Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Elisa Gemani

Elisa Gemani

25-03-2010 om 19:40

Kijktip (onderzoek ritalin)

Mijn moeder belde me net op: vanavond om 21.00 op Ned. 3 bij Nieuwlicht een onderzoek waarbij iemand Ritalin krijgt ingespoten en dan wordt er gekeken wat het met de hersenen doet. Lijkt mij interessant!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

25-03-2010 om 20:58

Aha

Jammer, lijkt me interessant. Maar ik moet mijn zoon in zijn bed gaan stoppen.... zet je hier even neer of het iets was?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

25-03-2010 om 21:22

Ritalin

Het was mwah. Verslaggever kreeg een pilletje Ritalin en merkte dat hij wat hyper werd en beter gefocussed. Op de scan zag je meer hersenactiviteit. Volgens de wetenschapper zorgt Ritalin er bij ADHD'ers voor dat er dopamine wordt overgeproduceerd waardoor ADHD'ers juist rustiger worden omdat het pas werkt als de maximale productie wordt bereikt, dus bij mensen zonder ADHD heeft het een averechts effect (immers die beschikken al over de maximale productie). Bij eenderde van de ADHD'ers werkt Ritalin niet en dat wordt momenteel onderzocht aan de Universiteit van Nijmegen. Een vriendin van mijn moeder heeft drie zoons met AD(H)D en bij een van hen werkt idd geen enkel medicijn (Strattera, Ritalin, Concerta), bij de andere twee wel. Ze loopt nu vast met die ene jongen want die kids zijn ook nog allemaal hoogbegaafd (net als mijn zoontje) en de twee met medicatie doen het hartstikke goed maar die ene jongen gaat heel slecht; zijn ADHD zit zijn leren in de weg... Hopelijk wordt er meer duidelijk over AD(H)D en hoe medicatie werkt!

Roos Vicee

Roos Vicee

25-03-2010 om 22:00

Dus

weinig of eigenlijk geen nieuws begrijp ik...

Nienke*

Nienke*

26-03-2010 om 22:45

Elisa gemani

Hoi,

Misschien is voor die jongen waar de medicijnen niet helpen een speciaal dieet wat kan helpen?
Mijn zoon volgt het dieet van Lidy Pelsser ( misschien wel bekend?) en hij is zoveel rustiger geworden, luistert veel beter en kletst niet zo ontzettend veel meer. Het dieet is niet makkelijk, maar misschien toch de moeite waard om er eens naar te kijken. Mijn zoon heeft overigens nooit medicijnen gebruikt, we zijn als eerste behandel optie met dit dieet begonnen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

28-03-2010 om 19:50

Dieet

Nooit van Lidy Pelsser gehoord; ik geloof zelf niet zo in dieten in relatie tot ADHD etc. Lijkt mij ook dat dit dieet niet te doen is voor een fulltime werkende, alleenstaande moeder met een minimuminkomen. Maar bedankt voor het meedenken

anna van noniemen

anna van noniemen

28-03-2010 om 21:40

Pelsser-dieet

is een heel zwaar dieet. Het heet inmiddels anders...Fewfoodsdieet ofzo iets.....en daarmee zegt het al alles....het begint met kip, rijst en peer, en dat moet je kind dan een poosje volhouden....dan gaan ze langzaam voedingsmiddelen bij voegen en kijken hoe het kind reageert....bij een reactie wordt dat weer weggehaald en later nog eens toegevoegd geloof ik....en zo proberen ze dan voedingsmiddelen te ontdekken die problemen geven....

Oh ja, nog wel even een kleine kanttekening...Pelsser is afgestudeerd als.....dierenarts....

