Lieveliefde
25-07-2026 om 13:07
Kind mee op vakantie?
Hoi allemaal,
Ik heb hier wel eerder geschreven over mijn dochter.
Helaas gaat het met mijn dochter niet goed en is thuis geëscaleerd door oplopende spanning op school.
Ze heeft een laag zelfbeeld
Wil minimaal eten
Heeft continu paniek aanvallen en wil de deur niet meer uit
Haar stress niveau zit structureel te hoog
Inmiddels is ze aangemeld bij GGZ (crisis)
Tot vorige week reageerde ze haar stress af op mij (ik was haar rode lap) ze deed mij pijn en kneep mij flink. (Hiermee is ze bekend wanneer ze hoog in spanning is)
Het traject wat wij gestart zijn is intens en vraagt veel van ons als gezin.
Naast mijn dochter hebben wij een ander kind. Ook zijn vakantie staat nu in het teken van hulpverlening en afspraken.
Nu hebben wij een verre reis met onze kinderen gepland.
Nu hebben wij de keus om te annuleren, dochter mee te laten gaan of dochter gaat naar opa en oma, daar voelt ze zich veilig en ze vind ook fijn om er te zijn.
Ons dilemma is enorm. Wanneer dochter ons enige kind was geweest hadden wij er niet over getwijfeld om de reis te annuleren. Echter heb ik ook een ander kind in huis die zich al een jaar verheugd op de reis en zijn teleurstelling zou groot zijn.
Ik wil mijn dochter niet thuis laten, maar ik wil mijn andere kind ook geen verdriet doen en het is ook zijn vakantie en alles draait nu al om mij . dochter. Dit is niet erg en doen wij uit liefde. Maar gun mijn andere kind ook zijn vakantie.
Wij hebben advies gevraagd vanuit de hulpverlening, zij geven aan dat wij hierin onze eigen keus moeten maken.
Thy
26-07-2026 om 11:34
Als het op deze manier escaleert lijkt het me nu duidelijk dat zij niet meekan. Dit kun je denk ik ook aan haar uitleggen. Ze zal dat nu misschien niet begrijpen, maar ik vermoed dat ze daar over een tijd anders naar kan kijken.
Je kunt nu dus kijken of jullie met z'n drieën toch op reis gaan, maar als zij zoveel paniek heeft dat zij zelfs politie aanvalt zou ik niet ontspannen weggaan. Ik zou denk ik kiezen voor een vakantie waarbij één van de ouders met zoon weggaat en de ander met dochter (i.c.m. opa en oma) thuisblijft.
Of je biedt aan opa en oma je vakantie met zoon aan, aangezien jullie toch geen geld terug krijgen als je annuleert.
Lieveliefde
26-07-2026 om 11:39
Poezie schreef op 26-07-2026 om 11:31:
[..]
Ah ik snap het. Wat een ongelukkig toeval dat niet je man maar jij haar vond.
Hoe had het eigenlijk gelopen als jullie niet achter haar aan waren gegaan? Was ze dan "gewoon" op een trein gestapt en was ze ergens wel weer opgedoken of was er werkelijk een kans dat ze zich voor een trein zou gooien?
Dan was ze op de trein gestapt, ergens bij een station uitgestapt. Op een bankje gaan zitten wachtend tot wij de politie bellen er een signalement verspreid wordt. Vervolgens vind de politie haar, rent weg, politie erachteraan en krijgt haar na even rennen te pakken. Bij de politie begint ze hysterisch te gillen en gaat slaan, schoppen en knijpen.
Politie brengt haar thuis of wij halen haar elders op waar ze apathisch doet wanneer ze ons ziet.
Ik geloof oprecht dat het haar overkomt en omdat moment niet meer weet wat ze doet.
Lieveliefde
26-07-2026 om 11:53
.
Waarom wij overwegen om haar toch mee te nemen is omdat ik mijn gezin compleet wil hebben en een vakantie zonder haar is een groot gemis. Zelf zegt ze dat de vakantie's altijd ontspannend zijn en dan zelf ook tot rust komt. Echter is het nu een compleet andere situatie
Thy
26-07-2026 om 12:06
Ik snap je wens om je gezin compleet te houden, maar deze wens zorgt er ook voor dat je krampachtig vast lijkt te houden aan iets wat nauwelijks houdbaar/haalbaar is.
Hoe realistisch is dat op dit moment?
Poezie
26-07-2026 om 12:08
Lieveliefde schreef op 26-07-2026 om 11:53:
.
Waarom wij overwegen om haar toch mee te nemen is omdat ik mijn gezin compleet wil hebben en een vakantie zonder haar is een groot gemis. Zelf zegt ze dat de vakantie's altijd ontspannend zijn en dan zelf ook tot rust komt. Echter is het nu een compleet andere situatie
Ja natuurlijk wil ze heel graag mee, maar voorwaarde is natuurlijk wel dat ze niet wegloopt en geen agressief gedrag vertoont.
Hebben jullie deze reis al lang geleden geboekt, in een tijd waarin ze dit gedrag nog niet vertoonde?
Courage
26-07-2026 om 12:16
Waarom beantwoord je de vragen niet over opa en oma? Ik ben ook wel erg benieuwd hoe zij het vinden om je dochter voor langere tijd op te vangen.
