Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
MM.

MM.

12-08-2010 om 10:52

Knaagdier (ofwel zoon van 13)

Zoon met autisme knaagt op potloden, pennen, gummen, kleine plastic ringetjes (van Knex geloof ik), pionnen, dobbelstenen en wat al niet meer als hij op zijn kamer zit, en dat is vaak urenlang.
Dit is ronduit een gevaarlijke toestand natuurlijk. Ik weet niet wat hij allemaal voor smerige stoffen uit plastic en zo binnenkrijgt maar het gevaar van stikken lijkt me nog veel groter.
Ik weet dat er zoiets bestaat als een 'kauwslang' van een soort rubber die voor verstandelijk gehandicapten gebruikt wordt. (Iemand ervaring daarmee?) Dat zou voor thuis mogelijk een oplossing zijn maar heeft iemand nog een ander knaagidee voor buitenshuis? Geen kauwgom want dat wil hij niet. En zo'n kauwslang ziet er niet uit op de middelbare school...

Groet MM

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

12-08-2010 om 11:01

Waarschijnlijk

een knap lastig probleem. Ik denk dat het stikgevaar niet zo groot is; tenzij hij s'nachts in bed ligt te kauwen?
Hij is op zoek naar bepaalde prikkels en ik denk dat het heeft te maken met sensorische integratie. Misschien kun je via fysio/iemand die verstand heeft van sensorische integratie therapie voor hem regelen? Je kunt namelijk wel trucjes verzinnen om het tegen te gaan, maar er zit iets achter. En daar heeft hij waarschijnlijk hulp bij nodig.

Verder kun je ervoor zorgen dat de dingen waarop hij kauwt waarvan je het niet wilt, dat ie ingesmeerd zijn met iets smerigs; bijv, van dat ant nagelbijtspul.
Daarnaast is iets waar hij wel op mag kauwen wel handig. Kun je met hem bepaalde tijden afspreken waarop hij dat mag doen?

MM.

MM.

12-08-2010 om 11:21

Si-probleem

Hoi Koentje, dat is snel
Ik vind het stikgevaar wel reëel omdat hij waarschijnlijk niet beseft ALS er een pionnetje of zo in zijn luchtpijp schiet dat hij onmiddellijk hulp moet zoeken. Hij is ook geregeld alleen thuis.
Tijden afspreken gaat niet lukken, het is een tweede natuur van hem geworden om te knagen, hij bijt (helaas) ook heel veel op zijn handen.
Ik heb zojuist aan onze behandelaar gevraagd of ze een SI-therapeut voor hem 'in de aanbieding' hebben, er is vroeger al veel met SI gedaan maar toen beet hij nog niet, dat is pas de laatste paar jaar ontwikkeld.
Ik heb net ook een site met bijtmaterialen gevonden, maar voor ik bestel hoop ik dat er nog iemand met bijtervaring reageert!

Groet MM

Ervaring met slang

Hoi,

Hier ervaring met slang.. ik heb een meter thera tube gekocht en er elastiek door heen gedaan als ketting. Ik weet ook dat er gladde hangers zijn, verschillende kleuren en formaten (dus ook als hanger geschikt voor jongens) al dan niet met gladde ribbels etc.. wellicht ook verschillende hardheid. De tube was hier een succes (5 of 6 verschillende zwartes in) tot de behoefte om iets in de mond te hebben op de achtergrond is geraakt. Ben nu op zoek naar iets te friemelen dat aan je broek vastgemaakt kan worden.. en niet meteen kapot gaat. Als je ook in de regio Amsterdam woont, kan ik je een stukje meegeven zodat je het uit kan proberen. Mocht je willen kan ik kijken of ik de site nog kan vinden.. er is ook een buitenlandse site (die van die hangers) die ik voor je kan navragen. Anders op zoek naar een SIT-logopedist voor een consult&advies en tips ? Want er is zoveel eigenlijk maar niet perse op 1 plek te vinden. Succes.

MM.

MM.

12-08-2010 om 15:46

Groene triangel...

Handig lijstje! Die driehoek is de moeite van het proberen zeker waard... zoon bijt nu ook vooral in harde dingen. Ik wist niet dat die dingen er zelfs in verschillende graden van hardheid waren. Die pendoppen lijken me ook wel wat, zo blijft er nog wat van de potloden over
Theratube is alleen per meter en ik woon niet in de buurt van A'dam, toch bedankt Judith!

Groet MM

Astrid

Astrid

12-08-2010 om 17:57

Daar hoef ik echt niet mee aan te komen.

Mijn 12 jarige zoon met autisme knaagt ook op alles. Ik zie ook regelmatige zeer gevaarlijke situaties. Lijkt wat dat betreft wel of ik weer een peuter in huis heb.

Ik denk alleen dat hij me gaat uitlachen als ik met zo'n slang aan kom. Ik weet wel zeker dat hij zegt "ga er maar lekker zelf op kauwen".

MM.

MM.

12-08-2010 om 19:30

Besproken

Zoon ziet er wel wat in ... een kauwding speciaal voor hem Ik ben benieuwd!
Groet MM

Rond laten slingeren

Astrid, kan je 'm niet ergens laten rondslingeren, dat hij 'm zelf ontdekt en jij er niets van zegt ?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.