Elisa Gemani

Elisa Gemani

28-03-2010 om 21:48

Dieet

Ik heb inmiddels wat meer gelezen over dat dieet. Alle voedingsmiddelen moeten ook nog eens uit de natuurvoedingswinkel komen dus het is hartstikke duur. En het moet allemaal vers bereid worden dus het (apart) koken kost heel veel tijd. Niet voor drukke ouders die nauwelijks geld hebben... Bovendien vraag ik me echt af hoe het dopamine-tekort in de hersenen van ADHD kinderen zou kunnen worden opgevangen door het weglaten van bepaalde voedingsmiddelen. Tot op heden is er volgens mij nog geen enkel vaststaand medisch wetenschappelijk bewijs dat de link legt tussen bepaald voedsel en ADHD. Het klinkt mij een beetje teveel in de oren als geldklopperij van pseudo-wetenschappelijke orthoflauwekul lui. Bovendien heeft een opgroeiend kind veel voedingsstoffen nodig en die krijg je niet binnen met dat dieet.

Guinevere

Guinevere

28-03-2010 om 21:56

Haha

Je hebt m.i. helemaal gelijk, Elisa! En als je even doorgoogelt op die mw. Pelsser, kun je ook wel vinden hoe haar onderzoeksgroep was samengesteld. Die voldeed nou niet bepaald aan wetenschappelijke criteria. Sterker nog, het was zeer de vraag of alle kinderen wel ADHD hadden.

Nienke*

Nienke*

28-03-2010 om 22:33

Dieet werkt

Hoi,

Ik begrijp de weerstand tegen het dieet. Het is tenslotte nog steeds niet genoeg bewezen ( hoewel er talrijke onderzoeken zijn die het bewijzen, maar niet wetenschappelijk genoeg). Daar is dus nu de inca studie weer voor bedoeld.

Maar het dieet werkt dus wel bij onze zoon. En ook bij vele andere kinderen. Het kan mij persoonlijk niks schelen dat ze oorspronkelijk dierenarts is. Onze zoon hoeft nu tenminste geen ritalin te slikken!
Het dieet bestaat trouwens niet uit kip, rijst en peer. Dat zou natuurlijk ook niet vol te houden zijn. Kip mag al helemaal niet, het is kalkoen en lamsvlees.
De eerste 5 weken zijn inderdaad intensief( maar wel te doen), maar daarna breid je langzaam het dieet weer uit. Je kunt dus ook heel goed merken als het gedrag verslechtert, dan stop je met wat je hebt toegevoegd en probeer je later wat anders. Wij zijn nu inmiddels een half jaar verder en we eten alweer heel wat meer. We weten ook al van een aantal voedingsmiddelen waar hij op reageert.

Maar ik zal ook gelijk toegeven dat het voor een full time werkende alleenstaande moeder niet te doen is. Het is ook zeker niet goedkoop, maar dat duurt niet eeuwig. Ik koop gewoon de boodschappen bij de AH/ C1000 en een paar dingen komen bij de reformwinkel vandaan.

Ik vind btw dat het heel flauw is om een dieet gelijk al af te kraken zonder dat je nu echt weet wat het precies inhoud. Er zijn vele ouders en kinderen die dit dieet volgen en er baat bij hebben.Ik vind het kwetsend als er zo over gepraat wordt. Alsof we gek zijn of zo! Wij hebben er juist heel goed over nagedacht of we er aan zouden beginnen.

anna van noniemen

anna van noniemen

28-03-2010 om 22:50

Nienke

ik heb al meer dan genoeg over het dieet gelezen, zelfs in het Balansmagazine was er een heel stuk aan gewijd....ja, er zijn kinderen waar het bij werkt, maar die groep is bijzonder klein, groter is de groep waarbij het dieet niet werd volgehouden vanwege de beperkingen....

En ja, het is kalkoen en lamsvlees, vergeef me mijn onwetendheid....Dan nog vind ik het erg beperkt en eenzijdig en ook een niet-alleenstaande maar wel werkende moeder gaat dit niet volhouden (en ik vraag me af of mijn kind het zou volhouden....)

