Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Daisy

Daisy

29-09-2010 om 11:40

Kinderen van adhdpappa

Mijn man heeft adhd. Mijn kinderen hebben het misschien, maar zijn niet uitgetest omdat het tot nu toe zo ook wel gaat.
Mijn jongste (groep 8) had vorig jaar veel moeite met concentreren tijdens de entreetoets, waardoor ze slordigheidsfouten gaat maken. Dit jaar moet ze de cito maken.
Moet ik nou de juf inlichten hierover en hoe zouden ze daar dan rekening mee houden?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

29-09-2010 om 12:38

Tja...

als jij zegt dat 'het zo ook wel gaat' wat verwacht je dan van juf?
Je kan haar inlichten. Zij kan zorgen voor een prikkelarme/rustige omgeving tijdens de toets. Jij kunt visolie proberen voor de concentratie.
En verder moet je serieus overwegen of het de moeite is om te testen. Zijn er problemen thuis?

Guinevere

Guinevere

29-09-2010 om 17:51

Nou

"Mijn jongste (groep 8) had vorig jaar veel moeite met concentreren tijdens de entreetoets, waardoor ze slordigheidsfouten gaat maken". Ik vind dat nou nog niet bepaald een sterke aanwijzing richting ADHD. Daar moet wel heel wat meer voor spelen dan een eenmalig concentratieprobleem. Of begrijp ik je nu helemaal verkeerd?

Pippin

Pippin

29-09-2010 om 18:35

Hier

Wij hebben een dochter met veel kenmerken van adhd. Wij houden het er tot nu toe op, dat zij concentratieproblemen heeft op school. Een diagnose voegt nu nog weinig toe voor haar. Ze krijgt de aanpak die elke leerkracht zou moeten doen bij kinderen met aandachtsproblemen. Bij de les houden, naam roepen als het kind wegdroomt, helpen met organiseren van taken en huiswerk en stimuleren adhv weektaak. Een achterstand in het werk ten alle tijd voorkomen.
Enne, mijn zoon zou zeggen: 'Vooral niet boos worden, want ze doet het niet express en als je boos wordt kan ze zich nog moeilijker concentreren.'
De laatste is het belangrijkste.

Daisy

Daisy

29-09-2010 om 22:11

Adhd/add

Misschien dat er meer add speelt bij mijn kinderen dan adhd. Beide zijn ze best slim, dus hun cijfers zijn altijd redelijk tot goed geweest. Maar zo'n cito is veel langer achter elkaar dan een gewone toets.
En uittesten zie ik niet zo zitten omdat het bij mijn man ook geen nut heeft gehad, en ik liever niet ritalin oid bij mijn kinderen wil geven omdat ze verder geen problemen hebben. Zoon is wel erg druk geweest toen hij klein was, maar heeft erg veel baat bij strenge structuur en duidelijkheid.
Ik weet dat er veel meer symptomen kunnen zijn bj adhd, maar heb je het dan niet in verschillende mate? Mijn zwager heeft het bijv veel erger dan mijn man.

Guinevere

Guinevere

29-09-2010 om 22:25

Gradaties

Ik denk dat AD(H)D er in diverse gradaties is. Mocht er van zoiets sprake zijn bij jouw kinderen, dan in elk geval niet in een mate dat ze er zware hinder van ondervinden. Je zou tegen de leraar kunnen zeggen dat haar concentratie wat kan wegzakken en of hij dat in de gaten wil houden. Meer niet.
Voor jezelf kun je dit hele verhaal in je achterhoofd houden, mochten er ooit nog ergens (leer)problemen opduiken.
Om even mezelf en zoon als voorbeeld te nemen: ikzelf zou heel goed ADD kunnen hebben. Maar ik heb nooit sterke problemen ondervonden, ik leerde goed. De problemen ontstonden bij mij juist op andere vlakken (organiseren werkzaamheden etc.). Bij mijn zoon met ADHD is er veel meer aan de hand, die heeft dus een veel zwaardere vorm, want hij heeft naast concentratieproblemen diverse problemen met de "informatieverwerking". Gelukkig *lijkt* het bij jouw kind(eren) niet in die mate te zijn dat je je er veel zorgen over moet maken.

Daisy

Daisy

30-09-2010 om 10:34

Klopt

Ik maak me ook voor de rest niet zoveel zorgen over haar, alleen over de toets. Ik twijfelde ook al in welke rubriek ik het zou zetten, bij school of bij zorgenkinderen,maar omdat hier meer mensen met adhd-ervaring komen, heb ik voor zorgenkinderen gekozen.
Bij mijn zoon zie ik dat hij oa veel problemen had met plannen vorig jaar op de middelbare school, maar nu gaat het al beter. Helaas verandert zijn rooster elke paar maanden zodat hij dan steeds weer een nieuw huiswerkschema heeft ( ivm vantevoren bep vakken maken/leren)
Maar ook dat is niet ernstig genoeg om hem door de mallemolen van de GGZ te sturen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.