Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Ja! nu horen wij ook officieel bij deze club...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Van de Forumbeheerder

Van de Forumbeheerder

08-01-2011 om 00:54

Reactie Forumbeheer

De overwegingen die jullie noemen zijn de Forumredactie natuurlijk welbekend. Er zit - eigenlijk op het hele Forum - veel overlap tussen rubrieken. We gaan er in het algemeen van uit dat degene die een draadje start er wel haar/zijn redenen voor zal hebben om juist in die rubriek te posten. Als blijkt dat er weinig reacties komen kan het helpen om naar een andere rubriek te verplaatsen of te verwijzen, zoals Gezondheid of Ouders en School.
Al die overlap maakt dat iedereen er wel een mening over heeft waar iets wel of niet thuishoort. We proberen als Forumbeheerders de boel overzichtelijk te houden en (met mate!) in te grijpen waar dat nodig is, en dat is soms lastig kiezen.

Deze rubriek gaat inderdaad relatief vaak over ASS/ADHD. Dat betekent zeer zeker niet dat andere zorgenkinderen-onderwerpen hier niet welkom zijn, zoals kinderen met hersenletsel of een stofwisselingsziekte. De naam van deze rubriek was vroeger Gehandicapt/Langdurig ziek. Dat was een naam waar veel ouders van kinderen met ASS en ADHD zich niet echt in herkenden. Die ouders hadden soms geen idee dat 'hun' onderwerp daar te vinden was. Vandaar dat de redactie voor de brede term Zorgenkinderen heeft gekozen. En vooralsnog blijft dat zo.

Mag ik jullie dan nu verzoeken op te houden met praten OVER deze rubriek en gewoon weer IN deze rubriek van gedachten te wisselen over zorgenkinderen?

Forumbeheer Ouders Online

Jolinar

Van de week hebben wij de nieuwe kinderarts ontmoet. Een prettig mens. Alleen ze begon meteen over ritalin. Voor ze mijn kinderen had gezien al. Mijn kinderen zitten in hetzelfde spectrum als de nieuwe diagnose die jij hebt gekregen. Nu heeft onze nuchtere therapeute gezegd dat het nu nog niet nodig is omdat therapie voldoende aanslaat en als dat niet mocht blijken te zijn dat medicatie en therapie heel goed samen gaat. Heb je ooit aan therapie gedacht ? Dat is ook een optie, juist ism medicatie. Ervaring van onze therapeute is dat na verloop van tijd de medicatie gehandhaafd of omlaag kan. Gelukkig doen wij al therapie en mocht medicatie onverhoopt toch nodig zijn is dat overigens wel voor ons bespreekbaar. Misschien zitten wij nu in een luxe positie maar ik wilde het toch even vertellen.

Jolinar

Jolinar

08-01-2011 om 19:18 Topicstarter

Judith-t

De instelling waar wij bij lopen heeft een passief medicatie beleid. Daar zijn we erg blij mee. Therapie (ook toen we nog niet wisten dat het idd ADHD was) en opvoedingstechnieken hebben we al heel veel geprobeerd. Helaas zonder echt effect. Bij onze zoon lijkt toch echt de remstof te missen en is hij onderhevig (of zoals de psycholoog zegt "slachtoffer") van zijn eigen impulsen en alle prikkels van buitenaf. Zowel emotioneel als motorisch/beweging als praten als reageren op dingen als als... ALLE stimulantie/prikkels etc lijken tot een reactie te komen. Ook wij zelf hebben juist NIET medicatie in gedachten gehad als intsteek bij de onderzoeken. We hadden meer iets van: we weten zijn lichamelijke "plafonds" en mogelijkheden, laten we nu eens kijken wat we qua leervermogen en gedrag mogen verwachten. En dan blijkt hij dus gewoon een gemiddelde IQ te hebben en flink onderhevig te zijn aan alle indrukken, inwendig en uitwendig.

We hebben nu medicatie (kortwerkende "ritalin" maar dan van een ander merk) om te proeberen, 4 weken lang. Vanmiddag de eerst dosis gegeven. Tsja wat moet je ervan verwachten. Vanmorgen vragenlijst over gedrag (allemaal negatieve aspecten) bijgehouden en vanmiddag weer. Zit het tussen allevier onze oren of valt idd op dat ik vanmorgen hoge scores had op het gedrag en vanmiddag tijdens de medicatie maar 3 dingetjes 1 keer heb hoeven aankruisen? Waarom omschrijft hij zichzelf als "ik voel me ontspannen" en waarom nadat de maximale werkingstijd verstreken is wordt ie weer flink onrustig, baldadig en weer net zo druk als vanmorgen, terwijl hij NIET wist wanneer het ging werken OF wanneer het uitgewerkt was? Kun je idd zo snel al een eerste reactie/ effect merken? Morgen dag 2 met 2 keer medicatie... ik ben benieuwd.