Elisa Gemani

Elisa Gemani

28-03-2010 om 22:59

Pelsser

http://werkschuwtuig.nl/archief/het-adhd-dieet/
http://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/350021001.html
Als er al enige relatie bestaat tussen ADHD en voeding is dit per definitie niet voldoende wetenschappelijk onderzocht. Wel is al duidelijk dat vetzuren geen noemenswaardige positieve invloed hebben op ADHD en dat additieven in de vorm van E-nummers ook geen noemenswaardige negatieve invloed hebben. Overdaad schaadt, essentiele voedingsmiddelen ontberen ook. Hoe meer ik lees over het ADHD dieet hoe meer vraagtekens en hoe meer alarmbellen er gaan rinkelen. Dat het voor een bijzonder klein deel van de kinderen werkt is mooi, maar beslist niet representatief voor het gros van de kinderen. Bovendien is het te duur, te tijdrovend en belastend voor het kind. Er moet eerst meer gedegen wetenschappelijk onderzoek komen voordat ik ga geloven dat zoonlief kennelijk ADHD heeft omdat hij allergisch zou zijn voor ontelbare voedingsmiddelen??

Nienke*

Nienke*

28-03-2010 om 23:32

Anna

Ik dacht ook dat mijn zoon het niet ging volhouden, maar hij blijkt een zeer makkelijke eter te zijn die zich voor 100% aan zijn dieet houdt.
Ik weet niet precies hoeveel kinderen het dieet niet volhouden. Ik zie alleen maar mensen die het wel volhouden. Ik zie het juist bij de kinderen die op heel veel voedingsmiddelen reageren dat die het niet meer volhouden, omdat het dieet te zwaar is. De eerste 5 weken hou je best vol, maar daarna moet het wel beter gaan, gaat dat niet dan is het gewoon moeilijk.
Het dieet is trouwens niet eenzijdig. Je eet elke dag groente en fruit, brood, iets lekkers.

Maar goed.... ik heb het hier alleen maar neergezet als mogelijke optie als behandeling voor ADHD. Iedereen doet er maar mee wat ie wilt.
Mijn zoon heeft overigens wel de diagnose ADHD. Maar je mag inderdaad ook aan het dieet mee doen als je geen diagnose hebt. Je moet overigens allerlei vragenlijsten invullen. En daar blijkt dus ook heel duidelijk uit of je genoeg punten scoort voor ADHD.
Mijn zoon scoort dus nu niet meer genoeg punten. Hij voldoet nu niet meer aan de criteria voor ADHD. Is toch erg prettig voor hem ( en voor ons .

anna van noniemen

anna van noniemen

28-03-2010 om 23:41

Nienke

in vrijwel alle links die hier staan is duidelijk terug te lezen dat het maar om een hele kleine groep kinderen gaat....en dat het heel moeilijk vol te houden is...

Ik vind het fijn voor jouw kind dat het goed gaat, maar ben wel benieuwd hoe dat straks gaat als hij gaat puberen (want in die groep is dit dieet nog niet onderzocht....)

Nienke*

Nienke*

29-03-2010 om 00:02

Anna en elisa

Die sites zijn volgens mij niet up to date. Mijn zoon doet dus mee met de inca studie en dat kost dus geen geld. We mogen het gratis doen. Ze heeft genoeg sponsors gevonden, zodat er geen kosten aan verbonden zijn. Er doen nu 100 kinderen mee aan dit onderzoek. Omdat er steeds geroepen wordt dat het niet wetenschappelijk bewezen werd, is dit onderzoek gestart. Er is nu ook bloedonderzoek van de kinderen en ze hopen daar wat in te zien. Ik weet ook nog niet wat daar uit is gekomen. Het resultaat komt in the Lancet (een gerenommeerd internationaal medisch tijdschrift) Die heeft dit onderzoek goedgekeurd en het moet ook echt volgens bepaalde regels gaan, die daarvoor zijn opgesteld. Dit betekent dat de kwaliteit van het onderzoek zeer goed is en dat de resultaten belangrijk worden geacht voor een breed publiek. Staat op deze site http://www.adhdenvoeding.nl/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=7&cntnt01origid=67&cntnt01returnid=67

Ik denk/ hoop dat er uiteindelijk maar 5 voedingsmiddelen overblijven waar hij op reageert. Ik weet nu al dat yoghurt en chocola niet goed gaan. Als hij dus zal puberen, zal hij er denk ik gewoon aan gewend zijn dat hij sommige dingen gewoon niet moet eten of minder vaak ( want dat kan ook nog). En ook al zou hij het toch gaan eten.... we weten wat de oorzaak is en het enige wat er kan gebeuren is dat hij weer druk wordt. Hij heeft er alleen zichzelf mee.

