door te nemen, vond ik geweldig! Wel benadrukten ze dat zij verstand hebben van hb, maar niet van andere zaken (mogelijk autisme, add etc) en dat we daarvoor elders moesten zijn. In dat traject zitten we nu zo'n beetje, omdat er volgens ons toch meer aan de hand is dan 'alleen een jarenlang onderpresterende hb'er'. Maar dat terzijde.
Inmiddels zit hij in het eerste leerjaar en hoewel hij blij is niet meer te hoeven knippen en kleuren, ligt ook hier nog altijd verveling op de loer. En verveling betekent natuurlijk demotivatie. Wat jij ook zegt Lena, als hij het nut ergens niet van inziet gebeurt hte domweg niet. Op de kleuterschool kon hij gerust een hele dag niks doen omdat hij het vertikte te prikken of te kleuren en alle taakjes stom vond. Hij houdt van lezen, maar de boekjes op school zijn zooo slaapverwekkend, dus daar haat hij lezen. En ja, hij krijgt al verrijkingsstof, maar omdat hij niet goed durft te laten zien wat hij kan, blijft dat summier. Hij is supergemotiveerd om te leren, wil alles weten over de meest uiteenlopende onderweprpen, alleen komen die dingen helaas niet op school aan bod. Dan maar thuis: veel musea, biebbezoek, dignen opzoeken op internet...
Maak je overignes geen zorgen of je te veel vraagt van de school! Ga voor de grap eens op het HIQ-forum kijken (sowieso een nuttige tip, ik heb er veel aan gehad op gebied van tips voor schoolgesprekken, hoe verveling tegen te gaan, hb versus aspergervragen, doortoetsen, enz enz), dan zul je zien dta je nog zeer bescheiden bent Ik denk dat school liever een betrokken, meedenkende ouder ziet (je kunt ook altijd zelf je hulp aanbieden, als ouder ben je natuurlijk uberdeskundig over je eigen kind), dan iemand die zijn kind komt afleveren en zich verder compleet afzijdig houdt.

Nou, een heel verhaal, vraag vooral verder als je meer wilt weten. Het is mssch een warrig verhaal en vol typfouten, maar ik zit met een flinke griep en denk dus zelf ook niet zo helder momenteel.

Stelle

Stelle

09-01-2009 om 10:20

Ps voor astrid en mutssss

Mutsss, dank voor je tip! Is nu nog wat voorbarig (zoon is pas 6), maar zal het zeker ooit goed kunnen gebruiken!

Astrid, ik sla steil achterover van wat je beschrijft. Alsof het over mjin zoon gaat, maar dan een paar jaar ouder. Wist niet dta hij een bepaald 'type' kind was, haha. Twijfel jij by the way nooit ver de diagnose asperger? Wij hebben onofficieel de diagnose, maar vinden de onderbouwing niet echt sterk (als in: er lijkt een soort checklist nagelopen en niet naar andere dingen gekeken). Was het bij jouw zoo al jong duidelijk of kwam dat pas later? In pdd-nos had ik me nooit verdiept, maar vind dat wel waarschijnlijk klniken, hoe vaag de criteria ook zijn.

Vera*

Vera*

09-01-2009 om 10:58

Cqcq

Ik had het anders moeten zeggen. Als er een grote kloof is tussen verbaal en performaal iq moet je de laagste score niet meenemen in het bepalen van het totale iq. Zo is het ons tenminste gezegd.

cqcq

cqcq

09-01-2009 om 11:55

Verbaal telt niet zwaarder...

Citaat:

""Het is niet helemaal een optel som. Het verbale gedeelte telt iets zwaarder. Hier 146 / 95 geeft een iq van 125. Zoon heeft een aantal jaren terug de rakit test gedaan en daar kwam exact het zelfde iq uit. We hebben toen verder geen uitleg over de test gehad, dus geen idee hoe hij toen op de onderdelen scoorde. De test was toen onderdeel van een autisme onderzoek. ""

Ook dit klopt niet. Er wordt gewoon niet gemiddeld, ook niet gewogen. Je kunt het zo zien, de verschillende sub testen laten zien hoe je kind scoort t.o.v. de norm groep. Ook voor het totale IQ word weer vergeleken met die norm groep. Stel je kind scoort bij de 5% beste op de verbale tests (en daar hoort bijvoorbeeld een verbaal IQ bij van stel 120), en bij de 1% beste op de performale tests (met een perfomaal IQ van stel 140). Dan begrijp je direct dat je niet mag middelen om te bepalen hoe je kind over het gehaal scoorde t.ov. de normgroep. Ook dan kijk je weer over het geheel van de testen hoe je kind scoorde en bepaald aan de hand daarvan het IQ.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.