Ja ook bij mij heerste twijfel: als ik mediceer, voeg ik dan iets toe omdat het kind het zelf niet heeft waardoor het anders niet goed kan functioneren? (zoals insuline bij een suikerpatient) Of "sedeer" ik hem omdat het egdrag me tegenstaat (zoals je een hond een kalmeringsmiddel geeft voor het geval hij gaat blaffen bij Oud en Nieuw...) Als de trend van vandaag voortzet lijkt dat toch het eerste te zijn: ik voeg remmiddel toen in zijn anders niet-werkend remmechanisme waardoor hij voorheen regelmatig uit de bocht vloog...

Oja, therapie en begeleiding gaat ook gewoon door trouwens. We hebben alleen wel eht idee dat hij (als dit aanslaat) er ook meer van oppikt als er meer rust in het hoofd is.

Nancy

Nancy

08-01-2011 om 19:35

Voel me bijna schuldig...

Ik was nl. degene die Jolinar adviseerde om te posten in de rubriek gezondheid. Om de reden dat ik ook wel vind dat er hier meer gesproken wordt over gedragsstoornissen dan over lichamelijke ziektes, het was goed bedoeld. Ik heb zelf geen kind met een gedragsstoornis maar wel eenzelfde problematiek als Jolinar. Maar ik voel me hier zeker wel welkom. Het advies om in een andere rubriek te posten was goed bedoeld, niet om haar hier weg te jagen want ook hier wordt je een hart onder de riem gestoken. Het was idd dat ik verwachtte dat ze in die andere rubriek meer respons zult krijgen. Maar ook hier vind ik zeker vaak goede adviezen want nogmaals we delen allemaal 1 ding, het zijn allemaal zorgenkinderen...

anna van noniemen

anna van noniemen

08-01-2011 om 20:14

Jolinar

ja, in principe werkt de medicatie meteen....

Fladder ot

Trek jij eens snel je teentjes in. Ik spreek uit wat ik zie in deze rubriek. Qua ASS vind ik het hier prima posten. Qua sw ziekte zal ik dat hier niet meer snel doen. Maar dat is mijn keuze gestoeld op mijn beleving. Ik schrijf niet dat ik het gevoel heb dat het niet mag of zo! Overigens merk ik zowiezo dat ik nog weinig kan "halen" op fora. Ik ben verzadigd qua ASS info. Wellicht speelt dat mee in mijn beleving?

Nou kus op je neus en maak je niet zo druk!

Polly Shearman

Polly Shearman

09-01-2011 om 12:54

Tja

Toen mijn jongste zoon gezondheidsproblemen kreeg, heb ik daar geloof ik eerst in Gezondheid over geschreven, toen hij Reuma bleek te hebben, ben ik over hem in zorgen kinderen gaan schrijven, omdat het een chronische ziekte is, en dus behoorlijk langdurig.

en even over de medicatie: ja dat merk je gelijk, maar eerst denk je nog dat je het merkt omdat je dat WIL!
Maar niets is minder waar, het werkt heel snel... en fijn en ik vind het wel degelijk een wondermiddel.
groet, Polly

Jolinar

Waar jij mee worstelt en nu voor staat, zo ver zijn wij nog niet maar ik twijfel ook deze afweging: gaat het om sedatie of dien je 'alleen maar' het stofje toe dat 'toevallig' niet aangemaakt wordt. Ik vind het erg moeilijk. Kijk, als het nodig is, is het duidelijk naar welke kant de weegschaal uitslaat. Maar dat stemmetje blijft zingen. Het is in elk geval positief dat je door gaat met therapie (welke?) en er goede hoop is dat die beter aanslaat met de medicatie.

Nikus - mee eens

het gaat idd vergeleken bij vroeger veel meer over de 'nieuwere' aandoeningen hier. Veel minder downies, verstandelijk gehandicapten of hersenletsel kids, klopt. Ik post ook veel minder, maar kijk af en toe nog wel. Desalniettemin blijft het een forum waar iedereen z'n ei kwijt kan, goede adviezen of tips kan krijgen en soms ook heel goede vriendschappen aan overhoudt!
Petra

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.