Volg het met interesse

Ik vind het helemaal niet onlogisch dat bepaalde voedingsstoffen invloed kunnen hebben op gedrag en lichamelijke klachten Ik ben geen deskundige of medicus maar in de praktijk zijn er genoeg voorbeelden die we allemaal kennen.
In chocola zit een stofje waar mensen "vrolijker" van worden. Veel melk drinken veroozaakt bij mijn zoon obstipatie. Van veel koffie drinken ga je slecht slapen.Enz. enz. Er zijn altijd al onderzoeken geweest naar de invloed van voeding op het menselijk lichaam.
Een onderzoek speciaal voor ADHD is toch prachtig? Al zijn er alleen maar de kinderen mee geholpen waar in een jong stadium "druk gedrag/concentratieproblemen" bij worden gezien? Als je kan voorkomen dat deze kinderen medicijnen nodig hebben is dat toch fantastisch. En bij dieëten in de pubertijd zie ik ook geen bijzondere nadelen. Er zijn genoeg kinderen met allergieën, ziektes enz. die ook rekening moeten houden met wat ze eten. Vaak zit dat in hun dagelijks functioneren "ingebakken".
Van die halfbakken onderzoeken heb ik ook geen hoge pet op. En alleen maar roepen: "Eet geen sperziebonen meer en dan kan de Ritalin de deur uit" word ik ook niet goed.Maar als ik het verhaal van Nienke lees en de site bekijk, dan ziet het er allemaal zeer serieus uit.

anna van noniemen

anna van noniemen

29-03-2010 om 21:59

Wil

Als Pelsser zelf en diverse vooraanstaande ADHD-deskundigen aangeven dat dit dieet heel zwaar is en moeilijk vol te houden, dan ben ik er wel klaar mee....Het is al moeilijk genoeg om zoon op te voeden zonder de strijd aan te moeten gaan over bepaald eten.....

Nienke*

Nienke*

29-03-2010 om 23:39

Anna

Er is toch niemand die zegt dat je nu een dieet moet overwegen? Ik gaf het dus als optie als niks anders werkt. Als je er zelf niet aan wilt beginnen, omdat je denkt dat het te zwaar is, hou je het ook niet vol. Je moet echt wel gemotiveerd zijn.
Ik zou er nu ook niet aan beginnen, want er zijn dan wel kosten aan verbonden en het is niet goedkoop. Ik had al over deze inca studie gelezen voordat we de diagnose hoorde. En aangezien we dus konden kiezen uit medicijnen of dieet, zijn we daarvoor gegaan. Zodat ik niet steeds zou denken..... zou het toch aan de voeding liggen én het kostte niks. We zijn er eigenlijk aan begonnen om het in ieder geval uit te sluiten dat het aan de voeding ligt. Ik ben blij dat ik er aan ben begonnen en nu maak ik het af ook. Ik hoop dat als het resultaat van het onderzoek bekend is, en het positief is, dat het een behandeling kan worden die gewoon vergoed gaat worden. Dan heb je tenminste meer mogelijkheden behalve medicijnen. Dus misschien is het voor de toekomst nog eens iets om over na te denken.

