Poppy
29-11-2010 om 11:03
Is dit nou gewoon of niet
Zoon van bijna 4 (enig kind) vertoont de laatste tijd wel erg lastige trekjes. Ik was op familiebezoek in NL met hem en de 4 dagen daar was het een wervelwind die totaal niet luisterde. Oma zei zelfs zoiets van "het lijkt wel of hij ADHD heeft". Nou dacht ik dat hij normaliter thuis niet zo was, maar ook daar is het soms zo'n ongeleid projectiel. Volgens mijn man zijn alle 4-jarigen zo maar ik weet het niet goed.
Wat voorbeeldjes:
- zit overal aan (knopjes, dingetjes, maakt niet uit wat) ookal is hij gewaarschuwd. Tijdens winkelen zit hij nog in het karretje want anders zit hij overal aan, heel vervelend. Ook bij anderen thuis - als hij iets ziet waar hij in geinteresseerd is - dan kan hij er niet vanaf blijven. Of hij kan zichzelf niet beheersen of hij heeft gewoon maling aan ons, ik weet het niet
- kan heel luidruchtig zijn, zingt/schreeuwt/andere rare geluiden volgens mij ook om aandacht te krijgen
- is op zich heel verlegen en kan niet goed tegen andere situaties (opeens een andere zwemjuf, veel kinderen op in een speeltuin) en is dan heel angstig
- zoekt niet veel contact met leeftijdsgenootjes, hij heeft wel wat vriendjes op het kdv maar een groot deel laat hij gewoon links liggen
- kan zich heel soms goed concentreren op iets maar speelt verder heel weinig met iets tenzij eens van ons meespeelt. Hij hangt liever aan mijn been dan dat hij zichzelf vermaakt
Verder is het een heel snel ventje wat qua lezen/rekenen etc zijn leeftijd - op het moment - ver voorbij is. Hij kan heel lief zijn en is erg knuffelig.
Op het moment weet ik gewoon niet goed hoe ik hem nou kan bereiken. Elke dag neem ik me voor om proberen rustig te blijven en dan doet hij weer zo druk/vervelend en komt het toch nog van erg streng doen. Ik baal dan van hem en van mezelf.
Ervaring?

Poppy
01-12-2010 om 21:05
Hesa
dat betekent dus dat de ene ouder volledig de ene taal spreekt, en de andere de andere. Bij ons zou dat betekenen dat mijn man alleen Engels met zoon praat en ik alleen NL.

dc
01-12-2010 om 21:06
Hes
Ja OPOL klinkt als mondwater ofzo hè?
Ik ga op zoek naar een cursus spaans ofzo. Misschien is 4 talen een uitdaging

Poppy
01-12-2010 om 21:09
Zijn begonnen
Ik vroeg zoon vanavond hoe hij zich voelde toen we in NL waren en hij niets verstond: "verdrietig". En toen ik vroeg of hij wat NL wilde leren zei hij ja.
Heb dus het bedtijdritueel voornamelijk in het NL gedaan. Hij moest ontzettend lachen op de woorden plassen en poep, wat een typisch jongetje is het ook. Hij vroeg constant: wat betekent dit in het NL, en dat. Had ook nog een boek met NL woordjes dus dat hebben we ook bekeken. Ben benieuwd of zijn (en mijn!) interesse blijvend is.

Vertigo
02-12-2010 om 00:13
Petal!
Ik herken ongeveer alles wat je schrijft! Mijn zoontje is net 4..
Dat hij in NL van slag is, gebeurt hier ook. En dat hij juist jouw moeder moet 'hebben' ligt eerder aan de sfeer/ situatie daar.. Niet dat dat verkeerd is, maar die van mij is compleet van slag na zo'n bezoek. Niet zo raar voor een 4 jarige hoor, zeker als hij opeens uit zijn omgeving is en dan toch bij oma - is weer emotioneel - en dan nog de taal!
En dus overal aanzitten.. Onbereikbaar lijken en op je zenuwen werken.. Ja dat ken ik! Supermarkt ook.. Zijn kleine broertje luistert nu al beter! Op de opvang wil hij met rust gelaten worden en langzaam komt hij wel los.
Ik merk dat als ikzelf rustig en ontspannen ben, hij dat ook wordt. Enz. Een gevoelig mannetje dus, dat heeft voor en nadelen..
Hoop dat er een lijn in zit zo, want het is een beetje laat
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

dc
02-12-2010 om 08:15
Beetje laat -ot
De "plassen en poep" periode is hier rond de 2,5/3jr! Loopt je kind niet een beetje achter
Mijn jongste loopt nu weken bij van alles "kaka, pipi, poep" te roepen. Heeft het gelijk mooi meertalig te pakken
Maar leuk hoor die interesse!

Poppy
02-12-2010 om 14:30
Haha, helaas duurt de plas-poep fase van zoon al jaren. Maar goed, zelfs man vindt het nog grappig dus misschien groeit hij er wel nooit uit.