Lieveliefde
25-07-2026 om 13:07
Kind mee op vakantie?
Hoi allemaal,
Ik heb hier wel eerder geschreven over mijn dochter.
Helaas gaat het met mijn dochter niet goed en is thuis geëscaleerd door oplopende spanning op school.
Ze heeft een laag zelfbeeld
Wil minimaal eten
Heeft continu paniek aanvallen en wil de deur niet meer uit
Haar stress niveau zit structureel te hoog
Inmiddels is ze aangemeld bij GGZ (crisis)
Tot vorige week reageerde ze haar stress af op mij (ik was haar rode lap) ze deed mij pijn en kneep mij flink. (Hiermee is ze bekend wanneer ze hoog in spanning is)
Het traject wat wij gestart zijn is intens en vraagt veel van ons als gezin.
Naast mijn dochter hebben wij een ander kind. Ook zijn vakantie staat nu in het teken van hulpverlening en afspraken.
Nu hebben wij een verre reis met onze kinderen gepland.
Nu hebben wij de keus om te annuleren, dochter mee te laten gaan of dochter gaat naar opa en oma, daar voelt ze zich veilig en ze vind ook fijn om er te zijn.
Ons dilemma is enorm. Wanneer dochter ons enige kind was geweest hadden wij er niet over getwijfeld om de reis te annuleren. Echter heb ik ook een ander kind in huis die zich al een jaar verheugd op de reis en zijn teleurstelling zou groot zijn.
Ik wil mijn dochter niet thuis laten, maar ik wil mijn andere kind ook geen verdriet doen en het is ook zijn vakantie en alles draait nu al om mij . dochter. Dit is niet erg en doen wij uit liefde. Maar gun mijn andere kind ook zijn vakantie.
Wij hebben advies gevraagd vanuit de hulpverlening, zij geven aan dat wij hierin onze eigen keus moeten maken.
Izza
25-07-2026 om 23:22
Het lijkt mij heel duidelijk dat je dochter niet mee kan gaan. Ze is mentaal onstabiel en heeft rust en professionele behandeling nodig. Geen verre reis vol stressven prikkels in een onbekende omgeving.
Komt nog eens bij dat het voor jullie beiden niet goed is om veel samen te zijn. En mocht het verkeerd gaan dan verpest dit de vakantie voor alle gezinsleden. Die kunnen hier niets aan doen. En jouw andere kind al helemaal niet! Geef die tijd samen met zijn ouders. Op een vakantie zonder drama's en ellende van zijn zus. Even opladen en ontspanning.
Dochter heeft een prima plek. En misschien doet dit jullie allemaal wel goed. Een zorgenkind is al zwaar genoeg.
Netherfield
25-07-2026 om 23:47
Je schrijft dat dochter af en toe een paar dagen naar opa en oma gaat en daar tot rust komt. Is ze thuis dan ook rustiger daarna? Zo ja, dan zou ik haar voor vertrek een paar dagen naar opa en oma laten gaan, zodat ze bij kan komen. Dan met zijn allen op reis. De hele reis zeg jij niks over hoe, wat en hoeveel ze eet. Ze eet wat ze wil en eet niet als ze dat niet wil. Na de vakantie weer een paar dagen naar opa en oma zodat ze bij kan komen. Daarnaast maak je een afspraak met je zoon. Tijdens deze vakantie is hij HEEL lief tegen zijn zus, omdat dat de enige manier is dat de vakantie door kan gaan. Verder gaat zoveel mogelijk dochter met papa op pad en jij met zoon. Op deze manier zou het moeten lukken. Je bent waarschijnlijk compleet gesloopt na deze vakantie, maar dat is dan maar zo.
Zeespiegel
25-07-2026 om 23:54
Als er thuis al te veel prikkels zijn, lijkt zo'n lange reis in eerste instantie rampzalig. Maar misschien is het anders met positieve prikkels bij haar?
Als zij het bij opa en oma fijner heeft, beter in haar vel zit, lijkt mij dat een betere vakantie voor haar. En zie ik ook geen reden waarom dat zou moeten leiden tot je vakantie annuleren.
Schemerlampje
25-07-2026 om 23:55
Wat voor vakantie is het? Maken jullie een rondreis en zitten jullie veel bij elkaar in de auto en hotelkamers? Of hebben jullie een vaste locatie? En heeft die dan meerdere kamers?
Als iedereen de mogelijkheid heeft om zich even terug te trekken, zou ik er meer vertrouwen in hebben, dan wanneer je continue op elkaars lip zit.
Poezenmeisje
26-07-2026 om 00:02
Jij met zoon op vakantie.
Vader thuis met dochter en opa&oma als achtervang.
Je zoon mag óók wel eens de volle aandacht krijgen.
Sterkte met de keuze. 🌷