Over de strijd met eten: mijn zoon wilde er niet aan beginnen, maar vanaf dag 1 was hij toch er zo nieuwsgierig naar dat hij er met veel zin aan is begonnen. Hij heeft het er soms moeilijk mee, maar hij geniet ook heel erg van het eten wat hij wel mag. Zijn gedrag is zo verandert dat het voor hemzelf ook prettig is. Dus qua opvoeding heb je niet meer zoveel strijd. En binnen 5 weken moet je dus gedragsverbetering zien, zo niet dan ligt het dus niet aan de voeding.
Wij hadden eigenlijk nooit verwacht dat het zou werken, maar dat deed het dus wel en tja..... dan ga je dus door.
Ik zal ook niet beweren dat het makkelijk is, dat is het niet. Medicijnen geven is veel makkelijker. Ik denk dat ik graag moeilijk doe

Anna van noniemen

Dan is er een keuze. Tenminste, als in de toekomst zou blijken dat steeds meer kinderen met ADHD gedrag gebaadt zijn met aanpassing van hun voeding.Het is een onderzoek en wie weet waar het toe leidt?
De keuze voor een dieet, keuze voor medicijnen.
Misschien is voor jou en je zoon een dieet een te zware opgave. Daar kan ik niet over oordelen. Maar voor vele anderen is het misschien wel een mogelijkheid, een keuze.
Zoals voor Nienke en haar kind. Prima toch?

Tineke

Tineke

30-03-2010 om 08:36

Geld

Er wordt nadruk gelegd op het feit dat het dieet zo duur is...maar medicatie kost toch ook een stamp geld? En dieetkosten zijn voor de belasting aftrekbaar.

anna van noniemen

anna van noniemen

30-03-2010 om 08:46

Geld

ja, medicijnen kost ook een hoop geld, maar met een goede zorgverzekering kom je al een heel eind

anna van noniemen

anna van noniemen

30-03-2010 om 08:47

Wil

zolang het echt een keuze is en mensen niet zich moeten gaan verdedigen dat zij kiezen voor medicatie (want een dieet is toch veel beter??), heb ik er allemaal geen problemen mee en moet iedereen doen waar hij of zij zich het beste bij voelt....

Nienke*

Nienke*

30-03-2010 om 13:35

Keus

Ik vind ook dat je een keus moet hebben. Maar het is ook andersom. Dat je je niet hoeft te verdedigen als je een dieet volgt. Ik heb daar ook negatief commentaar op gehad. Ik denk dat iedereen moet kijken wat bij hun past. Mijn zoon heeft een vriendje en die heeft ook ADHD en die krijgt ritalin. Zij volgt ook het dieet met interesse, maar ze wil er zelf niet aan beginnen. Dat zou voor haar gezin niet haalbaar zijn. En dat is prima! Ik heb juist bij haar zoon gevolgd hoe het ging met de medicijnen.

Ik hoop dat in de toekomst als het onderzoek is afgerond dat je misschien door een simpel bloedonderzoek kan kijken of er in het bloed te zien is of het zinvol is om het dieet te proberen of niet.

Guinevere

Guinevere

30-03-2010 om 14:07

Voeding

Ik geloof heus dat voeding invloed kan hebben op je gedrag. Kijk bijvoorbeeld maar eens wat een suikerstoot voor een gevolgen kan hebben. Ook ben ik erg blij voor mensen die vertellen dat bv. het weglaten van kunstmatige kleurstoffen veel effect hebben gehad op het gedrag van het kind. Want er zijn ongetwijfeld kinderen die gevoeliger zijn dan anderen voor dergelijke dingen.
Helaas heeft mw. Pelsser wat mij betreft haar eigen glazen al ingegooid, met dat eerdere "onderzoek" waar ik aan refereerde. Kennelijk is ze nu een betere weg aan het bewandelen. Ik zal die site eens bekijken. Mijn kind op een dieet zetten is hier voorlopig in elk geval niet aan de orde.
Over die aftrekbaarheid voor de belasting: ik zag dat de drempel dit jaar enorm hoog was voor het aftrekken van allerlei bijkomende ziektekosten, iets van 3,5 duizend euro! Voordat je daaraan zit, pfff, dat was andere jaren een stuk beter geregeld.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.