En hoe lang zou jullie vakantie duren?
Lieveliefde
26-07-2026 om 12:20
Opa en oma zien het zeker zitten om haar thuis te hebben mochten wij ervoor kiezen om met ons andere kind weg te gaan.
Onze dochter geeft aan dat ze zich thuis niet veilig voelt. Bij doorvragen verteld ze dat het door de omgeving komt waar wij wonen.
Opa en oma wonen in een andere omgeving wij zien ook dat ze daar tot rust komt.
Roos57
26-07-2026 om 12:25
Lieveliefde schreef op 26-07-2026 om 11:39:
[..]
Dan was ze op de trein gestapt, ergens bij een station uitgestapt. Op een bankje gaan zitten wachtend tot wij de politie bellen er een signalement verspreid wordt. Vervolgens vind de politie haar, rent weg, politie erachteraan en krijgt haar na even rennen te pakken. Bij de politie begint ze hysterisch te gillen en gaat slaan, schoppen en knijpen.
Politie brengt haar thuis of wij halen haar elders op waar ze apathisch doet wanneer ze ons ziet.
Ik geloof oprecht dat het haar overkomt en omdat moment niet meer weet wat ze doet.
Ik geloof daar niks van .
Lieveliefde
26-07-2026 om 12:27
Roos57 schreef op 26-07-2026 om 12:25:
[..]
Ik geloof daar niks van .
Hoeft ook niet, helaas is het waar
Lieveliefde
26-07-2026 om 12:28
Lieveliefde schreef op 26-07-2026 om 12:27:
[..]
Je hoeft het ook niet te geloven. Was het maar niet waar.
Joszy
26-07-2026 om 12:48
Ik snap best dat je niet zonder haar op vakantie wilt. Maar zie je echt niet dat zij in deze staat geen verre reis kan maken? Wat doe je als ze in het vliegtuig zo'n paniekaanval krijgt en mensen gaat slaan en knijpen? Als ze er daar vandoor gaat?
En bij opa en oma? Hoe lang is ze daar achter elkaar geweest? Het is superlief dat ze haar graag op willen vangen, maar wat doe je als ze na een week toch zo'n terugval krijgt? Ze was de afgelopen week ook rustiger zeg je, maar daarna escaleerde het toch weer. Dat wil je opa en oma toch niet aandoen?
Ademes
26-07-2026 om 13:23
Weet niet waar jullie naar toe gaan, maar in sommige andere landen kunnen dit soort escalaties heel anders uitpakken dan in Nederland.
Ik snap dat je het allerliefst je gezin bij elkaar houdt, maar in deze omstandigheden? En hoe is het voor je zoon? Zou hij niet gebaat zijn bij een rustige vakantie, zij het misschien in een wat minder bijzondere omgeving? Die reis kan heus nog wel een andere keer.
Wij hebben eens een grote reis moeten afzeggen wegens een heftige ziekte van een van onze kinderen. Niemand van de anderen die daar moeilijk over deed. En het alternatief was echt heel 'suf', een huisje in Drenthe...
Sil1970
26-07-2026 om 13:33
Euphoria schreef op 26-07-2026 om 08:49:
[..]
Overigens wil ik (sorry dat ik enigszins off topic schrijf, maar ik merk dat ik de behoefte enorm voel als ervaringsdeskundige om dit tegen te spreken) ook inhaken op het feit dat ik hier twee schrijfsters dingen zie schrijven die triggeren.
Wanneer ouders van een patiënt al letterlijk praten over ongezonde voeding wat doet dat met een patiënt?
Een anorexiapatiënt moet leren te eten. Bij een gezond eetpatroon hoort boter (vanwege de voedingsstoffen) en daarbij mag ook zo nu en dan een magnum of een Snickers of een gebakje worden genuttigd. Dat moet geleerd worden. Dat doe je niet als je er bang voor bent. Door aan de slag te gaan met exposure leer je letterlijk eten.
In zo’n kliniek wordt verantwoord gekookt. Een anorexiapatiënt neigt ernaar elk voedingsmiddel af te wijzen. Lijsten met onveilig eten zijn in diens hoofd lang. Er blijft vaak niet veel over wat in diens hoofd wel gezond, eetbaar, veilig is. Eten voelt overall onveilig.
Wanneer ouders dan ook nog beginnen over ongezond…jeetje! Dat springt mij meteen in het oog, juist omdat dit erg veelzeggend is.
En die ouder doet dat zonder er bij stil te staan. Wellicht is dit voor jullie een eye opener.
Ik snap wat je bedoelt...maar zo was het niet,er waren geen gezonde maaltijden,was opgewarmd in magnetron, in gaarkeuken gemaakt, dit zal niet in alle klinieken zo zijn, natuurlijk mag je af en toe chips of magnum, maar om de eerste week al zo te pushen vind ik vreemd.
Roos57
26-07-2026 om 13:48
Lieveliefde schreef op 26-07-2026 om 12:27:
[..]
Hoeft ook niet, helaas is het waar
Het overkomt haar niet . Ze weet wat ze doet .
Maar goed . Succes met je keuze.